Kirjoittaja Aihe: Tämän luin/tätä luen, osa 8  (Luettu 35165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa parta-antti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
  • Yhteistä matkaa tehdä saamme...
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #90 : 24.09.14 - klo:17:59 »
Tuo mainitsemani laatikollinen kirjoja lähtee huomenna Leenalle. Mukavia lukuhetkiä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #91 : 24.09.14 - klo:18:48 »
Juuri piti toteemani että tulee riittämään suurta lukevaisuutta Teerenpelinpolun varrella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #92 : 24.09.14 - klo:18:58 »
Tuo mainitsemani laatikollinen kirjoja lähtee huomenna Leenalle. Mukavia lukuhetkiä.


 :eusa_clap:
ei mul muuta, mutta kiva kun kirjat eivät jää orvoiksi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #93 : 24.09.14 - klo:19:12 »
  "...  

Kestääkö kristinusko muuttumisensa metaforaksi?

Nevanlinnan mielestä uskonnolliset fundamentalistit ovat kaikista metaforisinta joukkoa: Kaikki Raamatussa on heille yhtä Hollywood-henkistä metaforaa.

Nevanlinna puhui unen ja ideologioiden ketjuista, kielen ja kulttuurin muassaan kantamasta todellisuudesta. Tutkimme ja tulkitsemme myös uskon asioita valtavan laajan esiymmärryksen valossa ja kahleissa.

..."


22.09.2014 17:03 - Emilia Karhu
Pyhän Hengen stalinismista takapenkkinarsismiin
 http://www.kotimaa24.fi/pyhan-hengen-stalinismista-takapenkkinarsismiin/




Olitko paikalka, Pekka?  Kiinnostaisi tietää, olisitko poiminut samat pointit kuin Emilia.  Mietin ajankohtaisesti erittäin samaa sillä kirkkohistoria on suuresti dogmihistoriaa, kristinuskon etiikan historiaa, tietysti tapahtumisien vuosilukuja myös, koska sanalla vuodellatapahtui monia seikkoja.

Docens tääl!  :026:

Philosophian harrastajana teesein jakamista Nevanlinnan ceral mahdolliseksi en oikein näe Ehkä  hän erilaisista filosofeista liikkeelle lähtee. Vankilan sisäl, myös minä uskonnottoman kristinuskon teemaa käsitellä aloin.
Minä tänään katsomuksen muodostaisin, jonka mukaan uskonto itsessään vaikeaksi riisuttavaksi näen. Uskonnon sisällä uskonnottoman kristinuskon eläväksi näen. Se ammennuksen uskonnon kautta ottaa. Muutoin tietomäärä säilytettävänä ongelmallinen on.  Uskonnon ansiosta se, mitä hahmotella aioin, tämä uskonnoton kristinusko elää. Se ei "mikä" kysy. Se kysyy, suhde Kehen elävä totuus mahdollinen on. Se ihmisen luokse Jumalan herramme Jeesuksen Kristuksen rakkauden johtaa. Myös edelleen ohjaa.


Dosentti syventyy juuri runoihinsa joita käsittelemme tänään.  Hänen kielioppinsa kompastelee vielä, verbi tulee aina loppuun. Muuten hän minusta on omaksunut hyvää suomen kieltä, kun totesin ettei hän voi keskustella Foorumilla niinkuin Pyhän Martin kanssa pitää tyylinään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #94 : 24.09.14 - klo:19:18 »
Kiitos Pekka, ja Emilia Karhu. Tässähän tätä oli alkuun. Odotan Vuosikirjaa.   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #95 : 24.09.14 - klo:20:33 »


 Olitko paikalla, Pekka?  Kiinnostaisi tietää, olisitko poiminut samat pointit kuin Emilia.



   Olin, mutta en Nevanlinnan Körttiläinen usko filosofin silmin -esitelmän aikaan. Samalle päivälle sattui setäni hautajaiset Nilsiän kirkolla.
Poimin tuon "Kestääkö kristinusko muuttumisensa metaforaksi?" -sitaatin Emilian referaatista, koska olin aiemmin määritellyt täällä Israelin Luvattu maa -dogmia metaforaksi. (Ai ett' Jumala on antanut maan Israelille? No miksi ne lähtivät sieltä ja jättivät palestiinalaisille. Täytyykö sitä ympäri maailmaa mennä vouhkasta! Olisivat pysyneet kotona.
Sitäpaitsi raamattu on tässä metaforaa.
) http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=3530.90#lastPost



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #96 : 26.09.14 - klo:09:29 »
Keskustelu Kotimaa24 artikkelin jälkeen on mielenkiitoinen. Pena ja Emilia kirjoittavat hyvin. Emilialta oli mukava lisäys Nevanlinnan täsmennyksistä. Ihmettelinkin hiukan kun oli maininta, että Nevanlinna tykkää Paavalista kovasti.
...

