Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 4  (Luettu 36009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #120 : 03.10.12 - klo:17:30 »
Luen Panu Rajalan Senaatin ratsumies nimistä romaania. Siinä hämeenkyröläinen torpanpoika, rakuuna liittyy 1907 Helsingin ratsastavaan poliisiin.
Komennus Vesilahden Laukon kartanon torpparien vastarintaa kukistamaan on kuin suoraan Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla kirjasta. Luulen
että tapahtumasta on niin paljon historiankirjoitusata että molemmille on riittänyt kuvattavaa.
Kirjaan on kaksi jatko-osaa.
Minua viehättää tuttu hämäläismurre. Samoin puhutaan niin Tampereella kuin Padasjoella.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #121 : 03.10.12 - klo:23:25 »
Ajokortti muuttuu määräaikaiseksi:
Kannattaako vanha kortti nyt kiireesti uusia?


Miten nuo ä:n pisteet Aamulehden otsikoista lukiessani putosivatkin riviä alemmas...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #122 : 11.10.12 - klo:08:07 »
Bob Dylan oik. Robert Zimmerman on yhtenä ehdolla Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Muistaakseni olen lukenut häneltä yhden runokirjan. Laulujen tekstejä sitten enemmänkin.

Hamassa nuoruudessa minulla oli yksi kaveri, joka opiskeli Dylanin levyjä niin innokkaasti, että lähti lukemaan kieltä yliopistoon Jyväskylään. Hän oli todellinen dylanologi.

Vanhat Dylanin biisit on huippuja, mutta nykypäivänä hän on lässähtänyt mitäänsanomattomaksi pikkuporvariksi!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #123 : 11.10.12 - klo:13:16 »
Vanhat Dylanin biisit on huippuja, mutta nykypäivänä hän on lässähtänyt mitäänsanomattomaksi pikkuporvariksi!

Kenellepä ei noin kävisi!

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #124 : 11.10.12 - klo:14:47 »
Kenellepä ei noin kävisi!

useimmille

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #125 : 12.10.12 - klo:13:14 »
Ai hitsi tein tänään oivallisen kirja/kirjailijalöydön!

Maltillisen hutun ja kulttuurin sekakäyttäjän Olli Löytyn!

...esittelyn mukaan taitaapi olla "meidän poikia"...

 

Herra armahda.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #126 : 12.10.12 - klo:14:37 »
Olin 1986 Helsingin jäähallissa. Siellä oli Bob Dylan. Hän mutisi 35 minuuttia. Ei laulanut. Se oli siinä. Minä olin 31.7.2012 Helsingin Olympiastadionilla. The Boss (=Bruce Springsteen) esiintyi. Hän veisasi neljä tuntia kolmekymmentäseitsemän minuuttia. The Boss on 62-vuotias.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #127 : 12.10.12 - klo:17:06 »
Lainasin Publius Cornelius Tacituksen kaksi teosta, kun en löytänyt sitä yhtä mitä hain. (Olavi Peltosen suosittelema "Keisarillisen Rooman historia") Mielenkiintoista lukea historiateosta aikalaisen näkökulmasta, ei tarvitse miettiä mikä on tulkintaa, mikä teoriaa ja mikä arvailua. (teokset on Germania ja Taistelu keisarivallasta; Rooman historia 69-70jKr.)
« Viimeksi muokattu: 12.10.12 - klo:17:09 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #128 : 12.10.12 - klo:18:51 »
Ai hitsi tein tänään oivallisen kirja/kirjailijalöydön!
Maltillisen hutun ja kulttuurin sekakäyttäjän Olli Löytyn!
...esittelyn mukaan taitaapi olla "meidän poikia"...

Minua ei kai ole kukaan kehunut niin tieteellisen pätevästi kuin Olli Löytty väitöskirjassaan 'Ambomaamme'.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #129 : 12.10.12 - klo:19:26 »
Lainasin Publius Cornelius Tacituksen kaksi teosta, kun en löytänyt sitä yhtä mitä hain. (Olavi Peltosen suosittelema "Keisarillisen Rooman historia") Mielenkiintoista lukea historiateosta aikalaisen näkökulmasta, ei tarvitse miettiä mikä on tulkintaa, mikä teoriaa ja mikä arvailua. (teokset on Germania ja Taistelu keisarivallasta; Rooman historia 69-70jKr.)

