Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 3  (Luettu 30222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #45 : 25.12.11 - klo:00:39 »
Vietin kevään 2003 Ahvenanmaan eteläreunalla Lågskärin pikku saarella puolisoni Minna Pyykön kanssa. Karuista oloista huolimatta kevät lintusaarella oli hauskaa ja jännittävää aikaa. Siitä lähtien haaveilimme, että saisimme kokea ulkosaariston ikimuistoisen tunnelman uudelleen. Retkikohteeksi valikoitui vanha majakka- ja luotsisaari, Utö, merenkulkijoiden pyhättö. Haasteet olivat toisenlaiset kuin Lågskärillä. Siellä asuimme kahden, nyt matkassa oli koko perhe - kolme lasta. Lågskärin ainoa ylellisyys oli lintuaseman kakluuni. Utössä odotti kauppa, koulu, kirjasto, sähkö, suihku ja ruokapaikka.
Arkielämässä vuodenajat ja vuodetkin liukuvat usein nopeasti ohitse. Pieni saari kaukana ulkomerellä on paras paikka seurata, miten kesä muuttuu syksyksi, syksy hiljalleen talveksi, talvi kevääksi ja kevät taas vähin erin kesäksi...


Seuraa 263 sivua rauhallista ja pohdiskelevaa, nautinnollista tekstiä upeine kuvineen. Luonto on vielä meidän.

Juha Laaksonen - Utö, syksy ja kevät ulkosaaressa (Maahenki Oy, 2011)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #46 : 25.12.11 - klo:11:22 »
Tuollanen vuosi pitäis viel kerran kokea. Meniskö mielenkiinto, kun ensi myrskyllä katkeaisi nettiyhteys, hajoisi telkka ja palais lamput tai sulakkeet ja kännykkä kadottais kentän... kyl kai... lähtiskö uimalla mantereelle...  pitäisi yrittää...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #47 : 27.12.11 - klo:04:59 »

   "--- Makasin maassa, Kallonen potkaisi minua kylkeen ja komensi pystyyn. Se sanoi Travinille, että oli luvannut minulle pahempaa kuin kuolemalla oli tarjottavana.
   ---
   Kallonen pakotti minut katsomaan kaikkien Krasnyi Boriin sinä päivänä tuotujen suomalaisten ja karjalaisten ampumiset.
   ---
   En voinut vastata niihin katseisiin, joissa aina näin saman kysymyksen: mitä minä olin tehnyt päästäkseni teloittajien riviin. Kun Strang tuotiin ammuttavaksi, se huusi minua nimeltä. En saattanut katsoa sen ampumista, käänsin pääni pois, mutta Kallonen otti minua päästä kiinni ja pakotti katsomaan Strangiin juuri sillä hetkellä, kun Travinin teloituskomppanian mies osoitti Strangia pistoolilla. Strang ei sulkenut silmiään, piti ne minussa, kun sotilas laukaisi aseensa, veri lensi Strangin takaraivosta ja se kaatui selälleen kaivantoon.

   ---

Sofian mentyä istuin tuvassa. Katsoin jokaista esinettä, joka tuvassa oli, huonekaluja, astioita ja seinille ripustettuja työkaluja, leipävarrasta ja leipiä siinä, ja kaikki ne tuntuivat minulle tutuilta. Sofia oli tuvasta lähtiessään sammuttanut valot ja silloin tupaan oli tullut kevätaamun hämärä. Pian se valkeni täydeksi päiväksi."(s. 387, 388, 431)

                                                                                                                             Antti Tuuri: Ikitie


« Viimeksi muokattu: 27.12.11 - klo:05:02 kirjoittanut PekkaV »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #48 : 27.12.11 - klo:05:24 »

   "--- Lapuanliikkeen miehet hakevat Jussi Ketolan kotoaan elokuisena yönä 1930 ja vievät Kosolaan Lapualle. Matka jatkuu muiluttajien etappitietä, ikitietä, kohti Venäjää [Neuvostoliitto!, huom. PekkaV].---"

                                                                                                                         Antti Tuuri: Ikitie (takakansi)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #49 : 27.12.11 - klo:08:10 »




[/quote]
  "--- Lapuanliikkeen miehet hakevat Jussi Ketolan kotoaan elokuisena yönä 1930 ja vievät Kosolaan Lapualle. Matka jatkuu muiluttajien etappitietä, ikitietä, kohti Venäjää [Neuvostoliitto!, huom. PekkaV].---"

                                                                                                                         Antti Tuuri: Ikitie (takakansi)



Tämän kirjan Matti sai joululahjaksi tyttäreltä. Minulle osui Bo Carpelanin Lehtiä syksyn arkistosta.

