Lukumaraton on edennyt 15. osaan
Nouseva maa. Maa nousee sodan alhosta. Päätalon Kalle on päässyt oppipojaksi kirvesmiesten porukkaan kolmanneksi korjaamaan tamperelaisen pukutehtaan pommitusvaurioita ja laajentamaan kangaskysynnän tarpeisiin. Kalle on väkivahva 25-vuotias ”lappalainen”, kuten työkaverit nimittelevät, työhullu vähän hosumiseen asti, mutta ahkeruudellaan varmistelee työnantajansa suosiota ja vastaista työnsaantia.
Rakennustyöt ovat viiden sotavuoden tauon jälkeen yleinen ammattitaidottoman työvoiman, sodan aikana työikään ehtineen väestön työllistäjä, koska rakennuksilla oli tarjolla monentasoista tekemistä siivoojasta ja lautapojasta huippukirvesmiehiin.
Edellisessä osassa 14
Nuorikkoa näyttämässä päähenkilömme lomaili tekomaisemissaan vanhempiensa ja vielä kotona asuvien veljensä ja pikkusiskojensa luona. Palatessaan Tampereelle hän toi mukanaan yhden työikään ehtineen siskonsa, joka asettui asumaan heidän kanssaan. Eeti-siskosta oli apua jos haittaakin. Avioelämä hankaloitui pienessä asunnossa, mutta Laina-vaimo sai kaverin siivoamaan ja ruuanlaittoon.
Seuraava osa 16 on
Ratkaisujen aika. Olen arvaillut, mitä Kalle joutunee ratkaisemaan ja tullut tulokseen, että kyse on sekä yksityiselämästä että kirjailijuudesta – niinkun ne nyt olisivat toisistaan erotettavissa kuin vain pieneltä osin. Appiukoltani sain kuulla, kun kerroin lukuprojektistani, että Päätalo oli kerran eronnut. Tapahtuuko ero tässä osassa, ja saavuttaako hän lopultakin varmuuden elämäntyöstään kirjailijana?
Kirjoittajakurssilla olin niin Päätalon maailmassa, että kurssin teema
Novellin rakentaminen muodostui kohdallani Päätalo-pastissiksi [Pastissilla (ransk. pastiche, ital. pasticcio) on muun muassa kirjallisuudessa, kuvataiteessa, musiikissa ja elokuvissa kaksi toisistaan poikkeavaa merkitystä. Se voi olla joko mukaelma tai yhdistelmä(teos)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pastissi]. Opettajamme kirjailija Irja Sinivaara Kotkasta toi termin Claes Anderssonin runon
Andersson pitää pirunmoista meteliä (
Under 1984) kautta. Opettaja antoi tehtävän: "kirjoita Anderssonin runon kaavaa seuraten itsestäsi ja omalla nimelläsi vastaava runo käyttäen niitä kommentteja mitä olet kuullut lapsena, koulukavereilta, vanhemmilta, opettajilta, rakastetuilta, esimiehiltä, työkavereilta, naapureilta, puolisolta, lapsilta jne.
Tehtävän tarkoitus: ilahduttaa itseä ja saada materiaalia elämäntarinaan”