Kirjoittaja Aihe: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja  (Luettu 39306 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #30 : 18.02.11 - klo:11:14 »
Olisi mukava saada Vaaralalta suoria vastauksia suoriin kysymyksiin.
Jos en vastannut kaikkiin kysymyksiisi, olen siitä pahoillani. :)
Valtio tuskin rahoittaa sellaista, mistä ei uskota olevan mitään hyötyä. Sotilaspappien palkkaaminen valtion varoin viittaa siihen, että sillä nähdään olevan joku ihan maallinenkin tarkoitus. On kenties käynyt selväksi, että yhteiskunnan väkivaltakoneistossa nousee ainakin joillekin nuorille ihmisille eettisiä kysymyksiä, joita on tarpeen jollakin lailla käsitellä. Armeijan 'keskeinen toiminto' on yksinkertaistaen tappamisen oppiminen. Eiköhän siihen tulisi joitakin pahoja häiriöitä, jos ketään ei palkattaisi näitä kysymyksiä käsittelemään.
Uskolla tuskin on vaikutusta siihen mikä on totta. Tässä tapauksessa siihen onko kirkollisen työn rahoittamisesta oleellista hyötyä armeijalle/valtiolle. Minusta armeijan keskeisin toiminto on pelotteen luominen. Kun armeija on tarpeeksi pelottava, moni muu armeija pitää Suomeen hyökkäämistä kannattamattomana. Minun kokemukseni on, että ne joille kysymys tappamisen oikeutuksesta oikeasti armeija-aikana konkretisoituu, lopettavat kesken tai siirtyvät aseettomaan palvelukseen. Näitä on tasaisesti kasvanut, edelleen marginaalinen joukko varusmiehistä. Olisikin mielenkiintoista tutkia, kuinka iso osa siviilipalvelusta suorittavista tai totaalikieltäytyjistä on tehnyt ratkaisunsa teologisin syin, ja olisiko kirkollisen työn lisääminen voinut vaikuttaa heidän ratkaisuihinsa (muutenkin on minusta aika pahaenteinen ajatus, että papit olisivat armeijassa vain indoktrinoimassa ihmisiä tappamaan!). Jotenkin epäilen, minulla on sellainen kuva että sivarit ja totaalit ovat aika ei-uskonnollista sakkia. :) Valtaosa varusmiehistä saattaa näitä ajatuksia pyöritellä jonkin verran, mutta ei millään muotoa armeijan keskeisiä toimintoja uhkaavasti. Todellakin, minusta kirkollisen työn keskeisin toiminta armeijassa ei ole tappamisen oppimisen oikeuttaminen varusmiehille. Pikemminkin lohdutuksen ja kokoontumispaikan tarjoamista uskovaisille varusmiehille. Oma kokemukseni muuten oli, että ne ketkä kuuluivat kirkkoon, olivat velvoitettuja sinne myös menemään, ja ne ketkä eivät kuuluneet kirkkoon, jäivät tuvan siivoukseen.  :109:
Kokonaan toinen kysymys sitten on se, loppuisiko kirkollinen työ armeijassa siihen, että valtio ei sitä enää rahoittaisi. Jotenkin minulla on sellainen kutina että kirkko sitä silti edelleen jatkaisi samaan malliin, rahoituspohja vain muuttuisi hieman. Uskonnollisen toiminnan rahoittamiseen ylipäänsä ei pitäisi minusta pakottaa ketään, joka ei sitä uskoa tunnusta. Esimerkiksi suomalaiset muslimit rahoittavat luterilaisia sotilaspappeja (mikäli vapaa-ajattelijat eivät ole tarpeeksi valaiseva esimerkki).
En usko, että armeijan toiminta oleellisesti heikkenisi,  vaikka säästyneillä rahoilla palkattaisiin vaikkapa psykologeja käsittelemään varusmiesten ongelmia.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #31 : 18.02.11 - klo:11:23 »
a
En usko, että armeijan toiminta oleellisesti heikkenisi,  vaikka säästyneillä rahoilla palkattaisiin vaikkapa psykologeja käsittelemään varusmiesten ongelmia.

