Kirjoittaja Aihe: Paimen  (Luettu 4974 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Paimen
« : 03.02.08 - klo:02:22 »
Treen piispavaalikeskustelun "Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!" sivujuonena oli myös yleisempi paimenkeskustelu joka taisi lähteä TeppoV:n signaturesta:
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.
joka siis täälläkin: http://www.h-y.fi/herannaisyys/seuraliike.html
ja josta aihe eteni lampaan jalan katkaisemiseen tai taittamiseen ja miten vastaava tapahtuisi ihmisen kohdalla...

Tuo keskustelu tuli mieleen kun lukaisin syksyisestä lehtileikkeestä erään körttipapin haastattelun (tarkennus minun):
Kirkkoherra näkee itsensä mieluummin paimenena (tarkennus: kuin auktoriteettina). Sielunpaimenena. Paimen menee laumansa edellä. Hän katsoo mihin se kulkee, ottaa vastaan ja vie vihreälle niitylle. Mutta paimenen paikka on myös lauman keskellä, jossa hän katselee, tasoittaa ja kuuntelee. Kolmanneksi paimen seisoo laumansa takana. Sieltä se seuraa, että kaikki pysyvät mukana.


Ja haulla löytyi jokunen SV jossa paimenkin mukana, esim: 26:3
Siis kuunnelkaamme, Jeesus kutsuu meitä.
Hän, hyvä paimen, etsii eksyneitä.
Me korpeen kuljimme, vei tiemme harhaan.
Hän uupuneita korjaa lammastarhaan.

Korjaa sanan voisi ajatella tarkoittavan sekä keräämistä että "ehjäämistä". vai?

231:2 tuntui erityisen hyvältä:
Nyt kiitän, Paimen, sinua,
kun yhä kaitset minua
näin kärsivällisesti.
En löydä siihen sanoja,
kun ajattelen armoa,
se kestää ikuisesti.

....

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21981
Paimen
« Vastaus #1 : 03.02.08 - klo:09:11 »
Kirkkoherra onkin pieleen mennyt väännös ruotsin kyrkoherdestä, joka tarkoittaa kirkon paimenta. Sitähän pastorikin tarkoittaa. Minua viehättää mielikuva Jeesuksesta Paimenena ja suuresta laumasta mustavalkoisia virkeitä paimenkoiria hänen apunaan. Dominikaanimunkit tapasivat jakaa veljestönsä nimen osiin Domini canes, joka tarkoittaa Herran koiria.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Paimen
« Vastaus #2 : 03.02.08 - klo:10:31 »
Tässä olisi körttiläisyyttäkin. Ainakin 1980-90 -luvuilla körttiläisyyttä pidettiin kirkon rakkaana räyhäävänä rakkikoirana. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Paimen
« Vastaus #3 : 03.02.08 - klo:12:33 »
Kördet ( kuten kai osa nuorisosta sanoo) saattoivat olla rakkikoirina 1980- ja 1990-luvulla. Nyt ei kuulu mitään. Tai kuuluu: etäällä jossain kaukaisuudesta kumpuava virren kumu.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Paimen
« Vastaus #4 : 03.02.08 - klo:13:49 »
Etäältä kaukaisuudesta -menneisyydestä, ja tulevaisuudesta- kumpuaa virsi, hämärästi näkyy tumma ja näkemyksellinen joukko, joka hyrisee jotain... jotain melankolista, mutta toiveikasta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21981
Paimen
« Vastaus #5 : 03.02.08 - klo:15:57 »
Olisiko se entinen räyhäävä rakkikoira nyt muuttunut Risto Rasan runon kaltaiseksi:

Koira tulee illalla
kotiin.
Kun se kiertyy paikalleen
ja nukahtaa,
alkaa sen sydänlämpö levitä
huoneisiin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21981
Paimen
« Vastaus #6 : 06.04.08 - klo:18:52 »
Hyvän Paimenen sunnuntaina kirkkovuoden tekstit rakentuvat paimenpsalmin 23 pohjalle. Vanhan testamentin kappale näkyy olevan Jeremian kirjasta samannumeroisen luvun alku. Siinä puhutaan huonoista paimenista ja lauman hajoamisesta, mutta myös Jumalan lupauksesta koota lampaansa uudelleen kotilaitumille. Epistola on 1. Pietarin kirjeen kehotuksia seurakunnan kaitsijoille.
Evankeliumissa ylösnoussut Jeesus kysyy kolme kertaa Pietarilta: "Olenko minä sinulle rakas?" Vastauksen saatuaan hän kolme kertaa antaa käskyn kaita ja ruokkia karitsoita ja lampaita.
Teksteistä muodostuu kuva paimenen tehtävän siirtymisestä Jumalalta Jeesuksen välityksellä Pietarille ja seurakunnalle. Olennaista on rakkaus. Sen puuttuminen tekee kelvottomaksi paimeneksi tuhoisin seurauksin.

Saarnaajamme tänään kertoi tarinan tunnetusta näyttelijästä, joka lausui menestyksellä paimenpsalmia. Kerran eräs rabbi pyysi saada lukea psalmin yleisölle näyttelijän sijasta. Hän luki psalmin ulkomuistista eikä kukaan osoittanut suosiotaan. Sen sijaan koko yleisö oli kyynelsilmin vaiti. Näyttelijä ihmetteli, ettei hän saanut ihmisiä noin liikuttumaan, vaikka tunsi psalmin läpikotaisin esitettyään sitä monta vuotta. Rabbi vastasi: "Te tosin tunnette psalmin, mutta minä tunnen hyvin Paimenen."

En tiedä miten tosi tarina on, mutta kertoo kai jotain Jumalan rakastamisesta ja jonkin tärkeän antamisesta kuuntelijoille, lampaiden ruokkimisesta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Paimen
« Vastaus #7 : 06.04.08 - klo:22:18 »
hyvä juttu. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Paimen
« Vastaus #8 : 09.04.08 - klo:12:24 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
hyvä juttu. :wink:


Paimenjutun olen lapsena yhdistänyt tähän lauluun ja tauluun:

Maankorvessa kulkevi lapsosen tie
Vaan ihana enkeli kotihin vie
Oi laps ethän milloinkaan ottaa sä vois
sun kättäsi enkelin kädestä pois
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21981
Paimen
« Vastaus #9 : 09.04.08 - klo:15:33 »
Paimenpsalmin 'sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat' taas olen yhdistänyt faraoiden kuviin. Heillä on valtansa merkkeinä ruoska ja paimensauva ristissä rinnan päällä olevissa käsissä. Daavid sai ehkä psalmilleen mallin aikansa egyptiläisiltä.