Kirjoittaja Aihe: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui  (Luettu 16069 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« : 20.08.21 - klo:11:10 »
Jotkut ovat huomanneet, että kristillisyys puuttuu Körttifoorumilta. Vaikka foorum on ainoa paikka, missä olen itse ollut konfliktissa, luulen foorumin heijastavan herännäinyyden tilan. Niin paneutuisin kysymykseen. Aloitan useilla ajatuksilla, jotka saattavat olla väärässä.
1 Herrnhütiläisyyden juuret, jotka loivat herännäisyyden, antoivat hyvän kristillisen pohjan.
2 Luterilaisuus, joka antoi raamit, antoi myös hyvän pohjan.
3 Herännäisyys toimi arvokkaana herätysliikkeenä useita sukupolveja.
4 Keskeinen seikka herännäisyyden onnistumisessa on ollut Siionin Virret.
5 Siionin Virsien uudistukset kytkeytyvät herännäisyyden muutoksiin ja liikkeen kehitykseen.
6 70-luvun alussa tuli muutoksen aalto.

Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #1 : 20.08.21 - klo:11:17 »
Huomasin, että täytyy olla räikeä ongelma herännäisyydessä. Joku käänsi Malmivaaran Siionin Virret englanniksi ja ne löytyvät täältä. Jossain vaiheessa, muutama ihminen rupesi valittamaan siitä. Se olisi varmaan odotettavissa. Kävi ilmi, että jotkut olivat äänekkäästi sitä mieltä, että vanhat Siionin Virret (tai jopa uusitutkin) olivat kuvottavia. Mikä ei ollut odotettavissa oli seuraus. Ei yksikään lukija esittänyt eriävää mielipidettä, vaikka foorum on hyvin vapaa ja täällä käytännössä voi kirjoitella mitä haluaa.
Järkevä, "tasapainoinen" ulkopuolinen tulisi väkisin siihen tulokseen, että Siionin Virsien herännäisyys on tuhoutunut ja hävinnyt. Se on todettu tästä yhdestä seikasta, vaikka on varmasti muita syitä niin päätellä. Jää kysymys miksi ja milloin se on tuhoutunut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #2 : 20.08.21 - klo:13:06 »
Jotkut ovat huomanneet, että kristillisyys puuttuu Körttifoorumilta. Vaikka foorum on ainoa paikka, missä olen itse ollut konfliktissa, luulen foorumin heijastavan herännäinyyden tilan. Niin paneutuisin kysymykseen. Aloitan useilla ajatuksilla, jotka saattavat olla väärässä.
1 Herrnhütiläisyyden juuret, jotka loivat herännäisyyden, antoivat hyvän kristillisen pohjan.
2 Luterilaisuus, joka antoi raamit, antoi myös hyvän pohjan.
3 Herännäisyys toimi arvokkaana herätysliikkeenä useita sukupolveja.
4 Keskeinen seikka herännäisyyden onnistumisessa on ollut Siionin Virret.
5 Siionin Virsien uudistukset kytkeytyvät herännäisyyden muutoksiin ja liikkeen kehitykseen.
6 70-luvun alussa tuli muutoksen aalto.
Hyvät huomiot, olen samaa mieltä. Itse putosin 70-luvulla tietoisuudessani körttiläisyydestä historian sivujen väliin ts en huomannut muutosta, joka kumpusi ymmärrykseni mukaan poliittisesta ajan hengestä. Vasta tällä foorumilla tajusin, että en ollut seurannut aikaani. Mielessäni vain ihmettelin Hengellisen Kuukauslehden joitakin kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #3 : 20.08.21 - klo:13:12 »
Huomasin, että täytyy olla räikeä ongelma herännäisyydessä. Joku käänsi Malmivaaran Siionin Virret englanniksi ja ne löytyvät täältä. Jossain vaiheessa, muutama ihminen rupesi valittamaan siitä. Se olisi varmaan odotettavissa. Kävi ilmi, että jotkut olivat äänekkäästi sitä mieltä, että vanhat Siionin Virret (tai jopa uusitutkin) olivat kuvottavia. Mikä ei ollut odotettavissa oli seuraus. Ei yksikään lukija esittänyt eriävää mielipidettä, vaikka foorum on hyvin vapaa ja täällä käytännössä voi kirjoitella mitä haluaa.
Järkevä, "tasapainoinen" ulkopuolinen tulisi väkisin siihen tulokseen, että Siionin Virsien herännäisyys on tuhoutunut ja hävinnyt. Se on todettu tästä yhdestä seikasta, vaikka on varmasti muita syitä niin päätellä. Jää kysymys miksi ja milloin se on tuhoutunut.
Kyllä hyvin huomasin ristiriitatilanteen. Itse en uskaltanut puuttua kirjoituksiin, kun olisi pitänyt eräisiin aliaksiin tehdä kovia iskuja. Sitten huomasin, että alias jopa voidaan vaihtaa. Olen huono sietämään riitaa, että kohdallani valitsin vaikenemisen tien,  mea culpa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #4 : 20.08.21 - klo:13:25 »
Kyllä hyvin huomasin ristiriitatilanteen. Itse en uskaltanut puuttua kirjoituksiin, kun olisi pitänyt eräisiin aliaksiin tehdä kovia iskuja. Sitten huomasin, että alias jopa voidaan vaihtaa. Olen huono sietämään riitaa, että kohdallani valitsin vaikenemisen tien,  mea culpa.