Tässä se olennainen ero juuri on. Pappien tehtävä on myös hengen luominen, siksi urheilujoukkueet käyttävät myös heitä. Psykologien koulutus tähtää lähinnä esiin tulleiden ongelmien hoitoon, pappien ennalta ehkäisyyn.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #32 : 18.02.11 - klo:13:00 »
Tässä se olennainen ero juuri on. Pappien tehtävä on myös hengen luominen, siksi urheilujoukkueet käyttävät myös heitä. Psykologien koulutus tähtää lähinnä esiin tulleiden ongelmien hoitoon, pappien ennalta ehkäisyyn.

Voi kyllä siellä armeijassa on ihan muut tahot jotka hengen luovat, kuin papit!  :003:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #33 : 18.02.11 - klo:13:16 »
Tämä on minun, upseerin, todistus: hengen luojina sotilaspapit ovat eturintamassa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #34 : 18.02.11 - klo:13:24 »
Tämä on minun, upseerin, todistus: hengen luojina sotilaspapit ovat eturintamassa.
No sitten meidän täytyy vain olla samaa mieltä siitä että olemme eri mieltä. Minulla on kuitenkin kokemus jossa hengen loivat upseerit ja erityisesti aliupseerit. Sekä tietysti varusmiehistö itse. Ja hyvin toimi. Tämä siis merkitsee ainakin sitä, että vaikka jossain toisessa varuskunnassa hengen pääosin loisivatkin papit, asiat voi silti aivan yhtä onnistuneesti tehdä muillakin tavoin. En ole vielä tähän mennessä kuullut mitään hyviä perusteluita sille, miksi kirkollinen työ olisi armeijan kannalta välttämätöntä.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #35 : 18.02.11 - klo:14:52 »
Mietipä viime sotia ja mitä rintamapapit tekivät. Ehkä sitten ymmärrät pappien roolin kriisitilanteessa ja koska armeija on kriisien varalle harjoittelua, on pappienkin mukana olo alusta asti tarpeen. Ei tarvitse kuin kuunella veteraanien muisteluita, niin pappien roolia on ollut korvaamaton.  Lisäksi moni varusmiespalvelustaan (sukupuoleen katsomatta) on herkässä nuoruusiässä, jossa ajoittain tarvitaan kuuntelijaa, joka ei ole kiinteästi sotilaesimies. T: nimimerkki:veteraanin lapsenlapsi ja alokkaan 2/11 äiti

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #36 : 18.02.11 - klo:15:32 »
No sitten meidän täytyy vain olla samaa mieltä siitä että olemme eri mieltä. Minulla on kuitenkin kokemus jossa hengen loivat upseerit ja erityisesti aliupseerit. Sekä tietysti varusmiehistö itse. Ja hyvin toimi. Tämä siis merkitsee ainakin sitä, että vaikka jossain toisessa varuskunnassa hengen pääosin loisivatkin papit, asiat voi silti aivan yhtä onnistuneesti tehdä muillakin tavoin. En ole vielä tähän mennessä kuullut mitään hyviä perusteluita sille, miksi kirkollinen työ olisi armeijan kannalta välttämätöntä.

Eiväthän terveet tarvitsekaan parantajaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #37 : 18.02.11 - klo:16:19 »
Ilmeisesti ketjun aiheena oleva juttu perustuu STT:n välittämään uutiseen, joka on julkaistu mm. Kalevassa, Iltalehdessä ja Helsingin Sanomissa.

Koska alan miehenä suhtaudun skeptisesti kollegoideni tekemisiin, rupesin tarkistamaan, mitä Vapaa-ajattelijat täsmällisesti ottaen ovat esittäneet. Vapaa-ajattelijain liiton verkkosivuilla ei kuitenkaan ollut asiasta mitään uutta kannanottoa. Ainoa löytämäni kannanotto oli lausunto asevelvollisuuslaista vuodelta 2006. Siinä keskityttiin tältä osin ns. negatiiviseen uskonnonvapauteen. Sotilaspappien toimenkuvan kokonaisuuteen ei otettu kantaa.

