Kirjoittaja Aihe: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin  (Luettu 23224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #75 : 19.10.19 - klo:19:15 »
Isän suku, isän mukaan sukua ja sukulinjoja yleensä tutkitaan, oli niin köyhää, ettei heistä yhdelläkään ollut asiaa talonpojan palkeille tai talojen penkeille. Eipä oltu edes sukua, ainoastaan jussinpoikia tai matintyttäriä. Siis, vielä paljon sen jälkeen, kun suomalaisuusinnostus jo tahtoi ” tämän miehen nimeksi heti Koskela” mitä Linnan Jussi parka ei ymmärtänyt edes arvonnousuksi, kauhistelipa herrasväen meininkiä, kun torpankontrahti oli kirjoitettu toiselle nimelle.  .

Suomen ensimmäinen sukunimilaki tuli voimaan 1920. Siihen asti sukunimi oli pakollinen vain säätyläisillä ja kaupunkien ruutukaavaluella asuvilla. Näin tuli meillekin sukunimi, kun esi-isä muutti Hämeenlinnaan. Ei sukunimi ollut keltään kielletty, mutta näillä pakollinen (verojen vuoksi). Tämä laki sisälsi myös sen, että vaimon tuli ottaa miehensä nimi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #76 : 19.10.19 - klo:21:07 »
Kun aikoinani liityin körttiläisiin ja menin ensimmäisiin seuroihin niin hämmästyin kuinka runsaasti siellä oli kaupungin papistoa ja muuta tuttua kirkkokansaa.

Körtit eivät pidä ääntä itsestään. Ei edes se hyvin tuttu nainen jonka kanssa ajelimme kokouksiin Hämeenlinnaan ja Riihimäelle monta kertaa sekä tavattiin kirkon tilaisuuksissa.
Asikkalan, Orimattilan, Hämeenkosken , Salpausselän, Launeen ja Keski-Lahden kirkkoherrat, nyt jo eläkkeellä ovat  'meikälaisiä' ynnä monia nuorempiakin on mukana. Joten nyt tiedän että kyllä papistossa on paljon, ainakin täällä, heränneitä. Muista paikkakunnista en tietenkään tiedä.

Lokakuun seuroissa oli sali täpötäynnä, lisätuoleja tarvittiin. Mauno tietää varmaan pääluvun.
Kalistaja, näin hyvin ainakin täällä on.  :023:

Riitta-mummi! Keväällä sain tosiaan käydä körttiseuroissa Lahdessa, ja totesin että kansaa oli tuolloin(kin) tupa täynnä. Se tuntui hyvältä. Olisi kiva tietää se miten paljon Lahden herättäjäjuhlat lopulta toivat seuraliikkeeseemme ja sen pariin Lahdessa ja sen ympäristössä uusia  ihmisiä. Tiedän heitä olevan Riitta-mummin lisäksi muitakin, mutta juhlien liikkeelle tuomaa kokonaismäärää en pysty kuitenkaan arvioimaan. Mutta kuten tuossa aiemmin jo mainitsin, niin Lahden herättäjäjuhlat olivat onnistuneet. Ne taisivat tulla sopivaan saumaan. Juhlilla mitä ilmeisemmin jämäkästi konkretisoituivat monien mietteet. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #77 : 20.10.19 - klo:07:26 »
Joitakin saman aamun sadosta olen tavannut seuroissa minäkin, mutta aiempaan en voi verrata.

Sali jossa olimme keväällä on vaihtunut Vapaudenkatu 6 Marian kammariin. Kirkkokadun juhlasali on juhlallinen, sitähän on käytetty väliaikaisesti myös messuihin. Silloin oli Ristinkirkko vasta rakenteilla.

Kammari on kodikas, kuten puhujatkin viime-seuroissa mainitsivat. On pieniä pyöreitä pöytiä ja niiden ympärillä erivärisiä pinnatuoleja. Takaseinällä on pitkä pehmeä penkki, johon mahtuu arviolta tusinan verran istumaan.