Joskus kun on paljon kärsinyt itse, niin ei jaksa enää puolustaa oikeutta. Kun on kokenut suuria menetyksiä, niin voima ei riitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #5 : 20.08.21 - klo:13:35 »
Hyvät huomiot, olen samaa mieltä. Itse putosin 70-luvulla tietoisuudessani körttiläisyydestä historian sivujen väliin ts en huomannut muutosta, joka kumpusi ymmärrykseni mukaan poliittisesta ajan hengestä. Vasta tällä foorumilla tajusin, että en ollut seurannut aikaani. Mielessäni vain ihmettelin Hengellisen Kuukauslehden joitakin kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.

Poliittisesta ajan hengestä hyvinkin. Luulenpa, että ajateltiin korjata körttien maineen, joka oli kärsinyt vaatetuksesta ja tukasta. Ihmiset ajattelivat, että körtit ovat vanhoillisia, jotka kieltävät kaiken hauskan. Niin ajateltiin, että pitää olla suvaitsevaisia. Mutta suvaitsevaisuus kohdistui pää-asiallisesti kaikkeen, joka ei ollut körttiläistä. Suvaittiin kaikki tavat, kaikki musiikkityylit, kaikki pukeutumistyylit, jne. Ehkä se oli hyvä, mutta samalla ilmeisesti syntyi körttien parissa suvaitsemattomuutta, joka kohdistui kaikkeen, joka oli ennen pidetty körttiläisenä, ja joka koettiin luovan vanhoillisuuden maineen. Tämä viimeinen ei ollut ehkä tahallista eikä sitä huomattukaan. Nyt se on toinen luonne.

Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #6 : 20.08.21 - klo:13:57 »
Körttiläisyyden muutoksista en osaa ottaa kantaa.
Siitä olen varma että herännäisyys ei ole tuhoutunut.
Nykyään hengelliset asiat yleensä, Raamattu, rukous, jumalanpalvelukset,
seurakunnan yhteiset kokoontumiset, kirkollisten pyhien, sunnuntain pyhittäminen,
lähimmäisen rakkaus, kristilliset tavat.
Kaikki on vähäisempää nyt kuin 70-luvulla.
Yhteiskunta on maallistunut.
Jumalan valtakunnassa eloa on paljon, työmiehiä on vähän.
Ketkä meistä jaksaa tänäänkin olla omalla paikallamme muurinaukoissa.
Yksilöistä koostuu yhteisöt, toisiamme tukien ja rohkaisten.
Henkivaltojen taistelu on totta.
Etsitään Jumalaa, Hänen tahtoaan omassa ja yhteisömme kohdalla.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #7 : 20.08.21 - klo:14:49 »
Körttiläisyyden muutoksista en osaa ottaa kantaa.
Siitä olen varma että herännäisyys ei ole tuhoutunut.

