Kirjoittaja Aihe: Muistin heikkeneminen  (Luettu 7949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Muistin heikkeneminen
« : 05.10.13 - klo:16:56 »
On alkanut muisti meneen, ei sillai jotta muistasin väärin, vaan etten yksinkertaisesti muista.
Olen hukannut tärkeitä asioita.
Varmaankin joku lääkäri vois auttaa ?
Vai onkohan niin ettei asialle mitään voi ?   :kahvi:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #1 : 05.10.13 - klo:16:58 »
Kuuluu ikääntyvän ihmispoloisen ominaisuuksiin :icon_sad:

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #2 : 05.10.13 - klo:18:08 »
Tilasin juuri metallinilmaisimen, jospa löytäisin kadottamani.    :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #3 : 05.10.13 - klo:23:32 »
Tilasin juuri metallinilmaisimen, jospa löytäisin kadottamani.    :kahvi:

Ei se auta muistia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #4 : 06.10.13 - klo:11:14 »
Ehkä viisi kertaa elämässäni minulle on tapahtunut niin, että en jälkeenpäin muista mitään siitä, mitä jonkin väkevän tunnetilan aikana tapahtui. En kuitenkaan onneksi ole pahoinpidellyt ketään, tms.  :-\. Ja ensimmäinen näistä jo alle kouluikäisenä.

Mutta viime kesänä totaalinen black-out iski ihan neutraalissa tilanteessa, eli olin kavereitten mökkilaiturilla perannut kalaa, vein kalat keittiöön, ja sitten en yhtään muistanut, missä ne perkeet ovat. Veinkö ne roskiin, jätinkö lokkien ym. riemuksi jonnekin rannalle, vai olenko unohtanut ne jonnekin välimaastoon pilaantumaan? Moneen kertaan kuljin samat askeleeni uudelleen, ja istahdin kuistille miettimään, mitä oikein tein ja missä järjestyksessä, mutta arvoitus ei ratkennut. Kuulemma mökiltä ei myöhemminkään löytynyt mitään haisevia perkeitä sisältävää pussukkaa. (Mainittakoon vielä, että olin tämän tapahtuessa ihan selvin päin.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #5 : 06.10.13 - klo:11:39 »
Minulla on sattunut yhden kerran, jo vuosikymmeniä sitten, etten muistanut mihin olin autoni parkkeerannut. Silloin ei ollut edes näitä nimimuistivaikeuksia. Oli vaan liian paljon kaikkea ja muistiinpainaminen unohtui muuta ajatellessa. Näen vieläkin unia siitä auton etsimisestä.

Viime keväänä, niiden kolmen flunssan ja mahataudin jälkeen olin kuukauden oudon oloinen. Hetkessä unohtui mitä äsken olin puhunut tai tehnyt.
Pistin sen kovan kortisonikuurin piikkiin, sillä palauduin siitä kesän aikana.

p.s. olemme nyt mahataudissa molemmat. Lotta ja Martta toivat viruksen, he oksentelivat  tiistaista-perjantaihin. Sairautta kun on paljon ja lääkkeitä, muisti ja muistiin painaminen kärsii.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #6 : 06.10.13 - klo:13:25 »
Pitänee laittaa miinaharava ketjulla kaulaan kun lähen etsiskelemään, en ihmettelis jos menis hukkaan ja pitäs ostaa toinenkin jotta löytäs ennemmin ostetun.   :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #7 : 06.10.13 - klo:13:34 »
Pitänee laittaa miinaharava ketjulla kaulaan kun lähen etsiskelemään, en ihmettelis jos menis hukkaan ja pitäs ostaa toinenkin jotta löytäs ennemmin ostetun.   :kahvi:

Mustatko (no et tietenkään), että on olemassa viheltäviä avaimenperiä, jotka painamalla nappia pitävät ääntä niin että etsitty kohde löytyyy, jos muistaa mitä nappia pitää painaa ja missä se nappi oikein on.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #8 : 06.10.13 - klo:14:14 »
Juu, muistan nuo avaimenperät.
Ihmeellisintä tässä on jotta lähimuisti ei pelaaa, mutta vanhat asiat muistaa aika hyvin.   :kahvi:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #9 : 06.10.13 - klo:14:19 »

   Vanhuus ei tule yksin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #10 : 06.10.13 - klo:14:22 »
Mustatko (no et tietenkään), että on olemassa viheltäviä avaimenperiä, jotka painamalla nappia pitävät ääntä niin että etsitty kohde löytyyy, jos muistaa mitä nappia pitää painaa ja missä se nappi oikein on.