Voi ole kiltti, mistä sait ne hankittua, minä tarvitten jotakin dosenttiaineiston oheislukemistoksi!  Luonnollisesti minä vain täydentelen dosentti-  :026:
visiotani.  Elämme Lontoon aikaa, ja olemme juuri heittäneet Karl Barthin haukkumakirjeen mappiin Ö,  Donnerwetter-noch-einmal!   :026:  fahre heimat  immer es möglich est...    Nächste Woche...     Meine Telefonböne sei... etwa... etwa...   Ich... tage... Hand... um--- Kirchenkampf... hier...   mit jeden deutscen Pfarren, ja...   ins facebook...   alle wissen um der Wahrheit wenn ich um es so freilich sprechen kann!  Ich (Dosentti  :026:  unohtaa sanojen suvut kiihtyessään, Aidot Aaveetkin ikääntyvät)

...............................................

Tiliotetta, hyvin huolellisesti.  >:(
« Viimeksi muokattu: 12.10.12 - klo:19:37 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #130 : 12.10.12 - klo:19:50 »
Voi ole kiltti, mistä sait ne hankittua, minä tarvitten jotakin dosenttiaineiston oheislukemistoksi! 

Pääkaupunkiseudulla klassinen sivistys ei ole cool, joten valikoimaa löytyy, mm. mainituista teoksista lukuisia kappaleita kirjastoissa:
http://tinyurl.com/8o5trm2
Tosi harrastaja lainaa Germanian Hidénin, Pekkasen ja Linkomiehen käännöksinä. Latinankielinen alkuteos on käytävä hakemassa Pasilasta, jossa se on kirjavarastossa. Siitä vaan vertailemaan.

Jos Tacitus-innostus oikein kovaksi äityy, lääkettä löytyy 5 - 10 euron hintaan esim. seuraavista antikvariaateista.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #131 : 12.10.12 - klo:19:52 »
Elinkeinoverolaki, kirjanpitolaki ja -asetus, kirjanpitolautakunnan ohjeet kirjanpidon aineistoista ja menetelmistä ynnä eräitä näihin liittyviä selitysteoksia.

Mt

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #132 : 12.10.12 - klo:20:03 »
Ai hitsi tein tänään oivallisen kirja/kirjailijalöydön!

Maltillisen hutun ja kulttuurin sekakäyttäjän Olli Löytyn!

Kuuntelin viime vuoden kirjamessuilla Olli Löytyn haastattelua ja pidin kovasti! Ambomaamme-kirja oli myös erittäin kiinnostava. Viime vuonna esitelty kirja on aikeistani huolimatta toistaiseksi edelleen lukematta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #133 : 12.10.12 - klo:20:12 »
Ihan vain kaupunginkirjastosta löysin molemmat. Googlettamalla taisi löytyä Tacituksen Germania latinaksi ja englanniksi. Kiinnostavaa ja hassua huomata miten jotkut piirteet ne ei vaan muutu vuosituhansien aikana, niinkuin kaljan kittaaminen. :) 42 sivua, painos on vuodelta 1904, joten kieli tuo oman pikku lisäsäväyksen käännökseen. (toim. K.J. Hiden ) Odotan sitä kohtaa missä kerrotaan alkukantaisista fenneistä, suomalaisten/saamelaisten esivanhemmista.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #134 : 12.10.12 - klo:20:43 »
Ihan vain kaupunginkirjastosta löysin molemmat. Googlettamalla taisi löytyä Tacituksen Germania latinaksi ja englanniksi. Kiinnostavaa ja hassua huomata miten jotkut piirteet ne ei vaan muutu vuosituhansien aikana, niinkuin kaljan kittaaminen. :) 42 sivua, painos on vuodelta 1904, joten kieli tuo oman pikku lisäsäväyksen käännökseen. (toim. K.J. Hiden ) Odotan sitä kohtaa missä kerrotaan alkukantaisista fenneistä, suomalaisten/saamelaisten esivanhemmista.

Juuh, ostin Hilja Haahden romaaneja kerran kun puol ilmatteeks antoivat Joensuussa yhdes antikvariaatis, ihan nautiskellakseni satavuottavanmhasta kielestä ja toisekseen, aika hyvä ikkuna ovat hänen ajatteluunsa, etenkin kauhukirja punikeista - mikä sen nimi nyt olikaan - olisko "Todistaja" ja sitten "Kotini puhuu"  eivät todellakaan mitään mainittavaa kirjallisuutta, mutta ajankuvallisesti ältsyn kiehtovia...   osa ihan rimanalituksia jopa hyvältä laululyriikan tekihjältäkin, osa hyvää uskonnollismielistä viihdettä,   mutta Kotini puhuu on verenhimossaan aika karmaiseva.  Hän ei ymmärtänyt miksi kansa kapinoittiu, kansallahan oli kaikki niin hyvin, ja hänkin oli aina niin ymmärtäväisesti kääntynyt  "syvien rivien" puoleen ja jopa kutsunut kotiinsa hartaushetkeen,  pappilaan peräti, kuvitelkaa nyt,  ja teetä tarjonnut.  
.................................
-Mutta olen minä ääliö, pitäähän nuo täältäki löytyä! 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.