Kirjoittaja Aihe: Kollektiivinen rangaistus  (Luettu 1777 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kollektiivinen rangaistus
« : 31.01.24 - klo:08:56 »
Kuinka ymmärrät termin ”kollektiivinen rangaistus”?
Miten suhtaudut siihen, mitä ajatuksia tuo herättää, mitä kuvitteellisia tai todellisia esimerkkejä voisit tästä antaa?
Haluaisin herättää keskustelua aiheesta ja otan itsekin siihen osaa tässä tänään tai lähipäivinä.
Jos aihe ei saa tuulta alleen, palaan tähän sitten vasta viiveellä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #1 : 31.01.24 - klo:09:20 »
Kun jokin asia koetaan vääryydeksi, voidaan hiljaisellakin joukkovoimalla saada vaikutusta.
Myös rukous oikean asia puolesta on vaikutukseltaan mahtavaa ja voi saada aikaan paljon. Kirkot olivat mukana Baltian itsenäisyystaisteluissa antaen tilat. Laulava vallankumous yhdisti ihmiset.

Nyt meillä on menossa lakko-aallot huonoa hallitusta vastustaen. kansa ei hyväksy heikoimpien kurjistamista !
Tässä tapauksessa toimintaa voinee sanoa rangaistukseksi. Muutoin rangaistus pitää olla oikeuden käsissä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #2 : 31.01.24 - klo:11:28 »
Lisään vielä sellaisen näkemyksen, että joistakin pienryhmistä saattaa tuntua että heitä rangaistaa joukolla, kun heitä ei ymmärretä.

Tätähän on ' maailmanmeno'. Ei ole väärin olla eri mieltä, eikö oikein olla samaa mieltä.

Nyt Israel rankaisee kollektiivisesti Palestiinan asukkaita menneistä kokemuksistaan.
Holokaust vs. Gazan siviilit ja Libyan tietyt kohteet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #3 : 31.01.24 - klo:15:28 »
Kuinka ymmärrät termin ”kollektiivinen rangaistus”?

Koulumaailmassa se tarkoitti koko luokan jälki-istuntoa yhden tai muutaman oppilaan kolttosten takia. Taustalla saattoi olla se, ettei kavereista kanneltu. Opettaja saattoi myös jopa toivoa, että kaveriporukka antaisi veijareille nurkan takana 'sakin hivutusta'. Nykyisin tällainen on kielletty.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #4 : 31.01.24 - klo:21:48 »
Koulumaailmassa se tarkoitti koko luokan jälki-istuntoa yhden tai muutaman oppilaan kolttosten takia.

Tämä vääryys, jonka minäkin olen joutunut kokemaan, aiheutti minussa sen, että haudoin koko jälki-istunnon jälkeen ja vielä illalla murhanhimoisia ajatuksia sen antanutta opettajaa kohtaan. Ehkä oli meille kummallekin hyvä, että hän toimi vain muutaman viikon ajan sijaisena.

Nyt kun tapaus pitkästä aikaa tuli mieleeni, ihmettelen, miksi en vain lähtenyt luokasta kävelemään. Se olisi ollut minulle luontaisempi toimintatyyli.

Vanhassa Testamentissa Herra ensin lupaa kostaa isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen, mutta sitten lähettää profeettoja, jotka opettavatkin, ettei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä. Jeremia kuulee, että noin tulee olemaan, Hesekiel väittää, että niin on jo. (Ai mutt tämä oli körttifoorumi, ei täällä Raamattua saa lainata!)

(Mitenkähän tuo ylisukupolvinen huono-osaisuus? Jonka kohdalla vitsaa ei ole säästetty, on taipuvainen näkemään väkivallan pätevänä ratkaisuna, väittävät asiaa tutkineet.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #5 : 01.02.24 - klo:17:08 »
Öppiäinen varmaan puhuu jenginuoret pökerryksiin ja säästää vitsaa?

Armejassa jotkut typerät kun oli saaneet ekat natsat teki tota ja kyllä kouluissakin sitä painostamista on, että toi on huono tehkää kollekteevisesti sille jotakin ja kun yhteisö nousee ja tekee, niin sitten se on yleisesti hyvä.

Mulle muutaman kerran käynyt elämässä, että yhteisö jossa olen, niin kollektiivisesti vastaan ja rasismia olen kokenut kakarana ja kyllä se on aika vahvaa kun kaikki on sua vastaan ja itte et tajua mistähän tääkin johtuu.

Siksi kai aikuisenakin rukoilen sitä Isä meidän kohtaa, anna anteeksi, kuten mekin annamme meitä vastaan rikkoneille.

Vaikeaa kaikkea tai mahdotonta omalla järjellä kaikille ja kaikkea on antaa anteeksi, mutta rukoukseen menolla onnistunee, joskus joutuu olemaan pidemmänkin aikaa rukouksessa, että saa annettua anteeksi.

Ja jos en anna anteeksi, niin musta tulee katkera, kaunainen, paha ja ilkeä muita kohtaan.

