Kirjoittaja Aihe: Muistin heikkeneminen  (Luettu 7945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #30 : 08.02.14 - klo:20:07 »
Olen miettinyt josko he itse miten ymmärtävät sairautensa ? Oletko voinut keskustella siitä ? Entä mitä malla sanoo ? :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #31 : 08.02.14 - klo:20:31 »
Niin.

Olen ollut lyhyitä jaksoja dementiaosastolla töissä.
Dementikkoja on oikeastaan monenlaisia, jokainen omanlaisensa vaikka moni asia muistuttaakin toistaan.
Ja dementovia asioita erilaisia, muistaakseni mm lewynkappaletauti esim. dementoi nopeasti.
Sitten on vaskulaarisia..ja alzheimeriä..

Mutta että miten kokevat itse...olen ajatellut että varmaan ainakin aluksi kun alkaa muisti mennä tuntuu hyvin hämmentävältä, ei saa mieleensä sitä mitä tahtoisi, saattaa olla olo kuin olisi eksyksissä.

Alkuvaiheessa joillakin esiintyy sellaista satuiluakin, kuin pakkaisi sitä ettei muista ja esittää kiertäen..sitten kun tauti etenee ei enää muista sitäkään.

Myös joillakin esiintyy agressioita, ei kaikilla.
Olen ajatellut että ihmisellä on muistijäljet koko elämästään, jopa iho muistaa jos on vaikka pahoinpidelty niin jokin tilanne voi herättää muistijäljen ja tulee ahdistunut, pelokas, jopa agressiivinen käytös.

Ennen puhuttiin ns realitteettiterapiasta tarkoittaen että jos joku sanoo hoitohenkilökunnasta jotakuta äidikseen tai että menee marjaan, lypsylle tai tehtaaseen töihin...että olet jo eläkkeellä, ei sinun tarvitse tai että sinun äitisi on jo kuollut.
No eihän siitä ollut paljon apua, seuraavassa hetkessä taas kolkuteltiin ovea joka oli osastolla lukossa turvallisuussyistä.
Ja kyseltiin sanoja.

Sitten tuli aikoinaan ns validaatioterapia, siinä tavallaan kohdataan muistihäiriöinen henkilö tunteen tasolla.
Ja oli ainakin meillä käytössä ellainen kaavake jossa sai omaiset kertoa jotain ko henkilön elämänkaarelta asioita ja muuta mitä halusivat kertoa, ei pakollista..mutta se oli työkalu juuri tämän ko henkilön käyttäytymisen mahdolliseen ymmärtämiseen.
Ei palauteltu niinkään reaaliaikaan vaan yritettiin kohdata tunnetasolla ja ymmärtäen enemmän.
Mielestäni aika hyvä juttu se.

Mutta dementiaosastolla en ole kovin pitkiä jaksoja ollut.
Ja suositelleen että dementiaosastojen hoitohenkilöstö vaihtuisi väliajoin aina, kun se kuormittaa eri tavalla kuin vaikka muistavien vanhojen ihmisten hoitaminen.

Riitta-mummin kysymys oli oikeastaan kuinka he kokevat itsensä...siihen en oikein varmaa osaa sanoa.
Mutta varmaan osittain ainakin on eksyksissä olemisen tunne joka hämmentää ja varmaan ahdistaa, ainakin siis alkuvaiheessa, edetessään dementikko ei ehkä niinkään sinänsä ahdistu...muutoin kuin silloin jos jokin ärsyke, tilanne herättää ne ikävät muistijäljet.
Näin ajattelisin.

Muistisairauksien lääkkeiden käyttö on yleistynyt ja hinnat ovat halpenneet jonkin verran ja peruskorvaukset laajentuneet.
Mutta ne varmaan hidastavat hiukan sairauden etenemistä, eivät sinänsä pysty (vielä ainakaan) parantamaan.

Mutta on ihan kivoja kokemuksia...jotkut ovat olleet tosi ystävällisiä ja hyväntahtoisia.