Vinkki vapareille: näin nettiaikana olisi hyvä laittaa myös omille sivuille tiedote, josta voisi esim. tarkistaa täsmällisen sanamuodon. Näin tiedotusvälineet, joissa on jopa johtavissa tehtävissä erilaisten uskonnollisten suuntien kannattajia, eivät pääsisi monopolisoimaan viestinvälitystä.

Tai sitten etsin väärän järjestön nettisivuilta.

Koska vapaa-ajattelijoiden ja ateistien järjestötoiminnassa on viime vuosina ollut monenlaisia erimielisyyksiä, korostan, että seuraava ei ole Vapaa-ajattelijain liiton vaan Suomen ateistiyhdistyksen sivuilta otettu lainaus:

Lainaus
Sikäli kuin sotilaspapistoa ei pikaisesti lakkauteta, ateisteja varten on palkattava valtion kustannuksella omia aatteellisen työn tekijöitä. Esimerkiksi Vapaa-ajattelijain liiton Helsingin toimiston toiminta on osoittanut, että ateistit tarvitsevat tällaista "sielunhoitotyötä'.

Edelleen ateistiyhdistys on sitä mieltä, että "vankilapastorien virat  on välittömästi lakkautettava ja tilalle on perustettava psykologien, psykiatrien ja kouluttajien virkoja."

Minusta ensiksi mainittu on asiallinen ehdotus. Sotilaskuraattori on varmaan tarpeen niille, joiden on vakaumuksensa puolesta mahdoton keskustella pappisvihkimyksen saaneen henkilön kanssa. Kirkko voisi pitkän kokemuksensa ansiosta antaa tukea mm. koulutuksessa, mutta se on tietysti tässä tapauksessa mahdoton ajatus.

Jos tällainen järjestely olisi ehdolla, olisi kiinnostava tietää, riittäisikö se vapaa-ajattelijoile, vai onko sotilaspappien virkojen lakkauttaminen ehdoton vaatimus.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #38 : 18.02.11 - klo:16:20 »
No sitten meidän täytyy vain olla samaa mieltä siitä että olemme eri mieltä. Minulla on kuitenkin kokemus jossa hengen loivat upseerit ja erityisesti aliupseerit. Sekä tietysti varusmiehistö itse. Ja hyvin toimi. Tämä siis merkitsee ainakin sitä, että vaikka jossain toisessa varuskunnassa hengen pääosin loisivatkin papit, asiat voi silti aivan yhtä onnistuneesti tehdä muillakin tavoin. En ole vielä tähän mennessä kuullut mitään hyviä perusteluita sille, miksi kirkollinen työ olisi armeijan kannalta välttämätöntä.

Minun isäni oli veteraani ja ihmettelin hänelle, miten ihmeessä hän on kestänyt eturintamalla sodassa. Hän vastasi, että hänellä oli luottamus Jumalaan ja sen turvin hän kesti. Hän ja monet muut puolustivat isänmaata, jotta meillä olisi vapaa maa. Minusta on hävytöntä, että joku kehtaa väittää, että papit kannattavat tappamista. He luovat toivoa hirvittävissä olosuhteissa eläville ihmisille. Jos kerran vihollinen hyökkää maahan, niin miesten on puolustettava maataan. Ei taatusti ole helppoa taistella aseen kanssa, mutta pakkotilanne on pakkotilanne.

