Kirjoittaja Aihe: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena  (Luettu 39538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #120 : 09.02.10 - klo:14:58 »
Jampen tekstejä lukiessa on huomioitava hänen taustansa.
Hän on ollut ymmärtääkseni innokas helluntalainen, ahdistunut vapaiden suuntien piirissä ja viimein löytänyt uskonpuhdistuksen ajan evankeliumin.

Minulla on  sama tausta ja ahdistuin ja kun löysin körttisävytteisen luterilaisen pelastusopin, kävi minulle samoin, kuin Jampelle.
Helluntalaisen NetMissionin keskustelufoorumilla sitten paljonkin kirjoittelin samoista asioista (kuin Jampe täällä) aika kauankin.
 


Voisitko pysyä asiassa ja olla menemättä henkilöön?  Ei ole sinun asiasi esittää arvioita taustoistani ja vaikuttimistani.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #121 : 09.02.10 - klo:15:09 »

Mikä ihmeen tarve sulla on osoittaa körttien/Paavon ajatukset vääriksi. Tartut yhteen lauseeseen ja yleistät sitten, että hänen koko ajattelunsa oli väärä. Ei näin pidä tehdä vaan on nähtävä kokonaisuus.


En minä tartu "yhteen lauseeseen", vaan olen tutustunut körttiläisyyden historiaan sen verran että voin muodostaa omankin käsityksen siitä. Enkä ole myöskään väittänyt että KOKO hänen ajattelunsa oli väärä. kannattaisi lukea enemmän ajatuksella toistenkin viestejä, eikä vain kiirehtiä vastaamaan!


 
Lainaus
On myös ymmärrettävä, että eletään aivan toisenlaista aikaa kuin nykyään. Puhe/teksti on ymmärrettävä kontekstissaan. Paavo ei ollut mikään akateemikko, joka osasi esittää asiansa fiksusti ja filmaattisesti. Paavo oli kansan mies, joka sai herätyksen ja vei sitä eteenpäin niinkuin meidän on vietävä eteenpäin evankeliumia.


Kyllä Paavon perusmesitsi on ihan löydettävissä aikaerosta huolimatta. En kritisoi hänen tapaansa esittää asioita tai oppimattomuuttaan vaikka hänellä kieltämättä aika persoonallinen esitystapa olikin.  Ulkonainen hiomattomuus on kuitenkin pahempi kui nsisäinen hiomattomuus!  Lutherkin oli ulkonaisesti karkea vaan ei sisäisesti.




Lainaus
"Pitää konttia polvet verillä, ryömiä, anoa, inistä kitistä ja pinnistellä saadakseen oikian uskon ja sisällisen totistuksen kertoo hänen ja monen postmoderninkin ihmisen uskonkamppailusta.


varmaan kertookin..., -ainakin sellaisten jotka luulevat kristillisyyden olevan kaikkea tuota!



Lainaus
Mielipiteesi, ettei ihminen käy tai tarvitse käydä uskonkamppailua, on jostain muusta kuin elävästä elämästä. Valtaosalla on kipuilua, kamppailua, ponnistelua ennenkuin voi Jumalan eteen heittäytyä syntisenä ja tyhjänä. Jos usko on ollut sinulle helppoa, ei siitä seuraa, että se olisi kaikille helppoa.


Jokaisella on kipuiluja!  Se on kuitenkin kokonaan eri asia kuin Paavon armonjärjestys-oppi jossa piti ryömiä ja pinnistellä ja kokea erilaisia asteita saavuttaakseen "oikian" uskon.  Esim. Hedbergin Paavo väittä "ajavan vaunuilla taivaaseen, -ohi järjestyksen..."  -Voi kauhistus sentään! Ohi järjestyksen:107:

-eihän sellainen käy päinsä?


 
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #122 : 09.02.10 - klo:15:17 »

Voisitko pysyä asiassa ja olla menemättä henkilöön?  Ei ole sinun asiasi esittää arvioita taustoistani ja vaikuttimistani.

Näin puhuu mies, joka ei ole minua ja helluntalaisuutta yhdistäessään tuollaiseen syyllistynyt.

