Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö vol.5  (Luettu 19507 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Uskonnonsyöttö vol.5
« : 27.07.10 - klo:06:35 »
Yritän näin aamuviileällä saada jotakin järjellistä sanottavaa Köpin Raamatunlauseista.
Samalla tavoin kuin Leena, Jampe ja moni muu "meikäläisistä" en pidä lainkaan siitä että traktaatteja työnnetään käteen, kadulla saarnataan.
 Pelastusarmeijan pienet torikoukset ennen olivat kivoja. Niitä ei ole enää ollutkaan.
Aivan kaikki tuputtaminen, nevominen, tarkoituksellinen esilläpitäminen loitontaa
minua hyvästäkin tarjouksesta.
Mutta jos on Raamatunlauseita,ja vain niitä paikassa jonka ohi voi  kulkea, Päivän teksti foorumilla tai paikallislehden yläkerrassa ,sen voi lukaista jos haluttaa. Siitä voi joskus kolahtaa sopivasti.
Raamatunlauseet ovat pieni suolainen, ruisleipää ja voita päälle saa kun avaa Kirjan.

Köpi oli mielestäni valinnut enimmäkseen hyviä, lyhyitä paikkoja. Muutama oli puhkikulunut, vaikka kuinkakin totta. Esim. Minä olen tie, totuus ja elämä. Sama lopunajan lähenemisestä kertova jae. Se voi tehdä sen jehovantodistavaikutuksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #1 : 27.07.10 - klo:07:29 »
Lainaus
Muutama oli puhkikulunut, vaikka kuinkakin totta. Esim. Minä olen tie, totuus ja elämä. Sama lopunajan lähenemisestä kertova jae. Se voi tehdä sen jehovantodistavaikutuksen.

Ihmisten erilaisuus on jännä ilmiö.
Jokin lause on jollekulle kovinkin tärkeä, toista se saattaa taasen kovinkin tympäistä.
Kun itse katselen tuolla ikkunoilla olleita tekstejä, osa miellyttää enemmän, osa vähemmän.
Jotain tekstiä en ehkä edes juuri nyt uskaltaisi sinne laittaakaan uudelleen.
Jopa samalla ihmisellä on niin, että joku lause joskus on kovin tärkeä, ja vuoden päästä ei enää / ja päinvastoin.

Ymmärrän hyvin, että lause "Minä olen tie, totuus ja elämä" tuntuu monesta puhkikuluneelta.
Minulle kyseinen lause tuo mieleen lähinnä joukon kysymyksiä.
Jeeesus sanoo olevansa tie. Tie? Mikä tie? Taivaasen toki, mutta silti kummastelen. Missä tuo tie on ja kuinka sille päästään ja mistä varmasti tiedän, että olen itse tuolla tiellä? Mitä tuo termi "tie" pohjimmiltaan pitääkään sisällä?
Entä tuo totuus? Pilatuksen lailla ei oikein voi olla kysymättä, että mikä on totuus?  Jeesus toki, mutta jotenkin vain haluaisi tuon asian avautuvan  minulle lisää. Entä tuo elämä? Erinäisiä kysymyksiä siitäkin herää. Minua suuresti kiehtoo noissa teksteissä juuri se, että ne herättävät valtavan määrän kysymyksiä. Kysymysten kanssa on mukava olla ja yrittää pohtia, kysellä ja ihmetellä ja elää siinä mukavassa toivossa, että moni niistä vielä saisi vastauksen täällä elämänkin aikana.
Painottaisin vielä sitä, että tuon Raamattuikkunan ulkoseinässä oleva suuri logo on juuri iso musta kysymysmerkki.
Se kuvaa minun nykytilaani varsin hyvin. Ja varmasti se kuvaa monen muunkin ihmisen tilaa. "Minä olen tie, totuus ja elämä" on minulle suuri mielenkiintoinen kysymysmerkki, joka ulottuu taivaaseen asti.
Olenko minä kaappikörtti?   (sanasta kaappijuoppo tuon sanan "kaappi" lainasin=
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo:07:34 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #2 : 27.07.10 - klo:07:37 »
Lainaus
Se voi tehdä sen jehovantodistavaikutuksen.

Heittäisin ilmaan sellaisen ajatuksen/kysymyksen, että onko siinä pahaa, jos joku asia leimautuu jotenkin jehovantodistajien suuntaan?
Ehkä on, ehkä ei?

