Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa osa 12.  (Luettu 28452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Politiikkaa osa 12.
« : 19.12.19 - klo:19:46 »
Lainaus käyttäjältä: seppos
Siirrytään osaan 12

Käskystä! Vaikka joskus avaamani toinen ketju näköjään ei ole vielä täynnä, mutta ehkä tämä numerojärjestys on järkevämpi.

Lainaus käyttäjältä: Mörtti-57
Oli varmaan Anna Kontulalle iso kynnys mennä pitämään saarnaa kirkkoon. Mua ainakin ahdistaisi kovin, jos kiitoksen sijasta alettaisiinkin mittaaman mun uskoani. Minkä kuvan hän sai kirkkokansasta, kun sai tälläistä palautetta?

Kyllä hänellä varmaan kuvaa kirkkokansasta jo on, kun ymmärtääkseni toisinaan kirkossa käy, ja tietenkin kirkkoon on kuulunut jo pitkään. Oma-alotteisesti nuorena liittyi. Ymmärtänee, että se, mitä yksi sanoo, ei heijasta sitä miten kaikki ajattelevat.

Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Anna noin muuten minusta on tyypillinen sosiopaatti.

Kysypääpä Annalta koska hän viimeksi on myöntänyt olevansa väärässä, tai hävinnyt riitelyn.
Sosiopaateille joku olet in tai totaalisesti out.

Jos tuo viimeinen pitää paikkaansa, niin enpä usko Annaa sosiopaatiksi sitten. On nimittäin kyennyt ihan rakentavaan keskusteluun politiikan toisen laidan edustajien kanssa. Mm. avoimesti tykkää joistakin Elina Lepomäen (kok.) ajatuksista. - Minä poliitikoissa puoluekannasta riippumatta arvostan sitä, että osaa nähdä vikoja omissaan ja löytää hyvää muiden ajatuksista, ja myös uskallusta niitä kannattaa. Ja se on kanssa hyvä, jos voi myöntää olleensa jossakin asiassa väärässä. Ehkä pitää tosiaan kysyä, kun kerran ehdotat. (Myönnän äänestäneeni Kontulaa, joten hän on niinkuin oma edustajani, ja kyllä sellaista pitäisi saada vaivata.) tästä syystä arvostan myös mainitsemaani Lepomäkeä kokoomuslaisista, vaikka en suinkaan kaikesta samaa mieltä ole. Valitettavasti vain juuri Kokoomuksessa tuntuu älykkönä olevan vaikea päästä minkäänlaiseen asemaan.

Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
No mutta ei ole reilua arvostella henkilöä, kun ei lue körttifoorumia koskaan.

Mistäpä tiedät ettei lukisi? Usein foorumeilla on enemmän lukijoita kuin meitä suuna päänä äänessä olevia... Me äänekkäät ollaan vähän kuin  näyttelijöitä tai sirkuspellejä, muut seuraa esitystä, eikä me edes tajuta että on yleisöäkin...


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #1 : 20.12.19 - klo:08:53 »
Diagnostiikka muuten kuuluu vain lääkärille, ja sosiopatia kai siten psykiatriaan erikoistuneelle, opinnot minimissään 12v.  Vaikeimpia on persoonallisuushäiriödg:t, siksi toivoisin ettei niitä viskeltäis huolettomasti. 

Toisinaan on huvittanut, kun tyypillisimmin "narsisti" tarkoittaa ihmistä josta en tykkää tai jonka kanssa en tule toimeen ja tavallisimmin "narsisti"  on "mun eksä" ja väärää puoluetta edustaa tyypillisesti" sosiopaatti" vissiin?  ;)

…………………

Eiks tuo Kontula joustanu jo koko lailla liittyessään kirkkoon, mietin.  Ainakin ajatteli ihan itse.  Vai kuin lienee, onko joku haastattanu syvällishaastattelua? ;)
« Viimeksi muokattu: 20.12.19 - klo:08:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #2 : 21.12.19 - klo:10:57 »
Kiitetään alatiellä olevina vaivaisina suurina syntisäkkeinä laupiasta Jumalaa ja pääministeri Sanna Marinin hallitusta luottamuksen palauttamisesta Antti Rinteelle ja Sirpa Paaterolle päähallituspuolueiden kannatuslukujen ollessa ennätysalhaisia Perustuslakivaliokunnan käsitellessä Pekka Haaviston toimien laillisuutta. :)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #3 : 21.12.19 - klo:16:20 »
Erinomaisesti tekstitetty. Koska olen porvari, niin näin saan kirjoittaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #4 : 22.12.19 - klo:09:08 »
Enpä ole tuota sanaa aikoihin nähnyt tai kuullut. Mitä ’porvari’ merkinnee nykyajan Suomessa? Alunperin se oli yksi neljästä säädystä aateliston, papiston ja talonpoikien ohessa. Porvarit olivat silloin käsityöläisiä ja kauppiaita.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #5 : 22.12.19 - klo:09:34 »
Minuakin kiinnostaa tämä porvariuden sisältö nykyään. Mutta enpä taida ennen joulua ehtiä sitä edes kysyä - pitäisi tässä muuatta harjoitustyötä vielä vääntää (ja sitten se joulukakku ehkä; hedelmät jo viinassa likoaa).

Mutta siis jos kuitenkin: Ennen oli niitä koti - uskonto - isänmaa -porvareita.

