Kirjoittaja Aihe: Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...  (Luettu 1336 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...
« : 05.08.23 - klo:00:49 »
... sillä anteeksiantamus on haudasta ylösnoussut!  :109: :eusa_angel: :eusa_clap: :icon_biggrin: :icon_cool: :icon_lol: :002: :003: :023: :039:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...
« Vastaus #1 : 08.08.23 - klo:10:20 »
Jeesus parkui fariseuksien tekohurskautta.
Kuuntelin aamulla Luukkaan evankeliumin lukua ja korvat nousivat hörölle näitä kohtia kuunnellessa. Nämäkö ne fariseuksille olivat liikaa niin että he alkoivat Jumalan Pyhää vaatia ristille, ovelasti tietenkin.

52. Voi teitä, te lainopettajat! Te olette ottaneet tiedon avaimen. Itse te ette ole menneet sisälle, ja sisälle meneviä te olette estäneet."

Sisältyy Luuk. 11 Voi teitä !-lauseisiin:

9. Niinpä minä sanon teille: Anokaa, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.
10. Sillä jokainen anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.
11. Kuka teistä on sellainen isä, joka pojan pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen
12. tai hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin?
13. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat."
14. Jeesus ja Beelsebul
(Matt. 12:22-30; Mark. 3:20-27)
Kerran Jeesus ajoi ulos riivaajan, joka oli mykkä. Kun riivaaja oli lähtenyt, mykkä mies alkoi puhua, ja väkijoukot hämmästyivät.
15. Muutamat sanoivat: "Beelsebulin, riivaajien päämiehen, avulla hän ajaa ulos riivaajia!"
16. Toiset taas tahtoivat panna hänet koetukselle ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta.
17. Mutta Jeesus tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitaantuu itsensä kanssa, tuhoutuu, ja talo kaatuu talon päälle.
18. Jos siis Saatana riitaantuu itsensä kanssa, kuinka hänen valtakuntansa voi pysyä pystyssä? Tehän sanotte minun ajavan riivaajia ulos Beelsebulin avulla.
19. Jos minä ajan riivaajia ulos Beelsebulin voimalla, kenen voimalla teidän lapsenne sitten ajavat niitä ulos? Sen tähden he tulevat olemaan teidän tuomareitanne.
20. Mutta jos minä ajan riivaajia ulos Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on tullut teidän luoksenne.
21. Kun väkevä mies aseistettuna vartioi kartanoaan, hänen omaisuutensa on turvassa.
22. Mutta kun häntä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi riisuu hänet kaikista aseista, joihin hän luotti, ja jakaa häneltä riistämänsä saaliin.
23. Joka ei ole minun kanssani, on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa."
24. Saastaisen hengen paluu
(Matt. 12:43-45)
"Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, se kuljeskelee vedettömillä seuduilla etsien lepopaikkaa mutta ei löydä. Silloin se sanoo: 'Minä palaan asuntooni, josta lähdin.'
25. Kun se tulee, se löytää asunnon lakaistuna ja järjestettynä.
26. Silloin se käy hakemassa seitsemän muuta henkeä, jotka ovat pahempia kuin se itse. Sisään päästyään ne jäävät sinne asumaan. Ja sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa."
27. Kuka on autuas?
Jeesuksen näin puhuessa korotti eräs nainen kansanjoukosta äänensä ja sanoi hänelle: "Autuas se kohtu, joka on sinua kantanut, ja autuaat ne rinnat, joita sinä olet imenyt!"
28. Mutta Jeesus sanoi: "Niin, autuaita ovat ne, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä."
29. Joonan merkki
(Matt. 12:38-42; Mark. 8:12)