Luvun alla ovat lainakirjat vielä pari päivää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #50 : 27.12.11 - klo:08:48 »
Minä sain opiskeluaikani kulttisarjakuvan, Timo Aarnialan Kyynelten tien: Sinä yönä Cocteau nukkui Välimeren tyynessä sylissä... Yö vaihtui aamuksi ja aurinko nousi taivaanrannasta... Aurinko paistoi Välimeren yllä. Vesi lämpeni ja alkoi haihtua. Cocteau tunsi voimakkaan nykäyksen vasemmassa jalassaan ja sitten hän kohosi kosteutena ilmaan! Kun ylöspäin nouseva ilma viileni tiivistyi siinä oleva vesihöyry näkyväksi. Pienen pienistä vesihiukkasista syntyi pilviä. Cocteau oli haltioissaan. Cocteau oli pilvessä. Tuuli puhalsi pilviä itään päin. Pilvien vesihöyry alkoi jäähtyä ja tiivistyä. Alkoi sataa. Cocteau tippui muiden sadepisaroiden kanssa kohti Kreikkaa... Kallioisella Kreikan rannikolla aineellistui Cocteau taas sateesta ihmiseksi. Sade lakkasi. Cocteau ymmärsi minne hän oli joutunut! "Olen Kyynelten tien alussa ja minun on jatkettava matkaani itään päin!"

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #51 : 28.12.11 - klo:14:20 »
Etsin usein Anttolanhovin kirjastosta jonkin täysin vieraan, viitisenkymmentä vuotta vanhan kirjan ja katson minkä tähden tekijä on jäänyt unholaan.  Tänä jouluna se oli Kariston julkaisema "Kukaan ei ole kallio", tekijä unohtui jo.  

Äärimmäisen epäuskottava juoni, teksti jotakin jota sanoisin täyteensullotuksi, nyt luulen tietäväni mitä se on eli ainakin mahdottoman kiemuraista (jos siis käsitin oikein) henkilöt epäuskottavia.  

Toisinaan, nimittäin, löytyy jotain josta ihmettelee:  Kuin tämä on unohtunut?  Toisinaan esimerkin sarjasta ymmärrän, miksi unohtui.  Ne saattavat olla makukysymyksiä, mut tästä arvelisin kaikkien olevan joks samaa mieltä.  Kaikkien siellä viettämieni juhlien pohjanoteeraus. Huonossakin kirjassa on joskus esimerkiksi ajankuvaa, joka kiinnostaa, tämä olo niin outo, et piti tarkastaa julkaisuvuosi. Karjakoita ja piikoja vielä oli, mutta oli jo sähkökäyttöinen lypsykone, kieltolaki oli voimassa.  Siitä arvuuttelin. "Rohkea" rakkauskuvaus paikoin.  Ahvenanmeren saaressa oma lentokenttä jolle trokattiin hienoja juomia.  Jopas nyt jotakin.   :icon_eek:  Mutta hevonen  lainattiin jotta päästiin kirkkoon, kun karjakoksi ryhtyneen kansakoulunopettajan teki mieli.  Lemmensuruja hällä -- niitä pakeni palkattuaan opettajan virkaansa "etulaisen".  Repikää siitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #52 : 29.12.11 - klo:21:10 »
Joululomani aloitin matkustamalla Mongoliaan Ulan Batoriin hytissä numero 6,
sieltä sitten menin Bagdadiin, jossa elämäni oli jännittävää,
suorastaan pelottavaa Saddam Husseinin naisena
ja
nyt sitten palloilen kivikaudella ja keräilen kaikenlaisin yrttejä ja yritän muutenkin selviytyä
sekä vaikeista sää- ym olosuhteista, että erilaisuudestani vieraassa klaanissa


 
Herra armahda.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #53 : 29.12.11 - klo:23:37 »
Joululomani aloitin matkustamalla Mongoliaan Ulan Batoriin hytissä numero 6,
sieltä sitten menin Bagdadiin, jossa elämäni oli jännittävää,
suorastaan pelottavaa Saddam Husseinin naisena
ja
nyt sitten palloilen kivikaudella ja keräilen kaikenlaisin yrttejä ja yritän muutenkin selviytyä
sekä vaikeista sää- ym olosuhteista, että erilaisuudestani vieraassa klaanissa
aloitin vihdoin Pultavan lukemisen. On se sota ollut raakaa silloinkin, ja samaten sotajoukkojen reiteillä asuvien elämä Puolassa jne. Poltetun maan taktiikkaa noudatettiin silloinkin. Kuinkahan muuten PaavoR oli ajatellut, että juuri Puola olisi sopiva suunta. Meidän onneksi niin ei käynyt.

