Kirjoittaja Aihe: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla  (Luettu 5479 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Maria tunsi poikansa parhaiten. Marian evankeliumi on katolista perimätietoa.

Marian evankeliumi

Minä olen Maria, Jeesuksen äiti. Tämä on kertomukseni lapsestani nimeltä Jeesus. Hänestä on syntynyt paljon muitakin kertomuksia, mutta minä kerron oman tarinani ja kuvaan asioita niin kuin näin ja kuulin. En toista muiden kertomusten sisältöjä.

Kaikki tapahtui kauan sitten Rooman valtakunnassa. Tiesin, että jotain suurta tulisi tapahtumaan. Olin saanut aiemmin viestin Jumalalta enkelin kautta:
- Ole turvallisella mielellä, Maria. Olet saanut suuren armon. Tulet pian synnyttämään lapsen. Anna lapselle nimeksi Jeesus. Hänestä tulee koko ihmiskunnan Vapahtaja ja Pelastaja. Ole siunattu! Älä pelkää. Herra, sinun Jumalasi on joka päivä kanssasi elämäsi loppuun asti, ilmoitti Enkeli.

Olin ihmeissäni, mutta sain tietää, että Jumalalla oli suuria suunnitelmia ja olin osa näitä suunnitelmia. Jumala tulisi Jeesuksessa maailmaan ja palauttamaan koko ihmiskunta yhteyteensä tämän lapsen kautta. Jeesuksesta tulisi tie, totuus ja elämä kaikille Jumalaan uskoville.

Jeesus syntyi karuissa oloissa eläinsuojassa. Olimme silloin matkalla. Kapaloin vauvani seimeen. Oli yö. Luoksemme saapui paimenia ihmettelemään ja ylistämään vastasyntynyttä lastamme. Enkeli oli ilmoittanut heille suuren ilon lapsestamme. Kaikki oli niin kuin Jumala oli minullekin ilmoittanut.

Jeesuksesta tuli muurari. Asuimme Galileassa. Tiesin, että jonain päivänä Jeesus lähtisi suorittamaan omaa tehtäväänsä. Näin tapahtuikin. Eräänä päivänä Jeesus paljasti: - Äiti, nyt on aika. Lähden julistamaan syntien anteeksiantamista ja Jumalan valtakunnan saapumista. Sinä tiedät kaiken, äiti. Kiitos tuestasi ja rakkaudestasi, jota olet osoittanut minulle koko elämäni ajan. Olet siunattu.

Jeesus lähti opettamaan kansaa, paransi sairaita ja teki jopa ihmetekoja. Jeesus sai myös kasteen Johannekselta. Silloin Jumala sanoi: - Tämä on Jeesus, minun Valittuni. Hänellä on jumalallinen tehtävä. Kuunnelkaa häntä ja seuratkaa hänen opetuksiaan! Minä kuljen Hänen mukanaan kaiken aikaa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.

Jeesus muistutti aina pitämään mielessä kaikkein tärkeimmät opetukset. Hän puhui aina rakkauden kaksoiskäskyn puolesta: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Muista tehdä toisille se, mitä toivot muiden tekevän itsellesi. Jeesus pyysi myös aina suojelemaan ja kunnioittamaan luontoa ja pitämään siitä hyvää huolta. Ihminen ei omista luomakuntaa, ei edes maapalloa. Kaikki maailmassa kuuluu Jumalalle. Jumala on luonut kaiken, myös luonnonlait.

Jeesus paljasti minulle suuren salaisuutensa: - Äiti, olen ihminen ja olen Jumala. Tulin ihmiseksi maailmaan, jotta ihmiskunta saisi syntinsä anteeksi ja jotta ihmiskunta, kaikki ihmiset kaikkina aikoina, pääsisivät kuoleman jälkeen iankaikkiseen elämään taivaaseen.  Tulen näyttämään omalla ylösnousemuksellani kuolleista, että elämä ei pääty kuolemaan, vaan se jatkuu senkin jälkeen. Jokainen ihminen joutuu kuolemansa jälkeen minun eteeni viimeiselle tuomiolle. Joka uskoo minuun ja minun sanomaani, se pääsee iankaikkiseen elämään. Joka ei usko, sen minä määrään kadotukseen, eroon minusta.

Kaikki tapahtui kuten Jeesus oli opettanut. Jeesus nousi kuolleista. Hauta oli tyhjä. Olimme ihmeissämme ja Jeesuksen kannattajat poissa tolaltaan. Jeesus ilmestyi meille. Silloin tiesimme, että kuolema on voitettu. Jeesus nousi taivaaseen ja pyysi meitä seuraamaan kaikessa rakkautta.

Opettelimme ja muistelimme Jeesuksen tärkeimpiä opetuksia. Kaikkea kirjoitettiin muistiinkin. Jeesuksen opetuksia tulkittiin eri tavoin kannattajien piirissä. Toiset muokkasivat Jeesuksen sanojakin näyttääkseen, miten opetuksia piti tulkita ja vastata erilaisiin kysymyksiin.