Saataisiinko jokaiseen tuotteeseen upotettua mikrosiru, ja sitten luetaan nämä sirut etsintälaitteeseen, jota säilytetään asunnossa vakiopaikassa omassa telineessään. Kun tavaraa ei löydy, valitaan etsintälaitteen näytön valikosta mitä ruvetaan etsimään, ja sitten jonkinmoisella kadonneen esineen mikrosirun ja etsintälaitteen välisellä tiedonsiirrolla ohjataan etsijä yhä lähemmäs kohdettaan.

Etsintälaite olisi sellainen, että jos se ei vähään aikaan (esim. puoleen tuntiin) ole ollut telakoituna vakiopaikkaansa, se rupeaa pitämään uikutusta. Näin pitää olla, jotta etsintälaite itse ei katoa. Siltä varalta, että unohtaa kadonneen esineen nimen, niistä voisi tietysti räpsäistä systeemiin valokuvatkin. Ja parasta, jos tuotteen syöttö etsintäsysteemiin voitaisiin tehdä jo kaupassa normaalin ostotapahtumat yhteydessä, jottei sen vaiheen suorittaminen jää hajamielisen asiakkaan muistin varaan.

Ja jotta murtovarkaiden tehtävä ei liiaksi helpottuisi, laitteessa pitäisi varmaan olla esim. sormenjälkitunnistus, ennen kuin sillä voi mitään etsiä.

Tietysti ihan kaikkeen tämä ei tepsi, esimerkiksi jos kadottaa vasta leipomansa kakkupohjan puhelinpöydälle, johon sen ajatuksissaan laski. Ja seuraavana kotiin saapuukin puoliso, joka kätkee kakkupohjan niinikään puhelinpöydälle ajatuksissaan laskemansa sanomalehden alle.

(Nyt jännittää... muistanko pankkisalasanani, kun rupean illalla maksamaan laskuja?)
« Viimeksi muokattu: 06.10.13 - klo:14:27 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #11 : 06.10.13 - klo:14:27 »
Onkohan niin kuin jotkut väittää, että muisti laiskistuu jos on liikaa muistin apuvälineitä? Kauppaankin pitäisi mennä ilman ostoslistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #12 : 06.10.13 - klo:15:23 »
Minulle kävi perjantaina niin, etten löytänyt eräitä valokuvia, jotka on otettu Saariselältä.
Ne ovat albuumissa. Mutta vaikka kuinka yritin selata kaikki sen aikaiset albuumit, en löytänyt kuvia. Se oudoksutti tosissaan.

Tyypillistä minulle on huono nimimuisti. Tunnistan kasvoja, mutta nimet on hakusissa. Kun tulee puhe jostain, että ketähän voisi pyytää tehtävään X. Minä keksin siihen hyvän henkilön. Näen mielessäni kasvot ja muistan ehkä missä päin hän asuu jne. mutta nimestä ei mitään havaintoa.

Usein unohdukset liittyvät siihen, että tekee asioita muissa ajatuksissa. Ajatukset ovat tärkeissä tai vähemmän tärkeissä kohteissa ja samalla laskee käsistään jotain johonkin. Jälkikäteen ei ole mitään havaintoa, mitä tapahtui.

Tuttua on myös se, että esim. ruokaa laittaessa, lähden hellan luota kaapille hakemaan jotain. Kun olen kaapilla, en muista mitä sieltä piti hakea, vaikka kuinka yritän ajatella. Sitten palaan hellan luo, keskityn siihen, mitä olin tekemässä hellan luona ja tsadaa! Sieltä se putkahtaa mieleen.
Pyryharakka

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #13 : 06.10.13 - klo:15:25 »
Iän ja muiden seikkojen myötä taitaa väistämättä tapahtua muistin heikkenemistä. Toki myös huolestuttavampaa eli muistamattomuutta sairaudeksi asti. Lähipiirissä olen siihenkin puoleen valitettavasti joutunut tutustumaan.

Omalta osaltani oudoin tapaus oli se, kun kirjallisuuspiirissämme sovittiin uudesta kerrasta ja paikasta. Ehdotin, että meille voisi tulla. Toiset sanoivat, että juurihan viimeksi oltiin teillä. Minä en ollenkaan muistanut! Vasta kun yksi ystävistä alkoi yksityiskohtaisesti kuvailla, mikä oli teemana, mitä oli puhuttu ja mitä olin tehnyt, muistini virkistyi ja uskoin heidän tosiaan olleen meillä. Pelottavaa!

Tuttuja tilanteita myös nuo Pyryharakan mainitsemat. Tosin minulle kasvot ovat vaikeampia muistaa kuin nimet.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Muistin heikkeneminen
« Vastaus #14 : 06.10.13 - klo:19:59 »
Kasvoja en muista koskaan, mutta nimet unohdan aina...

Olen ollut hajamielinen aina. Siksi ongelma on se, miten huomaisin nuoruuden hajamielisyyden muuttuneen vanhuuden muistisairaudeksi.

Mt