Yritän ainakin jonkun aikaa käsitellä sinua silkkihansikkain.

ps.
Minua saa edelleenkin arvioida, arvostella sekä kritisoida ja koen aina hengenheimolaisuutta, kun kohtaan muita samankaltaisia ihmisiä - samanlaisuus luo jonkinalista yhteenkuuluvuutta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #123 : 09.02.10 - klo:15:21 »
Lainaus
Herättäjä-Yhdistyksellä ei ole luterilaisuudesta erottuvaa ajatustapaa.


Ei ole Luthersäätiölläkään, eikä muillakaan kirkon herätysliikkeillä - ainakaan heidän omasta mielestään.
Silti kyseisiä ryhmittymiä vertaamalla löytyy valtavia eroja keskeisinäkin pidetyistä käsitteistä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #124 : 09.02.10 - klo:15:28 »
Näin puhuu mies, joka ei ole minua ja helluntalaisuutta yhdistäessään tuollaiseen syyllistynyt.

Yritän ainakin jonkun aikaa käsitellä sinua silkkihansikkain.

ps.
Minua saa edelleenkin arvioida, arvostella sekä kritisoida ja koen aina hengenheimolaisuutta, kun kohtaan muita samankaltaisia ihmisiä - samanlaisuus luo jonkinalista yhteenkuuluvuutta.


On eri asia arvioida jonkun puheita ja väitteitä kuin ruveta ruotimaan itse henkilöä. Kyllä tämä raja pitäisi minusta tajuta ilman erikseen sanomistakin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #125 : 09.02.10 - klo:15:29 »

En minä tartu "yhteen lauseeseen", vaan olen tutustunut körttiläisyyden historiaan sen verran että voin muodostaa omankin käsityksen siitä. Enkä ole myöskään väittänyt että KOKO hänen ajattelunsa oli väärä. kannattaisi lukea enemmän ajatuksella toistenkin viestejä, eikä vain kiirehtiä vastaamaan!


  

Kyllä Paavon perusmesitsi on ihan löydettävissä aikaerosta huolimatta. En kritisoi hänen tapaansa esittää asioita tai oppimattomuuttaan vaikka hänellä kieltämättä aika persoonallinen esitystapa olikin.  Ulkonainen hiomattomuus on kuitenkin pahempi kui nsisäinen hiomattomuus!  Lutherkin oli ulkonaisesti karkea vaan ei sisäisesti.



 

varmaan kertookin..., -ainakin sellaisten jotka luulevat kristillisyyden olevan kaikkea tuota!




Jokaisella on kipuiluja!  Se on kuitenkin kokonaan eri asia kuin Paavon armonjärjestys-oppi jossa piti ryömiä ja pinnistellä ja kokea erilaisia asteita saavuttaakseen "oikian" uskon.  Esim. Hedbergin Paavo väittä "ajavan vaunuilla taivaaseen, -ohi järjestyksen..."  -Voi kauhistus sentään! Ohi järjestyksen:107:

-eihän sellainen käy päinsä?


Mesitsisi tuli selväksi. Kun kerran ymmärrät kaiken muita paremmin - jopa Paavo Ruotsalaisen - mitä tässä keskustelemaan.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #126 : 09.02.10 - klo:15:31 »
Mesitsisi tuli selväksi. Kun kerran ymmärrät kaiken muita paremmin - jopa Paavo Ruotsalaisen - mitä tässä keskustelemaan.

joka suuttuu, on jo pelin menettänyt...


-odotin sinulta vähän enemmän.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #127 : 09.02.10 - klo:15:33 »
joka suuttuu, on jo pelin menettänyt...


-odotin sinulta vähän enemmän. :icon_wink:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #128 : 09.02.10 - klo:17:03 »
Tällainen ajatus körttiläisistä on tosiaankin välillä varsin vahvasti esillä eri kristillisissä piireissä: körttiläisiä pidetään uskonnollisessa mielessä maallistuneina.

Maallistuneina, vain uskonnollisen ulkokuoren omaavina, ulkoa ohjautuvina...Pyhän Hengen kosketuksen saamattomina...vain isiltä ja äideiltä uskonnollisuuden periminä...vain ja vain. Taisin jo itsekin ajatella joskus samalla tavalla.