Jeesus halusi jättää meille uskon itseensä, toivon kuolemanjälkeisestä elämästä ja kehotuksen rakkauteen lähimmäisiä ja luontoa kohtaan. Sitä hän aina korosti ja lohdutti, että Jumalan salaisuudet paljastuvat jokaiselle ihmiselle viimeistään kuoleman jälkeen. Rakkaudesta Jumalan totuus joka paikassa tunnetaan. Jeesus oli ihmiseksi tullut Jumala. Hän tuli pelastamaan meidät takaisin yhteyteensä.

Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen syntyi pikku hiljaa riitoja ja erimielisyyksiä uskovien kesken. Kokoonnuimme kodeissa ja sovimme, että olemme kaikki tasa-arvoisia. Jokainen saa puhua ja opettaa, jakaa sakramentteja ja siunauksia sekä antaa syntejä anteeksi Herran nimessä. Jeesus pyysi pysymään yhdessä ja kunnioittamaan ja auttamaan kaikkia.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #1 : 30.04.20 - klo:20:06 »

Onhan se hienoa, etä olet hurahtanut katolilaisuuteen tai Maria mystiikkaan, mutta voisitko vastata myös esitettyihin kysymyksiin ?

Voinee olla liian vaikeaa, mutta näin Mariakin tekisi ?
Tik toc.

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #2 : 04.05.20 - klo:14:45 »
Anteeksi vain, jos en ole vastannut mihinkään. Olen ollut koko viikonlopun yhteydessä useampaan sataan luterilaisia pappeja. Minä en ole katolinen, vaan kuulun luterilaiseen kirkkoon. Postitin koko viikonlopun digikirjojani luterilaisen kirkon papeille. Kysehän on Augsburgin tunnustuksen päivittämisestä nykyaikaan teologisen tutkimuksen ja muun tieteen avulla. Marian evankeliumi on kirjoitettu samalla tavoin kuin muutkin evankeliumit eli perimätiedon rippeitä muokaten.

Katolisen kirkon ystävänä kannustan luterilaisia palaamaan takaisin katoliseen kirkkoon. Se olisi teologisesti mahdollista tänäkin päivänä, mutta olemme liikaa vielä reformaation juoksuhaudoissa molemmin puolin. Koskaan en ole ajatellutkaan, että pääsisimme yksimielisyyteen yksittäisistä dogmeista. Kirkko saa minusta olla moniarvoinen ja moniääninen myöskin dogmeissa. Niin se on ollut alusta saakka. On älyllistä ja historiallista epärehellisyyttä odottaa täysin yksimielisiä kantoja eri asioissa. Erilaisten tulkintojen hyväksyminen kristillisestä sanomasta kuuluu tämän päivän kristilliseen tai katoliseen kirkkoon, sanon minä. Jos olisin paavi, ajaisin tällaista kirkkopolitiikkaa. Moni katolinen tuttuni on samaa mieltä.

Luterilaiset saavat uskoa omalla tavallaan. En minä muutosta kirkon opetuksiin aja - enkä mitään teologista vallankumousta. Hyväksyn myös ne sellaisenaan yhtenä vaihtoehtoisena dogmikokonaisuutena. Minä kärsin kirkollisesta hajaannuksesta ja sen on suurin kirkon synti. Olen kehittänyt omaa ratkaisuani siihen Marian tunnustuksessa. Avainsana on erilaisuuden hyväksyminen kristillisestä sanoman tulkinnassa.
« Viimeksi muokattu: 04.05.20 - klo:14:56 kirjoittanut kaulahuivi »

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #3 : 04.05.20 - klo:14:59 »
Herättäjä-yhdistyksen johtoväki on myös saanut oman digikirjakappaleensa. Moni pappi on heittänyt teoksen suoraan roskakoriin, mutta moni on myös lähtenyt ennakkoluulottomasti lukemaan, mitä minulla on ollut asiaa. Maailma ei ole mustavalkoinen. Ei ole oikeita tai vääriä tulkintoja ja näkemyksiä, vaan vain erilaisia tulkintoja kristillisestä sanomasta. Pääministerin kantaa Marian tunnustukseen en tiedä, ei ole vastannut.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #4 : 04.05.20 - klo:15:39 »
Kaikella kunnioituksella, Kaulahuivi.
Teet varmasti kovasti töitä tuomalla omaa henkilö kohtaista näkemystä esille.

Mutta nyt taidat "taistella" tuulimyllyjä vastaa.

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #5 : 04.05.20 - klo:18:36 »
Eihän minun tarvitse taistella ketään vastaan. Jokainen saa minun puolestani  uskoa miten haluaa, mutta kaikesta huolimatta kristillistä teologiaa voidaan uudistaa historiallisen raamatutkimuksen ja luonnontieteen mukaan. Keskiajan maailmankuva ei ole enää voimassa. Eksegetiikka sivuutetaan helposti kirkossa tänä päivänä tai siitä valitaan vain itselle mieluisat kohdat. Kirkon sanomalta voi myös vaatia terveen järjen huomioon ottamista.

