Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa II  (Luettu 13260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Politiikkaa II
« : 09.05.15 - klo:10:22 »
Tarkoitus olla jatkoa eilen illalla suljetulle politiikkapalstalle

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #1 : 09.05.15 - klo:10:35 »
Tottakai on !

Mitä politiikkaa V. Putin pelaa kun on erottanut 20 korkea-arvoista kenraalia tms. Yksi on nimeltään Sergei Lavrov.  Ei tarkoittane ulkoministeriä vaan täys´kaimaa.

Muutoin ei ole Itä-rintamalta kuulunut paljonkaan.  Omat asiamme ovat nyt päälimmäinen uutisoinnin asia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #2 : 09.05.15 - klo:10:39 »
No joo, taisin onnistua tekemään tänne uuden palstan.

Jatkaisin tuota työttömien koulutuskeskustelua edellisestä osiosta. Siellä joku totesi opettajan olleen ainoa, joka jostain kurssista hyötyi.

Olisin eri mieltä. Olen 80-luvun puolivälissä saanut ensimmäisen pitempiaikaisen työpaikkani ammatillisen kurssikeskuksen järjestämän kurssin jälkeen. Samalta kurssilta työllistyivät kaikki toistakymmentä kurssin loppuun suorittanutta. Pitää sanoa, että kyseinen kurssi oli hieman poikkeus, se oli suunnattu erään aloittavan yrityksen tarpeisiin mittatilauksena.

Myöhemmin toimin vuosikymmenen verran opettajana samanlaisessa oppilaitoksessa. Ennätin opettaa monta vastaavanlaista kurssia. Varmaan jokaiselta kurssilta työllistyi joku välittömästi kurssin päätyttyä. Myöhemmin ajan kuluessa työllistyneitä on ollut lisää. Yksinomaan sillä tekniikan alalla jonka kanssa työskentelin. Metalli-, rakennus- ym. alat lisänä.

Voi miettiä tällaisen koulutuksen merkitystä myös osallistujan ammattitaidon kehittymisen tai ylläpitämisen kannalta, vaikka työtä ei välittömästi koulutuksen jälkeen löytyisikään. Eikä merkityksetöntä ole myöskään koulutuksen sosiaalinen puoli, että on aamulla jokin paikka minne lähteä ilman että tarvitsee jäädä kotiin iltaa odottamaan.

Eli joku muukin on kyseisestä koulutuksesta hyötynyt kuin kurssin opettaja.  :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #3 : 09.05.15 - klo:12:16 »
Hieno juttu kun näin tapahtuu.  Tunnen kovin vähän perheen ulkopuolista elämää, joten saatan kirjoittaa miten sattuu.  Tuo aamulla lähteminen on varmasti useille tärkeää. Minulle oli se, että sain nukkua paljon. Nyt ei ole enää sitä tarvetta.

Olisimpa silloin 1990-luvun lopulla tiennyt että olisi ollut ( ehkä ) mahdollisuus päästä tietokoneen käyttökoulutukseen, niin olisin mennyt.  Pankilla oli omat systeeminsä jo 1970-luvulla. Hyvin rajoittuneet tietenkin. Nyt olen toisten osaamisen varassa eikä tunnu kivalta aina pyytää apua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #4 : 09.05.15 - klo:12:22 »
^^80-luvun puolivälissä nyt työllistyivät kaikki, jotka vähänkään halusivat. Maassahan oli täystyöllisyys silloin.

Työvoimapoliittisen koulutuksen vaikuttavuudesta on tehty joitakin tutkimuksia, eivätkä tulokset aina ole järin mairittelevia.

Silloin kun olin työttömänä, ei kyllä ollut se fiilis, että tarvitsee jäädä kotiin iltaa odottelemaan. Tekemistä piisasi ja ehti osallistua jos jonkinmoiseen yhteiskunnalliseen kotkotukseen. Sosiaalisempi minä silloin olin. Onneksi ei määrätty millekään aarrekartanpiirtelykurssille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #5 : 13.05.15 - klo:10:41 »
Ihailen Juha Sipilän eleetöntä, mutta eteenpäin vievää hallituksen muodostamista.
Insinöörin kaavioilla ja selkeällä suunnitelmalla on ainakin tähän asti ollut rauhoittava vaikutus meihin rahvaaseen joka odottaa parempia aikoja.

Presidentin ja Sipilän  avajaispuheet on otettu todesta myös median parissa. On annettu työrauha. Myös Vasemmistoliitto ja Kristilliset suhtautuvat maltilla ulkopuolelle jäännistään.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #6 : 14.05.15 - klo:00:54 »
Mitenhän kävis jos purettais kokonaan kunta-  ja valtiosektorit ja pähkäiltäisiin yhdestä kassasta kaikki?

Ainakin byrokratia kutistuisi ja säästyisi rahaa siinä.
Eikä tarvittisi ihmetellä kun yksi kunta on semmonen ja toinen on tämmönen.
Olisi vaan valtiontalous. Minä tiedän semmosia maita. Tai yhden semmosen. Se on ihan sivistysvaltio.

Koulusta muistan miten kamalaa oli 44 oppilaan luokassa. Sitten onneksi saatiin se neljäskymmenes viides ja luksusluokat 25 ja 27 tai jotain kun oli luokalle jääneitä siis. 45 oli katto. Jotenkin on tutina että 35 olisi maksimi mutta se edellyttäisi käyttäytyviä kersoja. Pena ja muu opettajaväki kai tietää. Kansakoulussa ne oli tuota luokkaa ja me kai oltiin aika kelvokkaasti.