Tai jos vaikka jehovantodistajan ikkunalla lukee joku Raamatun teksti, joka sattuu minuun kolahtamaan?
Jos moskeijan seinässä lukee jokin Raamatun teksti, joka kolahtaa, niin eikö se ole hyvä asia?


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #3 : 27.07.10 - klo:08:03 »
Heittäisin ilmaan sellaisen ajatuksen/kysymyksen, että onko siinä pahaa, jos joku asia leimautuu jotenkin jehovantodistajien suuntaan?
Ehkä on, ehkä ei?

Tai jos vaikka jehovantodistajan ikkunalla lukee joku Raamatun teksti, joka sattuu minuun kolahtamaan?
Jos moskeijan seinässä lukee jokin Raamatun teksti, joka kolahtaa, niin eikö se ole hyvä asia?
Siitä valitettavasta syystä, että ihmisen ajattelu tahtoo olla monikerroksista. Yhdistäessä hyvä teksti vastenmielisenä koettuun muuttuu hyvä teksti vastenmieliseksi, koska tunne on ajatusta voimakkaampi. Se on valitettavasti realiteetti, jonka ei voi vain jalkaa polkien määrätä olemaan toisin. -Sitä paitsi Jehovan todistajat lukevat täsmälleen samaa Raamattua kuin me, ovat vain kutoneet oppinsa irrallisista jakeista varsin erilaiseksi.
- Mormoneilla on lisänä Mormonin Kirja.

- Jos se moskeijan seinässä olisi, heräisi lähinnä tyrmistys ja kysyisin, onko Koraanissa siis lauseita noinn yksi-yhteen, eli alkaisi hakukone pörrätä'. Jeesushan on heikäläisillä vähintään Suuri Opettaja, suurin alkukirjaimin --- ei, olikos hän peräti profeetta?  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #4 : 27.07.10 - klo:08:09 »
Minulle tuo kulunut Tie Totuus ja Elämä on kai sitten auennut jo ammoin kun en koe sitä enää itselleni kolauttavana.

Tie on Riitan tie Jeesusta yrittäen parhaani mukaan sydämessäni pitäen. Siis aivan vain tämä elämän matka, ei Taivastie.

Totuus on Jumalan puhetta kysellessäni ja sen mukaan yrittäen ojentautua.

Elämä on kaikki Jumalan lahjat jo tässä ajassa Kiitoksen kanssa käytettyinä.

Nämä eivät tee minusta hurskasta vaan antavat tarvittaessa syvänkin synnintunnon.


Jehovantodistajat ja muslimit pitävät Jeesusta opettajana, eivät Herrana Jeesuksena Kristuksena , Vapahtajana, Jumalan Poikana, Kolmiyhteisen Jumalan olomuotona.
Koen heidän tekevän käännytystyötä.

Köpi, kiva jos epäilet olevasi "kaappikörtti", meillä kaikilla on oma tiemme. Kyseleminen on tie tietoon. Täytyy vain valita minkä valitsee saamistaan vastauksista. Sydän on se joka löytää, ainakin minulla.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #5 : 27.07.10 - klo:08:35 »
Totuus on Jumalan puhetta kysellessäni ja sen mukaan yrittäen ojentautua.



Niin taitaa olla. Olisiko todella näin: se  lakkaa olemasta Jumalan puhetta jos ja kun ihminen ei kuuntele eikä kysele sitä sellaisena - hänelle.
Toivon että saan itseni ymmärrettyksi. Luulen Riitan löytäneen saman kuin Kierkegaard kirjoittaessaan sanojen merkityksestä. Ne ovat totta ja eläviä  vain siinä vuorovaikutustilanteessa. Riitalle Raamattu on Jumalan sanaa koska hän kuuntelee mitä Jumala hänelle haluaa sanoa. Ohijuoksijalle ne ovat "jotain hemmetin jehovaa..." - tosin me emme voi olla varmoja ohijuoksijan mielentilasta milloinkaan. Tämä on vaikea asia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #6 : 27.07.10 - klo:08:43 »


Jehovantodistajat ja muslimit pitävät Jeesusta opettajana, eivät Herrana Jeesuksena Kristuksena , Vapahtajana, Jumalan Poikana, Kolmiyhteisen Jumalan olomuotona.
Koen heidän tekevän käännytystyötä.


