Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 3  (Luettu 30218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #60 : 05.01.12 - klo:23:29 »

Zaharia Stancu: Niin kauan kuin leirituli palaa (huikaiseva klassikko elämän pienuudesta)

Tämä on yksi lempikirjoistani. Muista Stancun suomennetuista kirjoista en ole saanut niinkään otetta.

Murtorinne:  Veljeyttä viimeiseen saakka, tietopuolinen mutta mukaansatempaava raportti Suomen  ja Natsi-Saksan Volkskirchen Auslandsamtin ekumeenisista kehitelmistä. Kertoo lähinnä siitä miten hyvis-pahis-raja ei kulkenut Volkskirche - Tunnustuskirkko - rajalla.  Tiesin sen kyllä.  Jos jollakin olisi kirjaa minulle:  Saman tekijän Risti hakaristin varjossa, niin pulittaisinpa kelpo korvauksen, minä.  Tiedän ettei tämä ole ostojamyyntifoorumi, mutta sallitaanhan poikkeus   :117:?   

Pitäisikö minun päästä rämpimään vähitellen johonkin toiseen maailmanaikaan?  Alan vähin erin tuskastua.  Osaan Saksan historian jo paremmin, kuin kotimaani.  Ja kirkkohistorian ja systemaatikot ja muuta.  Kuinka ihmiselle - tai siis körtille -  tapahtuu näin?   >:(

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #61 : 06.01.12 - klo:00:18 »
Jos jollakin olisi kirjaa minulle:  Saman tekijän Risti hakaristin varjossa, niin pulittaisinpa kelpo korvauksen, minä.  Tiedän ettei tämä ole ostojamyyntifoorumi, mutta sallitaanhan poikkeus   :117:?   

Koska olet kaltaiseni kahjo, niin pitäähän sinua auttaa (voi miten hauskaa on tuhlata toisen rahoja kirjoihin):
Arohonka: http://www.arohonka.fi/?p=productsMore&iProduct=10205
Päijänne Antikvariaatti: http://www.antikvariaatti.fi/LI.html
Luther-kirjat: http://www.luther-kirjat.fi/kirkkohistoria.htm
Luotettava opas kaikissa teologiaan ja uskontoon liittyvissä kirja-asioissa on Kettusen Matti ja hänen 60 000 kirjaansa: www.pokstaavi.fi.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #62 : 06.01.12 - klo:08:03 »
mt!  Kiltisti tehty!  Teerenpelinpolun trio järjestää kunniaksesi Suuren Kirjallisuudenhakuriemuvuoden.

 :P :seina: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #63 : 07.01.12 - klo:21:18 »
Joulupukki toi kaksi Rosa Liksomia Hytti-kirjaa,
kävin vaihtamassa toisen
Munkki Serafim Seppälän Valo jää-kirjaan,
jonka jo johdannossa olevat lauseet saivat vatsan kihelmöimään.
Mitä seuraakaan itse kirjasta  :eusa_angel:
Herra armahda.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #64 : 11.01.12 - klo:07:09 »

   ""Ennen asiat tapahtuivat illalla. Nyt asioita tapahtuu aamulla ja pään sisällä.""

                                         Ilkka Heiskanen, näyttelijä, 50-vuotishaastattelun lopuksi, HS C6 tänään


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #65 : 11.01.12 - klo:15:31 »
Olen lukemassa Douwe Draaisman Muistikirjaa. Se kertoo kiehtovia asioita ihmisen muistista. Luin juuri hajumuistoista sellaisen huomion, että mitä vanhempi ihminen on, sitä varhaisempia muistikuvia hajut herättävät. Ylipäänsä vanhemmat ihmiset alkavat muistaa lapsuudesta jo unohdettuja asioita, joita he eivät nuorempana muistaneet. Olen itse monesti hämmästynyt jonkin hajuelämyksen heitettyä minut hetkeksi kauas menneisyyteen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #66 : 12.01.12 - klo:13:40 »
Kohta lähtee Risti hakaristin varjossa.  Kunhan sade lakkaa ja pääsen kirjastoon. Tilattu itselle omistukseenkin, vaan ehtivät kirjastossa ensin. Hyvä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa LePanther

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #67 : 13.01.12 - klo:07:29 »
Shelleyn Frankenstein ja vastapainona Weaverin The Nonviolent Atonement..
Joka ilta olen näkymätöntä kiittänyt, kiusaajilleni anteeksi antanut.
Maailman menoa ihmetellyt, suojelusta pyytänyt.
Koskaan pahaa en toivonut.
Silti musta enkeli minua
on aina kiusannut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #68 : 13.01.12 - klo:08:32 »
Anni Blomqvistin Myrskyluoto sarjaa. Kolmas osa menossa.
1830-luvulla ja sen jälkeen ahvenanmaalaiset elivät kirkon opetusten, vuodenkierron ja sen mukaisten töiden, meren ja ikivanhojen uskomusten
mukaan.
Minua viehättää vanhojen työtapojen kuvaus, hartaus jolla kaikki otetaan Jumalan kädestä, naapuriapu.
Minua vierastuttaa taikausko, perhehierarkia. Ne olivat sen ajan tapa.
Mielenkiintoisia tapahtumia ovat Oolannin sota, merenkäynti haaksirikkoineen, tulipaloista selviäminen ja onnettomuudet, kuten hukkumiset mereen, tuulimyllyn vaarallisuus. Kuinka ankaria aikoja silloin elettiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #69 : 13.01.12 - klo:22:14 »
Simpuran novelliohjausta ryhmälle, Murtorinteen Risti hakaristin varjossa, huippujännittävä kuvaus Pohjoismaisten kirkkojen ja Kolmannen Valtakunnan ekumeniayrityksistä, Metaxasin Bonhoeffer-biografiaa.  Alanko tylsistyä.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #70 : 13.01.12 - klo:22:19 »
Alanko tylsistyä.  :003:

Ala vain. Se on tapana tähän aikaan illasta. Minäkin tylsistyn kohta nukkumaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #71 : 16.01.12 - klo:05:05 »
  
  Helsinkiläinen kirjailija Kreetta Onkeli (hs.elama@hs.fi) koskettelee kolumnissaan asioiden ja ihmisen välistä suhdetta otsikolla Taistelevat Asiat, HS D2.
   Hän on kanssani samaa mieltä, ettei asioita ja ihmisiä voi erottaa. On väärin sanoa, että ”asiat riitelevät, ei ihmiset”.
   ”Jos asia ja ihminen leikataan irti toisistaan, oikea ja väärä hämärtyvät. Näinköhän esimerkiksi rotuoppi levisi Saksassa? Käytiin kaljalla, eikä tuttua porukkaa haluttu rikkoa, vaikka osa kavereista alkoi puhua outoja. Oltiin sallivia, että olisi mukavaa. Ainahan sitä kaveria ymmärtää*).”
   Riitelyn rajaaminen asioihin on johdettavissa ”Asiat selitetään parhain päin”-asenteesta, yritetään ymmärtää*), ei haluta lohkoutua. Vasta kun mikään muu ei auta, ajaudutaan erilleen.
  


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #72 : 16.01.12 - klo:14:34 »
Oli lystiä todeta varmaan, että tyypillinen, mallikelpoinen arjalaissoturikansan jäsen, ja sellaisena malliksi valokuvattu, osoittautui äitinsä isänsä ja itsensä puolesta juutalaiseksi...   :repee2:

Itse epäilen että koko väite "mielipiteiden riitelemisestä" on hölynpölyä.  Kyllä siinä ihmiset jo riitelevät. 

On toista  jokin vilkkaamman keskustelun jakso jossa esitellään mielipiteitä. Ne jaetaan, ja jos keskustelusta kehkeytyy kiinnostava, se etenee, perustellaan, kiinnostutaan toisen näkemyksistä.  Toisaalta - niin mutta toisaalta.  Ja sitten taas toisaalta. 

Sellainen keskustelu saattaa tietty pysähtyä niin, että ei puhuta enempää siitä asiasta, kun ollaan eri mieltä. Mutta sitten?  Kohta huomataan, ettei mistään olla samaa mieltä. No, eipä siinä enää juuri löydy puhuttavaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #73 : 16.01.12 - klo:15:33 »
 :002:

Luotettava opas kaikissa teologiaan ja uskontoon liittyvissä kirja-asioissa on Kettusen Matti ja hänen 60 000 kirjaansa: www.pokstaavi.fi.

Mt

Tosta teologiaan ja uskontoon liittyvissä asioissa en tiedä onko hyvä vai huono opas, mutta kirjojen välityksen suhteen kelpo mies.

Siis hän aina pyörittelee päätään ja päivittelee mun kirja valintoja joita teen käydessäni siellä jossain 3 linjoilla.
Ei kuitenkaan kovasti kritisoi varmaankin, kun olen maksava ostaja:))

Pokstaavi on ollut oiva apu kyllä.
Tekisi kyllä mieli alkaa käyttää yliopiston vanhaa pyöreää kirjastoa, mutta siellä ei voi tehdä herätelainauksia, vaan pitää tietää mitä ottaa.
Sieltä löytynee kaikki kirjat?
« Viimeksi muokattu: 16.01.12 - klo:15:42 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #74 : 17.01.12 - klo:21:26 »
Minun tarttiskin kammeta itteni sinne Pokstaaviin. Löytyisi ehkäö muutakin mitä tarvisin.  Tunnustan kaipaavani jo vähitellen muuta, viihteellisempää.  En tiedä miksi en ole ikinä saanut makua dekkareihin, Hirvisaareen, Kaari Utrioon... mitä heitä on. Kuka se olikaan kun kirjoitti Weckroothin perheen, hänen viihteestään pidin ja viihdyinkin.

Tarvitsen jonkin joka vie kunnolla ajatukset pois!  Sanokaa joku. Ei Dostojevski nyt.

On olemassa Ursule Schleicher Bonhoefferin kirjoittama  The portrait of Bonhoeffer children.  
tai jotain.
...........................

Minua suututtaa suunnattomasti, että tiedän tuollaisia kirjoja olleen joskus, ja kadonneen ja häipyneen unholaan.  Alan lisäksi kyllästyä itseeni. Tahdon toiseen psykoanalyysiin!  

Näemmä kuulun heihin jotka pohdiskelevat Bonhoefferia loppuikänsä.  Arkkipiispa Juvakin fanitti siinä määrin että kun tyttärens yhdessä kongressissa kuuli että esitelmöimaan astuu Kölnin anestesiologian professori Karl Bonhoeffer, ja auditoirio meni sekaisin ja esitelmä käsitteli aihetta sivuten ja vastarintaliikeiden merkitykseen keskittyen ja koko sali oli noussut, hurrannut, paukuttanut käsiään ja noin,  hän oli tuntenut vähän tympeyttä.

-Onko meillä - tai heillä - henkilökultti?  Haluan pois.

Ehkä hänellä on vielä jotakin opetettavaa minulle, sitten.  Kyllä kyllä, tämä on selitetty Jumalalle monta kertaa.  >:(
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:21:31 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.