Kerran yhden pelastusarmejalaisen kanssa nuorena miehenä kierrettiin kapakoita, hän heilutti sitä peltikuppiaan ja pyysi kolehtia, mieitin kyllä et mitä tapahtuu, no joku vatsakas isompi mies musta jonkun raskaan vitsin päästi ja koko ravintola alkoi nauraa.
No illalla kodissani taisi olla kristillinen kirjakauppa Iisalmessa jossa olin, niin rukouksessa ollessani, niin tuli mieleen ilmestys tai mielikuva, sama lihava kaveri saamassa sydänkohtauksen.
Silloin annoin anteeksi ja sain rauhan. No en tiedä miten oikeesti kävi.

Silloin kun koiramme Ring Rock airedaelin terrieri kuoli, niin olin murheissani kauan. No rukouksessa kauan ja tuli ilmestys, jossa näin Ringan valkeana ja tyytyväisenä jossain autuaassa paikassa.
Sekin auttoi.

Taas ihan hakoteillä mistä tulikaan kirjoittaa.




Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #6 : 01.02.24 - klo:17:19 »
Hyvä kun kirjoitit. Rukous on myös kollektiivista voimankäyttöä. Jo kaksi tai kolme riittää pieneksi joukkovoimaksi.

Yhteinen Isämeidän kirkossa on oikea voimvirta. Se iskee ainakin rukoilijaan itseensä.

Minullakin on monia kokemuksia rukouksen voimasta, mutta nyt ei enempää siitä.

...
Juuri tuli Uutisita moneen kertaan suurta joukkovoimaa Senaatintorilta telkkarista.
Ammattiliitot eivät  halua luopua saavutetuista eduista jotka hallitus on ottamassa pois ihmisiltä.
Nyt vaikutti hyilevältä mielenosoitukselta, eikä punalippuja ollut. Punertavia ilmapalloja sen sijaan näin.  Ne pehmensivät tilaisuutta. Ei väkisin, vaan väellä-tyyliin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #7 : 03.02.24 - klo:13:10 »
Mitä olette mieltä siitä, että millaisissa tilanteissa kollektiivinen rangaistus on hyväksyttyä ja milloin ei?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #8 : 03.02.24 - klo:15:03 »
Kollektiivinen rangaistus on aina väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #9 : 03.02.24 - klo:15:48 »
Kollektiivinen rangaistus on aina väärin.

Syyllistyivätkö lakkolaiset kollektiiviseen rangaistukseen?
Minun piti käydä Helsingissä eilen, kävin taksilla. Meni noin 90 euroa, kun muuten olisin selvinnyt 6 eurolla.
Jos olisin nähnyt vaivaa niin olisi ehkä vähän halvemmalla päässyt, varsinkin tulomatkalla, mutta näin nyt kuitenkin kävi.

Miksi minua rangaistiin siitä, että demokraattisesti valitut instanssit toimittivat kansan tahtoa?
Toki vaalitulosta ja sen mukanaan tuomia asioita saa kritisoida, mutta on kohtuutonta rangaista vaalituloksesta minua? Vai onko?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #10 : 03.02.24 - klo:16:31 »
Eivät tietenkään. ammattiliitot noudattavat Työtaistelu- ja lakko-oikeutta.

Jokaisen tulee lakon aikana selvitä omineen.

Muistan vieläkin mitä oli kulkea kevätsohjoista maantietä liki 20 km Järvelästä Oittiin kouluun kun oli 19 vuorokauden Yleislakko vuonna 1956.

Oli kuitenkin kiva että pieni yksityiskauppa oli Torholassa auki ja ostimme kimpassa pussillisen Mix-toffeeta matkaevääksi.

Välillä pääsimme muutaman kilometrin hevoskyydillä, välillä kuljimme potkukelkoin, välillä yritimme polkupyörillä.

Ei tullut mieleen vanhemmillamme hakea meille oikeutta, jostakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #11 : 03.02.24 - klo:16:33 »
Miksi minua rangaistiin siitä, että demokraattisesti valitut instanssit toimittivat kansan tahtoa?

Lakko ei ole rangaistus. Se on taistelukeino.

On totta,että eduskunta valittiin demokraattisesti, mutta se ei tarkoita, että demokratia olisi toteutunut hallitusohjelmaa laadittaessa. Siinä ei toteuteta kansan vaan yritysjohtajien tahtoa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #12 : 03.02.24 - klo:16:40 »
Pena:
”Lakko ei ole rangaistus. Se on taistelukeino.”

Miksi eivät taistele niin, että minä ja kymmenet tuhannet muut eivät kärsisi moisesta taistelusta?


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #13 : 03.02.24 - klo:17:34 »
Pitäisikö ennemmin olla niin, että jos ulkopuoliset kärsivät, taisteluista pitää luopua, olivatpa taistelun syyt mitkä tahansa?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kollektiivinen rangaistus
« Vastaus #14 : 03.02.24 - klo:17:49 »
Ukrainassa  kärsivät muutkin kuin sotilaat, samoin Gazan siviilit kun Hamas piileskelee.

Venäjä yhtä vähän kuin Israel eivät välitä vaikka mikä olisi.

Oikeassaolemisella on aina uhrinsa.

Onko sinulla muka oikeus vaatia kuuden euron kyytiä kun tuhannet perheet eivät saa ruokaa lapsilleen eivätkä vanhukset lääkkeitään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)