Ja joillakin on loppuvaiheessa ollut vain vaikka pari sanaa joita on toistellut tai maannut pääosin sikiöasennossa.
Saattohoitokin tuli tutuksi mutta eri osastolla jossa olin ns saattohoitovastaava vuosien ajan.

Joku sanoi että eikö se ole raskasta, koin että oli antoisaa ja ihmisläheistä...surullistakin.
Aina suri kun joku lähti...aasta ikuisuuteen.
Jokaisen kohdalla varmaan tein omanlaisensa surutyön.

Tästä tuli aika pitkä kertomus.
Ja vain osa asiasta...kuin pintaa raapaisten.

Toisilla säilyy muisti tosi terävänä olivatpa sitten lähes 100 vuotiaita mutta muistikeskuksen henkilö on sanonut että jopa 50 vuotiailla voi esiintyä muistin heikkenemistä.

Itse olen ajatellut sitä että nykyajan vanhan ihmisen aikana on elämä muuttanut muotoaan ja kaikki muuttunut niin tosi nopeaan tahtiin ettei ole ihme jos tulee tunne "nyt mä luovutan"

Pieniä ajatuksia, ei tyhjentävästi lainkaan. :eusa_angel:
« Viimeksi muokattu: 08.02.14 - klo:20:37 kirjoittanut malla »

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #32 : 08.02.14 - klo:21:15 »
Anteeksi lukuisat kirjoitusvirheet.
Kirjoitin nopeasti ja sitten tuli puhelu jonka vasta äsken lopetin.
Ja tosiaan, nuo on vain pintaraapaisua asiasta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #33 : 08.02.14 - klo:21:17 »
Kiitos malla !  Vastauksesi riitti "tähän hätään".  Kyllähän dementiasta ja Alzheimerista paljonkin kirjoitetaan. Annetaan ensioireista esimerkkejä ja neuvotaan hakeutumaan tutkimuksiin.

Kiitos, olit hyvin ystävällinen kun kerroit kokemuksistasi.  Lähinnä minua kiinnostaa se kuinka potilas kokee itsensä oireiden ilmettyä. Huomaako itse oman muuttumisensa ?. Onko masentunut tai ahdistunut ?. Haastatteluista joissa omaishoitajat kertovat kokemuksistaan en ole saanut kovin paljon tietoa. Se että hoitaja on kovilla ja tarvitsee itsekin lepoa ja apua on selvää. Potilas saattaa suuttua ja olla jopa väkivaltainen. Mutta se henkinen vointi ajatteluttaa.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #34 : 08.02.14 - klo:21:21 »
Olen miettinyt josko he itse miten ymmärtävät sairautensa ? Oletko voinut keskustella siitä ?

Minun läheiseni ainakin ovat hyvin tietoisia tilanteestaan ja se tuntuu heistä kamalalta. He tietävät, etteivät muista enää oikein mitään. He tietävät osanneensa ennen monenlaista ja huolehtineensa asioistaan hyvin, mutta nyt ei mikään suju. Kaikki vie paljon aikaa ja on sekavaa, ahdistavaa, hyvin surullista. Tuleva pelottaa. Toki on ilonhetkiäkin ja apuakin on järjestynyt, mutta se ei poista tietoisuutta siitä, mitä ehkä on odotettavissa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #35 : 08.02.14 - klo:21:30 »
Varmaan noin on kuin maisakai kirjoittaa.
Alkuvaiheessa on hämmentynyt, ahdistunut, pelonsekaisia tuntemuksia, tuleva pelottaa.
Ja varmaan välillä ärsyttää kun ei saa mieleensä palautettua sellaista mikä ennen luonnisti kuin itsestään.
Paljon tätä on nykyaikana.
Varmaan ennenkin mutta nykyään puhutaan enemmän ja on tietoakin enemmän asioista.