Körttiläisyyde muutoksista yritän ottaa selvää. Voin sitten ainakin minä ottaa siihen kantaa.
Mutta on jo todettu, että herännäisyys on ainakin hävinnyt.
On hävinnyt, koska ei ollut ainoatakaan lukija Körttifoorumilla puolustamaan Siionin Virsiä viime syksyllä eikä nytkään. Siis kysymys on miksi ja milloin. Asia on jo selvä. Siitä ei voi olla kahta mieltä. Jos luulet, että herännäisyyden vastaus Siionin Virsien edistämiseen on sitä, mitä täällä on tapahtunut, olet perkeleen asialla. Perkele vastustaa Siionin Virisien kääntämistä eikä Jumala.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #8 : 20.08.21 - klo:15:32 »
Körttiläisyyde muutoksista yritän ottaa selvää. Voin sitten ainakin minä ottaa siihen kantaa.
Mutta on jo todettu, että herännäisyys on ainakin hävinnyt.
On hävinnyt, koska ei ollut ainoatakaan lukija Körttifoorumilla puolustamaan Siionin Virsiä viime syksyllä eikä nytkään. Siis kysymys on miksi ja milloin. Asia on jo selvä. Siitä ei voi olla kahta mieltä. Jos luulet, että herännäisyyden vastaus Siionin Virsien edistämiseen on sitä, mitä täällä on tapahtunut, olet perkeleen asialla. Perkele vastustaa Siionin Virisien kääntämistä eikä Jumala.

Jos täällä foorumilla 2-3 kirjoittajaa on ottanut puutteellisesti kantaa Siionin virsien kääntämiseen,
niin se on aivan eri asia kuin "herännäisyyden tuhoutuminen"
Oletetaan foorumilla olevan 10 aktiivista kirjoittajaa, niistä 2-3 mielipide tässä asiassa takunnut,
se on vain 20-30%, pieni vähemmistö. Ja jos otetaan foorumin lukijamäärä huomioon, 2-3%.
Emme toki tiedä lukijoiden kantaa Siionin virsien kääntämiseen, tässä laskelmassani oletin
että kukaan lukijoista ei vastusta käännöstyötäsi.
Enkä missään tapauksessa kuvittele että "herännäisyyden vastaus" käännöstyöhön olisi sama
kuin täällä foorumilla tulkitsemasi 2-3 kirjoittajan kielteinen kanta.
Jos ryhdyt itse tarkistamaan tämän laskelmani paikkansa pitävyyttä, niin pyydän että
sijoitat minut käännöstyöhösi positiivisesti ja kiitollisuudella suhtautuvien ryhmään,
siitä huolimatta että koet etten ole tarpeeksi puolustanut käännöstyötäsi.
Foorumin säännöissä on joku ajatus sellainen että toisten kirjoituksia ei saisi arvostella,
ainakaan negatiivisesti. Rohkaisevaa ja kannustavaa palautetta olen välillä koittanut antaa,
se ei liene kiellettyä. Olen varmasti syyllistynyt tämän sääntöpykälän rikkomiseen.
Välillä olen laittanut "Kuulkaas poijjaat", itse tarkoittaen rohkaisuksi sovintoon, mutta toki
tuon voi ymmärtää helpommin nagatiiviseksi moitteeksi.
Jos olet sitä mieltä että olen epäonnistunut etten ole ottanut kantaa riittävästi, niin ole vaan,
et suinkaan ole ainoa täällä foorumillakaan jolla on aihetta sellaiseen mielipiteeseen.
Meillä on täällä oikeus ja vapaus olla omana itsenämme, heikkona, syntisenä, epätäydellisenä.
Tällaisia varten Jumala antoi oman poikansa maan päälle kärsimään puolestamme,
että me saisimme elää.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #9 : 20.08.21 - klo:15:51 »
Minusta on ikävää, jollei pahempaakin, tällainen '"Jos et ole minun puolellani, olet minua vastaan"-ilmentymä. Se ei ole sen rakkauden hengen mukaista jonka me kaikki olemme osallemme saanet kasteessa, ja vahvistettu uskontunnustuksella.

Minulle herännäisyys on sekä sitä mistä saamme  historiasta lukea tai kuulla. Arvostan sen syntymää, ja pidän kyllin hyvänä edelleen kelvatakseen omaksi herätysliikkeekseni.

Körttiläisyyden yhdin on Siionin virret, niin vanhat kuin uudistetut. Niin suomalaiset, kuin muun-kieliset. Kaikille niillä on käyttäjänsä, aina tarpeiden mukaan.

Ei körttiläisyys ole kiveen-hakattu, vaan elävä, vertakin vuotava alatien-liike. Körtti ei lajittele, valitse, tai tuomitse ulkoisten seikkojen mukaan. Henkiä ei haistella, uskon määrää ei mitata, oikeaa ruokavaliota ei ole määritelty, eikä ainoaa oikeaa tapaa olla uskovainen.

Körttipuku oli ennen jokapäiväinen kansanpuku, nyt perinnevaate. Puvulla joku haluaa tunnustaa väriä, mutta toinen ei sitäkään tohdi.