Tuhanesti väärin, väärin ja vieläkin väärin.

Sain kulkea useita vuosia kahden ihmisen rinnalla, heidän viimeiseen elinpäiväänsä saakka. Körttien körttejä olivat - henkeen ja vereen. Toisen körtin te jotkut opittekin tuntemaan; Juho Malkamäen (juhoma 4) tällä foorumilla. Toinen oli Katri Taanila. Tällaisia "hengenjättiläisiä", vaatimattomia, mutta paljon kokeneita, paljon lukeneita, uskallanpa sanoa viisaita, en ole tavannut muissa hengellisissä piireissä. Uskoa ei puuttunut, sitä oli jakaa minunkin syntiseen sydämeeni. Sain uskon vahvistusta, koin toisen rinnalla kulkemista, rakkautta ja rohkaisua. Eikä ne ihmiset jää näihin kahteen. Voisin luetella heitä lukemattoman määrän körteissä.

Ja tiedän mistä puhun. Hehkutanko liikaa? Korostanko ihmistä? Niin teen - rohkenen kuitenkin.

Liikuin 20 vuotta vesillä, jotka jäivät loppujen lopuksi vieraaksi ja usein arvoituksellisiksi. Toimin aivan "johtopaikoilla". Opin paljon, mutta sain kokea myös raskaita pettymyksiä. Ihmettelin, oudoksuin, kunnes tajusin meidän kaikkien olevan puutteellisia, syntisiä, vaikka tiesin heidän luulevan itseään  oikeiksi uskovaisiksi ja pyhimmistäkin pyhimmiksi.

Ei pidä yleistää. Ei pidä lähteä arvioimaan kenenkään uskoa, ei sen perusteita eikä suuntaa. Silloin kun suunta on Kristukseen päin, olemme oikealla tiellä ja olemme tehneet valintamme oikein.

Kirjoituksestani saa myös loukkaantua ja esittää vastaväitteitä.
 
Aamen, halleluja...

 
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #129 : 09.02.10 - klo:17:13 »

En minä tartu "yhteen lauseeseen", vaan olen tutustunut körttiläisyyden historiaan sen verran että voin muodostaa omankin käsityksen siitä. Enkä ole myöskään väittänyt että KOKO hänen ajattelunsa oli väärä. kannattaisi lukea enemmän ajatuksella toistenkin viestejä, eikä vain kiirehtiä vastaamaan!

Kyllä Paavon perusmesitsi on ihan löydettävissä aikaerosta huolimatta. En kritisoi hänen tapaansa esittää asioita tai oppimattomuuttaan vaikka hänellä kieltämättä aika persoonallinen esitystapa olikin.  Ulkonainen hiomattomuus on kuitenkin pahempi kui nsisäinen hiomattomuus!  Lutherkin oli ulkonaisesti karkea vaan ei sisäisesti.

varmaan kertookin..., -ainakin sellaisten jotka luulevat kristillisyyden olevan kaikkea tuota!

Jokaisella on kipuiluja!  Se on kuitenkin kokonaan eri asia kuin Paavon armonjärjestys-oppi jossa piti ryömiä ja pinnistellä ja kokea erilaisia asteita saavuttaakseen "oikian" uskon.  Esim. Hedbergin Paavo väittä "ajavan vaunuilla taivaaseen, -ohi järjestyksen..."  -Voi kauhistus sentään! Ohi järjestyksen:107:

-eihän sellainen käy päinsä?

Paavon opin ytimessä oli ihmisen pienuus ja kelpaamaamattomuus. Omavanhurskaus oli hirveintä mitä Paavo tiesi. Polvet verillä konttaamisella ei armoa tullut, vaikka kuinka kinusi.

Tekemällä ei parane, niin olen Paavon idean ymmärtänyt. Ehken vain olen liian nuori ymmärtämään, suurin piirtein samoja ikiä kuin Paavo Högmannin luo taivaltaessaan.