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #6 : 04.05.20 - klo:18:41 »
Luterilaiset saavat uskoa omalla tavallaan. En minä muutosta kirkon opetuksiin aja - enkä mitään teologista vallankumousta. Hyväksyn myös ne sellaisenaan yhtenä vaihtoehtoisena dogmikokonaisuutena. Minä kärsin kirkollisesta hajaannuksesta ja sen on suurin kirkon synti. Olen kehittänyt omaa ratkaisuani siihen Marian tunnustuksessa. Avainsana on erilaisuuden hyväksyminen kristillisestä sanoman tulkinnassa.


Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #7 : 04.05.20 - klo:18:42 »
Katolisen kirkon ystävänä kannustan luterilaisia palaamaan takaisin katoliseen kirkkoon. Se olisi teologisesti mahdollista tänäkin päivänä, mutta olemme liikaa vielä reformaation juoksuhaudoissa molemmin puolin. Koskaan en ole ajatellutkaan, että pääsisimme yksimielisyyteen yksittäisistä dogmeista. Kirkko saa minusta olla moniarvoinen ja moniääninen myöskin dogmeissa. Niin se on ollut alusta saakka. On älyllistä ja historiallista epärehellisyyttä odottaa täysin yksimielisiä kantoja eri asioissa. Erilaisten tulkintojen hyväksyminen kristillisestä sanomasta kuuluu tämän päivän kristilliseen tai katoliseen kirkkoon, sanon minä. Jos olisin paavi, ajaisin tällaista kirkkopolitiikkaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #8 : 04.05.20 - klo:18:43 »
Luterilaiset saavat uskoa omalla tavallaan. En minä muutosta kirkon opetuksiin aja - enkä mitään teologista vallankumousta. Hyväksyn myös ne sellaisenaan yhtenä vaihtoehtoisena dogmikokonaisuutena. Minä kärsin kirkollisesta hajaannuksesta ja sen on suurin kirkon synti. Olen kehittänyt omaa ratkaisuani siihen Marian tunnustuksessa. Avainsana on erilaisuuden hyväksyminen kristillisestä sanoman tulkinnassa.

Ihana ihminen <3
Tik toc.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #9 : 05.05.20 - klo:13:19 »
Katolisen kirkon ystävänä kannustan luterilaisia palaamaan takaisin katoliseen kirkkoon.
Kannustan katolista kirkkoa sulautumaan Herättäjä-Yhdistykseen. :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #10 : 05.05.20 - klo:13:38 »
En tunne Marian evankeliumia, enkä juuri muitakaan apokryfikirjoja. Katoliset palvovat Mariaa kai ortodoksejakin hartaammin, siis Äiti-Mariaa. Evankelista-Maria on oletettavasti Magdalan Maria.

Naisena olen joskus tarvinnut Jumalan Äitiä avukseni mutta ei se ole minua evankelis-luteriasesta  irroittanut.

Samon kummankin vanhan kirkkokunnan messut, liturgiat ja muut kirkolliset veisuut ovat puhuteleet sieluani.

Jumala löytyy monin eri muodoin, eri kirkkokunnissa, lahkoissa tai herätysliikkeissä.
Valinnanvapaus olkoon kaikille tarvitseville. Vaihtaakin voi kun matkalla muuttuu.
Kristus ei muutu ja ottaa omansa mistä tahtoo.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #11 : 05.05.20 - klo:14:46 »
Taitaa olla kysymys Kaulahuivin evankeliumista ja Kaulahuivin tunnustuskirjoista. Nimimerkki esittää omaa ajatteluaan ripustautumalla tarpeettomasti luterilaisuuden peruspylväisiin. Hänen tekstiensä sisällössä ei näytä olevan mitään vikaa, mutta ei niissä ole ainesta ihan noin painavaan teologiseen vääntöön.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #12 : 05.05.20 - klo:15:29 »
Katoliset palvovat Mariaa kai ortodoksejakin hartaammin, siis Äiti-Mariaa.

Nyt on pakko nipottaa: Kummatkaan eivät palvo. Kunnioittaminen riittää. Palvonnasta puhuminen on varmin tapa saada katolilainen tai ortodoksi hirmustumaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #13 : 05.05.20 - klo:15:44 »
Oppimattomana käytin väärää verbiä, pyydän antamaan anteeksi.

Palvomisen käsitys lie perää elokuvista yms. joissa se esitetään korostetusti.

Kunnioitan sitä että oikaistaan tällaiset 'lapsukset' !   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Marian evankeliumi kertoo Jeesuksen tarinan uudella tavalla
« Vastaus #14 : 09.05.20 - klo:16:39 »
Yliopistoteologian perusoppikirja Eduard Lohsen UT:n synty ja UT:n sanoma kertoo hyvin tarkoin, miten evankeliumit ovat syntyneet ja miten ne on kirjoitettu. Olisi toivottavaa, että papit kertoisivat tuon kirjan näkemykset myös kirkossa avoimesti, koska ne ovat eksegetiikan perustuloksia. Samalla tavalla on kirjoitettu Marian evankeliumi antiikin tapoja noudattaen. On hyvä koko ajan muistaa, että Raamattukin on katolisen kirkon kokoonpanema historiallinen kirja. Luterilaisilta siitä on pudonnut jotain poiskin jossakin vaiheessa.