Kirjoittaja Aihe: Mietteitä herättää ?  (Luettu 12551 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #30 : 31.01.14 - klo:21:56 »
Näinhän se on että emme me voi toisiamme muuttaa..ainoastaan itseämme  :003:

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #31 : 01.02.14 - klo:12:13 »
Benkku, kun yrität jatkaa keskustelua heittämällä herjojasi yksityisviestillä, olisi kuitenkin kohteliasta että et estäisi niihin vastaamista. Mielellään esittäisi edes kiitoksen vaivannäöstäsi.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #32 : 01.02.14 - klo:12:56 »
Useimmiten vaivannäkömme on turhaa ilman kiitosta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #33 : 01.02.14 - klo:13:00 »
Useimmiten vaivannäkömme on turhaa ilman kiitosta.


Tätä en voi allekirjoittaa. Kiitos on harvinaista herkkua. Ne on eri ihmiset jotka sen osaavat antaa. Ei työelämässä eikä kotitöissä ole minua juuri kiitelty.
Viimeinen pomoni oli tässä lajissa erinomainen. Olemme edelleen vuosikymmenien vierittyä usein yhteyksissä, tänään viimeeksi.

Täällä foorumilla on toisin. Kiitos !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #34 : 01.02.14 - klo:13:45 »
Työelämää minäkin tässä muistelin.
Irtisanomiseni jälkeen koitin saada pari kuukautta aikaani kulumaan jotenkin.
Monta päivää meni siihen kun tyhjentelin mappeja silppuriin...yksin...hiljaa mietiskellen...
tuotakin paperia joskus odotettiin...ei tarvita enää..
Eräänlaista riisumista...todetun vakavan sairauden säestyksellä... :'(

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #35 : 01.02.14 - klo:13:58 »
Vakava sairaus herättää monia monia mietteitä, kipeitä kysymyksiä ja tunne-elämän "kuperkeikkoja"
Se pysäyttää ja varmaan tulee tehneeksi myös tietynlaista inventaariota elämästään.
Näin näkisin asian olevan.

Jaksamista ja siunausta vn sinulle.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #36 : 01.02.14 - klo:14:08 »
Kiitos sanoistasi Malla!  :eusa_angel:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #37 : 01.02.14 - klo:14:10 »
 :eusa_angel:

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #38 : 04.02.14 - klo:23:45 »
Näkisin, että körttifoorumi on enemmän kuin pelkkä keskustelupalsta. Ehkä se on myös tietynlainen uskonyhteisö, yhteys samanhenkisiin tai ”uskoviin” ihmisiin.  Seuratupaosiossa on hyvääkin uskonkeskustelua. On iltahartautta, päivän sanaa, mietelauseita ja virsiä linkitetään.

Fb:hen voisi perustaan körttifooruminkin, ja se saattaisi parhaassa tapauksessa poikia uudenlaista keskustelua. Hyvä puoli fb:ssa on että siellä ollaan omalla nimellä (yleensä). Körttifooruminkaltaisen pitäisi mielestäni  kuitenkin mieluummin olla salainen ja suljettu ryhmä. En ainakaan minä vuodattaisi mielipiteitäni ja kyselisi uskonkysymyksiäni julkisessa ryhmässä.  Julkinen ryhmä tarkoittaa sitä, että siihen kommentoidessani kaikki kaverini näkevät mitä ja minne kommetoin (ryhmään kuulumattomatkin).  

On kokemusta parista alunpitäen keskustelufoorumista, jotka siirtyivät facebookiin. Toisen ryhmän keskustelu tyrehtyi siinä samassa, vaikkakin suurin osa porukkaa tunsi toisensa jo pitkältä ajalta. Eli olivat fb-kavereita keskenään olleet entuudestaan. Toinen ryhmä sen sijaan on kasvanut ja poikinut ihan mahottomasti keskustelua ja elää ajassa mukana. Olen myös nähnyt selkeän eron miten anonyymina jotkut saattavat suoltaa suustaan mitä sattuu, mutta sama tyyppi fb-ryhmässä omalla nimellään osaakin olla ihan asiallinen ja fiksu keskustelija.

Kaikki eivät ole kuitenkaan fb:ssa, joten körttifoorumia ei sen vuoksi ainakaan kannata hylätä muidenkaan. Körttifoorumilla on tosi paljon vuosien varrelta kertynyttä keskusteluhirstoriaa, mikä on tavallaan arvokasta sinänsä. Olen tutustunut muutamaan körttifoorumin kirjoittelijaan lähemmin fb-kaveruutemme vuoksi. Yksityisviestitse tai chatissa keskustelu sujuu helposti ja mukavasti. Olen erittäin kiitollinen muutamille körttifoorumin kautta tulleille fb-kavereilleni, he ovat jaksaneet minun kanssa käydä uskonkeskusteluja. En olisi kehannut niitä julkisesti palstalle kirjoitella.

