Sain tehdyksi päätöksen, että lopetan metsästyksen. Aika tuli täyteen sitä harrastusta. Eilen illalla selasin Saarnaajan kirjan kolmannesta luvusta, että mitä muita aikoja on ao tekstin kirjoittajan mielessä ollut. Tämän aamun hartaudessa luettiin samat asiat. Ei minulle pitäisi vieroitusongelmia tulla.
Aika päiviä sitten olin varannut aseiden luovuttamisen ajan poliisin rekisteristä. Ajoin Haukiputaalle asearsenaalini kanssa. Luovutin yhdistelmäaseen Tikka, pienoispistoolin ja kerta-automaattiaseen m/kiinanpoika sekä noin 500 patruunaa. Patruunoista oli enin osa rynnäkkökiväärin ammuksia, sillä en viime vuosina voinut järkevällä tavalla harrastaa kenttäammuntaa. Ehdin kuitenkin noin 1000 laukausta harjoitella. Yhdistelmäasetta kutsuin aina Tikkarihlaksi. Sen haulipiipulla ehdin pudottaa kymmeniä pakolentoon lähteneitä riistalintuja. Kuitenkin aseen luotipiippu 222.mag oli eniten käytössäni. Kyttäsin syksyisin rämeillä teeriparvien uroslintuja saaliikseni. Aseessani ei ollut kiikaria, vaan ammuin ns avotähtäinten takaa. Kiikari oli mukanani laukussaan ja sitä jouduin paljon käyttämään. Teeriparven vartijakukko ei sallinut minun tehdä virheitä, vaan osasi lauman hälyttää lentoon, jos "törmäilin" kärsimättömästi. Yleensä yritinkin löytää kaulaansa kurkottelevan vartijan ja ampua sen, jos vain mahdollista. Täytyy myöntää, että hyvin usein jäin saaliitta. Ampumataitoani en hävennyt. Muutama lintu syksyssään riiti saaliikseni.
Pienoispistoolin jouduin hankkimaan, kun aloin saada loukkuihini minkkejä ja supeja. Erityisen hyvin supikoirien metsästys onnistui sen jälkeen, kun sain kaverikseni hienon mäyräkoirauroksen Hemmon. Tarinoita, tosi-, olisi kerrottavakseni roppakaupalla. Pistooli oli ns pitkäpiippuinen, joten se soveltui variksienkin ammuntaan. Pienpetojen loukkupyytäksi innostuin vasta viiskymppisenä, kun suoritin Siilinjärven metsäoppilaitoksessa riistanhoitajan jatkolinjan tutkinnon 9 kk.
Kiinan "rynkyllä"harjoittelin reserviin jäätyäni kenttäammuntaa ensin Rissalan ampumaradalla Kuopiossa asuessani, sen jälkeen Veneheiton kylän liepeillä eräässä isossa hiekkamontussa. Sain monttuun raivatuksi sopivan yhdenmiehen 150 m radan ja kuulani pysähtyivät varmasti turvalliseen hiekkapenkkaan. Sitten se monttu maisemoitiin ja korkeat penkat tasoitettiin, niin en voinut sillä paikalla enää ampua. Se oli Pikku-Heikin veljen monttu ja minulla oli asianmukainen maanomistajan lupa.
Kiinan automaattiase lämpeni toiminnan aikana siten, että riittävä kilpailutarkkuus hävisi. Voin kuitenkin kirjoittaa, että ammuttuani aseella yli tuhat kuulaa, niin jokainen pysyi ihmisen rintakehän sisällä 150 metrin päässä. Koska maksoin kulut itse, olin harrastuksesta enemmän kuin tyytyväinen. Suomalaisen aseen ja patruunoiden ostaminen olisi ollut paljon, paljon kalliimpaa.
Kaikella on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.
Perussuomalaiset vaati viime vuonna, että Suomi EU:n puheenjohtajamaana olisi puuttunut Euroopan komission ajamaan lyijyammuskieltoon.
– Esityksen vaatimuksia on mahdotonta valvoa ja ympäristövaikutuksiltaan ne ovat mitättömiä. Lyijyhaulien käyttö on jo nyt vesilinnustuksessa kielletty. Riistan metsästyksessä käytetään usein kupari-, volframi- ja teräshauleja. Haulikkoharjoittelun kannalta esitys nostaisi kustannuksia huomattavasti, perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho huomauttaa.
Hankaloittaisi vapaaehtoista maanpuolustusta
Perussuomalaiset korostavat, että esityksen toisessa vaiheessa on tarkoitus rajoittaa lyijyluotien käyttöä. Tämä esitys hankaloittaisi huomattavasti kaikkien ase- ja ammuntaharrastajien asemaa ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen resursseja vaikuttaen suoraan aseiden ja patruunoiden käytettävyyteen.
– Komissio ei onnistunut toteuttamaan urheiluammunnassa käytettyjen aseiden täyskieltoa vuonna 2016 hyväksytyssä tuliasedirektiivissä. Näyttääkin siltä, että sama tavoite yritetään nyt toteuttaa nostamalla ampumatarvikekustannukset mahdottomiksi, Halla-aho toteaa.
Lähde
Halla-aho: Suomen pysäytettävä komission ajama lyijyammuskielto
https://www.suomenuutiset.fi/halla-aho-suomen-pysaytettava-komission-ajama-lyijyammuskielto/