Kirjoittaja Aihe: Israel ja väkivallan kiärre  (Luettu 47359 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #75 : 26.06.18 - klo:14:52 »
Israelin vasemmistopuolueet ovat osin kibbuts-järjestelmän perua. Israel pystyi, kun oli nuori, erityisen hyvin saamaan kaikkialle maahan perustetuilta kibbutseilta apua raja-alueiden puolustamisessa ja valtavan muualta tulevan ihmismäärän nopeassa "paikoilleen" sijoittelussa. Nuoret naiset ja miehet saivat kantaa suurta kasvatusvastuuta esimerkiksi. Kibutsilaisille maksettiin vain pieni käteisraha vielä v 1976, muu elämisen edellyttämä tarpeisto saatiin kibutsista. Tänään tilanne lienee niin, että kaikki ovat palkollisia. Voivat käydä muualla työssä, mutta asuvat kibutsissa ja tällöin noudatetaan kahdenvälistä sopimusjärjestelmää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #76 : 26.06.18 - klo:15:00 »
Kibbutsit lienevät myös sionistinen työväenliikkeen tuote, kollektiivejahan ne olivat. Katselin Israelin työväenpuolueen johtajien listaa, komea sarja valtiomiehiä. Golda Meir oli aikoinaan ’ainoa mies hallituksessa’ vaikka nainen olikin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #77 : 26.06.18 - klo:16:11 »
Kyllä-sanalla voin kirjoituksesi joka osan kuitata.  Sitä en koskaan ymmärtänyt, että esim N-liittto ei voinut olla hyvää pataa Israelin vasemmistopuoluejohtajien kanssa. Neuvosto-Venäjän kommunisteista suuri osa oli juutalaisia. Sitten myöhemmin nikapyörää aiheutti varmaankin N-liiton yritys saada arabimaat sosialismin aatteeseen, jolloin rakennettiin mm Assuanin patoa. Sen taisi N-liitto rahoittaa, kun USA ei asialle lämmennyt. Siis N-liiton kannatti olla hyvissä suhteissa vain arabeihin ja tämä tieto monella tapaa toistettiin suomalaisissa vasemmistolehdissä. Tästä muistan 60-luvun keskustelut lukiolaisajaltani, jolloin ensi kerran väittelin Israelin asiassa ja DDR:n asiassa.
Nyt on menossa "vartioitu kylä" ohjelma televisiossa ja ollaan vaiheessa, että itäinen osa tyhjenee kovaa vauhtia. Piti rakentaa muuri. Koulussani oli kommunisteja yhdestä suvusta ja nämä väittivät, että sama määrä menee lännestä rakentamaan sosialismia Itä-Saksaan. Ei se tietenkään näin mennyt.
Gorban piti olla aikanaan nöyrää poikaa liittokansleri Kohlin suuntaan, että sai lentokoneella valuuttaa Länsi-Saksalta. Siihen sisältyi lupaus, että Itä-Saksa tyhjätään neuvostosototilaista.
Meni vähän sivuun aiheesta, mutta minulla on sitkas muisti, jos olen tullut ylikäydyksi vähäisessäkään määrin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #78 : 26.06.18 - klo:17:10 »
Suurin ero israelilaisen ja neuvostoliiton työväenaatteen välillä lienee, että edellinen oli kansallismielistä ja jälkimmäinen pyrki kansainväliseen kumouksen. Venäjällä pitkään vaikuttava - vaikuttanee edelleenkin - juutalaisvastaisuus on varmaan mukana kuviossa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #79 : 28.06.18 - klo:05:34 »

   Olisiko niin, että länsimaisuus perustuu juutalaisuuteen, joka oli ennen kristinuskoa? Liekö j. realistisempaa kuin kr.? Antagonismi lännen ja idän välillä kiteytyy Israeliin? Voiko tämän yli nähdä? Voimmeko me, maailman kansalaiset löytää enemmän yhteistä ja keskittää voimamme hyvän edistämiseen?