Ja jos on omaishoitajana muistihäiriöiselle niin se vaatii todella paljon läheiseltä joka on 24/7 kiinni läheisessään.
Ja jos on vaikka johonkin hoitopaikkaan intervallijaksojakin niin silti viikkokaan ei ole pitkä aika palautua ja jos on esim. puoliso niin saattaa lähes kokea syyllisyyttä siitä eikä osaaa viikossakaan irroittautua...ihmisyys on sellainen laji että joskus se vaatii niin kovin paljon...ja joskus joku vaatii itseltäänkin kovin paljon.
Ei osaa levätä ja lakata huolehtimasta.
Ajatellaan varmaan että kun on aikanaan sanottu tahdon...niin sitä tahdotaan vastamäessä...hyvä niin mutta saattaa kovin myös taakoittua.

Ja sivullisena omaishoitajalle ei oikein osaa mennä ohjeistamaan...tai vapauttamaan...

Äitini oli isälleni omaishoitajana loppuun saakka...isällä ei muistissa ollut häiriöitä mutta monta sairautta, lopuksi pyörätuolissa ja äitini oli kiinni 24/7 ja ehdotin että jos otan vuorotteluvapaata rai jotain että voisin olla avuksi niin sitkeä äitini sanoi että kyllä hän vielä jaksaa.
Mutta kyllä hänenkin kuntonsa siinä heikkeni ja varmaan oli väsynyt monella tavalla muttei osannut laittaa isääni pois kotoaan, sanoi vaan että jos on pois silmistä on pois sydämestä ja että haluaa hoitaa itse.


Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #36 : 08.02.14 - klo:21:50 »
Ystäväpiirissäni on tapauksia, joissa omaishoitaja on uupunut ja sairastunut lopulta itse. Saattaa joskus olla niinkin, että hoidettava ei hyväksy omaishoitajalle vapaita ja on itse hyvin hankala.

Omat läheiseni eli vanhempani sairastavat molemmat alzheimerintautia, ja arvelen isän sairauden stressanneen äitiä niin paljon, että hän itsekin sairastui - hänellä oli tosin sukuperinnöllisyyttäkin mukana. Nyt ei siis ole omaishoitajaa kummallakaan vaan kaksi sairasta yrittää pärjätä yhdessä. Isä kylläkin välillä toteaa, ettei hänellä enää ole mitään huolia, kun ei hän muista mitään eikä pysty huolehtimaan itse mistään. Isän tauti on jo keskivaikeassa vaiheessa. Äiti sai diagnoosin pari vuotta sitten.
Siitä olen iloinen, että kummallakin on huumorintajua vielä tallella.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #37 : 09.02.14 - klo:00:24 »
Osalla ikääntyviä ei kyseessä ole sairaus, heidän "kovalevyllään" on liikaa tietoa - epäoleellinen putoaa pois.  Ihmisestä saattaa muistaa luonteen, muttei nimeä tai kasvoja.  Nimimuisti häipyy hiukkasen keskimäärin nelissäkymmenissä.
Vaskulaarisessa dementiassa esiintyy kohtausmaista hajanaisuutta, ärtymystä, tajuttomuuttakin.  Eteenpäin mennään kun ylös noustaan,  vähän heikenneellä kapasiteetilla.  Kerrotaan samoja juttuja uudestaan. 
Lewyn kappale on ikävä, harvinainen, otsalohkon tuhoava sairaus, luonteenmuutosta on hankala muuttaa.
Alzheimerin tauti on tavallisin, melko tasaisesti etenevä, uusia asioita ei painu mieleen, luonne muuttuu alkuun.  Aika hyviä tv-sarjoja ollut.  Suvuttainen.

Ite en tahdo muistaa enää nimiä. Keskivertotapaus.

Hönteintä on, kun yhtäällä tavattua ei tajua tutuksi toisaalla.    Oman talon lääkäri tulee seurapyhän kahvitauolla juttelemaan, ja minä mietin, mistä tuo ihminen oin tuttu...   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #38 : 09.02.14 - klo:08:22 »
Kiitos myös maisakaille rehellisestä kokemusperäisestå kertomuksesta. Samoin Leenalle asiantuntijan erittelystä.
Tieto lisää tuskaa, mutta Jumalan avulla jatketaan !