Ja eikö järjestykselläkin viitata enemmän siihen, että se on Jumala, joka antaa, ei ihminen, joka ottaa. Ottaminen ja omat eväät vievät harhaan.
Paavo oli hiukan ristiriitainen opissaan, mutta sehän ei ollutkaan "oppi" vaan maallikon mietteitä omasta jumalasuhteestaan. Ehkä tässä on yksi olennainen ero. Missä siis on perussanoma? Jos olet sen löytänyt, varmaan haluat jakaa sen kanssamme?

Ja mitä SeppoS sanoi kielestä, kannattaisi muistaa useamminkin. Nykyisessä historiantutkimuksessa painotetaan usein, että eri käsitteet ovat tarkoittaneet eri aikoina varsin eri asioita. Paavo puhui ehken samoista asioista toisin sanoin kuin me, ja tarkoitti samoilla sanoille eri asiaa kuin me. Hänen maailmansa oli aika lailla erilainen kuin meidän.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #130 : 09.02.10 - klo:17:32 »
Paavon opin ytimessä oli ihmisen pienuus ja kelpaamaamattomuus. Omavanhurskaus oli hirveintä mitä Paavo tiesi. Polvet verillä konttaamisella ei armoa tullut, vaikka kuinka kinusi.

Ja eikö järjestykselläkin viitata enemmän siihen, että se on Jumala, joka antaa, ei ihminen, joka ottaa. Ottaminen ja omat eväät vievät harhaan.

Voi kun viitsisin, niin ottaisin kirjahyllystäni Paavon kirjoituksia ja sitteraisin tänne piitkiä pätkiä siitä miten hän itse uskonkäsityksensä määritteli, ja millaisia rajankäyntejä hän teki eri käsityksen omaavien kanssa kuten vaikkapa juuri em. Hedberg.

Mutta kun en viitsi!


Oikeastaan oitin jo kirjan esille ja voisin tosiaan siteerata täydellisesti asiayhteydessä pysyen vaikka miten paljon Paavon tekstiä ja kumota esim. nuo ylläolevat väitteesi paikkansa pitämättöminä.

Mutta kun en viitsi enkä enää jaksa. Kiinnostus asiaa kohtaan ei ylitä sitä kynnystä että niin tekisin sillä siitä on vaivaa.


Paavo ei opettanut luterilaista "yksin armosta" -uskoa vaan kipuilun ja kilvoitusharjoituksen kautta saatavaa rauhaa Kristuksen kanssa. Siitä löytyy minunkin kirjahyllyssäni niin suoraa tekstiä ettei siihen ole minkäänlaista vastaansanomista etteikö asia niin olisi!


Ja "armonjärjestys" ei todellakaan Paavon käsitteistössä tarkoita tuota mitä luulet!
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo:17:37 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #131 : 09.02.10 - klo:17:47 »
Miksi tästä nyt turhaan tapellaan? Ei kai se tule kenellekään yllätyksenä, että herännäisyys on pietismin lapsi. Paavo Ruotsalainen sai ison läjän sekalaisia herätyksiä muuttumaan yhdeksi liikkeeksi ja onhan se aika hyvä juttu. Mutta nykyään ei herännäisyydessä armonjärjestyksestä opeteta. Asiat muuttuvat.  :icon_rolleyes:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #132 : 09.02.10 - klo:20:04 »
. Mutta nykyään ei herännäisyydessä armonjärjestyksestä opeteta. Asiat muuttuvat.  :icon_rolleyes:


Näinhän se on!  :icon_wink:

Mutta  moni haluaa näköjään kieltää selvät ja todistettavissa olevat tosiasiat...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #133 : 09.02.10 - klo:20:56 »

Näinhän se on!  :icon_wink:

Mutta  moni haluaa näköjään kieltää selvät ja todistettavissa olevat tosiasiat...


Se voi johtua siitä että ne on sitä mieltä ettei Paavo Ruotsalainen ihan turha jätkä ollu vaikka jotaki semmosta onki kirjotellu mikä nähdään nykyään eri tavalla. Niin väitän minäki mutta en silti ymmärrä, mitä tapeltavaa tässä on.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #134 : 09.02.10 - klo:22:28 »
Hyvä Sanneli, että saat tänne sopua aikaan. Minä jo harkitsin lähtemistä Hedbergin matkaan, jos vaikka siellä olisi paremmat pidot.
Lyö särö väärään varmuuteeni.