Kirjoittaja Aihe: Jouluruoat  (Luettu 14848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #45 : 28.12.14 - klo:11:51 »
Meidän joulupöytään ei ikinä kuulunut puuro eikä mikään hedelmäsoppa, vaan riisipuuro syötiin ehdottomasti uudenvuodenaattona. Siinä oli manteli joka tuotti dramatiikkaa, ainakin minä otin mantelin hyvin vakavasti. Samoin perinteet, sisar joka kieltäytyi jouluna laatikoista ja vaati saada nakkeja pilasi minulta tunnelman. Hänelle annettiin periksi yleisemmän  joulurauhan nimissä.

Meillä ei liioin ollut silliä koska ei ainutkaan ole sillinsyöjä. Se opittiin muissa yhteyksissä. Karjalanpaisti joulupöydässä on samoin hämmästyttänyt...  Ei nyt muistan sillikysymyksen väärin. Olihan sitä rosollin seurana tietenkin mutta ei mitään lasimestarin vekotusta.

Yritän saada muistiin mitä ihmettä oli aivan aina jälkiruokana, jotain todel herkullista muttei riisipuuroa. Torttujututkin syötiin erillään kahvipöydässä, eikä meillä koskaan tehty tähtitorttuja vaan puolikuita, niissä oli enemmän luumuhilloa. Mutta se jälkiruoka?  Mitä muuta saatetaan syödä paitsi riisipuuroa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #46 : 28.12.14 - klo:11:55 »
Olen näissä hukassa koska me on vietetty joulut ja juhannukset poiskotoa paitsi kun Lapsi numero Kolme syntyi vähää ennen.  Silloin oli sutinaa. Minä tein livekalan kastikkeen ja siitä tuli hyvää. Siihen meni valkopippuria ja hiven mustaa, ei maustepippuria. Niin oli aina.

Mutta se jälkiruoka!  :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #47 : 28.12.14 - klo:12:03 »
Siitä poiskotoapaikasta on tosin tullut vähän kuin muuan koti koska on oltu niin ettei lapset muista muuta. Minun kesti sopeutua, sen myönnän, mutta nyt viihdyn oikeastaan hyvin. Tiedän ettei kukaan ota nyt paineita ja se riittää. Meillä on tilaa ja jokainen niistä villoista on täsmälleen samanlainen eli huonejako on arvottu silloin kun ne valmistui. Laahaan matkalaukun toiseen kerrokseen omaan huoneeseeni ja se on siinä.

Se ansaitsisi oman tarinansa koska on niin hauska. En aivan tajunnut että poiskotoa voisi tottua niin hyvin. Tosin siis, kun aina ja aina palaa samaan paikkaan ja meillä on suvun oma suurvilla niin me viihdymme. Me mahdumme olemaan yhdessä. Ruoka on valmista ja lähituottajilta ja luomua. Saamme aattoaterian kun panemme lapset joulupäivänä soittamaan  :003:  ja suurelta osin syömme omia ruokia. Erityisen herkullista on kotikalja.

Eräs kauneimmista näyistä maan päällä on se villarivistö koska arkkitehti suunnitteli sen talvea ja jouluvaloja varten, ja ne seitsemän ovat rinteessä ja kimaltavat kun niissä on ritilät terasseilla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #48 : 28.12.14 - klo:18:38 »
Höh. Olin ihan varma, että Riitta-mummi on täällä kertonut, minkä kanssa heillä nautitaan graavilohi ja sienisalaatti, ja että se oli jokin rapeampi hapanleipätuote. Mutta ei sitten. Oliko se joku muu, tai jossakin muussa ketjussa, tai peräti jollain muulla foorumilla. Vai untako olen nähnyt? Vai lukenut sen viestin niin loppuun, ettei sitä enää ole? Muistaisiko joku muu?

Äitini puolen suvussa esiintyy vanhemmalla väellä järjestään muistin heikkenemistä, aivohalvauksia ym., ja toisinaan niihin liittyy myös psyykkisiä muutoksia, vainoharhaisuutta ym. Koetan jo hyvissä ajoin totutella ajatukseen, että muistini saattaa prakata, ja että jos tulee jonkun kanssa erimielisyyttä siitä, miten jokin asia menikään, se olen luultavasti minä joka muistan väärin. Ja että ainakaan en syyttäisi ketään muuta varkaaksi, jos jokin tavarani on kateissa, sillä luultavasti se on omilla jäljilläni. Jos jo nyt harjoittelen, niin ehkä oppi juuttuu pääkoppaani niin hyvin että muistan sen vielä vanhanakin. Useinhan nuo muistihäiriöiset pystyvät kyllä vanhoja asioita muistamaan ja noudattavat sitkeästikin nuorena oppimiaan tapoja.

Jouluruokiin palatakseni, mietin nyt, voisiko silliliemen uusiokäyttää ja pilkkoa sinne vain lisää silliä maustumaan. Rasvaisen kalanhan pitäisi tehdä hyvää lahoavalle päällekin, niin jos tuota koettaisin syödä. Välillä lohta ja muikkua, ja ehkä sardiiniakin pitäisi yrittää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #49 : 28.12.14 - klo:20:35 »
Moi Lahesta !

Ka, Oululaisen hapankorpusta olen varmaan maininnut.  Joulupöydässä syödään suolaiset keitetyn perunan kanssa, mutta sitten kun hiukopalaa otetaan, laitetaan hapankorpulle etenkin nuo mainitsemasi. Hyvältä maistuu myös kinkku hapankorpulla. Perunalimppu on myös suosikkini. Joululimpulle käy paremmin juusto, mielestäni.

Älä ole huolissasi muistamisten kanssa.Minulla oli huolien ja lääkkeiden myötä pari vuotta sitten vielä paljon hatarampi muisti. Liekö yhden lääkkeen pois jättäminen auttanut, vai " kaivon tyhjentäminen "  monista pahoista ajatusten synneistä, nyt muistan taas aika hyvin ikäisekseni.
Kaikki mikä on kiinnostavaa, sen muistan. Nimet, kännykkä ja silmälasit on sallittu unohtaa, sanoo lääketiedekin.
Vahvat Kefexin tabletit kahden viikon ajan huononsivat taas tilannettani, mutta odotan sen tästä vähitellen
korjautuvan.

ps. Kaivon tyhjentäminen on rehellistä työtä, raadollisuutensa tuomista Jumalan eteen. Sielunhoitoa ilman välikäsiä.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #50 : 28.12.14 - klo:20:47 »
^Kiitoksia, en sitten ihan omiani sekoile!

Mietin vain, mistä tuo yhdistelmä graavilohi + sienisalaatti tulee. Itse keksin sen vasta 15 vuotta (tai alle) sitten Ruotsin-laivan buffetpöydässä, jossa tulin kokeilleeksi niitä yhdessä. Tosin lohen tilalla saattoi olla siika, mutta lohikala kumminkin. Siitä pitäen olen halunnut ne yhdistää. Mutta näköjään sama yhdistelmä on pätevä muidenkin mielestä? Ja tosiaan joku oikean rukiinen leipä sopii kolmanneksi, oli kuivempi tai vähemmän kuiva. Imelälimppu on minullakin mieluummin juustojen ja sitten tänä vuonna myös sillin + rosollin seuralainen ollut.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #51 : 28.12.14 - klo:21:07 »
Ei, kun erikseen , meillä. 
Voin tietenkin tehdä useamman hapankorppu-herkun kerrallaan. Etenkin lukiessani napostelen jopa kolme korppua päälysteineen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #52 : 28.12.14 - klo:21:12 »
^Kiitoksia, en sitten ihan omiani sekoile!

Mietin vain, mistä tuo yhdistelmä graavilohi + sienisalaatti tulee. Itse keksin sen vasta 15 vuotta (tai alle) sitten Ruotsin-laivan buffetpöydässä, jossa tulin kokeilleeksi niitä yhdessä. Tosin lohen tilalla saattoi olla siika, mutta lohikala kumminkin. Siitä pitäen olen halunnut ne yhdistää. Mutta näköjään sama yhdistelmä on pätevä muidenkin mielestä? Ja tosiaan joku oikean rukiinen leipä sopii kolmanneksi, oli kuivempi tai vähemmän kuiva. Imelälimppu on minullakin mieluummin juustojen ja sitten tänä vuonna myös sillin + rosollin seuralainen ollut.

Kyllä on ja siika on kaikin tavoin useasti lohta herkullisempaa ellei suolata liiaksi ja jos paistetaan potkivana.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.