Kirjoittaja Aihe: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi  (Luettu 29791 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« : 06.01.10 - klo:23:53 »
Aiheesta on ennekin kirjoitettu.
Jotkut ovat sitä mieltä, että Raamattu on 100% Jumalan sanaa, eli siinä on Jumalan ilmoitus ihmisille annettu.
Sen uskotaan olevan tekstiä, jonka Jumala on varjellut jumalallisena ja totuudenmukaisena.
Luterilainen teologia ymmärtääkseni lähtee suunnilleen tästä ajatuksesta.

Jotkut uskovat, että Raamattu on kirja siinä, missä mikä tahansa muukin kirja, esim. Pinokkio taikka Kalevala, tai Uka Naakka.

Näiden kahden uskon välimaastoon mahtuu monia erilaisia näkemyksiä asiasta.
Körttifoorumillakin taitaa olla aktiivikörttien keskuudessa useita eri näkemyksiä tästä asiasta.
Osa pitää Raamatun tekstejä luotettavana ja totuudenmukaisena luomiskertomuksista lähtien.
Osa taasen ei pidä tekstejä 100% luotettavina.

Minulle on tullut sellainen kuva, että keskustelijoiden joukossa on ihmisiä, jotka näyttävät sitoutuvan varsin vahvasti luterilaiseen vanhurskauttamisteologiaan siltä osin, että ihminen on pieni ja Jumala on suuri ja että Jumala armahtaa häneen turvaavaa ihmistä. Ainakin tällainen toivo näyttää monella olevan.
Samat ihmiset sitten näyttävät ajattelevan, että Raamattu ei ole 100% luotettava siinä, mitä se kirjoittaa.
Jos tunnistat itsesi tästä tekemästäni luokittelusta, niin kysyisin sinulta, että mihin perustuu uskosi hyvään Jumalaan ja että sinutkin on sovitettu Kristuksen haavoissa ilman omaa ansiotasi, teoistasi huolimatta?
Jos Raamattu ei ole erehtymätön Jumalan sana, niin jos uskosi/toivosi perustuu Raamatun ilmoitukseen, niin mielestäni uskosi on varsin hyllyvällä suolla:
mistä tietää, että Raamattu ei tässäkin asiassa erehdy?

Jos siis Raamattu ei ole erehtymätön Jumalan sana, olisi ehkä paljon turvallisempaa tällöin uskoa siihen yleisinhimilliseen käsitykseen Jumalasta (jota uskonnot pääsääntöisesti edustavat), joka opettaa, että pelastut, jos elät hyvin ja teet hyvää.
Itse en ainakaan tiedä, onko minkään muun uskonnon piirissä tulkintaa, että ihmisen hyvät teot eivät auta pelastuksessa mitään.
Jos on, en ole sitten niistä uskonnoista kuullut.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #1 : 07.01.10 - klo:00:08 »
Lainaus
Itse en ainakaan tiedä, onko minkään muun uskonnon

Tarkoitan, että en tiedä, onku muuallakin, kuin kristillisen uskon piirissä uskoa, että ihminen pelastuu ilman omaa ansiotaan.
Kaikki kristitytkään eivät näytä tätä uskoa edustavan.
Väitän siis, että luonnostaan ihminen ei voi edustaa tätä näkemystä, vaan jos hän omaa järkeään käyttää, ihminen tulee siihen näkemykseen, että jos on olemassa Jumala, minun tulee häntä teoillani lepyttää.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #2 : 07.01.10 - klo:05:32 »
osa luterilaisesta teologiasta on tällaista massaa... suurin osa ei ole...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #3 : 07.01.10 - klo:07:38 »

Jos Raamattu ei ole erehtymätön Jumalan sana, niin jos uskosi/toivosi perustuu Raamatun ilmoitukseen, niin mielestäni uskosi on varsin hyllyvällä suolla:
mistä tietää, että Raamattu ei tässäkin asiassa erehdy?


Eihän sitä kukaan tiedäkään, sitä vain toivoo.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #4 : 07.01.10 - klo:07:40 »
Eli siis lyhyesti tiivistäen:

1) Onko Raamattu erehtymätön Jumalan ihmisille antama ilmoitus?

