Pelastuminen UTn kirjoituksissa on niin paljon kirjoitettua, että sitä ei voi sivuuttaa, vaikka kuinka haluaisi olla siitä vaiti.
Siksi käsitys kohtaa jokaisen UTa lukevan.
Jos ei tunne, miten pelastusasia on tarkoitettu, niin sen kanssa voi joutua epäuskon valtaan. Epäusko lienee uskon huonompi vaihtoehto.
Armoon usein viitataan, mutta armo on niin epämääräinen käsitteenä, että sen selvittämiseen tarvitaan erittäin valistunut teologi.
Käsitteellä armo voidaan syrjäyttää kaikki asiat, joihin ei osaa tai ei halua ottaa kantaa. Armo kuuluu kaikille.
UT opettaa selvästi eri asioista ja sen perusteella voi selvittää itselleen hyvät ja oikeat elämäntavat.
Esimerkiksi avioliitosta sanotaan, (vaikka nimi avioliitto ei esiinny)
1 Kor 7:2
2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
Millainen vihkiminen pitää avioliitossa olla, niin siitä on kirkkokunnat myöhemmin kehittäneet omat kaavansa. UT kertoo vain vähän siitä.
Eräskin pappina pidetty sanoi, että "Rakkaus ei etsi omaansa", jokainen sai ymmärtää, niinkuin halusi.
Näin ei kuitenkaan saa olla asioiden, vaikka sodan jälkeen kerrottiin asioita, kuinka papit olivat milloin minkin rouvan tai komean naisen lähiystävä.
Haureellisuus tekee hirveästi tuhoa seurakuntaelämään ja estää jumalatonta tulemasta seurakunnan opetuksen kautta uskoon. :oops:
UT kertomuksen mukaan oli rikkaan miehen veljillä Mooses ja profeetat, joihin heidän piti uskoa, eikä olisi auttanut, vaikka joku kuolleista olisi nouussut ylös ja tullut kertomaan heille.
Siihen aikaan ei suomalaiset osanneet lukea, eikä heillä ollut Raamattua.
Nyt on kuitnkin useita Raamattuja annettu jokaiseen kotiin: Rippiloulusta, vihkimisestä ja ystävien lahjoina. Niiden sanoma on UTn vertauksen mukaan yksi tapa löytää pelastus itse kullekin.
Nykyisin on seurakunta elämä niin vesittynyttä, että on kyseenalaista löytääkö " Ihmisen poika enää uskoa seurakunnankaan keskeltä."
Monesta seurakunnasta palaa yksi ja toinen itkien, kun he eivät löytäneetkään sitä armon evankeliumia, jota he menivät sinne etsimään. Moni nuorempi on rehellisempi etsijä, kuin vanhempi seurakuntalainen, joka ei tee totta Kristuksen opissa ja elämässään.
Jeesus snoi;" Autuita ovat puhdassydämiset" Juho Kytömäki sanoi; "Jumala katsoo sydämeen"
:?: