Kirjoittaja Aihe: Arkinen kristillisyys  (Luettu 23625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #15 : 20.08.08 - klo:12:39 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Kyllä minäkin olisin sillä linjalla, että arjen kristillisyys on lähimmäisen rakkauden elämistä arjessa todeksi. Teoissa, sanoissa, ajatuksissa. (Tämän viestin osalta itse taas siinä epäonnistuin, kun kuohahti yli.)

Tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta kuohahtelu on arjen kristillisyyttä parhaimmillaan.

Mt


Taas kompataan. Lisäisin tuohon vielä yksilöllisyyden ja erilaisuuden kannustamisen puolesta kuohahtelun.
Acta, non verba.

Poissa hedvig

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #16 : 20.08.08 - klo:15:08 »
Arjessa kristillisyys eletään todeksi ja siinä se myös koetellaan.
Omassa lähipiirissämme ja lähisuhteissamme.
Onko rakkaus esim. kaiken kestävää, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei vikoile, on pitkämielistä, ei katkeroidu...ja muuta sen kaltaista...huh huh, pitkä on matka siihen itsellä vielä. :oops:
Mä savea  ja muokattavana parasta aikaa...

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #17 : 20.08.08 - klo:16:49 »
Lainaus käyttäjältä: "hedvig"
Arjessa kristillisyys eletään todeksi ja siinä se myös koetellaan.
Omassa lähipiirissämme ja lähisuhteissamme.
Onko rakkaus esim. kaiken kestävää, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei vikoile, on pitkämielistä, ei katkeroidu...ja muuta sen kaltaista...huh huh, pitkä on matka siihen itsellä vielä. :oops:


Siinäpä se. Riittääkö Jeesuksen ja opetuslasten tarkoittamaa rakkautta kuten Johanneksen kirjeessä sanotaan:

Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.
Acta, non verba.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #18 : 28.08.08 - klo:00:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Kyllä minäkin olisin sillä linjalla, että arjen kristillisyys on lähimmäisen rakkauden elämistä arjessa todeksi. Teoissa, sanoissa, ajatuksissa. (Tämän viestin osalta itse taas siinä epäonnistuin, kun kuohahti yli.)

Tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta kuohahtelu on arjen kristillisyyttä parhaimmillaan.

Mt

Taas kompataan. Lisäisin tuohon vielä yksilöllisyyden ja erilaisuuden kannustamisen puolesta kuohahtelun.

Olisiko arjen kristillisyyttä sekin että antaisi munkinkin kertoa  mielipiteitään Ja jättäisi heräteostosten lillukanvarret pois?

Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Arjen kristillisyys voi olla sitäkin, että  alkaa arvostamaan  perheenjäseniä...
Niinpä.

Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
...  Vaimo laittaa hyvää ruokaa miehelleen ja silittää vaatteet seuraava päivää varten.

Liisa ja moni muu, jos tämä olisikin ollut muodossa "mies laittaa hyvää ruokaa vaimolleen ja silittää vaimon hameet" jne niin miten olisitte reagoineet? Todenneet että kerrankin munkki puhuu asiaa? Vai olisitteko tasapuolisuuden nimissä olleet moista vastaan??

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #19 : 28.08.08 - klo:15:32 »
Tosikkoko, käsittääkseni munkki-1 sai kertoa mielipiteensä.

Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
...  Vaimo laittaa hyvää ruokaa miehelleen ja silittää vaatteet seuraava päivää varten.

Liisa ja moni muu, jos tämä olisikin ollut muodossa "mies laittaa hyvää ruokaa vaimolleen ja silittää vaimon hameet" jne niin miten olisitte reagoineet? Todenneet että kerrankin munkki puhuu asiaa? Vai olisitteko tasapuolisuuden nimissä olleet moista vastaan??


No, eihän se olisi arjen kristillisyyttä.
Harvemminhan tuota mies - keskimäärin, olettaisin - vaimon vaatteita silittää ja ruuanlaitosta huolehtii. Minä näkisin, että sekä mies että nainen laittakoot ruokaa. Ja kukin silittäköön omat vaatteensa. Tai ettei ainakaan stereotypisoida jotain vanhojen aikojen sukupuolirooleja, että miehen palveleminen on naisen tehtävä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #20 : 28.08.08 - klo:16:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
On jotenkin hassua, että jotkut pitävät joitain aikoja ja tekemisiäenempi kristillisinä kuin toisia.
Minusta ihan yhtä paljon kristillistä on käydä töissä ja maksaa veroja, kuin käydä kirkossa lausumassa jotain yhteislausuntaa kuten siellä on tapana.

Minulle on melkoista uskonkoetusta ja hengellistä taistelua raahautua töihin ja neuvotteluihin. Ei minun uskonnollisuuteni siinä ole mitenkään vähäisempää kuin kirkossakaan tai körttiseuroissa.


.




Rakentavasti ja lohduttavasti sanottu! Kiitos!

Itsekin ajattelen että miksi arjen kristillisyyden(kään) pitäisi olla yrittämistä tulla "paremmaksi" kristityksi?   Elän, olen ja hengitän; -siinä on minulle riittämiin kristillisyyttä arkeen ja pyhään. ja jos ajattelen vanhempana omia lapsiani niin minä iloitsen heidän pelkästä olemassaolostaan. Se on minulle vanhempana suurin kiitos että he ovat olemassa ja elävät tuossa vierellä. Kiintymys heihin perustuu siihen että he ovat omiani, -he ovat sitä pyytämättäänkin...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #21 : 28.08.08 - klo:17:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Itsekin ajattelen että miksi arjen kristillisyyden(kään) pitäisi olla yrittämistä tulla "paremmaksi" kristityksi?   Elän, olen ja hengitän; -siinä on minulle riittämiin kristillisyyttä arkeen ja pyhään. ja jos ajattelen vanhempana omia lapsiani niin minä iloitsen heidän pelkästä olemassaolostaan. Se on minulle vanhempana suurin kiitos että he ovat olemassa ja elävät tuossa vierellä. Kiintymys heihin perustuu siihen että he ovat omiani, -he ovat sitä pyytämättäänkin...


Jatkuva pyrkimys tulla paremmaksi ihmiseksi ei ole aivan hassu ajatus. Pyrkimykset tuovat suolaa elämään. Ilman pyrkimyksiä, tavoitteita, ihanteita elämämme on mauttomampi.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #22 : 28.08.08 - klo:17:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
 Elän, olen ja hengitän; -siinä on minulle riittämiin kristillisyyttä arkeen ja pyhään.

Mikä merkitys sinulle on kilvoittelulla?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #23 : 28.08.08 - klo:18:04 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
 Elän, olen ja hengitän; -siinä on minulle riittämiin kristillisyyttä arkeen ja pyhään.

Mikä merkitys sinulle on kilvoittelulla?



En oikein osaa kuvailla... -tai no ehkä korkeintaan sellainen etten yritä mitenkään kilvoitella ainakaan siinä mielessä miten se yleensä käsitetään hengellisessä kielenkäytössä.  Minusta ajatella kilvoittelevansa tai jopa yrittää sitä... -hmm... -itsensä pettämistä? En siis vaivaa asialla lainkaan päätäni.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #24 : 28.08.08 - klo:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
 Elän, olen ja hengitän; -siinä on minulle riittämiin kristillisyyttä arkeen ja pyhään.

Mikä merkitys sinulle on kilvoittelulla?



En oikein osaa kuvailla... -tai no ehkä korkeintaan sellainen etten yritä mitenkään kilvoitella ainakaan siinä mielessä miten se yleensä käsitetään hengellisessä kielenkäytössä.  Minusta ajatella kilvoittelevansa tai jopa yrittää sitä... -hmm... -itsensä pettämistä? En siis vaivaa asialla lainkaan päätäni.


Olet siis luopunut pyrkimyksestä tulla paremmaksi ihmiseksi?
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #25 : 28.08.08 - klo:18:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
[Jatkuva pyrkimys tulla paremmaksi ihmiseksi ei ole aivan hassu ajatus. Pyrkimykset tuovat suolaa elämään. Ilman pyrkimyksiä, tavoitteita, ihanteita elämämme on mauttomampi.


Minusta taas pyrkimys tulla paremmaksi ihmiseksi (varsinkin hengellisyyden takia) on mitä hulluin idea ja toteuttamiskelvotonkin. Pyrkimykset tosin ovat hyväksi mutta pikemminkin sellaiset mitkä kuuluvat ihan tavalliseen arkielämään kuten vaikkapa; aionpa suunnitella ensi vuodeksi tavoitteen että alan kuntoilemaan joka päivä!

Hengelliset pyrkimykset ovat kaikkein turhimpia sillä ihminen ei paremmaksi tule vaikka voissa paistaisi, on vain tyydyttävä olemaan yhtä aikaa  syntinen ja armahdettu.

Loppujen lopuksi; Jos ei voi olla esim. aidosti aito ystävä, ihminen ihmiselle niin etovaa on tekeytyä sellaiseksi kristillisyyden harjoittamisen takia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #26 : 28.08.08 - klo:18:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
[
Olet siis luopunut pyrkimyksestä tulla paremmaksi ihmiseksi?


Tännehän satelee kysymyksiä mutta kun nyt olen kerran linjoilla niin vastataan:

Naulan kantaan!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: arjen kristillisyyskö?
« Vastaus #27 : 28.08.08 - klo:18:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
[
Olet siis luopunut pyrkimyksestä tulla paremmaksi ihmiseksi?


Tännehän satelee kysymyksiä mutta kun nyt olen kerran linjoilla niin vastataan:

Naulan kantaan!


Tällainen tapaus.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Tekemättä jättämisen seuraus
« Vastaus #28 : 28.08.08 - klo:19:48 »
Tosta muuttumisesta sen verran, että vaikka en ehkä pyhemmäksi pyrikkään, niin tiettyä muutosta tässä tulee itselleen kokoajan hankittua.

Ihmisen tulee laskea, lukea, leikkiä ja nauraa muuten ei ihminen kehity.
Nyt olen lukemassa sellaista huuhaa kirjaa kuin miten tulet huippumyyjäksi ja sen opetuksia pikkasen laitan käytäntöön. Eräs on sellainen, että tulisi olla innostunut. Kun päätän olla innostunut niin innostus valtaa työssä ja muualla se on sellainen jokin sisäinen juttu joka toimii ulkoisissa tekemisissäänkin. En tiedä mistä tulee ja minne menee.
 Pooh taas poikkeaa aiheesta.
Minusta Raamatussa Paavalikin painotti että tulisi tehdä asioita ja jopa kurittaa ruumistaan, että se pysyisi kurissa.

Tietenkin hengellisesti se mikä meitä rakentaa on ARMO ja sen varassa oleminen ja eläminen.

Kuitenkin toi liika painotus, että ihmisen ei tulisi tehdä mitään on pikkasen väärä sillä silloinhan joutuisi arkkuun alta aikayksikön.

Paremmaksi tai siis pyhemmäksihän me ei tulla tehdään me mitä tahansa, mutta elämässä on asioita joihin meillä on vastuu ja sitä ei tulisi paeta.

Ruumiin kunto tulisi olla parempi kuin ruumiin kunto.

Arjen kristillisyys kiva asia pohtia kuitenkin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Tekemättä jättämisen seuraus
« Vastaus #29 : 29.08.08 - klo:09:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Ihmisen tulee laskea, lukea, leikkiä ja nauraa muuten ei ihminen kehity.


Sanalla sanoen pieni lapsellisuus on aina paikallaan.

Lainaus
Eräs on sellainen, että tulisi olla innostunut. Kun päätän olla innostunut niin innostus valtaa työssä ja muualla se on sellainen jokin sisäinen juttu joka toimii ulkoisissa tekemisissäänkin. En tiedä mistä tulee ja minne menee.


Kirjoitat siis motivaatiosta. Kun on motivaatiota on innostunut. Ja motivaatio taas syntyy rohkaisemalla, kannustamalla, innostamalla.

Lainaus
Minusta Raamatussa Paavalikin painotti että tulisi tehdä asioita ja jopa kurittaa ruumistaan, että se pysyisi kurissa.


Siitä vaan ruoskimaan itseään. :roll:

Lainaus
Ruumiin kunto tulisi olla parempi kuin ruumiin kunto.]


Mens sana in corpore sano. :wink:
Acta, non verba.