Jos joku hyökkää aseen kanssa sinun kotiisi, niin luulenpa, ettet sinäkään tyydy vain sänkyjä petaamaan ja vierestä katsomaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #39 : 18.02.11 - klo:17:29 »
Ahaa, nyt minä oivalsin. Vaaralalla on siis sisäpiirin tietoa siitä, että kyseessä ei ole se, että pappeja ei saisi olla armeijassa vaan se, että valtio ei saa palkata heitä. Siinä tapauksessa minusta on ihan tasapuolista, että kirkko palkkaa papit. Valtion ei tarvitse siinä tapauksessa palkata myöskään kuraattoreita eikä psykologeja. Vapaa-ajattelijat voivat palkata heidät ja kaikkien uskontokuntien edustajat palkkaavat omat auttajansa. Nyt olemme Vaaralan kanssa samaa mieltä, että se jos mikä on demokraattista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #40 : 18.02.11 - klo:20:12 »
MInä olen vähän samaa mieltä Vaaralan kanssa, ainakin osittain.  Minusta rauhan aikana ei armeijassa välttämättä tarvita pappeja. Ei niitä siellä kukaan kävisi edes kuuntelemassa jos ei olisi pakko, paitsi tietysti muutama uskovainen mutta hehän voivat vaikka perustaa raamattupiirin.  Sota-aika on vähän eri juttu. Silloin tämmöiset asiat nousevat eri tavalla tapetille. Tänään olin poikani sotilasvalaa kuuntelemassa ja pappi siellä piti aika lailla erikoisen puheen. Poikakin kertoi että kyseessä lienee jonkinlainen "hybridipappi" joka edustaa  melkein kaikkia uskontoja. Ketään ei kuulemma kiinnosta käydä kuuntelemassa sitä pappia, mutta kun armeijassa joskus on pakko.

Ja urheilupapeista, -niin ne nyt ainakin ovat täyttä humpuukia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #41 : 18.02.11 - klo:20:19 »
Eikös tuon sotilaspapin tehtävänä, yhtenä monista, ole juuri noiden raamattupiirien pitäminen. Kyllä aina tietty määrä srk-nuoria ja muita asiasta kiinnostuneita löyyy ja joka vuosija tietty joukko nuoria käy armeijassa rippikoulunkin. tärkeä pointti tuokin, kun monella armeijan jälkeen häät edessä ja viimeistään silloin jompikumpi kihlaparista herää huomaamaan, ettei rippikoulua olekkaan käyty. Lisäksi Jampe totesit, ettei pappeja tarvittaisiin rauhan aikana, mitenkä sitten kriisin aikana papit organosoituisivat ja sisäistäisivät puolustusvoimien asiat, jos eivät rauhan aikana asiaa harjoittelisivat.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #42 : 18.02.11 - klo:20:20 »
Tämä on minun, upseerin, todistus: hengen luojina sotilaspapit ovat eturintamassa.

ja minun aliupseerin että tuo ylläoleva Satmanin lainaus on potaskaa.

tai pehmennetään sen verran että tuolla asialla ei kyllä ole mitään todellisuuspohjaa. Sotilaspapin läsnäolo armeijassa merkitsee suunnilleen n. 1-2 % :lle varusmiehistä jotain. Muille se on merkityksetön.
« Viimeksi muokattu: 18.02.11 - klo:20:27 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #43 : 18.02.11 - klo:20:34 »
Pane vaan, Jampe, potta päähäs, järkes on jo jäässä.   :icon_lol:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: Vapaa-ajattelijat: Armeijassa ei tarvita pappeja
« Vastaus #44 : 18.02.11 - klo:20:38 »
Alun sitaatissa mainittiin myös vankilat ja se on tainnut tässä keskustelussa jäädä vähemmälle.

Luulisi että vankiloissa, jos missä, tarvitaan vankilapappeja tai muita sielunhoitajia. Karskin ja kovan ulkokuoren alla voi olla hyvinkin herkkä ja ahdistunut ihminen, joka kaipaa opastusta hengellisissä asioissa ja lohdutusta. Sellaisessa ympäristössä työskenteleminen vaatii sielunhoitajalta varmaan paljon - olla aito ja rehellinen itsensä ja pyrkiä saamaan vankiin luottamuksellinen suhde. Voi olla, että raamatunlauseiden lateleminen ei siellä käy.