Kirjoittaja Aihe: Malmbergin aikaan...  (Luettu 17448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Malmbergin aikaan...
« : 24.10.07 - klo:07:18 »
Malmbergin aikaan herännäisyys oli matalakirkollinen liike, jolla kuitenkin samanaikaisesti oli korkea profiili. Tänään noista asioista toinen on totta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Malmbergin aikaan...
« Vastaus #1 : 24.10.07 - klo:16:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Malmbergin aikaan herännäisyys oli matalakirkollinen liike, jolla kuitenkin samanaikaisesti oli korkea profiili. Tänään noista asioista toinen on totta.


 Toivon, että matalakirkollisuus oli se mikä on totta. Ehkä se profiili pääsi jossain vaiheessa liian korkeaksi ja siitä seurasi oikaisuliike ja sen vaikutuksista nykyisin nautimme.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #2 : 24.10.07 - klo:16:22 »
Jos olisi sellainen käsite kuin syväkirkollisuus, kannattaisin sitä.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #3 : 24.10.07 - klo:21:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jos olisi sellainen käsite kuin syväkirkollisuus, kannattaisin sitä.

Pena, mie fanitan sinnuu!
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Linko J

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #4 : 25.10.07 - klo:16:36 »
Juu, syväkirkollisuus on hyvä termi. Luulenpa, että korkea- ja matalakirkollisuus -akselilla väännettäessä ymmärretään helposti käsitteet aivan eri tavoilla ja siten mennään metsään ja tökitään aivan vääriä ja epäolennaisia juttuja.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #5 : 25.10.07 - klo:22:13 »
Minun mielestäni terminä "matala- ja korkeakirkollisuus" on kökköä (seppos, älä laita minua sensuuriin). Jännä minulta on se, että etiikka on liberaalia ja uskonoppi 1500-luvulta. Kristinusko on syntynyt 1500-luvussa.  :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

julle

  • Vieras
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #6 : 25.10.07 - klo:22:32 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Minun mielestäni terminä "matala- ja korkeakirkollisuus" on kökköä (seppos, älä laita minua sensuuriin). Jännä minulta on se, että etiikka on liberaalia ja uskonoppi 1500-luvulta. Kristinusko on syntynyt 1500-luvussa.  :wink:


Etiikka-tuo evankeliumin suurin este.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #7 : 25.10.07 - klo:22:45 »
Sanat ovat sopimuksia.

                Aina ei näissä ketjuissa vastata siihen mitä esille otetaan, asiat solahtavat uusiin puihin,  ei se mitään: pääasia pää... että päässä liikkuu ja että tuodaan mietteitä toisillekin pähkäiltäväksi. Ei tuo tähän ketjuun putkahtanut syväkirkollisuus tosiaankaan pahalta tunnu...

                Miten olisi myös: herpaantumaton herännäisyys!

                Tiet ovat viitoitetut, matka jatkuu...

                ( Niin ihanaa kun täällä olisi taas sanailla, on minun ainakin muutamaksi tunniksi hypättävä tältä foorumilta pois, ja ryhdyttävä kirjoittamaan sellaista mistä saan pienen korvauksen eli mikä tuo lapsille hiukan leipää ).

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #8 : 25.10.07 - klo:23:03 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Minun mielestäni terminä "matala- ja korkeakirkollisuus" on kökköä (seppos, älä laita minua sensuuriin). Jännä minulta on se, että etiikka on liberaalia ja uskonoppi 1500-luvulta. Kristinusko on syntynyt 1500-luvussa.  :wink:


En laita jos luovut piilokatolisuudesta ja siirryt syväkirkollisiin körtteihin

Terv Seppo
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #9 : 26.10.07 - klo:21:48 »
Moon syväkirkollinen körtti. :wink: Pyrin pääsemään piilokatolisuudesta eroon.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #10 : 27.10.07 - klo:08:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Malmbergin aikaan herännäisyys oli matalakirkollinen liike, jolla kuitenkin samanaikaisesti oli korkea profiili. Tänään noista asioista toinen on totta.

Jospa emme kuitenkaan kaivautuisi, vaan pysyisimme hyväkirkollisuuden tasalla.
1800-luvulla menimme matalalentoa, koska klerikaalit olivat vastuussa. Profiili oli korkea, koska olimme äänekäs, nousujohteinen vähemmistö.
Nyt ei olla matalia tai korkeita. Uskottava johtaja on kumpaakin tilanteesta riippuen.
Opportunismista ei ole kyse, vaikka esimiehen on oltavakin kaikkien kaveri. Suurimman yhteisen nimittäjän rooli on inhimillisesti yksilön kannalta katsoen vaikea. Mutta niin on ihmisen osakin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #11 : 28.10.07 - klo:06:29 »
Hengellisestä Kuukauslehdestä 2 / 2007 voimme lukea, etttä Lauri Haikola -niminen herra oli sanonut 1960-luvulla nuorella pappisopiskelija Matti Malmivaaralle, että "Malperit eivät ole koskaan olleet teologeja. He ovat saaneet puhuttavansa toisilta." Kuka olikaan Lauri Haikola? Ehkä tänään voi joku vastata!? Mutta vastaako asiaan kukaan myöhemmin, tietääkö kukaan asiasta mitään sadan vuoden, tai niin no, no niin kahdensadan vuoden kuluttua!?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #12 : 28.10.07 - klo:09:26 »
Eikös tuo ole pappissuvusta aika kauniisti sanottu? Vastakohtahan olisi, että Malperit olisivat aina puhuneet omiaan. Teologeista en tiedä, ehkä nykyaikana kuuluu työnkuvaan sepitellä ennenkuulumattomia, jos aikoo käydä teologista.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #13 : 28.10.07 - klo:14:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Hengellisestä Kuukauslehdestä 2 / 2007 voimme lukea, etttä Lauri Haikola -niminen herra oli sanonut 1960-luvulla nuorella pappisopiskelija Matti Malmivaaralle, että "Malperit eivät ole koskaan olleet teologeja. He ovat saaneet puhuttavansa toisilta." Kuka olikaan Lauri Haikola? Ehkä tänään voi joku vastata!? Mutta vastaako asiaan kukaan myöhemmin, tietääkö kukaan asiasta mitään sadan vuoden, tai niin no, no niin kahdensadan vuoden kuluttua!?


Perustiedot Haikolasta löytyvät Wikipediasta. Juhani on Haikola-ekspertti, ja onpä julkaistu häntä käsittelevä kirjakin "Lauri Haikola ja hänen saunaseuransa''. En ole kirjaa lukenut, mutta seuraavasta linkistä löytää Hesarin arvostelun:

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Teologian+ja+kirkon++Saarikoski/HS20031123SI1KU02vjk

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Malmbergin aikaan...
« Vastaus #14 : 28.10.07 - klo:23:51 »
Itse asiassa odotin Juhanin kertovan mitä Haikola oikein tarkoitti Malperi-kommentillaan!? Muistelen Juhanin mainostaneen Haikolaa jossain vuosien takaisessa HK:ssa. Kun en ole teologi, niin en tiedä Haikolasta juuri mitään. Sen olen kuullut tai lukenut, että hän on ollut pesäpallomiehiä, mikä kyllä voidaan lukea ansioksi. Siispä: luonnehdi nyt Juhani meille mikä mies Haikola oikeastaan oli? Mitä hän ikään kuin ajoi takaa? Mitä hän arvosti? Malperi-kommentti ainakin on hyvin monitulkintainen, mielestäni.