Tilaan voisi kuvitella räsymatot lattialle. Parempi kuitenkin meille huonojalkaisille ettei niin ole.
Kaikkiaan, sinne on ilo mennä. Marraskuun seuroihin tulee lapualaanen Pauli Annala, jota olen kuunnellut aina mielelläni.  :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #78 : 20.10.19 - klo:08:26 »
Riitta- mummin pohdintaan Lahden herännäisseurojen pääluvusta voisi todeta Kotimaa-lehden aiemnan kulttuuritoimuttaja Ritolahden sanoilla (kun herättäjäjuhlien tiedotustilaisuudessa toimittajat tivasivat väkimäärää, eikä siihen kukaan oikein osannut tarkkaa lukya vastata): "Kun Hyvä Paimenemme, laumaasi tarkkailemme - se mittaamston on!"

Lahdessa käy kuukausiseuroissa 40- 80 veisaajaa, keskimäärin ehkä kuutisenkymmentä ihmistä. Veisuissa Lahdessa ja Nastolassa kuukausittain yhteensä kolmisenkymnentä henkilöä.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #79 : 20.10.19 - klo:08:33 »
Lahden herättäjäjuhlat 2007 oli hyvä asia Lahdelle ja ystäville. Juhlat otettiin hyvin paikallisten taholta vastaan, niitä arvostettiin eikä pelkäämääni piruilua lehdissä ym juurikaan ollut.

Siunaus tuli Lahteen juhlien myötä niin, että seuraväkeä on ollut vieläkin "tupa täynnä". Rukous on, ettemme me ihmiset sitä siunausta posauttausi leuhkana olemattomiin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #80 : 20.10.19 - klo:10:02 »
’Luterilainen’ on senkin vuoksi hankala, että SLEY ja Luther-säätiö ovat omimassa luterilaisuutta itselleen.

Tämän kyllä ymmärrän, olet oikeassa. Siitä on tämän myötä tullut harhaanjohtava, mutta maan suolana ehkä toimivat muutkin, kuin juuri HY: nväki. Juuri tuo, ettei kelpaa koska saman sateenvarjon alla toimivat muutkin, sen sijaan on juuri tasan tarkkaan sitten se suruni syy.

Tai kuten eräs nuoruudenystävistäni totesi: Minä en enää mitenkään voi kutsua itseäni ” uskovaiseksi”, mutta kristitty, sitä olen enkä voi siitä päästä, en ikimaailmassa edes halua.

Joku kai nimittäisi häntä salakörtiksi tai piilokörtiksi. Miksi ei, jos hän itse haluaisi. ” Kristityllä” voidaan tarkoittaa tietenkin jälleen liian laajaa joukkokuntaa, täysin piittaamattomista alkaen. Hannelelle se riittää, eiköhän Jumalalle yhtäläisesti vaikka herännäisyys Haminassa on edelleen kohtalaisen vierasta.
..............

Isäni isoisä veljineen otti sukunimen juuri silloin, kun siitä tuli pakollinen. Vaikuttaa, että umpimähkään, ja sellaisen vielä jonka niminen suku Suomessa jo on. Siitä tuli aika loputon sotku, vähintään väsyttiin selittämään ettei ole niitä enkä mitään sukua noille. Kirkonkirjamerkintöjen  ansiosta  niitä jussinpoikia ja matintyttäriä on kyllä mahdollista seurata. Äitini sai omansa kollattua,  ja penkoi sen jälkeen puolison sukua niin pitkälle kuin jaksoi. Olisi aloittanut toisinpäin, kun sitä sukua tutkittiin jo.  Oli jos mitä pikkuserkkua joilla oli aikaa ja hyvä eläke. Kai minä jatkan.

...........

En usko, että metelin pitäminen oikeastaan hyödyttää. Pienikin puhe saattaa mennä käsittämättömän vinksalleen. Hyvä opiskeluajan ystäväni huomasi pöydälläni Raamatun —-  se ei ole siinä tavallisesti, mutta unohtui. Hän kyllä muisti mistä olimme joskus kerran joskus jutelleet, rupesi kyselemään auttaako usko minua jotenkin, ja äkkiä olin aika ymmällä. Auttaako? Mihin? En oikeastaan tiedä avun odotuksesta.  Kyllä varmaan, miten en, mutta en aivan noin suoraviivaisesti. Jumala kyllä auttaa, mutta niin eri tavoin kuin ajattelisi, siihen kai aloin tottua kotoa saakka. Siis vastaatko tuohon, oikeastaan  kyllä ja ei?  En kai siksi ainoastaan, että täällä kuollaan?  Tämä elämä on arvokas myös.  Eikä omilla menoilla ja teoilla ole siihen oikein merkitystä.

Kummalla meistä lopulta on se sinapinsiemen uskoa?

.........

Siihen lopulta lipsahdettiin. En oikein osaa selittää, mutta mitä jos lähtisit kesällä käymään Herättäjäjuhlilla? Ei siellä tarvitsisi tietty viipyä koko viikonloppua. Siksi vain, että kuulisit vähän viisaammilta kun ihan totta, minä en oikein osaa selittää. Tai vastata juuri tuohon sen kummemmin kuin että tämä nyt on, no, vähän kuin ilmaa,  jota hengitän.

Riitta ajatteli, juteltiin juhlapaikasta, käytännöistä, kuinka voitaisiin siis mennä yhdessä tai sopia että hän tulee omia aikojaan ja tavataan siellä jos tuntuu haljulta liikkua vieraassa väkijoukossa yksin.

Itsestäni vain ne Espoon juhlat tuntuivat helpommilta mennä joukkoon, kuin joihinkin seuroihin täällä. Siellä ei ainakaan kysellä, huh. Ei taatusti edes nimeä.

............

Jollekin olen kertonut. Puolen tunnin kuluttua sain äkäisen tekstiviestin. Pidä kuule körttiläisesi, minä en sellaisia kaipaa enkä tarvitse. Ja semmoiseen toimintaan minua on ihan tarpeeton edes pyydellä mukaan.

..............

Jäin miettimään. Pyysinkö  tai painostinko tai markkinoinko? Kun mielestäni en. Ainoa selitys sille kutsui selkeä oli se, etten ole erityisen etevä vastaamaan hänen kysymykseensä.  Sitä, mitä tiesin hänen juuri silloin kaipaavan, en enää ottanut puheeksi,  kun siitä oli jo juteltu ja aihe oli kipeä. Uutta aviopuolisoa en mitenkään voinut vakuuttaa järjestyvän. ”Lohdutus”. tuntui laastaroimiselta, kun ihmistä on isketty syvälle ja yllättäen.  Kävelykaverin ja juttuseuraa hän jo tiesi minusta nyt saavansa, ja sikäli kävi onnellisesti että asuimme kerrankin lähekkäin ja minulla oli aikaa.

Puolen tunnin kuluttua sain äkäisen tekstiviestin. Hänhän ei minnekään lähde. Pidä kuule körttiläisesi, sellaisia ilman hän tulee hyvin toimeen.

................

Kaikki meni siis ihan hullustipäin, mutta onhan se nähty. Tosipaikan tullen olen aivan surkea selittäjä.
...............

Ajattelin, etten minä pöhkö ymmärrä sellaisia kuin tarjoutua avuksi lumitöihin. Kerrostalossa pääsee liian vähällä. Olin naiivisti kuvitellut, että se hoituu kaikkialla, no katuosuuksien osuus kyllä huollettiin, mutta piha! Olin toruskellut kun hän valitti, miten sinä et soittanut minulle? Olisin tullut niin tosi mielelläni. Kuuntelija on tietty jotain sekin, mutta silti! Se oli se talvi kun  täällä satoi tosi paljon kuten aina mutta kaikki tuli lumena. Olin töissä tosin, mutta eihän minulla olisi mitään lumihommia, hyväksi se vain olisi, ilmainen liikunta, ja meillä olisi voinut olla kivaakin.

Se olisi saattanut, siis saattanut merkitä jotain mikä ennen on ollut ” joukkoon rakastamista”. Rakastaa siten että lumipyryä ihaillessa kysyy itseltään, kuinka se Riitta pitää autotallin edustan siinä kuosissa että yleensä pääsee tallista ulos,  vaikka vaan matka kadulle on harppauksen verta.

...................

Hän ei tullut ajatelleeksi.  No siinä sitä oltiin sitten. Vähän lohdutti että no. Hän itse otti tiiviimmin yhteyttä keväällä.....  :icon_sad:  Olin kuitenkin jo tiennyt, kun hän kertoi itse. Oliko koko tilanne vielä kuin haava, jota pelkäsi toisen koskettavan? Hän ei voinut tietää, etten niin tekisi, emme olleet ihan niin läheltä tuttuja. Välissä oli pari vuosikymmentä hiljaisuutta.

.....................