toisessa, rennommassa kirjassa olin ensin Lesothossa ja seuraavaksi kai Intiaan. Tuleekohan Atanasia tai joku muu foorumilainen "samoihin maisemiin" :)

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #54 : 02.01.12 - klo:21:24 »
toisessa, rennommassa kirjassa olin ensin Lesothossa ja seuraavaksi kai Intiaan. Tuleekohan Atanasia tai joku muu foorumilainen "samoihin maisemiin" :)
"...Maailma jonka halki matkustaa sulatuu toiseen, sisäiseen maailmaan, mikään ei ole enää jakaantunutta, tämä edustaa tuota, sää mielialaa, maisema tunnetta, jokaisella ulkoisella kohteella on sisäinen vastineensa, kaikki muuttuu metaforaksi..."

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #55 : 02.01.12 - klo:23:17 »
Mie luen Tiitiltä joululahjaksi saamaani Härmän vikuria. Mielenkiintoista  :kahvi: 
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #56 : 03.01.12 - klo:07:10 »
Mie luen Tiitiltä joululahjaksi saamaani Härmän vikuria. Mielenkiintoista  :kahvi: 

Muistan kun vaimoni luki sitä ja hänellä on tapana lukiessaan nauraa ääneen. Oli hauska olla vieressä. On muuten hyvin tehty ihmiskuvaus, kun tuntee Jaakon niin pitkältä aikaa eli jo ennen Juhanin syntymää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #57 : 03.01.12 - klo:15:45 »
Minä luin viimeksi Guy Delislen sarjakuvakirjan Pjongjang, jossa hän kuvaa oleskeluaan ja kokemuksiaan Pohjois-Koreassa. Suosittelen lämpimästi, kun on aihe ollut muutenkin esillä. Käsittämätöntä, miten järkyttävän huonosti kokonaista kansaa voidaan kohdella. Siitä tosin kirja ei niinkään kerro, sillä se kuvaa realistisesti, kuinka kohdellaan ulkomaalaisia.

Nyt on menossa emerituspiispa Eero Huovisen Lähdön aika, joka on erittäin kiinnostava. Välipalana ja bussilukemisena olen myös hotkaisemassa yhtä dekkaria.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #58 : 03.01.12 - klo:19:35 »
"...Maailma jonka halki matkustaa sulatuu toiseen, sisäiseen maailmaan, mikään ei ole enää jakaantunutta, tämä edustaa tuota, sää mielialaa, maisema tunnetta, jokaisella ulkoisella kohteella on sisäinen vastineensa, kaikki muuttuu metaforaksi..."

Kuulostaa Hannu Simpuralta   :icon_eek:   Pidän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #59 : 05.01.12 - klo:22:47 »
Lähiaikoina lukemaani:

Karo Hämäläinen: Erottaja (viihdyttävä jännäri, mutta myös asiaa)
Miika Nousiainen: Metsäjätti (asiaa)
Seija Vilén: Mangopuun alla (uskonto puhuttaa)
Kari Hotakainen: Jumalan sana (ok)
Zaharia Stancu: Niin kauan kuin leirituli palaa (huikaiseva klassikko elämän pienuudesta)
Kristiina Kouros (toim.): Iloisen talon kellareissa (uskonto puhuttaa, mutta hienoinen pettymys)
Satu Taskinen: Täydellinen paisti (suomalainen epävarma nainen Wienissä on omakohtaisesti tuttu teema)
Tuomas Kyrö: Kerjäläinen ja jänis (mainettaan lepsumpi)
Tuomas Vimma: Raksa (hykerryttävä ajan- ja puolirikollisen remonttibisnesskenen kuvaus Etelä-Helsingistä)
Pekka Hiltunen: Vilpittömästi sinun (salaperäinen jännäri Lontoosta)
Orhan Pamuk: Lumi (uskonto puhuttaa, tällä kertaa monitasoisesti suhteessa sekulaariin valtioon nimeltä Turkki)
Rosa Likson: Hytti numero 6 (vielä kesken, mutta on alkanut lupaavasti)




Lyö särö väärään varmuuteeni.