Kirjasti textasi, että Antti Tuurin Alkemistit II on noudettavissa.  Mystikoiden touhu kullanvalmistamisen parissa, ja muukin ajankuva  Swedenborgin oppeineen on jännittävää, joskaan ei itenkään koukuttavaa.

tässä:
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=3539
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #97 : 28.09.14 - klo:22:06 »
Rottamaista että kun vähän ihminen nukahtaa hänen lukemansa kirja on kadonnut.

Tämä on todella totta.

Nyt en opi mitä oli luterilaisuus. Hyvä on sitten. Siis minä luin vuoteella ja söin jäätelön jonka jälkeen aina vähän nukahdan. Herään ja kirja on poissa. Hyvä on. Ei sitten. Mutta  minä tahdon sentään kirjani takaisin ja sassiin.  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #98 : 29.09.14 - klo:08:06 »
Mielenkiintoista, että ensimmäinen sana Leenan edellisessä on rotta. Pena osasi hienosti kääntää Luciano Pavarottin Valon peloksi.
Ja minä ajattelin että jospa -rotti  olisi sama kuin  rotta. Rottiahan pelätään.
...

Etenen Alkemistit II sta liki puolivälissä. Kuvaukset ajassa, tavoissa, nälässä, ja purjehtiminen sumppuveneelä Raumalta Tukholmaan ovat
nautittavaa luettavaa. Viikon ovat olleet merellä, ja jopa päivä ovat syöneet haukisoppaa. Haukia on sumpullinen Tukholmassa myytäväksi.
Bergklint lukee alkemistien kirjaa Kyymiset häät.  Sitä on mahdoton ajatella muutoin järjissään olevan maanmittausinsinöörin oppaaksi.
Siitä Tuuri kirjoittaa turhan paljon.  Tuurin aiemmissa kirjoissa kuvatut uskonkappaleet käärmeenpään polkemismarsseineet ovat mystisesti kiinnostavia.  Tässä tätä satua on liikaa. Tosin ironia onkin melkoista ilotulitusta aina Tuurilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #99 : 29.09.14 - klo:11:43 »
Pena osasi hienosti kääntää Luciano Pavarottin Valon peloksi.

Kiitos ansaitsemattomista kehuista! Puolitiehen jäänyttä haeskelua harvoin nimitetään hienoksi käännökseksi. Olen otettu.  :eusa_clap:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #100 : 29.09.14 - klo:11:47 »
Arvostan kielitaitoasi. Erityisesti latinan taitoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #101 : 06.10.14 - klo:15:35 »
Sain käsiini uusimman Hengellisen Kuukauslehden. Eeva Eerola kirjoittaa enkeleistä ja yk-pappi Ronimus kertoi omat enkelikokemuksensa eilisessä radiojumalanpalveluksessa. Enkeli on sanana erityisen kaunis ja minua puhutteleva.
Sitten sain lukea miesten adventtitapaamisesta Mieslahden opistolla, olen siellä joskus käynyt. Jos olen V-heitossa,aion ajella nytkin sinne.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #102 : 06.10.14 - klo:16:17 »
Minäkin selasin.  Nyt ei heti napannut lähes mikään. Aholansaaren taloudellinen tilanne pääkirjoituksessa kosketti.
Tarvasjoen yökirkko kummastutti, mutta ei mahdoton. Mutta miksi ?                Korpit , Hinta takaa laadun. Hieno juttu  :003:
Muu saa odottaa, sillä aloitin tänään aamulla Ulla-Leena Lundbergin palkitun Jää-teoksen .

Tuurin uutuus oli pettymys, paitsi se merimatka Tukholmaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #103 : 08.10.14 - klo:14:55 »
Luen hyvää vauhtia Lundbergin romaania Jää.  Kuvaus saaristoon saapuvasta pienestä papin perheestä on kutkuttavaa ihmistuntemusta tulvillaan.
Papin valmistautuminen ensimmäiseen saarnaansa lienee tuttua asianomaisille.  Vaimo on hyvä työihminen, lypsytaitoinen ym.

Nyt osui hyvä kuvaus Petter Kummelin , papin joutumisesta edellisessä paikassaan Oxford-liikeläisten näppeihin. Sananmukaisesti
nuoret naiset eivät voineet pitää näppejään erossa komeasta nuoresta papistaan kun halusivat rukoilla yhdessä. Kaulassa roikkuen, rintaa vasten painautuen. :002:

Googlessa ei ole juuri tietoa ( voi olla että onkin jonkin mutkan takana) Oxford-liikkeen olemuksesta. Tunnen silti tyypit. Se on juuri sitä
hengellistä "humalaa" jota nautitaan aina vain lisää, mutta ei saada muuta kuin krapula.

Ko. liikkestä on ollut maininta muutamissa elämänkerroissa joita olen lukenut. Nyt sain elävämmän kuvan mitä sekin on, Oli ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #104 : 08.10.14 - klo:16:07 »
Mökkikirjastossamme taitaa olla kirja Oxford-liikkeestä. Se muuttui kai uskonnollisesta moraaliseksi, ettei peräti moralistiseksi liikkeeksi.