Me sekoiltiin, Riitta. Jehovantodistajat uskovat kyllä Jeesuksesta melkein kaiken saman kuin mekin, mikähän se pudotti heidät kristittyjen kirkkokuntien joukosta, kun allekirjoitettiin jotakin konsiilia niistä kolmesta asiasta, jonka perusteella kirkko on kristillinen? Oli Raamatun auktoriteettiasia, Kristuksen tosi ihmisyys ja tosi jumaluus eli kaksiluonto-oppina tunnettu juttu, mutta mikä oli kolmas?  Kuka muistaa?  Jokin näistä putosi pois ja pudotti koko yhteisön, joskin he ovat eri mieltä asiasta. Kai sen nyt käännytystyöksi kokee jos ovikello soi viidettä kertaa: "Minä olen sanonut ja sanon jälleen, etten jaksa nyt ottaa teitä vastaan ja ajattelen nämä itse, voisitteko ystävällisesti poistua" - käynnit ja osoitteet arkistoidaan, joten johan oli ettei mennyt perille!

Muslimeilla Jeesus on joko suuri opettaja tai eräs heidän profeetoistaan, ei tietenkään suurin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #7 : 27.07.10 - klo:08:46 »
Eräs viisaana pitämäni pappi sanoi suunnilleen niin, että Raamatun teksti ei ole Jumalan sanaa, jos kirja lepää komeana alttarilla, vaan silloin, kun sitä lukenut sanoo jotain lohduttavaa lähimmäiselleen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #8 : 27.07.10 - klo:17:23 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
tosin me emme voi olla varmoja ohijuoksijan mielentilasta milloinkaan.


Ehkä noin 100 tekstiviestiä/puhelinsoittoa vastaajaan tuli muutaman kuukauden aikana, kun ikkunalla oli palautepuhelinnumero.
Jonkinlainen kuva ainakin yhteydenottajien mielentilasta tuona aikana ehti tulla.
Oli joku vaivautunut jopa kortinkin lähettämään postin kautta.

Palautetta tuli myös kadunkulkijoilta. Olinhan välillä tekstejä vaihtamassa ja niinä aikoina oli sitten ihmisillä mahdollisuus anta palautetta, mikäli olivat aktiivisia ja tulivat tekemään keskustelualoitteen esim. koputtamalla oveen tai vetämällä hihasta, kun olin siinä ikkunan luona kadulla jotain tekemässä.
Jotkut muutkin tekstin vaihtajat saivat palautetta ihmisiltä, jotka tulivat oma-aloitteisesti keskustelemaan.

Ja kait sitäkin jonkinlaiseksi palautteeksi voi luokitella, kun niinä aikoina, jollin itse olin ikkunaliiketilassa useampi ihminen kävi ottamassa ikkunasta valokuvan.
Hauskin tapaus oli sellainen, kun pari kaverusta käveli kadullaja toinen halusi, että ikkunasta otetaan sellainen kuva, että hän myös näkyy kuvassa.
Kuulin heidän keskusteluaan ulos, he tuskin näkivät, että liikkeen sisällä oli joku - siis minä.
Suurimman osan aikaahan en ole ollut liiketilassa, joten luultavasti suurinosa kuvista on otettu silloin, kun en ole siellä ollut.
Olihan sekin aika hauska tapaus, kun istuin sisällä ikkunalla jotain askaroimassa ja joku henkilö käveli ohi.
Hän välittömästi palasi takaisin, otti ikkunasta kännykkäkuvan ja jatkoi matkaansa.


Kerran eräs henkilö huusi minulle liikenevaloista jotain, kun olin tekstiä vaihtamassa.
En uullut, joten menin ulos.
Hänen palautteensa oli se, että "r" -kirjain on väärinpäin ikkunalla.
Tuli tuostakin palautteesta hyvä mieli ja tunne, että tämä on jotenkin yhteinen asia ihmisten kanssa.

Eräs vanhempi täti muistaakseni ainakin kerran on myös osoittanut minulle kirjainta, joka on väärinpäin.