Eikä tosiaankaan palstakeskustelun tai fb:n tarvise olla toisiaan mitenkään poissulkevia asioita. Itselläni kuitenkin tuppaa käymään niin, että fb kavereineen ja keskusteluineen vie aikaani kuitenkin siinä määrin, että yleensä tällä palstalla jos käyn keskityn lukemaan Seuratupaosion asioita.
« Viimeksi muokattu: 04.02.14 - klo:23:53 kirjoittanut Mirjami »

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #39 : 05.02.14 - klo:06:59 »
Faceboocissa on sivut mm. Herättäjä-Yhdistyksen, Herättäjä-Yhdistyksen ja entisten Aholansaaren nuorten nimillä.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #40 : 05.02.14 - klo:08:43 »
Mauno, tiedän että nuo ryhmät ovat. En ole entinen enkä sen kummemmin nykyinenkään Aholansaarinuori. En ole herättäjäyhdistyksen jäsen. Kyse ei ollut siitä, että haluaisin körttifoorumin siirtymistä facebookiin. Tarkoitukseni oli Riitta-mummille selventää, että Körttifoorumi ja facebook ovat niin eri luontoisia paikkoja, että niitä ei kannata oikeastaan verrata toisiinsa. Ja sitä myös, että Körttifoorumilla on käyttäjä- ja lukijakansasansa siitä huolimatta, että fb valtaa tilaa. Ylläpitäjällehän tässä on se suurin työ pitää palstaa kunnossa, on niin paljon klikattavia keskusteluketjuja, jotka nyt on kai käytävä läpi lähes päivittäin.

Ja vaikka en olekaan jäsen ja periaatteessa voisin toki liittyä noihin mainitsemiisi ryhmiin, en tee sitä juurikin siitä syystä että ne ovat JULKISIA ryhmiä. Minkä johdosta jokainen kommenttini näkysi kaikille kavereilleni. Liityn niihin siinä vaiheessa jos tai kun ne muutetaan salaisiksi ja suljetuiksi ryhmiksi. Olen muutamassa "uskonkeskusteluihin" keskittyvässä salaisessa suljetussa fb-ryhmässä tällä hetkellä. Ja ne ovat just siksi hyviä paikkoja avautua omista mietinnöistään tai tehdä kysymyksiä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #41 : 05.02.14 - klo:08:44 »
Mirjami puhuu kyllä asiaa...
Sen verran kokemusta myös fb:sta että mielestäni ymmärrän tuon eron.
Tärkeintä lienee kuitenkin kaikessa keskustelussamme oma asenteemme ja ns. "tahtotila" (jäi päälle eilisestä
kurssista) riippumatta foorumeista ja paikoista.
Nuo Maunon mainitsemat paikat osittain tuttuja...nuorten palstat ei enää niinkään...vaikka ikinuori olenkin.  :eusa_angel:

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #42 : 05.02.14 - klo:09:42 »
On kuitenkin niin, että kaipaan keskustelua nimenomaan körttisakin kanssa. Herännäishenkistä ennenkaikkea. Noissa ryhmissä missä olen, körttihenkisiä ei ole. Niinpä tätä palstaa tulee kuitenkin seurattua. Ja jos en rohkene kommentoida tänne, niin olen yksityisviestitse keskustellut asioista. Että kyllähän tämä palsta palvelee kuitenkin monella tapaa. Kaikki keskustelut eli yksityisviestit ja myöskin tältä palstalta alkunsa saaneet fb-kaverisuhteiden kanssa käydyt keskustelut täydentänevät kokonaisuutta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #43 : 05.02.14 - klo:10:00 »
Hei Mirjami !

Minun nettitaitoni ovat niin avuttomat, että välillä ihmettelen että osasin tännekään rekisteröityä. Voin kuvitella että on ero julkisen foorumin ja kaveriporukan keskusteluissa. Taitamattomuuttani, ja tiettyjen pelkojen vuoksi en liity fb:iin.

Ikäni antaa kai minulle paljon anteeksi ynnä karjalainen lapsenomaisuuteni, että kirjoitan tänne avoimesti ajatuksiani, elämääni ja mieltymyksiäni.
Käyttäydyn täällä kuten ymmärtääkseni fb:ssä käyttäydytään.
Teen sen myös siinä mielessä että jospa joku satunnainen lukija näistä höpinöistä jotakin "kostuisi". Kost´Jumala-ajatuksella. Eikä se tarkoita Jumalan kostoa, vaan Jumalan siunauksen toivotusta.

Elämäni löytö ovat körtti-veljet ja -sisaret. Muutaman kanssa vaihadan ajatuksia yksityisesti. Siinä sitten "emännät" rupattelloo milloin mitäkin, lapsista, kodin kuulumisista tms. Kamarikeskustelujen malliin.

Juuri tämä seurustelun sakramentti, ilman ainaisia uskon analyysejä on se löytöni. Ihmiset ovat täällä ihmisiä, eräät eivät halua käyttää edes uskovaisen nimeä. Minulle käy sekin.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mietteitä herättää ?
« Vastaus #44 : 05.02.14 - klo:12:35 »
Avoimuus tuntuu minusta hyvältä...tietysti siksi kun itsekin koen olevani aika tavalla sellainen... :eusa_angel:
Siinä vaan käy herkästi niin että tulee mollatuksi, lytätyksi, ellei peräti lyödyksi...syystä tai syyttä...
Niin vain kai on, eikä kai siitä välittää...mutta kun olen kai liian herkkä ja tunteellinen...
Mutta hyvänä kuitenkin olen jo aika pitkään kokenut täällä lukemisen ja kirjoittelun.
Tuolla aiemmin mainitsemallani tahtotilalla tarkoitin sitä miten foorumeilla toisiimme suhtaudumme...
Onko vallalla hyväksyminen, salliminen, suvaitsevaisuus, lähimmäisenrakkaus...vai panettelu ja ilkeily?