Kirjoittaja Aihe: Uskonsodat ja elefanttiteoria  (Luettu 16171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #15 : 15.04.07 - klo:12:07 »
Eri uskonnoista puheenollen:
Kristinuskon erottaa muista uskonnoista usko Kristukseen. Kristillinen usko on uskoa sellaiseen Jumalaan, joka on ilmaissut itsensä Jeesuksessa Kristukseesa. Jeesuksen Kristuksen kautta voimme oppia tuntemaan Isän ja elää oikeassa yhteydessä Hänen kanssaan.

Yhteys Kristuksen kanssa syntyy aivan tietyllä tavalla, joka kuuluu kristinuskolle tunnusomaisiin piirteisiin ja erottaa sen kaikesta muusta uskosta. Kosketus Jeesukseen Kristukseen syntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #16 : 15.04.07 - klo:14:47 »
Ehkapa hieman selvennan omia mielipiteitani ja taustojani:

Minulla siis ensikaden kokemus rajoittuu lahinna akselille katolilaisuus-luterilaisuus-ortodoksisuus ja sita tassa nyt ainakin tarkoitan. Ja kyllahan kaikki kirkkohistoriaa lukeneet tietavat, etta on sita tallakin porukalla aika kahakkaa saatu aikaan! Erityisen vastenmielesta on etta uskonnnollisia erimielisyyksia on kaytetty vallankayton valineena. Eras teol. yo nimesikin Kirkkohistorian Passien historiaksi, kun joutui sitakin lukemaan!

Muut uskonnot ovatkin vahan kinkkisempia. Ehka se johtuu vain tavastani napata asioista ja ihmisista ennemmin eroavaisuuksia kuin yhtalaisyyksia, etteivat vieraat uskonnotkaan tunnu vaarilta vaan kiehtovilta. Ainakin Buddhan ja Jeesuksen sanomassa loytyy samankaltaisuutta. Niin ja Jeesus on Hindujenkin jumala ja Islaminuskoistenkin profeetta. Niin siis usein vaan tuntuu et tartutaan epaolennaisuuksiin ja tapellaan turhaan.

Olen vain tuntenut olevani nyt katolisissa messuissa enemman kotona kuin esim. Luther-saation messussa, jossa joskus olin...niin ja kummassakahan mun sopi kayda ehtoollisella...Olisihan se mukava menna taallakin, mut se vain materiaa (saa olla eri mieltakin!) ja minulle tarkeimmat asiat messussa tapahtuu korvien valissa!

Miksikahan sitten tuntuu talta? Siis erottuihan se Lutherkin aikoinaan katolisesta kirkosta ja saa nahda mita Luther-saatio nyt tekee...Tulin tahan johtopaatokseen: Luther kehitti kirkkoa, mutta Luther-saatio haluaa vain pitaytya vanhassa. Minun mielestani kirkon tulee muuttua yhteiskunnan mukana, kunhan ydin pysyy samana. Mita sitten kukakin pitaa ytimena taitaakin olla taas aihe uskonsodalle :shock: ...Emme ole kauas tainneet kehittya sotaisista simpansseista :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #17 : 16.04.07 - klo:05:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisu"
Kysymyksestä mikä uskonto/herätysliike yms.  on "se oikea"?, päästään aika helposti kysymykseen kuka pääsee taivaaseen? ainakin minä yhdistin sen heti tuohon...

Minä olen jotenkin alkanut ajatella, että kaikki pääsevät taivaaseen, se olisi niinkuin helpointa, ja siksi minulle ei olekkaan kauheasti väliä mikä uskonto on se mihin minä uskon ja mihin vierustoveri. Kaikissa uskonnoissa kuitenkin on "teemana" lähimmäisenrakkaus, ehkä vähän lievemmin tai eri sanalla kuin kristinuskossa, ja se kai on se mikä merkitsee. Ihmiset saavat painottaa eri asioita, ja siksi eri uskontoja ja herätysliikkeitä on niin paljon. Saa olla samalla lailla ajattelevien lähellä.


Jos olet kristitty vaimo ja miehesikin on kristitty, Raamattua kunnioittava mies, on suojanasi Raamatun kehotus miehellesi kohdella vaimoaan kunnioituksella, kuin "heikompaa astiaa". Jos miehesi olisi Koraanista ohjeet hakeva, hänellä olisi omasta mielestään ja islamin mielestä oikeus vaimonsa ruumiilliseen kurittamiseen. Kurkistapa tuonne: http://answering-islam.org/suomi/html/kr_valossa.html

On näissä eri uskontojen opeissa siis todella suuret erot. Onneksi meillä on Raamattu. Ja vain Jeesus on tie taivaaseen. Joka muuta väittää, tuskin kutsuu Jeesusta Herrakseen ja Opettajakseen.