Rauhan Herra, siunaa meitä,
terveiksi tee kansat maan.


http://notes.evl.fi/Virsikirja.nsf/30a7d6618ce6ab81c2256ca80040e996/ec5156598ae46199c2256db000387faa?OpenDocument

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #80 : 28.06.18 - klo:06:04 »
Länsimaisuus on kreikkalaisuutta ja roomalaisuuttakin. Taitaapa germaaneillakin olla osuutta, ehkä kelteilläkin. Toisaalta juutalaisuus on vaikuttanut Islamiinkin. Mitä taas kristillisyyden tulee, se on nykyisin aika afrikkalainen asia. Maailma on kylä.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #81 : 28.06.18 - klo:10:40 »
En minä väkivaltaa hyväksy, mutta Israel olisi jo ajat sitten pyyhkäisty kartalta, jos juutalaiset olisivat kääntäneet toisenkin poskensa.

Olen täsmälleen samaa mieltä.

Olen myös sitä mieltä, että Israel on tuon alueen ainoa rauhaa rakastava valtio. Todellinen rauha edellyttää Israelin tunnustamista, mitä ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Ja tämä taas merkitsee sitä, että Israelin on tunnustettava tosiasiat ja tehtävä ratkaisuja, joita se ei halua.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #82 : 28.06.18 - klo:10:54 »
Eiköhän rauha ole kaikille sotaa rakkaampi. Oikeuksista, kunniasta ja muista vastaavista arvoista lienee kysymys. Taloudellisetkin kysymykset merkitsevät kansojen ja valtioiden suhteissa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #83 : 28.06.18 - klo:11:28 »
Minun on taas valittaen todettava, että Sinä Pena Israel-asioissa aina vikoilet. Olisit joskus vaiti. Jumalan on kunnia, vanhan liiton henkilöt ovat sen ensiksi saaneet tuta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #84 : 28.06.18 - klo:11:57 »
Piti tuon sanan merkitys hakea, kun se ei ole minulle tuttu. Vikoilemisen merkitykseksi löysin vikojen etsimisen muissa, jotta itse näyttäisi virheettömältä. Tätä pyrkimystä en tunnista. Pyrin siihen, että keskustelun aiheisiin otetaan laajempi ja samalla oikeudenmukaisempi näkökulma. Eikö sekin ole vikoilua, että kiinnitetään huomio vain palestiinalaisten virheisiin, jotta israelilaiset näyttäisivät viattomilta uhreilta?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #85 : 28.06.18 - klo:13:37 »
 :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #87 : 29.06.18 - klo:01:38 »
Ollaan palestiinalaisista mitä mieltä tahansa, löytyy hienoja yksilöitä varmaan kuten kaikista ihmisryhmistä, niin kaiken kaikkiaan heidän ulostulonsa historian valossa on aivan hanurista. Epäonnistunutta markkinointia oman asian eteenpäin viemiseksi, tyrimistä vähän joka saralla.
On mielenkiintoista seurata kun  Jumalan vuoro  tulee sekoittaa pakkaa, kuinka kortit jakautuvat.
Onneksemme olemme kansa, jolla ei ole jyrkän kielteistä mielipidettä Israelin olemassa-ololle. Sillä kyse on kuitenkin Jumalan omaisuus-kansasta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #88 : 29.06.18 - klo:08:34 »
Mitä tarkoitat palestiinalaisten ulostulolla? Mitä merkitsee, että on historian valossa ’aivan hanurista’? Palestiina on sen historian valossa, jonka minä näen, jatkuvien konfliktien maa Vanhan testamentin ajoista lähtien. Kulttuurien ja kauppareittien risteyksessä siihen on kohdistunut milloin minkin mahdin pyrkimykset.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8333
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #89 : 29.06.18 - klo:21:11 »


Penahan käy täällä kuumana kuin hellankoukku?

Itse asiasta en osaa sanoa muuta kuin mitä täältä luen, että juutalaiset on pyhimyksiä ja palestiinalaiset on sitten jostain pohjamudista?
Tik toc.