Katsotaan, josko tuolle avaamalleni palautekanavalle nyt tulee palautetta, niin näemme ainakin palautteenantajien mielentiloja, että ovatko kovinkin muuttuneet siitä, mikä se aiemmin oli ollut.
Jos ei tule palautetta, niin petyn valtavasti, mutta varsin nopeasti kyllä toivun tuosta pettymyksestäni.
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo:17:28 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #9 : 27.07.10 - klo:17:32 »
Ei se palaute ole toki varmaankaan ollut syy sille, että jatkan tätä toimintaa.
On se kuitenkin ollut tärkeä osatekijä, joka on kannustanut jatkamaan ja antanut voimia tässä mukavassa harrasteessa.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #10 : 27.07.10 - klo:18:08 »
Eräs viisaana pitämäni pappi sanoi suunnilleen niin, että Raamatun teksti ei ole Jumalan sanaa, jos kirja lepää komeana alttarilla, vaan silloin, kun sitä lukenut sanoo jotain lohduttavaa lähimmäiselleen.

Hyvin sanottu! Raamatun teksti on Jumalan sanaa silloin, kun kätkee sen sydämeensä ja yrittää elää sen ohjeiden mukaan.

Lainaukseen ja edelliseen viitaten:

"Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään." (1.Joh. 2:5)
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #11 : 29.07.10 - klo:12:40 »
Vissiin vika oli mun nettiyhteydessä tai sit kyösti jo kerkes korjata sen koska nyt noi näkyy hienosti  :039:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #12 : 29.07.10 - klo:16:54 »
Hyvin sanottu! Raamatun teksti on Jumalan sanaa silloin, kun kätkee sen sydämeensä ja yrittää elää sen ohjeiden mukaan.

Lainaukseen ja edelliseen viitaten:

"Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään." (1.Joh. 2:5)
Ehkä tämä on näitä Leenan Suuria Surupäiviä vain, mutta hyppäänpä syrjään: On surkeaa, kun se kai ei yhtään toteudu. Älkää viitsikö vaivata tällä mieltänne. Minnekäs laitettais toinen urputusketju niitä päiviä varten, joina on vain sekavasti surullinen hionosti suoritetusta elämästä. Joskus haluaisi vain sanoa: Pieleen meni tähänastinen, ja tuleva kai menee vielä perusteellisemmin. 
No, tämä nyt oli muuta kuin ehkäö toteamus siitä, että mikäs on, jokin uskon sanoman imeytymishäiriö kai sitten.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #13 : 29.07.10 - klo:21:02 »
Minulle tuo kulunut Tie Totuus ja Elämä on kai sitten auennut jo ammoin kun en koe sitä enää itselleni kolauttavana.

Tie on Riitan tie Jeesusta yrittäen parhaani mukaan sydämessäni pitäen. Siis aivan vain tämä elämän matka, ei Taivastie.

Totuus on Jumalan puhetta kysellessäni ja sen mukaan yrittäen ojentautua.

Elämä on kaikki Jumalan lahjat jo tässä ajassa Kiitoksen kanssa käytettyinä.

Nämä eivät tee minusta hurskasta vaan antavat tarvittaessa syvänkin synnintunnon.


Minulle on auennut tai joku avannut ton Jeesus sanoi minä olen Tie.
Silleen että Jeesus on tie ja kun Jeesus on tie ja häntä seuraa, niin on oikealla tiellä.

 Jotenkin se opetus minkä kuulin meni jotensakin näin:
Joku tahtoi paikasta toiseen viidakossa ja pyysi paikallista miestä ohjamaan hänet.
 Kun he olivat aikansa menneet kysyi tämä opastettava, mistä tiedät tien kulkea täällä? Mies vastasi: minä olen tie.
eli hän henkilö on tie.
ei siis niin, että joku opetus tai filosofia on se tie, vaan henkilö ja henkilöä seuraamalla on tiellä. :-\

Tajuukohan tostakaan kukaan mitään? :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol.5
« Vastaus #14 : 29.07.10 - klo:22:41 »
Minulle on auennut tai joku avannut ton Jeesus sanoi minä olen Tie.
Silleen että Jeesus on tie ja kun Jeesus on tie ja häntä seuraa, niin on oikealla tiellä.

 Jotenkin se opetus minkä kuulin meni jotensakin näin:
Joku tahtoi paikasta toiseen viidakossa ja pyysi paikallista miestä ohjamaan hänet.
 Kun he olivat aikansa menneet kysyi tämä opastettava, mistä tiedät tien kulkea täällä? Mies vastasi: minä olen tie.
eli hän henkilö on tie.
ei siis niin, että joku opetus tai filosofia on se tie, vaan henkilö ja henkilöä seuraamalla on tiellä. :-\

Tajuukohan tostakaan kukaan mitään? :-\
Tajuu, kiitos :026: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.