Jos vastauksesi on "ei" taikka "en tiedä" taikka "tuskin", seuraa tällöin lisäkysymys:
2) Uskotko/toivotko, että Jeesukseen luottamalla sinä pelastut?

Jos vastaat kysymykseen 2 "kyllä", seuraa lisäkysymys:
3) Mihin uskosi perustuu?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #5 : 07.01.10 - klo:07:50 »
Eli siis lyhyesti tiivistäen:

1) Onko Raamattu erehtymätön Jumalan ihmisille antama ilmoitus?

Höh. Kaikenlaisia kysymyksiä. Jos tarkastelee Raamatun suomennoksia, on niissä jo merkittäviä eroja.
Määräsikö Jumala uudenlaiset suomennokset? Vai ovatko ne  ihmisten tekoa?

2) Uskotko/toivotko, että Jeesukseen luottamalla sinä pelastut?

Luotan Kristukseen, mutta pelastun vain Jumalan armosta.
Jokaisen ihmisen usko on horjuva ja heikko. Ei uskosta vaan armosta.

Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #6 : 07.01.10 - klo:07:53 »
Joonan kirja on mielenkiintoinen esimerkki Raamatun totuudellisuudesta. Jeesus piti selvästi arvossa tuota merimiestarinaa, jossa on samoja piirteitä kuin tuhannen ja yhden yön satujen Sindbad Merenkulkijan seikkailuissa (tai Kyöstin mainitsemassa Pinokkiossa). Tärkeää ei ole uskoa siihen, että mies säilyisi hengissä kalan nielaisemana (tai uskoa niin suureen kalaan), vaan kuulla kertomuksen viesti Jumalan ja ihmisen suhteesta. Minulle se kertoo ankarasta Jumalasta, jota ei pääse pakoon. Se kertoo myös hellästä Jumalasta, joka peruu ankaran tuomionsa ja opettaa ihmistäkin armahtamaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #7 : 07.01.10 - klo:08:05 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Luotan Kristukseen, mutta pelastun vain Jumalan armosta.
Jokaisen ihmisen usko on horjuva ja heikko. Ei uskosta vaan armosta.

Mihin tuo uskosi perustuu?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #8 : 07.01.10 - klo:08:08 »
Lainaus käyttäjältä: Pena
Tärkeää ei ole uskoa siihen, että mies säilyisi hengissä kalan nielaisemana (tai uskoa niin suureen kalaan), vaan kuulla kertomuksen viesti Jumalan ja ihmisen suhteesta.

Tärkeää ei myös olle se, että Kristus oikeasti kuoli taikka nousi ylös, vaan tärkeää on se viesti (mikä se nyt sitten ikinä onkaan), joka evankeliumien teksteihin on ympätty?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #9 : 07.01.10 - klo:08:49 »
Tärkeää ei myös olle se, että Kristus oikeasti kuoli taikka nousi ylös, vaan tärkeää on se viesti (mikä se nyt sitten ikinä onkaan), joka evankeliumien teksteihin on ympätty?

Luet kirjoituksiamme nyt KPR-periaatteella.
Tärkeintä lienee se, että Kristus kuoli syntiemme tähden.
Tärkeää on myös itse viesti: Rakasta vihamiestäsi niinkuin itseäsi.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #10 : 07.01.10 - klo:10:07 »
On useampia ajattelutapoja, jotka kaikki ovat mahdollisia. Voi ajatella kuin tietokone, jossa on vain ykkösiä ja nollia tai sitten, niin että väliltä löytyy kaikki likiarvot.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #11 : 07.01.10 - klo:10:20 »
Digitaalinen ja desimaalinen ajattelu, niinkö?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #12 : 07.01.10 - klo:10:35 »
Digitaalinen ja desimaalinen ajattelu, niinkö?
kyllä

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #13 : 07.01.10 - klo:11:36 »
Lainaus
On useampia ajattelutapoja, jotka kaikki ovat mahdollisia. Voi ajatella kuin tietokone, jossa on vain ykkösiä ja nollia tai sitten, niin että väliltä löytyy kaikki likiarvot.



