Kirjoittaja Aihe: Hyvä ja huono isänmaallisuus  (Luettu 7401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #15 : 02.12.09 - klo:14:44 »
Minä tulkitsin "opettamisen" heti itse-ironiaksi  :107:

Minä olen lukenut vain Lehtovaaran Sielutiede kirjaa ja taidot loppuu aina kesken. Se siitä, mutta opettaa sana singulaarin ensimmäisessä persoonassa on pannassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #16 : 02.12.09 - klo:15:46 »
Lainaus käyttäjältä: Seppos
opettaa sana singulaarin ensimmäisessä persoonassa on pannassa

Joissain keskustelufoorumiohjelmistoissa on sellainen piirre, että kiellettyjä sanoja voi määritellä siten, että ne muuttuvat joiksikin muiksi sanoiksi taikka ne katoavat heti viestin tallentamisen yhteydessä.
Luultavasti administraattorilla on mahdollista määritellä kielletyt sanat tässäkin foorumiohjelmistossa, vai kuinka?
Kirosanat ovat perinteisesti joissain foorumeissa kiellettyjä. Sinne kirosanojen joukkoon voisi tuon opettaa sanan yksikön ensimmäisen peroonan taivutusmuodonkin laittaa.

Seuraavasta hassusta ajatuksesta älkäämme suuttuko, en halua pilata sillä kenenkään päivää:
Oletetaan, että jollain foorumilla olisi luokittelu, ryhmittely ja erottelu kiellettyä.
Tällaisia tapauksia varten administraattorin käyttöliittymässä voisi olla valikko, josta voi yhdellä valinnalla määritellä kielletyt sanaluokat.
Ed. mainitussa tapauksessa kaikki adjektiivit voisi yhdellä valinnalla sensuroida.
Teksteistä tulisi varmaan hassunkurisia sillä foorumilla.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #17 : 02.12.09 - klo:16:24 »
Joissain keskustelufoorumiohjelmistoissa on sellainen piirre, että kiellettyjä sanoja voi määritellä siten, että ne muuttuvat joiksikin muiksi sanoiksi taikka ne katoavat heti viestin tallentamisen yhteydessä.
Luultavasti administraattorilla on mahdollista määritellä kielletyt sanat tässäkin foorumiohjelmistossa, vai kuinka?
Kirosanat ovat perinteisesti joissain foorumeissa kiellettyjä. Sinne kirosanojen joukkoon voisi tuon opettaa sanan yksikön ensimmäisen peroonan taivutusmuodonkin laittaa.

Seuraavasta hassusta ajatuksesta älkäämme suuttuko, en halua pilata sillä kenenkään päivää:
Oletetaan, että jollain foorumilla olisi luokittelu, ryhmittely ja erottelu kiellettyä.
Tällaisia tapauksia varten administraattorin käyttöliittymässä voisi olla valikko, josta voi yhdellä valinnalla määritellä kielletyt sanaluokat.
Ed. mainitussa tapauksessa kaikki adjektiivit voisi yhdellä valinnalla sensuroida.
Teksteistä tulisi varmaan hassunkurisia sillä foorumilla.

Kyllä tällainen mahdollisuus on, että estetty sana muuttuu perunaksi tai muuksi juurekseksi tai ihan miksi vaan. Täällä niitä on aika vähän onneksi ei juuri ole tarvetta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #18 : 02.12.09 - klo:16:27 »
... sana muuttuu perunaksi tai muuksi juurekseksi tai ihan miksi vaan... 
Peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka. ihan oikea.Perunan kun suuhun vie, sille alkaa pitkä tie,. vatsassa sen paras paikka, eikös lie. ... :eusa_angel:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #19 : 02.12.09 - klo:17:51 »
Minäkin luin aloitusviestin vähän Atanasian tapaan, tosin niin, että siinä on helluntailaisen itse-ironian lisäksi myös körttiläisyyteen liittyvää ironiaa. 

Mt
Kyllä minäkin tulkitsin karjalaisenkyöstin viestin heti itseironiaksi. Siinä kohti jo kääntyivät suupielet ylöspäin. Tämän Mt:n viestin kohdalla räjähdin nauramaan. Kiitos miehet hyvästä huuumorista tällä foorumilla!
toivoo Pirska
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #20 : 06.12.10 - klo:17:10 »
Kaivoin poteroa televisiosta tulleen Tuntemattoman sotilaan innoittamana ja tällainen tuli vastaan. Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Itse asiassa en jaksa katsoa enää Laineen tuntematonta, sen henkilöt ovat tulleet liian eläviksi. Liekö oire 'kotikummituksiakin' tuottavasta mielikuvituksesta. Tuttujen mieskuvien väkivaltainen kuolema yhä uudestaan joka itsenäisyyspäivä tekee minut vain surulliseksi. Iloitahan itsenäisyydestämme pitäisi - kun sitä on sentään jonkin verran jäljelläkin.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #21 : 06.12.10 - klo:19:00 »
Brändityöryhmän raportissa on käsittääkseni hyviä isänmaallisia ideoita.
Minulla on romanialainen adoptiolapsi ja joskus isänmaallisuus tuntuu loukkaavalta, kun ajattelen asioita hänen kannaltaan. Se on sitä huonoa, erottelevaa ja syrjivää isänmaallisuutta. Toivon, että hän saa tukevat juuret Suomeen ja saa tehdä työtä isänmaansa hyväksi. Ehkä jopa käydä armeijan, jos hänet sinne huolitaan.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #22 : 06.12.10 - klo:22:42 »
Jos joku tahtoo lukea oikein kivan kirjan isänmaallisuudesta, kannattaa lukea Vesa Mannisen "Pojan polku, isän tie".  Manninen oli pikkupojasta kiinnostunut kaikista Koillisväylän löytäjistä ja muista maapallon kartoittajista, ja niin syntyi tämä kirja.

Se kertoo kahdesta, hyvin erilaisin asentein Pohjoisnapaa tavoittelevasta miehestä. Norjalainen Fritjof Nansen suunnitteli matkansa todella huolellisesti. Hänen motiivinaan oli saada mahdollisimman suuri tieteellinen hyöty ennen muuta kotimaalle, "noille köyhille kalastajille, joiden uhrauksin koko matkamme on mahdollinen" mutta koko maailmalle myös. Oli sivuseikka, tavoittaisiko hänen laivansa, Fram, Pohjoisnavan.  Matkalla todettiin että ei -- ohitse mennään. Tällöin Nansen itse otti mukaansa yhden seikkailunhaluisen matruusin ja lähti kokeilemaan, josko hän sittenkin pääsisi sinne. Taisivat päästä, ainakin selvisivät hengissä takaisin. Nansen ei ollut kiinnostunut siitä, saisiko itse suurtakaan kunniaa. Fram teki matkaa neljä vuotta. He tavoittivat Nansenin kumppaneineen sovitulla tutkimusasemalla Huippuvuorilla, ja pääsivät yhtä matkaa palaamaan Norjaan.

Toinen oli kolmen britin ryhmä. He päättivät näyttää koko maailmalle, mihin pystyvät, suunnitelmana oli päästä perille kolmessa päivässä ilmapallolla. Matka epäonnistui, sillä pallo vettyi, sen paino oli hallitsematon ja se putosi. Koko hanke oli kyllä näyttävä ja sai jo etukäteen tuntuvasti julkisuutta, mutta alun perin huonosti suunniteltu, lähtöpäivän tuulet olivat mahdollisimman ei-toivottuja, mutta he lähtivät, koska "lehdistö on paikalla".  --Miehet löydettiin Valkosaarilta menehtyneinä.

Myöhemmin, maailmansotien välillä ja jälkeen, Nansen kuului heihin, joiden panos kaikkien maiden, myös entisen vihollismaan, jälleenrakentamisessa oli huomattava. Hän rakasti kotimaataan, muttei epäröinyt auttaa mitään maata tai kansaa. Hänen nationalisminsa oli rauhantahtoista, tarvittaessa valmista puolustamaan kotimaata, mutta välittömästi vaaran mentyä unohtamaan vihollisuudet. Hän katsoi silloin, voisiko auttaa, miten, ja missä. Omasta kuuluisuudestaan hän ei ollut erityisen kiinnostunut.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #23 : 07.12.10 - klo:16:25 »
Brändityöryhmän raportissa on käsittääkseni hyviä isänmaallisia ideoita.
Minulla on romanialainen adoptiolapsi ja joskus isänmaallisuus tuntuu loukkaavalta, kun ajattelen asioita hänen kannaltaan. Se on sitä huonoa, erottelevaa ja syrjivää isänmaallisuutta. Toivon, että hän saa tukevat juuret Suomeen ja saa tehdä työtä isänmaansa hyväksi. Ehkä jopa käydä armeijan, jos hänet sinne huolitaan.


Mami puhuu asiaa!  Olisi jo korkea aika saada Suomesta muutakin ulospäin näkyvää kuin eukonkantokisat, sauna ja punaniskojen tuliliemellä ryyditetyt voimasanat.

Isänmaallisuus muuttuu monimuotoisemmaksi asiaksi kansainvälistymisen myötä. Minusta oikeata isänmaallisuutta ei ole se, että örvelösakki lähtee Suomi-Ruotsi maaotteluun ryystämään kaljaa poronsarvilakki päässä, vaan oikeaa isänmaallisuutta on yrittäjyys,työnteko,lain kunnioittaminen, opiskeleminen, hommiensa hoitaminen, verojen maksaminen jne.

Isänmaallisuus ei ole myöskään sitä että suu vaahdossa vastustetaan maahanmuuttoa sillä perusteella että "tuollakin on vielä yksi `oikea´ suomalainen ilman töitä".  Suomi kärsii jo nyt pahasta aivovuodosta ulkomaiden hyväksi. Sitä parempi jos tänne saadaan varsinkin koulutettua väkeä.  Suomalaisuus voi olla monimuotoista.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #24 : 07.12.10 - klo:20:40 »
Seittemän vuoden päästä olis vietteillä Suomi-neidon 100-vuotisjuhlat. Pysytäänkhän itsenäisinä niin kauan että satanen menee rikki?  :kahvi:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #25 : 08.12.10 - klo:13:59 »
Seittemän vuoden päästä olis vietteillä Suomi-neidon 100-vuotisjuhlat. Pysytäänkhän itsenäisinä niin kauan että satanen menee rikki?  :kahvi:

Saappaat nähä mitä kinttaat sanoo.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #26 : 08.12.10 - klo:15:40 »
Pena kirjoitti Laineen Tuntemattomasta. Minulla on näköjään samoin. Molbergin Tuntematon ei kolahtnut yhtään, siinä oli historiallisia virheitä. Minun Tuntematon on tänään sekstiettanin Framom första linjen. Mielestäni suomenruotsalaiset ovat aina olleet lojaaleja enemmistölleen, että tuallaanen pakkoruattin rutina on laiskoosta lähtöösin.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #27 : 08.12.10 - klo:16:19 »
Minun Tuntematon on tänään sekstiettanin Framom första linjen. Mielestäni suomenruotsalaiset ovat aina olleet lojaaleja enemmistölleen, että tuallaanen pakkoruattin rutina on laiskoosta lähtöösin.

Sait varauksettomat sympatiani!  :023:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-