Tällainen on minun körttiläisyys, ja se sopii minulle.

Olkaa kaikki vapaat ja välttäkää tuomitsemasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #10 : 20.08.21 - klo:18:31 »
Jos täällä foorumilla 2-3 kirjoittajaa on ottanut puutteellisesti kantaa Siionin virsien kääntämiseen,
niin se on aivan eri asia kuin "herännäisyyden tuhoutuminen"
Oletetaan foorumilla olevan 10 aktiivista kirjoittajaa, niistä 2-3 mielipide tässä asiassa takunnut,
se on vain 20-30%, pieni vähemmistö. Ja jos otetaan foorumin lukijamäärä huomioon, 2-3%.
Emme toki tiedä lukijoiden kantaa Siionin virsien kääntämiseen, tässä laskelmassani oletin
että kukaan lukijoista ei vastusta käännöstyötäsi.
Enkä missään tapauksessa kuvittele että "herännäisyyden vastaus" käännöstyöhön olisi sama
kuin täällä foorumilla tulkitsemasi 2-3 kirjoittajan kielteinen kanta.
Jos ryhdyt itse tarkistamaan tämän laskelmani paikkansa pitävyyttä, niin pyydän että
sijoitat minut käännöstyöhösi positiivisesti ja kiitollisuudella suhtautuvien ryhmään,
siitä huolimatta että koet etten ole tarpeeksi puolustanut käännöstyötäsi.
Foorumin säännöissä on joku ajatus sellainen että toisten kirjoituksia ei saisi arvostella,
ainakaan negatiivisesti. Rohkaisevaa ja kannustavaa palautetta olen välillä koittanut antaa,
se ei liene kiellettyä. Olen varmasti syyllistynyt tämän sääntöpykälän rikkomiseen.
Välillä olen laittanut "Kuulkaas poijjaat", itse tarkoittaen rohkaisuksi sovintoon, mutta toki
tuon voi ymmärtää helpommin nagatiiviseksi moitteeksi.
Jos olet sitä mieltä että olen epäonnistunut etten ole ottanut kantaa riittävästi, niin ole vaan,
et suinkaan ole ainoa täällä foorumillakaan jolla on aihetta sellaiseen mielipiteeseen.
Meillä on täällä oikeus ja vapaus olla omana itsenämme, heikkona, syntisenä, epätäydellisenä.
Tällaisia varten Jumala antoi oman poikansa maan päälle kärsimään puolestamme,
että me saisimme elää.

Olet ymmärtänyt väärin, niin kuin kaikki muut, jotka ovat käsitelleet tätä asiaa viime syksystä lähtien. En ole tarvinut sen enempää kiitosta tai kannustamista kuin sain jo v. 2014. Tällaisessa foorumissa, täytyy odottaa, että joku on eri mieltä niin en ihmettele, että kaksi tai kolme on tehnyt ikäviä huomautuksia. Valitan siitä, ettei kukaan ole voinut paheksua niitä huomautuksia.

Täällä pystytään paheksumaan vaikka mitä, politiikasta musiikkiin ja kaikesta sen välissä. Jos täällä on säännöissä, ettei mitään paheksumista saa esittää, niin se on sovellettu VAIN tähän asiaan. Ei voi paheksua sitä, että sana "kuvottavaa" on liitetty Siionin Virsiin tavalla, joka loukkaa kääntäjää syvästi. Sinä et ole paheksunut sitä. Kukaan ei ole paheksunut sitä julkisesti. Sen takia totean, ettei herännäisyys ole enää olemassakaan. Jos olisi, joku tämän vuoden sisällä olisi paheksunut sitä. Olen pitänyt asian esillä. Ei ole auttanut. Sovinto ei tule. Kaikki, jotka eivät paheksu sitä antavat tukensa niille kahdelle tai kolmelle, jotka julkisesti täällä kritikoivat Siionin Virsien edistämisyrityksiä.

Olen alusta asti viitannut siihen, että tuki on mennyt niille kahdelle tai kolmelle. Paheksumalla valituksiani annat tuen niille. On se ihmeellistä, että osataan paheksua valitustani, muttei missään nimessä sitä,  että käännöstyötäni on sanottu julkisesti kuvottavaksi. Ei tänäkään päivänä, joten älkää loukantuko, kun sanon, että olette perkelen asioilla.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #11 : 20.08.21 - klo:18:38 »
Minusta on ikävää, jollei pahempaakin, tällainen '"Jos et ole minun puolellani, olet minua vastaan"-ilmentymä. Se ei ole sen rakkauden hengen mukaista jonka me kaikki olemme osallemme saanet kasteessa, ja vahvistettu uskontunnustuksella.