Minä en tiedä miksei ennen kiusattu koulussa, nyt se sadismi ylittää kaiken mielikuvituksen.  Kyllä kouluterveydenhuolto aika hyvin parsii ne lytätyt kokoon, nähty on, mutta koti siihen puuttui, opettaja ei yksinkertasesti ennätä kaikkeen, arvelen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #7 : 14.05.15 - klo:01:07 »
Minä en ole vakuuttunut siitä että hoivapalvelujen tarve kimpoaa kuuhun, sillä nykyvanhukset ovat terveempiä, toimeliaampia ja useat vaativat saada roikkua työelämässä. Meilläkin oli kaveri joka kertoi kolme vuotta maanneensa lamautuneena eläkkeelle päästyään kunnes vaimo kyllästyi ja käski palata töihin, ja nyt hän voi ihan hyvin.

Se hauraus ja sairastelevuus johtui paljolti siitä että tämän opin en keksinyt, raskaaseen ruumiilliseen työhön kesken kasvuiän lähteneiden terveys vain pettää, he ovat lisäksi useat kokeneet sota-ajan ja sen jälkeisen pulakauden, laman ja olleet suorastaan nälkiintyneitä. Eikä mitään kouluterveydenhuoltoja eikä hammashoitoja.

Dementoiviin sairauksiinkin etsitään vimmatusti lääkkeitä ja kuntoutuskeinoja. Jotakin jo on, hidastavat alzheimeria.

Jotenkin väsyttää tuo eläkepommiruikutus. Onko se nyt todella niin. Laskevat vain ikäluokan kokoa siellä eivätkä käytä järkeään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #8 : 14.05.15 - klo:01:12 »
Ihailen Juha Sipilän eleetöntä, mutta eteenpäin vievää hallituksen muodostamista.
Insinöörin kaavioilla ja selkeällä suunnitelmalla on ainakin tähän asti ollut rauhoittava vaikutus meihin rahvaaseen joka odottaa parempia aikoja.

Presidentin ja Sipilän  avajaispuheet on otettu todesta myös median parissa. On annettu työrauha. Myös Vasemmistoliitto ja Kristilliset suhtautuvat maltilla ulkopuolelle jäännistään.

Minustakin näyttää hyvältä joskin välillä vähän liiankin hyvältä. Jos se olisi noin helppoa niin kai se olisi jo tehty ennen. Ehkä ja toivottavasti olen vain ennakkoluuloinen mietiskellessäni no, kaikenlaista ja yhtä ja toista kuten kokemuksen puutetta ja poliittista nuoriutta vähän myös.

Toisaalta.  Lopulta taitaa koko poliittinen kenttä kokea elämänsä helpottavana kun viimeinen neljä vuotta jäi taakse.

 Sinänsä varmasti tuo on älykkäämpi valinta kuin jokin miljoonan puolueen silppusäkki.
« Viimeksi muokattu: 14.05.15 - klo:01:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #9 : 14.05.15 - klo:18:45 »
Minustakin näyttää hyvältä joskin välillä vähän liiankin hyvältä. Jos se olisi noin helppoa niin kai se olisi jo tehty ennen. Ehkä ja toivottavasti olen vain ennakkoluuloinen mietiskellessäni no, kaikenlaista ja yhtä ja toista kuten kokemuksen puutetta ja poliittista nuoriutta vähän myös.

Selitys alkaa hahmottua, kun katselee ministerien ja muiden johtavien poliitikkojen työuraa. Suurin osa on ammattipoliitikkoja. Kokemus muusta työelämästä ja etenkin yksityiseltä sektorilta on vähäistä. Yksityisissä yrityksissä on enemmän sellaisia tilanteita, joissa on saatava jotain aikaan, jos aikoo paikkansa pitää. Se taas edellyttää systemaattista pyrkimistä hyvään päätökseen lyhyessä ajassa. Ja kun päätös on tehty, se pannaan ripeästi toimeen.

Poliittisesti johdetussa toiminnassa tämä ei ole vallitseva toimintatapa. Ei ehkä kaikissa yrityksissäkään, mutta menestyvissä yrityksissä kyllä.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #10 : 14.05.15 - klo:22:16 »
Toivomme asennetta. Tästä tulkoon menestyvä yritys.  :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #11 : 14.05.15 - klo:22:36 »
Asennetta...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #12 : 15.05.15 - klo:04:55 »

   Tekeillä on "Luottamushallitus".

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #13 : 15.05.15 - klo:11:50 »
Jospa siitä hyvä tulee, koska Suomen diktaattorin L Kalhun joukot eivät heittele santaa laakereille.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa II
« Vastaus #14 : 15.05.15 - klo:15:44 »
Minä en tiedä miksei ennen kiusattu koulussa

 :icon_eek:

Ai jaa, kyllä minun aikaani vain kiusattiin! Eikä meillä taida kovin monta vuotta ikäeroa olla.

Oppilaat toisiaan, oppilaat opettajia, opettajat oppilaita. Ja varmaan myös opettajat toisiaan, vaikka sitä emme päässeet näkemään.

Näistä hallitusneuvotteluista totean vain, että eihän nyt ole mitenkään poikkeuksellisen nopeasti edetty. Nopeammin toki kuin edellisellä kertaa, mutta silloin oltiinkin poikkeuksellisen hitaita. Minäkin olen etanaan verrattuna nopea.
« Viimeksi muokattu: 15.05.15 - klo:15:48 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.