Tietty mietin, menikö koko ” herännäisyys” väärään kurkkuun—-  en ole erityisen hyvä selittämään, eivätkä saarnaajaisät tietenkään mitään sano. Yksinkertaisesti vastasin, etten osaa oikein selittää, mutta tietäisin kyllä, missä ehkä kuulisi tuosta jotain. Samalla näkisi pitkän perinteen kypsyttämää toimintaa.  Lähde kuulemaan, mennään yhdessä.

Ei hän välejä katkaissut mutta tästä ei enää puhuttu. Pian hän löysi kaipaamansa ja muutti Keski- Eurooppaan.  Hän lähetti minulle joululahjaksi puhelimen soittoäänen, Zionskirchen kellot, siskontyttö sompuloi ne paikalleen. Menetin ne uittaessani puhelimen yön ylitse vesikannussa. Aika saavutus.


« Viimeksi muokattu: 20.10.19 - klo:10:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyih
« Vastaus #81 : 20.10.19 - klo:11:38 »
Teki mieleni vastata ja ehkä hieman peilata ajatuksiani, kuin kysyäkseni sopiiko joukkoon, jos tästä on nyt vain tullut surun aihe, oman kirkon sisäisestä ekumeniasta. Totta, ei se riipu yksistään Herättäjäyhdistyksen toiminnasta. Sovintoa ei kukaan voi tehdä yksipuolisella päätöksellä, ja joskin Kansanlähetys todella on pyytänyt jyrkkää toimintaansa julkisesti anteeksi ja tapana on antaa, saattaa raamattunäkemyksen ero haitata yhteistoimintaa jo pian koko kirkon kanssa.

.......................
Tosinhan en siinä ytimessä joutunut pyöritykseen kuin yhden nuorisopastorin aikana,  eikä hän ollut ainoa työntekijä.   

En kuitenkaan millään saa päähäni että silloin olisi vielä opetettu Raamatun olevan itse Jumala. Jokainen opetti, että Jumala on ilmoittanut itsensä toisaalta luonnossa, toisaalta Sanassaan. Luonto ei vielä kerro Kristuksesta mitään, ja hän oli Jumalan erityinen ilmoitus. Jotenkin näin.

Haksahdus koski kyllä niitä maailmanloppuprofetioita  ja. vaatimusta esiintyä ” viidentenä evankeliumina” jota ihmiset siis ainoastaan lukevat.  Sitähän minä pahiten kauhistuin. Kun ei edes tiedetty, mitä ne oudot ärtyisyyskohtaukset ovat ja mikä on, kun niitä ei saa millään tahdolla eikä rukouksella hallintaan. Kaunis viides evankeliumi!   Kyllä on jo lähimmäisten kannalta paras, etteivät minua lue!

............

Silti haluaisin palata myös alkuun. Kalistajan  postilaatikko oli täynnä, sinne ei sovi yksityisviestejä. Minua kiinnosti tietää, kuinka kirjoitukset täällä ja körttipuku ovat niin huutavassa ristiriidassa? 

Ei niin, etten voi siitä luopua, sen suhteen juttu siis alkoi aikoja sitten ja päätös seuraavasta huomautuksesta oli tehty aikoja sitten, eli no hard feelings. Eihän se äitiparka tiennyt veisailleensa juuri Siionin Virsiä, sattumalta oikoneensa hiki tukassa riparioppejani Herättäjäyhdistyksen ajatusten suuntaan.

...............

 Rehellisyyden nimissä, minulla ei ole körttitaustaa. En ole äidin puolelta  ” niitä Rätyjä” tai isän serkun olleen naimisissa ” niiden Malmivaarojen” kanssa. Aholansaaresta ei tiedetty, muuten minut olisi lähetetty sinne rippikouluun. Sitten päälle ekumeeniset harrastukseni. Miksi tässä välillä oli myös väkevästi tunne : Sinä et SAA tulla mukaan? Olet liian epämääräinen.  Ei tuo ole herännäishenkisyyttä. Nyt se vahvistui viimeistään. 

On varmasti viisaampaa puhua enemmän Jumalalle ihmisistä kuin paasata ihmisille Jumalasta, mutten aivan totta tiennyt enkä ymmärtänyt, ettei jokin ole riittävän körttiläistä sopiakseen mukaan. Siinä tapauksessa olisi kai ylläpidon pitänyt huomauttaa myös.  Millä arvovallalla lopulta mittaat ja punnitset sen koommin Herättäjäyhfistyksen tilaa kuin yksittäisten ihmisten vaellusta?