Minulle herännäisyys on sekä sitä mistä saamme  historiasta lukea tai kuulla. Arvostan sen syntymää, ja pidän kyllin hyvänä edelleen kelvatakseen omaksi herätysliikkeekseni.

Körttiläisyyden yhdin on Siionin virret, niin vanhat kuin uudistetut. Niin suomalaiset, kuin muun-kieliset. Kaikille niillä on käyttäjänsä, aina tarpeiden mukaan.

Ei körttiläisyys ole kiveen-hakattu, vaan elävä, vertakin vuotava alatien-liike. Körtti ei lajittele, valitse, tai tuomitse ulkoisten seikkojen mukaan. Henkiä ei haistella, uskon määrää ei mitata, oikeaa ruokavaliota ei ole määritelty, eikä ainoaa oikeaa tapaa olla uskovainen.

Körttipuku oli ennen jokapäiväinen kansanpuku, nyt perinnevaate. Puvulla joku haluaa tunnustaa väriä, mutta toinen ei sitäkään tohdi.

Tällainen on minun körttiläisyys, ja se sopii minulle.

Olkaa kaikki vapaat ja välttäkää tuomitsemasta.

Olen jyrkästi eri mieltä. Minusta, jos joku vapaasti julistaa foorumilla, joka on muka herännäisyyden hengen mukainen, että jonkun Siionin Virsien käännökset ovat kuvottavia, pitäisi ainakin jonkun vaatia, että perustellaan asiaa. Olen myös sitä mieltä, että jonkun pitäisi tuomita sellaista. Se on äärettömän loukkaavaa kääntäjälle, että näin voi vapaasti kirjoitella eikä KUKAAN paheksu sitä. Siksi sanon, ettei ole herännäisyyttä enää olemassa. Heti kun joku paheksu sitä, mitä olisi pitänyt jo viime syksynä paheksua, niin voin muuttaa kantaani.

Tekoni kääntämällä oli hyvä ja kristillinen teko. Toistakymmentä ihmistä on sitä kiittänytkin. Mutta sen haukkuminen tällä foorumilla oli perkeleen työtä ja sen pitää osata sanoa. Kun kerran ette osaa sanoa sitä, niin olette hurskastelevia teeskentelijöitä kun väitätte olevanne körttejä. Herännäisyys ei ole olemassa. En ole nähnyt sitä tuijottamallakaan viime syksystä lähtien.

Jos teille sopii perkeleen asioilla oleminen, niin sanokaa suoraan nimellä mitä se on. Se ei ole ainakaan herännöisyyttä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #12 : 20.08.21 - klo:19:10 »
Tuomitseminen on perkeleen työtä, jonka Jeesus kielsi omiltaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #13 : 20.08.21 - klo:19:21 »
Thomas, olet itse täällä kertonut, että molemmat ( jotka tiedänkin ) ovat pyytäneet sinulta anteesi.

Anna anteeksi niille jotka ovat sinua vastaan rikkoneet !

Rakkaus on Jumalasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Miksi ja milloin herännäisyys tuhoutui
« Vastaus #14 : 20.08.21 - klo:19:22 »
Tuomitseminen on perkeleen työtä, jonka Jeesus kielsi omiltaan.

Jeesuksella on teille sanoma: "Mat 23:28 Samalla tavoin tekin olette hurskaita ulkonaisesti, ihmisten silmissä, mutta sisältä täynnä teeskentelyä ja vääryyttä."

Jos ette voi tuomita mitä on julkisesti teidän foorumilla sanottu rivoilla sanoilla vain siksi, että ystävällisesti käänsin englanniksi Malmivaaran Siionin Virsiä, niin olette varmasta perkeleen asioilla ja Jeesus tuomitsee itse teitä. Minä esiinnyn täällä julkisesti omalla nimelläni, ja minun on häväisty foorumilla, jota rahoittaa Herättäjä-Yhdystys, vain siksi, että tein tämän kauniin eleen teille. Häväistys jatkuu tänäkin päivänä. Yksikään ei ole koko vuoden aikana pahoitellut sitä, että valhenimien takana olette heittänyt minulle räikeitä herjauksia. Niin annan ne takaisin ja pyydän, että Jeesus, jota sinun mielestä ei tuomitse vääryyttä hoitaisi sinunkin asioita niin, että tekisit parannuksen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.