Muistetaan toinen toisiamme , kiitoksen kanssa. :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #39 : 09.02.14 - klo:10:21 »
Mulla on usein niin että tunnistan ja muistan kasvot, mutta en muista missä olen nähnyt?
Uimahalli-, sairaala-, kirkko-, ym. kasvot menee sekaisin...onneksi "vain" välillä...

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #40 : 09.02.14 - klo:19:17 »
On sanottu että muistisairaus on enemmän lähiomaisen sairaus.
Aiheuttahaahan se läheiselle paljon kysymyksiä, pelkoakin tulevaisuudesta, kenties ahdistusta.
Ja kun sairaus etenee niin esim. rinnalla oleva puoliso saattaa väsyä...väsyä vähin erin kuin huomaamattaan.

On olemassa muistitestejä ja muistihoitaja.
Ja joissakin paikoissa muistikeskuksia joista saa palvelua.

Dementiayksikön olisi hyvä olla suhteellisen pieni ja puitteiltaan mahdollisimman rauhaisa.

Ja sitten asioita jotka voivat jonkin verran helpottaa muistamista...

Muistijäljet ihmisellä on myös erikoinen asia.
Luulen että kaikki mitä elämässään ihminen on kokenut ja kokee niin ihan kaikesta jää muistijälki...ja se voi aktivoitua jonkin ärsykkeen vuoksi ja sitten voi kokea pahaa oloa...tai myös muistijälki ilosta.

Elämä on ihmeellinen retki kohdusta hautaan.
Ja siinä välissä kukin ihminen kokee elämänsä...eri tavoin tai sitten...toisaalta aika paljon samaakin voi löytyä lähemmässä kontaktissa.

Mutta elämä ei lopu hautaan vaan jatkuu iäti.

Onneksi meillä on Vapahtaja.

-Pientä pohdintaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #41 : 09.02.14 - klo:21:11 »
Suositelen kaikille luettavaksi Hanna Jensenin kirjaa 940 päivää isäni muistina. Se on kiinnostavasti kerrottu, rehellisesti isän muistisairaudesta ja paljon on myös ihan muualta kerättyä faktatietoa ja tietolähteitä.
Pyryharakka

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #42 : 09.02.14 - klo:21:54 »
Hanna Jensenin kirjassa oli todellakin hyviä vinkkejä lisätiedon hankkimiseen.

Muistisairaus on jokaisella yksilöllinen, vaikka diagnoosi olisikin sama. Riippuu ihmisen luonteesta ym., millainen hänestä muistisairaana tulee. Jotkut luonteenpiirteet saattavat korostua jne. Alzheimerin tautiin kuuluu useimmilla myös epäluuloisuutta, harhaluuloja ja päähänpinttymiä.

Hanna Jensen ja Harriet Finne-Soveri pitivät syksyllä koulutustilaisuuden muistisairauksista. He olivat tosi hyviä asiantuntijoita, jotka antoivat hyviä neuvoja vaikeisiin tilanteisiin. He myös korostivat, että vaikka olisikin muistisairaus, ei pitäisi käpertyä siihen tietoisuuteen vaan tehdä mahdollisimman paljon sellaisia asioita, jotka tuottavat iloa. Se lienee hyvä neuvo kelle tahansa. Muista elää niin kauan kuin olet hengissä.   

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #43 : 10.02.14 - klo:04:08 »

   Hanna Jensen on viidessä radio-ohjelmassa: http://areena.yle.fi/?q=Hanna%20Jensen&media=audio


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #44 : 10.02.14 - klo:04:30 »

   ... Geriatri Harriet Finne-Soveri kahdessa  http://areena.yle.fi/?q=harriet+finne-soveri&media=audio


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024