Kun kansaa tuli yhä enemmän koolle, Jeesus rupesi puhumaan: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi. Se tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonan merkki.
30. Niin kuin Joona oli merkki niiniveläisille, niin on Ihmisen Poikakin oleva merkkinä tälle sukupolvelle.
31. Etelän kuningatar herää tuomiolle yhdessä tämän sukupolven miesten kanssa ja on heille tuomioksi, koska hän tuli maan ääristä saakka kuulemaan Salomon viisautta. Mutta tässä on enemmän kuin Salomo!
32. Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja ovat sille tuomioksi, koska he kääntyivät Joonan saarnan vaikutuksesta. Mutta tässä on enemmän kuin Joona!"
33. Silmä on ruumiin lamppu
(Matt. 5:15, 6:22,23)
"Ei kukaan sytytä lamppua ja pane sitä piiloon vaan lampunjalkaan, jotta sisään tulevat näkisivät valon.
34. Sinun silmäsi on ruumiin lamppu. Kun silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu, mutta kun silmäsi on viallinen, ruumiisi on pimeä.
35. Pidä siis varasi, ettei valo, joka sinussa on, ole pimeyttä.
36. Jos koko ruumiisi on valaistu eikä siinä ole mitään pimeää osaa, se on kokonaan valaistu, aivan kuin lamppu valaisisi sinut kirkkaalla loisteellaan."
37. Voi teitä!
(Matt. 23:1-36; Mark. 12:38-40; Luuk. 20:45-47)
Jeesuksen vielä puhuessa muuan fariseus pyysi häntä luokseen aterioimaan. Hän meni sisälle ja asettui aterialle.
38. Mutta fariseus ihmetteli nähdessään, ettei Jeesus peseytynyt ennen ateriaa.
39. Silloin Herra sanoi hänelle: "Te fariseukset kyllä puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolelta, mutta sisältä te olette täynnä riistoa ja pahuutta.
40. Te mielettömät! Eikö hän, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuolenkin?
41. Antakaa siis almuksi se, mikä on sisällä. Silloin kaikki on teille puhdasta.
42. Voi teitä, te fariseukset! Te annatte kymmenykset mintuista, ruudanlehdistä ja kaikenlaisista vihanneksista mutta laiminlyötte oikeudenmukaisuuden ja Jumalan rakkauden. Näitä teidän pitäisi noudattaa eikä noita muitakaan laiminlyödä.
43. Voi teitä, te fariseukset! Te rakastatte etumaisia istuimia synagogissa ja tervehdyksiä toreilla.
44. Voi teitä!(10) Te olette kuin merkitsemättömät haudat, joiden päällä ihmiset tietämättään kävelevät."
45. Silloin eräs lainoppineista vastasi hänelle: "Opettaja, noin puhuessasi sinä häpäiset myös meitä."
46. Jeesus sanoi: "Voi teitäkin, te lainoppineet! Te kasaatte ihmisten päälle taakkoja, joita on vaikea kantaa, mutta itse te ette koske niihin sormellannekaan.
47. Voi teitä! Te rakennatte hautamuistomerkkejä profeetoille, jotka teidän isänne ovat tappaneet.
48. Näin te siis olette isienne tekojen todistajia ja hyväksytte ne: he tappoivat profeetat, ja te rakennatte muistomerkit.
49. Siksi Jumalan Viisaus onkin sanonut: 'Minä lähetän heidän luokseen profeettoja ja apostoleja. Muutamia heistä he tappavat ja toisia vainoavat.'
50. Niinpä tältä sukupolvelta vaaditaan kaikkien profeettojen veri, joka on vuodatettu maailman perustamisesta asti,
51. Aabelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen, joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välillä. Niin, minä sanon teille: se vaaditaan tältä sukupolvelta.
52. Voi teitä, te lainopettajat! Te olette ottaneet tiedon avaimen. Itse te ette ole menneet sisälle, ja sisälle meneviä te olette estäneet."
53. Jeesuksen lähtiessä sieltä kirjanoppineet ja fariseukset alkoivat ahdistaa häntä kiivaasti ja urkkia häneltä monenlaisia asioita.Koettaen saada hänet sanoistaan ansaan.