Lainaus
Digitaalinen ja desimaalinen ajattelu, niinkö?


Teen harharetken aiheesta.
Tietokone tosiaankin uskomukseni mukaan ajattelee "ykkösillä" ja "nollilla", eli tietokoneelle asiat ovat aina joko tosia taikka epätosia.
Menemättä tarkemmin yksityiskohtiin, joista en ole paras asiantuntijakaan, niin riittävän paljonnäitä ykkösiä ja nollia yhdistelemällä saadaan aikaan myös kaikki nuo Sepposin mainitsemat likiarvotkin.
Binääriluvuilla (tietokoneen kaksijärjestelmä, jonka luvut siis 1 ja 0) pystytään esittämään myös kaikki Penan mainitsemat desimaaliluvut.

Ja sitten varsinaiseen asiaan.
Jos Raamatun teksteihin ei voi välttämättä luottaa, niin millä perusteella esim. se vallan uskomattoman epäloogiseen seikkaan, kuten siihen, että Jumala Poikansa uhrasi, voidaan luottaa?
Toki tällöin on mahdolista sekin, että juuri tuo Kristuksen uhri olisikin totta ja voimassa, mutta paljon todennäköisempää olisi mielestäni se yleisinhimillinen ymmärrys, että ihmisen tulee hyvillä teoillaan pelastus ansaita.
Tällaisessa tilanteesa (=Raamattu ei ole kaikilta osin luotettava) ihmisen tulisi valita se todennäköisin pelastustie, eli teot, toki mielessään pitää, että on häviävän pieni mahdollisuus, että teot eivät pelastaisikaan.
Koska molempia teitä ei voi valita, niin kannattaisi valita se luonnollisimmalta tuntuva ylivoimaisesti yleisin ja eri uskonnoissa käytetyin tie.




Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #14 : 07.01.10 - klo:11:37 »
Aiheesta on ennekin kirjoitettu.

No jokunen kymmeniä tai satoja hyllymetrejä ainakin...

Jotkut uskovat, että Raamattu on kirja siinä, missä mikä tahansa muukin kirja, esim. Pinokkio taikka Kalevala, tai Uka Naakka.

No onhan se kiistämättä kirja siinä missä muutkin, ainakin kielitieteen, kirjallisuustieteen, perinnetieteiden, kirjahistorian, kirjapainotekniikan ja tuotemarkkinoinnin näkökulmasta.

Osa taasen ei pidä tekstejä 100% luotettavina.

Avaapa vähän konkretisoimalla ilmaisuja 100% luotettava ja erehtymätön. Entä tarkoitatko Raamatulla esim. nykyistä suomenkielistä käännöstä kokonaisuudessaan vai vain niiltä osin, kun se on yhtäpitävä joidenkin muiden käännösten kanssa. Kaikki Raamatuthan ovat ainakin joiltain osin käännöksiä.

Tämäntyyppisessä keskustelussa on tärkeää määritellä keskeiset käsitteet, jotta kaikki tietävät, mistä puhutaan. Etenkin kielellisen esityksen suhde todellisuuteen on hankalasti määriteltävissä. Esimerkiksi joku saattaa pitää Väinö Linnan esitystä jatkosodasta joiltain osin erittäin totena, vaikka samalla ymmärtääkin, että osa tapahtumista on kirjailijan mielikuvituksen tuotetta eikä todellisuuden kuvausta esim. sanomalehtireportaasin tapaan.

Toinen esimerkki Linnan tekstistä. Kirkkoherra Lauri Salpakarin saatetaan hyvin perustein katsoa olevan jossain määrin tosi kuva tietystä pappityypistä. Näin siitä huolimatta, että kirkkohistorian ammattitutkija on vastaansanomattomasti todennut, että taustaltaan sellaista pappia ei ole Suomessa ollut ("tiedän, koska olen tutkinut ne kaikki...").

Kyösti, sinähän olet väsymätön käsitteiden ja ilmaisujen erittelijä. Näytäpä nyt taitosi!

Mt
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo:11:39 kirjoittanut mt »