Äänestys

Kävin/menen

armeija(a)n
22 (37.9%)
siviilipalvelukse(e)n
5 (8.6%)
olen totaalikieltäytyjä
3 (5.2%)
olen nainen/tyttö eikä tarvitse käydä
26 (44.8%)
suoritan naisten vapaehtoisen asepalveluksen
2 (3.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 55

Äänestys päättynyt: 08.03.05 - klo:21:03

Kirjoittaja Aihe: Armeija vs. siviilipalvelus  (Luettu 84809 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Armeija vs. siviilipalvelus
« : 08.03.05 - klo:21:03 »
Haluaisin kuulla mielipiteitänne aiheesta eli oletteko itse käyneet jommankumman tai menossa? Mitä mieltä olette ja millä perusteella valitsitte?

Itse lähden heinäkuussa Kajaaniin suorittamaan aseellista palvelua. Valitsin sen vaihtoehdon, koska olen isänmaallinen ja olen omasta mielestäni tälle maailmalle sen velkaa. Sitäpaitsi Paavalikin sanoo kirjeissään, että esivallalla on oikeus miekkaan. Tuo armeija oli myös jotekin perinteinen ja niin "itsestään selvä" vaihtoehto minulle.

Poissa Peccator

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #1 : 09.03.05 - klo:07:04 »
Intti käyty jo muutama hetki sitten ja aikani kirkon uralla haparoituani löysin itseni intistä töistä.

Maassa on aina armeija, jos se ei ole niin se on sitten jonku toisen... :wink:

Kauhanen T

  • Vieras
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #2 : 09.03.05 - klo:07:45 »
Armeija tuli aikanaan käytyä, palvelin muuten peräti 375 vrk!

Äänestysvaihtoehdoista puuttuu ainakin: "olen saanut vapautuksen rauhanajaksi/täysvapautuksen" ja "olen ahvenanmaalainen".

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #3 : 09.03.05 - klo:11:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Armeija tuli aikanaan käytyä, palvelin muuten peräti 375 vrk!

Äänestysvaihtoehdoista puuttuu ainakin: "olen saanut vapautuksen rauhanajaksi/täysvapautuksen" ja "olen ahvenanmaalainen".


Kävitkö jälki-RUKin, jos sopii udella?

Itse vietin intissä vuoden verran jokunen vuosi sitten. Ehkäpä eettisiä perusteita sille ei tullut niin kovasti pohdittua, vaan mielsin sen lähinnä kansalaisvelvollisuudeksi. Jälkikäteen näen kyllä asepalveluksen suorittamisen myös kristitylle sopivaksi, perustuen Room. 13. lukuun, jossa puhutaan esivallasta. Puolustusvoimat edustavat siis samaa esivaltaa kuin poliisi, mutta sisäisen järjestyksen sijasta takaa ensisijaisesti ulkoista. Syntiinlangenneessa maailmassa tarvitaan valitettavasti tällaisia järjestyksiä turvallisuuden ja rauhan takaamiseksi.

Kauhanen T

  • Vieras
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #4 : 09.03.05 - klo:15:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Kävitkö jälki-RUKin, jos sopii udella?


Kyllä. Siitä tuo harvinaisen pitkä palvelusaika.

Lainaus
näen kyllä asepalveluksen suorittamisen myös kristitylle sopivaksi, perustuen Room. 13. lukuun, jossa puhutaan esivallasta. Puolustusvoimat edustavat siis samaa esivaltaa kuin poliisi


Mielipiteisiisi on helppo yhtyä!

Ymmärrän myös perustelut kristilliselle pasifismille. Mielestäni parasta rauhantyötä on kuitenkin sellainen, mikä käytännössä parhaiten turvaa rauhan säilymistä. Ponnistelu oikeudenmukaisemman ja tasa-arvoisemman maailman syntymiseksi on sitä rauhantyötä parhaimmillaan, mutta oma osansa on myös demokraattisten maiden kansalaisarmeijoilla - ne luovat vakautta ympäristöönsä. Tällaisen armeijan luotettavuus kriisitilanteessa perustuu reserviläisten saamaan sotilaskoulutukseen - koulutettu sotilas on kurinalainen sotilas, ja kurinalainen sotilas ei ryöstele eikä murhaa siviilejä tms. Tässä oma pikkuruinen merkityksensä on niillä suomalaisnuorilla, jotka suorittavat varusmiespalveluksen.

Mutta erinomaista rauhantyötä tekevät myös siviilipalveluksen suorittajat ja ne, jotka syystä tai toisesta on tästä velvollisuudesta vapautettu. Yksilön kansalaiskuntoa on aivan turha yrittää mitata hänen sotilaskoulutuksellaan - käytännön vastuun kantaminen siviilielämässä on se, millä on merkitystä.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #5 : 09.03.05 - klo:18:27 »
Armeijaan olen menossa... Itse henkilökohtaisesti pitäisin parhaana palkka-armeijaa, eli jos ei olisi asevelvollisuutta niin en taatusti kyllä kävisi armeijaa. Se nyt ei vain Suomessa taitaisi palkka-armeija toimia, joten se siitä haaveilusta...

Sitä olen kylläkin ihmetellyt, että miksi naisilla ei ole siviilipalvelusvelvollisuutta? Kun kerran miehillä tuhraantuu vuodenpäivät armeijassa, niin miksi naisten ei tarvitse tehdä silloin mitään. Ja jos nainen haluaisi sivariin, niin pitää ensin mennä armeijaan ja jättää se kesken. Nerokasta, eikö totta!

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #6 : 09.03.05 - klo:19:53 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"

Sitä olen kylläkin ihmetellyt, että miksi naisilla ei ole siviilipalvelusvelvollisuutta? Kun kerran miehillä tuhraantuu vuodenpäivät armeijassa, niin miksi naisten ei tarvitse tehdä silloin mitään. Ja jos nainen haluaisi sivariin, niin pitää ensin mennä armeijaan ja jättää se kesken. Nerokasta, eikö totta!


Tuota on varmaan miettinyt yksi jos toinenkin. Jos yhteiskunnassamme todella pyrittäisiin tasa-arvoon, myös tuo epäkohta olisi jo ajat sitten korjattu. Taitaa vain olla liikaa naisia päättämässä näistä asioista ;)

Ehkä naiset perustelevat asiaa sillä, että koska he synnyttävät uusia kansalaisia, on heidän kansalaisvelvollisuutensa sillä kuitattu :P

Poissa Miina

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #7 : 09.03.05 - klo:21:17 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"

Sitä olen kylläkin ihmetellyt, että miksi naisilla ei ole siviilipalvelusvelvollisuutta? Kun kerran miehillä tuhraantuu vuodenpäivät armeijassa, niin miksi naisten ei tarvitse tehdä silloin mitään.


Tunnen sisälläni pienen feministin huutavan niin, että korvissa humisee.

Naisten siviilipalvelusvelvollisuus kestää:

n. 5 päivää kuukaudessa
12 kuukautta vuodessa
n. 37 vuotta

eli siis pienten laskelmien mukaan: 2220 päivää.

Repikää siitä. :P

:)

Poissa sieni2

  • körtti (111)
  • Viestejä: 111
    • http://www.nurmonraketti.pas2.org
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #8 : 09.03.05 - klo:21:43 »
itse olen ajatellut että sivari on mun paikka..
peace and lööv

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #9 : 10.03.05 - klo:11:22 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Sitä olen kylläkin ihmetellyt, että miksi naisilla ei ole siviilipalvelusvelvollisuutta? Kun kerran miehillä tuhraantuu vuodenpäivät armeijassa, niin miksi naisten ei tarvitse tehdä silloin mitään. Ja jos nainen haluaisi sivariin, niin pitää ensin mennä armeijaan ja jättää se kesken. Nerokasta, eikö totta!