Tässä on meille paljon ajateltavaa ja omaksuttavaa, että olisimme Kristukselle kelvolliset.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...
« Vastaus #2 : 08.08.23 - klo:13:37 »
Minä ilmoittaudun yhdeksi noista fariseuksista, vaikka en hyvyydessä aivan samalle tasolle ylläkään.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...
« Vastaus #3 : 08.08.23 - klo:14:19 »
Minuun kolahti taas tämä silmien sokeua

34. Sinun silmäsi on ruumiin lamppu. Kun silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu, mutta kun silmäsi on viallinen, ruumiisi on pimeä.

Myös tuo on tuttu kohta jossa puhutaan siivotusta huoneesta, ja miten sitten tapahtuu...
,,,
Kyösti, en usko sinun olevan rehellinen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...
« Vastaus #4 : 08.08.23 - klo:15:05 »
Kyösti, en usko sinun olevan rehellinen.

En pysty olemaan täysin rehellinen.
Kun katson sisikuntaani, näen siellä myös epärehellisyyttä.
Näkemäni ei ole kaunista, mutta niin se vain on.

Minut kutsuttiin tänään eräiden syyrialaisten muslimien luo kylään.
Sisikunnastani löytyy myös aimo annos rasistia.
Toivottavasti se ei pukkaa häiritsevästi esiin.
Kannustan kaikkia muitakin rasistisia piirteitä omaavia tutustumaan ulkomaalaisiin vieraiden uskontojen edustajiin. Se taitaa olla terveellistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...
« Vastaus #5 : 08.08.23 - klo:15:38 »
Sepä se. Jos ei ole luontaista, yrittely on turhaa. Kyllä sydänten tuntija tietää.

Ei kai kukaan muu muin Kristus ole puhdas.

Pitkään kuvittelin että olet hurskaista hurskain kun olet helluntailainen ja Raamattuikkunakin sinulla on ( oli ).

Minä oli 40 vuotta julkisyntinen ja nyt olen ollut 40 vuotta armahdettu syntinen.
Tämä on oma arvioni, perhe voi olla toista mieltä.  :003:

Paavalikaan ei tenyt sitä hyvää mitä opetti vaan pahaa, mitä se sitten olikaan.

Tuo Luukkaan teksti oli kuin koko uskon-oppi, minulle. Kaikkea ei tarvitsekaan tietää. Se panee pottuhalmeen sekaisin, sanoi Paavo R.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älköön kukaan parkuko synnintekojansa...
« Vastaus #6 : 08.08.23 - klo:23:22 »

Pitkään kuvittelin että olet hurskaista hurskain kun olet helluntailainen ja Raamattuikkunakin sinulla on ( oli ).


No, hyvä, että tuli luulo oikaistua.

Raamattuikkuna tai oikeastaan pari niitä on edelleenkin olemassa.
Radio Novasta tulee iltaisin ennen klo 21 uutisia myös teksti Raamatusta.

Raamatun tekstien tuominen julkisille paikoille on hyvä asia. Olen välillä sanonut ihmisille jotain sellaista, että parhaiten siinä pärjää, jos on vähintään yksi väärä motiivi siihen liittyen.
Täysin puhtain motiivein liikkeellä oleva ei ehkä ole paras tilanne näissä hommissa. Kyllä vähintään yksi ketunhäntä pitää löytyä. Ja minullahan niitä onkin.
Tämä on tietynlaista evankeliointia, jossa ihanne on, että ensisijaisesti olisi hyvä evankelioida itseään ja välittömästi toissijaisesti kaikkia muitakin tekstiä lukevia.
Jos teksti koskettaa minua, se todennäköisesti tekee sitä samaa monelle muullekin.
« Viimeksi muokattu: 08.08.23 - klo:23:27 kirjoittanut karjalaisenkyösti »