25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti
seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

28. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia
ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän
ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
Ef.5.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Lars Mikael

  • Vieras
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #18 : 16.04.07 - klo:10:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Olen vain tuntenut olevani nyt katolisissa messuissa enemman kotona kuin esim. Luther-saation messussa, jossa joskus olin...niin ja kummassakahan mun sopi kayda ehtoollisella...Olisihan se mukava menna taallakin, mut se vain materiaa (saa olla eri mieltakin!) ja minulle tarkeimmat asiat messussa tapahtuu korvien valissa!


Olen matkoillani pyrkinyt käymään eri kirkoissa uskontokuntaan katsomatta. Viimeinen miellyttävä kokemus katollisesta messusta oli Pariisin Madeleine-kirkossa. Kävin myös ehtoollisella.

En halua puuttua eri uskontokuntien enkä myöskään eri herätysliikkeiden opillisiin painotuksiin ja muihin niille ominaisiin tunnusmerkkeihin. En ota niin sanotusti potkua oman näkemykseni mukaan niiden tosista ja epätosista heikkouksista. Omassa vaelluksessa riittää kyllin tekemistä. Pyrin lujittamaan uskoani Kristukseen, enkä johonkin uskonnolliseen suuntaukseen tai näkemykseen. On hyvä kuitenkin kuulua johonkin uskontokuntaan, seurakuntaan tai herätysliikkeeseen, saadakseen lujittua yhteisestä uskosta ja elää yhteydessä toisiin kristittyihin. Elämä ilman yhteisöllisyyttä käy raskaaksi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #19 : 16.04.07 - klo:18:10 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Kurkistapa tuonne: http://answering-islam.org/suomi/html/kr_valossa.html

Mielenkiintoinen linkki. Onko sinulla mitään tietoa tuon sivuston tekijöistä, en itse havainnut että siellä olisi mainittu mitään organisaatiota tai henkilöitä.

mt

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #20 : 16.04.07 - klo:18:51 »
Tarkootikko tuan vitsiksi, kun kyselit sivujen tekijöötä ja organisaatiota?  8)  
On ne siksi äkäästä porukkaa uskossaan nua islamistit, että ei parane mennä härnäämähän ainakaan nimen kaas.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #21 : 16.04.07 - klo:21:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Tarkootikko tuan vitsiksi, kun kyselit sivujen tekijöötä ja organisaatiota?  8)  
On ne siksi äkäästä porukkaa uskossaan nua islamistit, että ei parane mennä härnäämähän ainakaan nimen kaas.

No kyllä niitä kriittisesti islamiin suhtautuvia tekstejä on julkaistu ihan oikeilla nimillä vaikka kuinka. Omasta hyllystä tulee tunnetuista mieleen Naipaul ja Bassam Tibi. Tieteellistäkin tutkimusta on runsaasti, esimerkkinä suomalainen Ari Hukarin systemaattisen teologian alaan kuuluva tutkimus kahden islamilaisen oppineen Koraanin ja tradition tulkinnasta. Tiedekin on  - tai ainakin sen pitäisi olla - kriittistä, vaikkakaan ei härnäävän poleemista. Polemisesta esityksestä tulee mieleen Oriana Fallaci (jota en ole lukenut). Maailman yliopistojen uskontotieteiden ja uskontososiologian julkaisuluetteloista löytynee lisää yllin kyllin. Eri maiden lehtiäkin selailemalla saa helposti aimo annoksen omalla nimellä kirjoitettua islamin kritiikkiä. Niin kuin kristinuskon ja sen eri suuntaustenkin.

Kirjoittajien taustatiedot ovat lähdekritiikin perusta, siksi olen niistä kiinnostunut.

mt

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #22 : 18.04.07 - klo:14:50 »
Kauhean kiinnostava nainen on mielestäni Irshad Manji, kanadalainen toimittaja, joka peräänkuuluttaa islamilaista uskonpuhdistusta valistuksen ja kristillisen reformaation hengessä sekä eksegeettistä otetta Koraaniin. Häneltä on suomennettukin kirja Islamin kahdet kasvot. On näitä muutosvoimia jonkin verran myös heikäläisten riveissä. Tässä Irshadin kotisivu:

http://www.muslim-refusenik.com/
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #23 : 18.04.07 - klo:15:34 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Kauhean kiinnostava nainen on mielestäni Irshad Manji, kanadalainen toimittaja, joka peräänkuuluttaa islamilaista uskonpuhdistusta valistuksen ja kristillisen reformaation hengessä sekä eksegeettistä otetta Koraaniin. Häneltä on suomennettukin kirja Islamin kahdet kasvot. On näitä muutosvoimia jonkin verran myös heikäläisten riveissä. Tässä Irshadin kotisivu:

http://www.muslim-refusenik.com/


Minakin olen kuullut hanesta ja selaillut hanen kirjaansa kirjakaupassa mielenkiinnolla, mutta en tajunnut etta kyseessa on nain monipuolinen persoona!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #24 : 19.04.07 - klo:18:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Kauhean kiinnostava nainen on mielestäni Irshad Manji, kanadalainen toimittaja, joka peräänkuuluttaa islamilaista uskonpuhdistusta valistuksen ja kristillisen reformaation hengessä sekä eksegeettistä otetta Koraaniin. Häneltä on suomennettukin kirja Islamin kahdet kasvot. On näitä muutosvoimia jonkin verran myös heikäläisten riveissä. Tässä Irshadin kotisivu:

http://www.muslim-refusenik.com/


Minakin olen kuullut hanesta ja selaillut hanen kirjaansa kirjakaupassa mielenkiinnolla, mutta en tajunnut etta kyseessa on nain monipuolinen persoona!


Tähän voi laittaa rinnalle, jos ylläpito sen sallii, Hesarissa julkaistun somalisyntyisen naisen Ayaan Hirsi Alin puhe, jonka hän piti 9.2.2006 Berliinissä:

** Voi harmi, kun joudun taas olemaan jyrkkä ja poistamaan. Nimittäin vaikka ylläpito sallisikin, ei tekijänoikeuslaki salli. Juttu on luettavissa HS:n digilehdestä, tosin maksua vastaan sieltäkin.
- Liisa **
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #25 : 19.04.07 - klo:20:01 »
No onneksi moni osaa englantia ja voi lukea saman islamkriittisen tekstin täältä:

http://www.nrc.nl/opinie/article215732.ece
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #26 : 20.04.07 - klo:00:56 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
No onneksi moni osaa englantia ja voi lukea saman islamkriittisen tekstin täältä:

http://www.nrc.nl/opinie/article215732.ece


Olihan kerrassaan hieno ja rohkea puhe. En aikoinaan tiennyt miten suhtautua tuohon koko piirrosjupakkaan, mut jos oisin puheen jo silloin lukenut olisin voinut tietaakin. Eiko loppujenlopuksi ole kyse oikeudesta arvioida kriittisesti omia ja muiden jumalia. Asiaahan on kasitelty taallakin mm. oman uskontomme kohdalta paraikaa topicissa Raamattu ja sen lainaaminen.

Niin ja miksi kirjoitin edelliseen kappaleeseen 'omia ja muiden jumalia'. Kannattaa ensin miettia mita ne omat jumalat on (esim.raha), eli asiat joihin uskoo. Mut jos nain laajasti asian kasittaa sitten ei "elefanttiteoria" enaa toimikaan...Asia on kuitenkin kiinnostava, joten taidan perustaa sille oman topicin, ettei taa topic aivan karkaa aiheesta! :D
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #27 : 20.04.07 - klo:02:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Olen matkoillani pyrkinyt käymään eri kirkoissa uskontokuntaan katsomatta. Viimeinen miellyttävä kokemus katollisesta messusta oli Pariisin Madeleine-kirkossa. Kävin myös ehtoollisella.
...
On hyvä kuitenkin kuulua johonkin uskontokuntaan, seurakuntaan tai herätysliikkeeseen, saadakseen lujittua yhteisestä uskosta ja elää yhteydessä toisiin kristittyihin. Elämä ilman yhteisöllisyyttä käy raskaaksi.

ehtoollisella tosiaan kokee tuo yhteyden riippumatta siitä onko ymmärtänyt kaikkia asetussanoja tai onko vain ollut omissa ajatuksissaan kun ne on sanottu tai onko oikein jopa kuunnellut ne. Jos asuisin pidempään jossakin ulkomailla niin itse varmaan arvostaisin sopivaa paikallista srk-yhteyttä enemmän kuin jonkun tietyn piirin löytymistä. Toisaalta hyvää piiriä ei usein helpolla löydä ja ei kaikkea entistä yleensä kannata täysin mielestään heittää.

Lisäksi vanhoissa kirkoissa käydessä usein tulee lohduttava ajatus että "tällä paikalla on uskottu, epäilty ja mietitty syntyjä syviä ennenkin, jo vuosisatoja".  Ikävämpi fiilis tulee niissä rakennuksissa jotka ovat muuttuneet kirkoista näyttelysaleiksi (vaikka joskus voi olla hyväkin hylätä kallis, turhan komea ja epäkäytännöllinen vanha kirkko jos saa parempaa tilalle).