Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 3  (Luettu 29872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #30 : 12.11.11 - klo:14:35 »
No, enhän pystynytkään kököttämään kotona kun on niin aurinkoinen hieno päivä.

Pyöräilinj siis antikvariaattiin ja sillä reissulla oli selvästi korkeampi johdatus:

löysin kirjan nimeltä:

Täydellinen sekasotku
- epäjärjestyksen piilevät hyödyt


Tämä on niin jeees, että!

Pyöräilitkö yöpaidan helmat hulmuten?  

Tekis mieli lukea toi kirja (ja saada hieman vertaistukea  :023: )
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #31 : 12.11.11 - klo:15:17 »
Pyöräilitkö yöpaidan helmat hulmuten?


Ihmettelinkin kun katsoivat niin pitkään!!?

Liput liehuen rintamassa epäjärjestyksen siunauksellisesta voimasta!
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #32 : 21.11.11 - klo:14:35 »
Käväisimme kirjastossa. Palautimme viikon myöhässä olevan lastin joka oli Matin juhlasiivouksen takia unohtunut nurkkapöydän alahyllylle. Eikä tässä ole pariin viikkoon lueskelemaan ehtinytkään, mitä nyt illalla unille käydessä muutaman sivun Salka Valkaa, jonka ammattiyhdistysasioita käsittelevät sivut ovat hyvin nukuttavia.

Siis, nyt valitsinkin enämpi katselu ja vilkaisukirjoja, paitsi Ville Riekkisen Ilvelijän Hartauskirjan jonka aion lukea.
Kaikki muu käsittelee kansaperinnettä muodossa tai toisessa. Kustaa Vilkunan Vuotuinen ajantieto on aloitettu. Marraskuun juhlapäivät Kekreineen, Martteineen, Liisoineen ja Kaisoineen siemaisin jo hätäisesti. Sirpa Karjalaisen Juhlan aikaa on kuvilla varustettu uudempi saman asian käsittely, luulisin.
Sitten jälkiruuaksi Pirjo Tuomisen pari romaania. Historiallisia tietysti, kermavaahdolla kuorrutettuina.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #33 : 23.11.11 - klo:14:40 »
Harvemmin luen useaa kirjaa rinnatusten. Nyt on kuitenkin näin. Jotenkin Kustaa Vilkunan Vuotuinen ajantieto kansaperinteisine juttuineen ja Wille Riekkisen Ilveilijän hartauskirja  joka kulkee tavallisen tallaajan ymmärrykselle sopivasti kirkkovuoden teemoissa.  Ja vielä iltalukemisena Pirjo Tuomisen historiallinen romaani jossa kiinnostavaa on ruudin teko Pohjanmaalla 1830-luvulla. Ensin mitä ihmeellisemmistä aineksista koottu raaka-aine( multaa, lantaa, silppuja, eläinten virtsaa, teurasjätteitä) ,velvoitettiin talonpoikia vetämään vuosittain  ruukille jossa keitettiin salpietari ja siitä jalostettiin edelleen ruutia.

Ruuti oli niin kipinäherkkää että hevosten kaviot ja kärryjen pyörätkin päälystettiin huopakankailla.
Luulen että Tuominen on kaivanut tiedot täältä:

http://www.porstuakirjastot.fi/files/994/salpietarin_varhainen_valmistus_hieta.htm
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #34 : 08.12.11 - klo:13:47 »

Haavanhoito-ohjetta  :icon_eek:

Ja nyt jatkan Marko Leinon 'Joulutarinaa'...

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa LePanther

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #35 : 08.12.11 - klo:15:59 »
Uuno Kailas - Uni ja kuolema
Edith Södergran - Tulevaisuuden varjo
Hanna Salomäki - Herätysliikkeisiin sitoutuminen ja osallistuminen
Joka ilta olen näkymätöntä kiittänyt, kiusaajilleni anteeksi antanut.
Maailman menoa ihmetellyt, suojelusta pyytänyt.
Koskaan pahaa en toivonut.
Silti musta enkeli minua
on aina kiusannut.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #36 : 08.12.11 - klo:17:41 »
Toimintaterapeutin koulutusohjelman opintosuunnitelmaa ja ruotsalaisia naistenlehtiä...ehkäpä uskaltaudun vielä lainaamaan kirjastostakin ruotsinkielistä luettavaa...karmea halu oppia lukemaan ruotsia...ei toki paha juttu ollenskaan...  :003:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #37 : 08.12.11 - klo:18:48 »
Kai Niemisen runoja:  Alan oppia.  Kyllä ny on kustantajalle sattunu virhe...   Näissä on hyvin paljon kauneutta.  :kahvi:

"Turha ahdistua
ei aika olekaan muuttunut nopeammaksi
minä vain olen muuttunut hitaammaksi"


(Kokoelmasta Alan oppia)

Mutta hyvänenaikasentään. Kun maanantaina runokoulussa opettivat jotta runo lakkaa olemasta runo kun sitä alkaa ymmärtää.  Aivan totta. Runouden kielenm kuuluu olla puhtaasti metaforallista ja vielä novellikoulusta saman tarkistin, niin esimerkkiruno olisi:

Nainen
poimi kurkkuja
kuutamolla

olettaen että ei ole kuutamoa, eikä nainen ainakaan poimi kurkkuja, mitä poiminee...    Minä kirjoitin heti kolme liuskaa runoutta ja oloni on nyt suuu-uuuri.  
................................................

Olen lukenut opetuskirjeitä:  Kuinka kirjoitan novellin. Saattaa olla, että en kirjoita kovin useita. Kurssinovellin tietysti kirjoitan.

..............................................

Minulla on oikea ahistus päälläni. Dosentti  :026:  ei ole tyytyväinen kirjaansa.  Olen monesti ryhtynyt uudestaan toimeen, ja havainnut että uudesta uhkaa tulla ensimmäistä huonompi. Mitä minun on tekeminen? :'(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #38 : 08.12.11 - klo:21:14 »
Sinun on apricojzeminen, mice on hoonoudhen laji elicke laatu. Oncko kirias liica lloyse elicke kiree, lijca lennocas elicke manlehelline, lijca caru elicke ornamentilline. Sitte sinun on coriamine walicoimaas swntan.  :051:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #39 : 09.12.11 - klo:09:47 »
 :026:  Sie schrieb nicht alle Detaljen, nicht alle wichtige kleine Dinge über mich,  nein, gar nicht, und dann... uh... Sie war so fertig zu wissen... das ich etwa neurotisch gewewsen hab und dann  schrieb sie nichts über mich wenn ich 20 Jahre alt gefallen hab und meine Hirnen glaublich dann etwa - meine depressionen, meine ich... und Sie ist ja einen Arz, was?  Dann...    Wiellicht muss Sie es tun...   aber...   Sie ist etwa ein so...so... Patalaischka...

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #40 : 09.12.11 - klo:12:49 »

Ja nyt jatkan Marko Leinon 'Joulutarinaa'...


Jatkuuuu..... 

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #41 : 10.12.11 - klo:15:50 »

Luin 'Hepokatti Heinäkäisen niittykonsertti' -kirjasen. Runot Leena Tuovinen ja kuvat Pentti Tuovinen. Ihania luontorunoja ja -kuvia  :eusa_clap:

Nyt otan käsiini Pentti Simojoen 'Ensimmäiset ja viimeiset kiusaukset'...
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #42 : 10.12.11 - klo:16:15 »
Aloitin Ritva Santavuoren Armon. Täytyy miettiä ...

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #43 : 21.12.11 - klo:05:18 »
   "Härkäniemi muhotteli partaansa ja näytti kuin ei loppua tulisikaan pakisemiselle, kun kerta oli kielen kylki käännetty ja kuutin kiri löysätty näin myötäisille pyyhkimille. Hän oli kuitenkin mies, jolla ehkä oli lieha parta, mutta parran peitossa luja leuka, ja niinpä saattoi hän sekä hyristä, kun hänen mielestään oli tilaa siihen, että ymmärsi myös lopettaa, kun se oli sanottu, mitä oli puhuttava."
                                                               Volter Kilpi: Alastalon salissa II, s. 251


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 3
« Vastaus #44 : 21.12.11 - klo:08:09 »
Santavuoren armo osoittautui kriminaali- ja sosiaalipoliittiseksi pamfletiksi. Armosta ei muuta sanotu kuin että se kuuluu Jumalalle ja on ihmisen ymmärryksen tavoittamatomissa. Kirja jätti kolkon tunteen.