Nyt kuitenkaan rahalla ei ole isänmaata, se menee sinne mistä parhaat tuotot saa, yhteiskunta pyörii 24/7 eli pyhäpäivistä viis ja muutenkin ollaan individualisteja ja sen myötä uskontoneutraaleja, ja totta kai sinne kaupaan pitää minä tahansa vuoden päivänä saada myyjäksi äidit kotoaan. ja tämä on markkinaliberaalien mielestä oikein jees.

Eli oli joskus konservatiiviporvareita, ja nykyään on noita markkinaliberaaleja porvareita. Minusta niiden arvot näyttävät aika lailla keskenään päinvastaisilta.

Mitä siis itse kukin tarkoittaa, jos sanoo olevansa porvari? Millaisia asioita silloin kannattaa, millaisia vastustaa?

(Ja joo, kyllä vasemmistosta yhtä lailla useita leirejä löytää, mutta sitä en nyt kysy.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #6 : 22.12.19 - klo:09:46 »
Alunperin se oli yksi neljästä säädystä aateliston, papiston ja talonpoikien ohessa. Porvarit olivat silloin käsityöläisiä ja kauppiaita.

Juu, eli porvarit olivat töissä yksityisellä sektorilla. Tai siis yrittäjiä.

Sitähän meillä nykyisinkin porvaripuolue Kokoomus kai yrittää, tähdentää yksityisen sektorin tärkeyttä. Keskustelufoorumeilta voi lukea aika kirpeitäkin kannanottoja, kuinka julkisella sektorilla työskentelevät vain kuluttavat verovaroja joita yksityisellä sektorilla työskentelevät tuottavat. No, ehkä noin jyrkkä ei ole puolueen virallinen kanta, mutta julkisen sektorin kokoa kuitenkin haluttaisiin pitää kurissa. Vaan keitäpä siellä äänestäjäkunnassa aika paljon silti on? Poliiseja, opettajia, sairaanhoitajia, muita viranhaltijoita...  eli näitä "syöttiläitä"  :017:

Mikä mahtaa olla julkisella sektorilla työskentelevien/työskennelleiden keskuudessa suosituin puolue Suomessa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #7 : 22.12.19 - klo:09:51 »
Enpähän miettinyt kirjoittaessani eo sanan porvari. Meni ihan hyvin, että se kiinnosti :039:.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #8 : 22.12.19 - klo:09:56 »
^Joo, kuulisin mieluusti enemmän! Mitä ajattelet esim. kauppojen sunnuntaiaukioloista?

Joskus kauan sitten ihan muussa yhteydessä ja toisella porukalla heräsi keskustelu, kenen kanssa kukin haluaisi viettää illan yhdessä. Vähänkö herätin hilpeyttä, kun pamautin että Mauri Pekkarisen. Selitin sitten, että ei mitenkään romanttisessa mielessä (varsinkin kun hän taitaa olla ukkomiehiä), vaan ihan siksi, että siinä saattaisi olla pätevä henkilö selittämään minulle vaadittavalla perusteellisuudella, mikä se keskustan ideologia oikein on.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #9 : 22.12.19 - klo:12:31 »
On hyvä, että ovat auki. Joku saa tehdä sellaiset vuorot, joista maksetaan vähän enemmän ja toiset saavat tehdä päivävuorot. Kerran sain jutella kaupan jonossa, todella pitkässä jonossa tästä asiasta. Lady sanoi, että näitä hommia teen ja olen tyytyväinen, kun ansiot vähän nousivat.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #10 : 22.12.19 - klo:13:47 »
Työläiset on joukko, jota vanha sääty-yhteiskunta tuntenut. Porvarit aloittivat toki palkkatyössä oppipoikina ja kisälleinä, mutta näköpiirissä oli itsenäistyminen mestariksi. Maataloudessa oli piikansa ja renkinsä sekä muu tilaston väestö. Työväki syntyi teollisuuden myötä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #11 : 22.12.19 - klo:14:23 »

   Jos tulemme lähemmäksi tätä päivää, voinemme pysähtyä 70-luvulle, jolloin lauloin muutaman muun mukana: "Jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan... sinun täytyy astua johtoon...". Kyse oli opiskelijoiden liikkeestä. Jos et ollut porvari, olit kommunisti. Tosin käsitteet sisälsivät silloin, nykyään vielä enemmän sateenkaarenvärisiä muotoja.
   Kysymys oli tässä ketjussa porvariuden olemuksesta ja sisällöstä. On siinä vieläkin hiukan samaa kuin 50 vuotta sitten - ja tulee aina olemaan. On eri asia sitten, jos "porvari" poistuu käytöstä, kuten jossain määrin on tapahtunut "kommunistinkin" suhteen. Ne alkavat olla historiaa, jälkimmäinen ehkä enemmän. Tavallaan ne ovat sidoksissa toisiinsa kuin yö ja päivä. Ilman toista ei ole toista.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #12 : 22.12.19 - klo:15:26 »
Ennen vanhaan myös kuin tuli ja vesi, siis porvari ja kommunisti.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #13 : 22.12.19 - klo:16:58 »
Ennen vanhaan myös kuin tuli ja vesi, siis porvari ja kommunisti.
Mutta mitä eroa on kommunistilla ja sosialistilla?  :017:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #14 : 22.12.19 - klo:17:31 »
Kommunismi on ihanne, jossa jokainen tekee kykyjensä mukaan ja saa tarpeittensa mukaan yhdessä omistetun tuotantokoneiston osina. Tähän pyrkivät ovat kommunisteja. Sosialismi on realistisempaa toverillisuutta. Socius tarkoittaa toveria, liittolaista tai kumppania.