Sen verran minun on oltava rehellinen, etten tämän keskustelun käytyäni voi kutsua itseäni kuin erittäin sekarotuiseksi varttikörtiksi, joka viihtyisi täällä —- jos uskaltaisi.  Arkuuden syitä on samoin tarpeeton levitellä, olen kertonut itsestäni aivan tarpeeksi,  olen ainakin tehnyt parhaani selvittääkseni etten letkauttele.   Kun keskustelu alkoi saada nälvivää sävyä, eihän minusta ollut kuin palaamaan ja pyytämään anteeksi. Kukaan ei riitele yksin, mutta onko tarpeen loputtomiin vatkuttaa kuka sanoi mitä milloin ja kuka  aloitti?  Mielestäni ei. 


Loputon anteeksipyyntöjen syytäminen ei sekään kuin vie tilaa sellaiselta keskustelulta, joka kutsuu kaikki sitä jakamaan. Olen pahoillani siitä, että kahdenvälinen vei tilaa. YV: n välittämiselle on toisinaan syynsä, mutta miten olisi hankalassa tilanteessa puhelu?

"...................

En osaa selittää, mistä syystä kaikki ovet sulkeutuivat jouluna 2015. Se ei ollut ihmistekoa. Koska minulla ei ole erikseen elämää ja uskonelämää ja koska tiesin tämänkin mahdolliseksi, minä odotin.  Mutta oli harkitsematonta kertoa siitä täällä. On aiheellista varoa sanojaan, joku ne tallettaa ja käyttää tarpeettomasti aseenaan.

..................

Körttipuvun tarina alkaa paisua, ja johan se saa humoristisia sävyjä.  Mikä tohina yhdestä mekosta!  Saako tätä käyttää kun ei tule heränneensä kodista - siis herättäjäyhdistyksen heränneestä?   Enkö sittenkään kunnioita heränneitä. riittävästi? Olenko tarpeeksi körttiläinen?    Enkö ole nöyrä—- no siitä ajattelen kuten Heinimäki.  Ihmisestä ei ole nöyryyteen.  Kun sitä pidettiin arkivaatteena, olisin raapaissut sen päälleni mutinoitta, käyttänyt loppuikäni huojentuneena kun ei enää tarvitse ajatella asuaan, kulkenut seuroissa  ja sillä selvä! 

Nyt huojentaa ajatella, että koko mekko lähtee täältä tänä iltana.  Huhhuh!  Johan tämä alkaa olla kirjan arvoinen kertomus.

.....................

Mutta edelleen:  Maan suolarippuset eivät onneksi rajoitu HY: n. Eikä herätys ole ihmisen käsissä.  Näin uskon, sitä en osaa sanoa onko se oikein vai ihan väärin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #82 : 20.10.19 - klo:16:16 »
Riitta- mummin pohdintaan Lahden herännäisseurojen pääluvusta voisi todeta Kotimaa-lehden aiemnan kulttuuritoimuttaja Ritolahden sanoilla (kun herättäjäjuhlien tiedotustilaisuudessa toimittajat tivasivat väkimäärää, eikä siihen kukaan oikein osannut tarkkaa lukya vastata): "Kun Hyvä Paimenemme, laumaasi tarkkailemme - se mittaamston on!"

Lahdessa käy kuukausiseuroissa 40- 80 veisaajaa, keskimäärin ehkä kuutisenkymmentä ihmistä. Veisuissa Lahdessa ja Nastolassa kuukausittain yhteensä kolmisenkymnentä henkilöä.

Keväällä kerran - mutta tänä vuonna - taisi olla satakunta ihmistä körttiseuroissa Lahdessa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #83 : 20.10.19 - klo:17:41 »
Katsoin äsken MTV3 ohjelman Maria Veitola yökylässä. Nyt oli yöpaikkana Miina Äkkijyrkän karja- ja taidetila Riihimäellä ( ? ).

Miina on Miina, entinen Riitta kaikkine uimaturkkeineen ja 'minimalisteineen' .

Huomasin kaksi tuttua körttihahmoa jossakin huoneessa, ne mustapukuiset pienet veistokset jotka olivat tunnushahmoina eräillä Herättäjäjuhlilla.