Minä olen järkeilllyt tämän sillä tavalla, että naiset haluavat tasa-arvoa vain heille myönteisissä asioissa ja tämä asia ei ole sellainen. Jos kerran pitäisi toteuttaa sellaista tasa-arvoa, jossa kaikki miehet ja naiset ovat samalla viivalla, niin tämähän olisi eräs ensimmäiseksi korjattavista asioista.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #10 : 10.03.05 - klo:13:04 »
Kristian osui oikeaan... Mutta toisaalta, kuka mies kehtaa mennä vaatimaan tasa-arvoa? Sehän olisi nolompaa kuin käydä ostamassa ihonhoitotuotteita tai kevytmakkaraa... Eli ei pokka taitaisi sinullakaan pitää julkisuudessa vaatia miehen äänellä tasa-arvoa. Pitäsköhän kysyä pjuurströmin markolta tai sillanpään jarilta?

Poissa PP

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #11 : 10.03.05 - klo:16:19 »
viikko sitten tais kutsuntapaperit tulla postissa ja armeijaan ollaan menossa.
The healing hand held back by the deepened nail

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #12 : 10.03.05 - klo:17:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"


Minä olen järkeilllyt tämän sillä tavalla, että naiset haluavat tasa-arvoa vain heille myönteisissä asioissa ja tämä asia ei ole sellainen. Jos kerran pitäisi toteuttaa sellaista tasa-arvoa, jossa kaikki miehet ja naiset ovat samalla viivalla, niin tämähän olisi eräs ensimmäiseksi korjattavista asioista.


Miten niin vain meille myönteisissä asioissa???
Mä en ihan tajua, että miksi naisille pitäis olla joku sivarivaihtoehto, kun kerta armeija ei edes ole naisille pakollinen paikka, niin ei kai siinä sitten tarvita mitään vaihtoehtoa... Loogista.
Siis kun sivaripalveluspaikat on (ainakin minun ymmärtääkseni) tasoa sairaala (ainakin jotkut) niin pääseehän naiset sinne muutenkin, kun tuo sairaanhoito tuntuu olevan Lievästi naisvaltainen ala...
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #13 : 10.03.05 - klo:18:34 »
Minäkin ehdotin että sivarin/armeijan ei pitäisi olla vaihtoehto, vaan PAKOLLINEN PALVELUS. Kun ei ole, niin minusta on typerää, että sivaria nainen ei voi halutessaan suorittaa, jos ei ensin lopeta armeijaa kesken. Ideana siis oli, ainakin minulla, että sivari OLISI PAKOLLINEN NAISILLE. Armeija tietenkin vaihtoehtona sille...

Ja tuo teille myönteisyys. Se tarkoittaa sitä, että ne naiset, jotka vaativat tasa-arvoa, käytännössä haluavat vain polkea miesten oikeudet alas. Eivät he puutu siihen, että miehet eivät käytännössä ikinä saa avioerotapauksessa saa lasten huoltajuutta, vaikka pystyisivätkin paremman kodin tarjoamaan. Tästä oli jokin aika sitten juttua Helsingin Sanomien sunnuntaisivuilla. Lisäksi tietysti tämä armeija/siviilipalvelus homma.

En kuitenkaan tarkoittanut niin, että naisten pitäisikään näissä asioissa tasa-arvoa vaatia, miestenhän se pitää tehdä kun asia heitä koskee. Liittyi vain siihen "miten niin vain meille myönteisiin asioihin" kysymykseen.

Toki epätasa-arvoa (sanahirviö!) on enemmän havaittavissa toisin päin, mutta aika ajoin ihan hyvä muistuttaa, että on asioita, joissa naiset menestyvät paremmin kuin miehet, eikä siihen kukaan puutu.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #14 : 10.03.05 - klo:18:46 »
Ajatellaanpa, että armeija olisi pakollinen naisille... Sittenpähän äijät tykkää kun naiset menee sille miettimään, että miten päin sitä kivääriä pitää pitää...
Ja eikös se ole niin, (luin jostain) että kaikille, ketkä sivariin haluaa, ei edes löydy sopivia palveluspaikkoja, niin tuskinpa toimisi se, että se olisi naisille pakollinen.
Tänä iltana kaikki onnistuu.