Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 4  (Luettu 35972 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33832
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #105 : 11.09.12 - klo:08:22 »
Netistä koirien rasvapateista, ja pahemmistakin.

Themis menee tänään eläinlääkärikirurgille. Saa muistaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33832
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #106 : 11.09.12 - klo:19:36 »
Tänään tuli kirjastosta textari että varaamani Helena Ruuskan Marja-Liisa Vartio, kuin linnun kirkaisu on noudettavissa. Hain sen heti, sillä se on palautettava kahdessa viikossa.
Luin Vartiolta alkukesästä kaksi romaania ja kirjailijan persoona alkoi kiinnostaa. Nyt olen lukenut vajaat 100 sivua, rippikouluikään. Hän kävi sen Pieksämäellä ja samaan aikaan konfirmoitiin Aila Meriluoto ja Kirsti Ortola.
Vartio kuoli vajaan 42 vuoden ikäisenä aika erikoisissa olosuhteissa. Hän oli silloin naimisissa Paavo Haavikon kanssa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #107 : 12.09.12 - klo:19:13 »
Pohjantähden kakkososaa, kielitaidon virkistelyn vuoksi englanniksi. Pohjantähti on aina yhtä vaikuttava lukukokemus, niin ensi kertaa lukioiässä kuin paljon vanhempanakin luettuna. Asiat, joihin noilla kerroilla on kiinnittänyt huomiota, ovat erilaisia ja vanhempana ymmärtää monia kohtia joita ei nuorena lukiessaan ymmärtänyt

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #108 : 19.09.12 - klo:17:44 »
Lähiseuturetkeilyn innoittamana päädyin lukemaan netistä maakunnan historiaa. Löytyi myös roomalaiselta rautakaudelta oleva kuvaus fenneistä, jotka on yhdistetty suomalaisten esivanhempiin. Tacitus kirjoittaa:

 »Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa. Ainoa varallisuus on nuolissa, joita he raudan puutteessa terästävät luilla. Metsästys elättää yhtäläisesti sekä miehiä, että naisia. Nämä näet seuraavat miehiä kaikkialle ja pyytävät osan saaliista. Lapsillakaan ei ole muuta suojaa villieläimiltä ja rajuilmoilta kuin jonkinlainen oksista punottu katos. Sinne palaavat nuoret, se on vanhojen turvapaikka. Mutta tämä on heistä onnellisempaa elämää kuin pelloilla huokaileminen, vaivalloinen talojen rakentaminen sekä milloin toiveikas, milloin pelokas huolenpito omasta ja vieraasta omaisuudesta. Rauhassa jumalilta ja rauhassa ihmisiltä he ovat saavuttaneet sen vaikeimman päämäärän, ettei heidän tarvitse edes mitään toivoa.»
(Lähde: Tacitus: Germania. Käännös Tuomo Pekkanen. Yliopistopaino 1988)

Kiehtovaa. :)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #109 : 24.09.12 - klo:18:34 »
Miroslav Sasekin kolme kirjaa: (children's classics) This is London
                                                                      This is New York
                                                                      This is San Francisco


Onko kukaan muu tutustunut? Sarjassa on muitakin kaupunkeja, taisi olla jokin maakin. Varsin viehkot 50-60-lukujen taitteessa tehdyt kirjat.

Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #110 : 24.09.12 - klo:19:48 »
Tässä linkki Sasekiin.
http://www.miroslavsasek.com/index.html

Tykkään hänen tyylistään kuvittaa ja kertoa.

Tilasin suomalainen.comin verkkokaupasta nuo kolme kirjaa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #111 : 27.09.12 - klo:12:01 »
Olen lukenut Raamatusta eilenillalla Elian elämästä 1. kuningasten kirjasta.
Mielenkiintoinen profeetta. :icon_exclaim:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33832
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #112 : 27.09.12 - klo:12:26 »
Kirjasto on varannut minulle tämän:

http://www.ortodoksi.net/index.php/Jeesuksen_rukous_%28kirja%29

Ajattelin tutustua opetukseen sillä isät ortodoksikirkossa ovat neuvoneet käyttämään ohjausta .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #113 : 27.09.12 - klo:12:50 »
Koetan kahlata Metaxasin Dosentti :026:  biografiaa.  Se käy hitaasti, koska sisältää hölynpölyisyyttä, niin että tukehduttaa, mutta välillä sellaista tietoa paljon jonka Bethge piti takanaan, kun hän ei muuta voinut, oli  :026:  sielunhoitajakin vielä siellä Finkenwaldessa jossa oli tapana.  Ja otti vastaanm testamentin kun alkoi näyttää pahalta, ja takuulla on puhuttu siitä mistä pidät sitten  turpasv rullalla.

Dosentti  :026:  oli aika taval erilainen ja minä teen suur-suur-suurtyötä nyt.

Minul on sekä Suuri Ekklesiologinen Havainto, jolla jo ehdin tyrmistyttää Tomi Karttusenkin luiulen, ja sepä on jotakin se, ja toinen jolla tyrmistytän psykoanalyytikkoja sillä minä Väitän että spiritualiteetti on osa tervetträ persoonallisuutta, ja sitä tulee hoitaa kanssa, se on subiomaationa aikuinen ja peräsin kastraatioahdistuksesta kuten Karl Barth jankuttaa että on täällä jokin joka on "etwas ganz anderes".  Vähän kuten terve isänmaanrakkaus on peräisin primaarinarsismista...      No niin no niin...   Siksi kun se sisältää moraalikoodeksin, niin, mutta se saattaa yhtäläisesti pervertoitua ja neurotisoitia ja... ja...   Siksi on suurta riistoa viedä se lapsilta, eli uskonnonopetus takaisin!  Ja dynaamista tutkimusta,  Hyrck on vähän liian luokitteleva.  
« Viimeksi muokattu: 27.09.12 - klo:12:53 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22112
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #114 : 27.09.12 - klo:17:51 »
Olen kahlannut Martti Simojokea jo sivulle 358. Nyt puhutaan kärsimyksestä. Edellinen aihe oli profetiat, josta itsekin muistan jotain. Pelon sekainen kunnioitukseni katosi kertaheitolla, kun yhdessä suttuisessa vahamonisteessa lukivat nämä 'Herran sanat': "Kuten minä, Herra Sebaot, jo sivulla 2 sinulle lausuin, oi Suomen kansa ..."

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #115 : 27.09.12 - klo:20:40 »
Ja dynaamista tutkimusta,  Hyrck on vähän liian luokitteleva.  

Läjäilmiö. Ensin pitää sorteerata läjä pienempiin pinoihin, sitten vasta voi istahtaa miettimään, mistä oikein on kysymys.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22112
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #116 : 27.09.12 - klo:21:48 »
Hyrck on vähän liian luokitteleva.  

Analyysissä on se vika, että kun asia on eritelty osiinsa, toimiva kokonaisuus on kadotettu. Fileroitu siika ei enää ui.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #117 : 02.10.12 - klo:20:25 »
Olen aika polleana. Meikäläinen nelosen oppilas ruotsissa ja kerran sen takia uokankin tuplannut. Sain luettua Agatha Christien Mord på ljusa dagen.
Löysin sen paikallisesta divarista.  :eusa_angel:
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22112
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #118 : 03.10.12 - klo:11:29 »
Olen aika polleana. Meikäläinen nelosen oppilas ruotsissa ja kerran sen takia luokankin tuplannut. Sain luettua Agatha Christien Mord på ljusa dagen.
Löysin sen paikallisesta divarista.  :eusa_angel:

Kertaus on opintojen äiti. Valitettavasti peruskoulu on tässä suhteessa jokseenkin orpo. Tuplaaminen niin kovin harvinaista ettei taida toimia pelotteenakaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #119 : 03.10.12 - klo:17:18 »
Olen aika polleana. Meikäläinen nelosen oppilas ruotsissa ja kerran sen takia uokankin tuplannut. Sain luettua Agatha Christien Mord på ljusa dagen.
Löysin sen paikallisesta divarista.  :eusa_angel:

Ruotsin ja suurelta osin englannin ja saksan olen opetellut dekkareista. Ne ovat didaktisesti parasta mahdollista oppimateriaalia. Juonen jännittävyys pitää huolen lukemisen ripeästä etenemisestä eli kehittää sujuvuutta ja kokonaisuuksien hallintaa. Ymmärtämisen riittävyys taas testataan sillä, pystyykö seuraamaan juonta ja ymmärtääkö, miksi hovimestari pidätettiin. Koska kyseessä on laajoille kansalaispiireille suunnattu kirjallisuus eikä mikään taiteellinen egotrippi, kieli on riittävän tavanomaista. Lisäksi parhaat dekkarikirjailijat kirjoittavat sarjoja. Kun löytää mieluisan kirjoittajan, voi lukea samalta kirjoittajalta tusinan tai pari. Kirjailijan sanavarasto tulee silloin kerratuksi.

Nyt kun olet alkuun päässyt, suosittelen siirtymistä ruotsinmaalaisiin dekkarikirjoittajiin. Onneksi niitä riittää. Minun oppimestarini oli kirjoittajapari Sjöwall & Wahlöö, mutta onhan niitä vaikka miten paljon muitakin.

Tanskaa yritin työn takia opetella samalla menetelmällä, mutta divarissa oli vain kaksi tanskankielistä kirjaa: äärettömän tylsä dekkari ja Praktisk teologi, joka sekään ei ollut mielenkiintoisuudella pilattu.

Mt