Tunnetustihan Miinan äiti oli herännyt, eikä Miina ole kovin kauas emopuustaan pudonnut.
Myös viimekesäisten Nivalan Juhlien yhteyteen kuului hänen veistosnäyttelynsä Kokkolassa.

Näimme esimerkin : Kaikki saavat tulla ja olla körttejä jos siltä itsestä vaikuttaa.  :056:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #84 : 20.10.19 - klo:19:06 »


Näimme esimerkin : Kaikki saavat tulla ja olla körttejä jos siltä itsestä vaikuttaa.  :056:

Riitta-mummi! Tästä tuli niin huojentunut olo. Kuin olisi korjattu jotain särkynyttä. Lämpimin terveisin keskeltä siilien iltatuhinaa, madonrouskutusta, sateen ropinaa.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #85 : 20.10.19 - klo:20:47 »
Leena-kiltti, olet vapaa minun puolesta olemaan vaikka kunnia-körtti, enhän mina ole mikään mittari.

Älä ota niin paljon mittaa muista, vaan muista olla oma ainutlaatuinen Leenasi.

Hyvää yötä sinulle ja siileille !   R-m :052:

p.s. Olen kantanut sinua rukouksessa aina ehtoolla ja usein muulloinkin toivoen sinullekin r a u h a a .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #86 : 20.10.19 - klo:22:18 »
Leena-kiltti, olet vapaa minun puolesta olemaan vaikka kunnia-körtti, enhän mina ole mikään mittari.

Älä ota niin paljon mittaa muista, vaan muista olla oma ainutlaatuinen Leenasi.

Hyvää yötä sinulle ja siileille !   R-m :052:

p.s. Olen kantanut sinua rukouksessa aina ehtoolla ja usein muulloinkin toivoen sinullekin r a u h a a .

Voi arvaatko, kummallista mutta totta on että minä olin siitä tietoinen. Teki mieli kysyä, mutta en kehdannut.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #87 : 21.10.19 - klo:07:51 »
No, nyt tiedämme. Kirjoitin ehtoolla, mutta erikoisesti ehtoollispöydässä.

Nyt on aika mennä eteenpäin hyvin mielin.   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #88 : 21.10.19 - klo:16:28 »
Katsoin äsken MTV3 ohjelman Maria Veitola yökylässä. Nyt oli yöpaikkana Miina Äkkijyrkän karja- ja taidetila Riihimäellä ( ? ).

Miina on Miina, entinen Riitta kaikkine uimaturkkeineen ja 'minimalisteineen' .

Huomasin kaksi tuttua körttihahmoa jossakin huoneessa, ne mustapukuiset pienet veistokset jotka olivat tunnushahmoina eräillä Herättäjäjuhlilla.

Tunnetustihan Miinan äiti oli herännyt, eikä Miina ole kovin kauas emopuustaan pudonnut.
Myös viimekesäisten Nivalan Juhlien yhteyteen kuului hänen veistosnäyttelynsä Kokkolassa.

Näimme esimerkin : Kaikki saavat tulla ja olla körttejä jos siltä itsestä vaikuttaa.  :056:

Olin 1990-luvulla Helsingin ytimessä taidenäyttelyn jatkoilla, jossa Miina Äkkijyrkkä nousi pöydälle ja veisasi ulkomuistista ylpeyden vaaroista varoittavan virren itsetyytyväiselle ja tuolloin  ( tuossa nimenomaisessa näyttelyssä ja noin koko tuona aikana ) henkis-taloudellisesti onnistuneelle miespuoliselle kuvataiteilijalle. Miinan veisaama virsi oli käsittääkseni nimenomaan Siionin virsi. :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #89 : 21.10.19 - klo:16:51 »
Olin 1990-luvulla Helsingin ytimessä taidenäyttelyn jatkoilla, jossa Miina Äkkijyrkkä nousi pöydälle ja veisasi ulkomuistista ylpeyden vaaroista varoittavan virren itsetyytyväiselle ja tuolloin  ( tuossa nimenomaisessa näyttelyssä ja noin koko tuona aikana ) henkis-taloudellisesti onnistuneelle miespuoliselle kuvataiteilijalle. Miinan veisaama virsi oli käsittääkseni nimenomaan Siionin virsi. :kahvi:

Juhani osaa kertoa enemmän Miinan körttiharrastuksesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi