Kirjoittaja Aihe: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?  (Luettu 30858 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #60 : 26.05.20 - klo:12:25 »
Niin, miten pitäisi ymmärtää?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #61 : 26.05.20 - klo:12:27 »
Bengt, ei minun tarvitse peesata Penaa eikä ketään muutakaan. Ajatuksia pursuavassa päässäni on mistä muillekin jakaa.

Pena on minulle rakas körttiystävä, jonka kanssa minulla on ehkä eniten yhteistä näin ihan vaan ihmisena. Kulttuuri, musiikki, tutkiminen ja humaanius, siinä muutamia.

PekkaV:n ajatuksista ja lukemistoista pidän, ja juhani on oma rakas pikkuveljeni. Hän on nyt hiljaksiin kai vain seurannut mitä tietä nyt vanhana kuljen.

Kaikki muutkin ovat olleet hyviä kirjeenvaihtokavereita, paisi sinä Bengt, ja Leena aikanaan. Nyt on kyllä toisin, onneksi.

Pitäisikö sinua huomioida enemmän ?

Muuten olen sitä mieltä ettei ole tarvis käydä  k e n e n k ä ä n  persoonaa ruotimaan. Herran edessä olemme jokainen syntisiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #62 : 26.05.20 - klo:12:32 »
Bengt, ei minun tarvitse peesata Penaa eikä ketään muutakaan. Ajatuksia pursuavassa päässäni on mistä muillekin jakaa.

Pena on minulle rakas körttiystävä, jonka kanssa minulla on ehkä eniten yhteistä näin ihan vaan ihmisena. Kulttuuri, musiikki, tutkiminen ja humaanius, siinä muutamia.

PekkaV:n ajatuksista ja lukemistoista pidän, ja juhani on oma rakas pikkuveljeni. Hän on nyt hiljaksiin kai vain seurannut mitä tietä nyt vanhana kuljen.

Kaikki muutkin ovat olleet hyviä kirjeenvaihtokavereita, paisi sinä bengt, ja Leena aikanaan. Nyt on kyllä toisin, onneksi.

Pitäisikö sinua huomioida enemmän ?

Muuten olen sitä mieltä ettei ole tarvis käydä  k e n e n k ä ä n  persoonaa ruotimaan. Herran edessä olemme jokainen syntisiä.

Jos minä olisin niin paljon äänessä foorumilla kuin te olette ei minulla olisi paljon muuhun aikaa. Toiseksi minä en kaipaa huomiota sen enempää kuin kukaan muukaan nimimerkki. Siinä on ihan tarpeeksi kun kylällä jo tuntevat.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #63 : 26.05.20 - klo:13:19 »
Sinun pitäisi asettua ' minun mokkasiinehin' niin tietäisit ajankäytöstäni.   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #64 : 26.05.20 - klo:16:07 »
Jäätelön ja hukkumiskuolemien korrelaatio on vanha esimerkki siitä, että syy-yhteyksiä on turha etsiä yksinkertaisesta samanaikaisuudesta. Nykyisin taitaa jäätelön kulutus olla Suomessa jokseenkin tasaista ympäri vuoden. Mitä eläkeläisen ajankäyttöön tulee, olisi todellakin terveellisempää olla poissa kuvaruutujen äärestä. Kiitos, Bengt, muistutuksesta!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #65 : 26.05.20 - klo:16:12 »
Kiitän minäkin, ja otan jäätelötuutin pakastimesta.   :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #66 : 27.05.20 - klo:13:25 »
Kun puhuu niiden kanssa, jotka eivät herätysliikkeistä mitään tiedä (=iso osa suomalaisista), ei paljon kannata herännäisyydestä puhua, sillä silloin menee iloisesti kaikki sekaisin. Olen nimittäin nähnyt mm. käytetättävän termiä "herännäisliikkeet". Mitä ne sellaiset ovat?

Evankelisilla (saaneeko heistä puhuakaan?) on sitten oma (vielä pahempi) ongelmansa, kun menevät sekaisin jenkkilän evankelikaalisten kanssa, vaikka esimm joku SLEY nykyään ihan muuta onkin.

Lestadiolaisilla on selkeä ja erottuva nimi, jonka perusteella kaikki osaavat heitä vihata :). (Paitsi ettei tiedetä että liike jakaantuu noin tsiljoonaan alaryhmään jotka ovat keskenään tukkanuottasilla.) Körttiläisyys on samaan tapaan selkeästi erottuva, vaikkei sisällöstä olekaan käsitystä muilla kuin ehkä perinteisten körttiseutujen asukeilla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #67 : 27.05.20 - klo:13:39 »
Kun puhuu niiden kanssa, jotka eivät herätysliikkeistä mitään tiedä (=iso osa suomalaisista), ei paljon kannata herännäisyydestä puhua, sillä silloin menee iloisesti kaikki sekaisin. Olen nimittäin nähnyt mm. käytetättävän termiä "herännäisliikkeet". Mitä ne sellaiset ovat?

Evankelisilla (saaneeko heistä puhuakaan?) on sitten oma (vielä pahempi) ongelmansa, kun menevät sekaisin jenkkilän evankelikaalisten kanssa, vaikka esimm joku SLEY nykyään ihan muuta onkin.

Lestadiolaisilla on selkeä ja erottuva nimi, jonka perusteella kaikki osaavat heitä vihata :). (Paitsi ettei tiedetä että liike jakaantuu noin tsiljoonaan alaryhmään jotka ovat keskenään tukkanuottasilla.) Körttiläisyys on samaan tapaan selkeästi erottuva, vaikkei sisällöstä olekaan käsitystä muilla kuin ehkä perinteisten körttiseutujen asukeilla.
Lestadiolaisilla on pikkuongelma

Rauhanyhdistyksellä ei ole ruotsinkielistä loogista nimeä. Fridsförenig on suomeksi Rauhan Sana, joka on täysin kaksikielinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #68 : 28.05.20 - klo:06:54 »
Miten körtit tai herännäisyys kääntyy ruotsiksi?

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #69 : 28.05.20 - klo:18:38 »
Kaikki muutkin ovat olleet hyviä kirjeenvaihtokavereita, paisi sinä Bengt, ...


 :eusa_pray: kiitos siitä, aamen.