Kirjoittaja Aihe: Suomalainen virkamies !  (Luettu 1710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Suomalainen virkamies !
« : 21.05.13 - klo:09:32 »
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288566717775.html
Hyi, sikamaista, kengät lattialla ja siivousvälineetkin koskettaneet lattiaa, YÖK !   ; )    :kahvi:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Suomalainen virkamies !
« Vastaus #1 : 21.05.13 - klo:10:45 »
Olen mietiskellyt, onko mahdollista harjoittaa yritystoimintaa kaikkia lakeja, säädöksiä ja määräyksiä tarkasti noudattaen. Olen tullut siihen tulokseen, että ei ole mahdollista, koska

- edes luettelon tekeminen toimintaa koskevista säädöksistä ei onnistu ilman erikoisalojen juristien tietoja,
- säädösten kieli on usein niin vaikeaa, että sen ja käytännön yhteys jää epäselväksi.

Esimerkiksi eilen huomasin sattumalta tämän Oivahymy-uutisen taustoja selvittäessäni, että olen todennäköisesti ollut tietämättäni EU:n elintarvikedirektiivin mukainen elintarvikealan toimija ja eräs yritys, jossa olen mukana, on mahdollisesti yhdessä suhteessa velvollinen ottamaan toiminnassaan huomioon Suomen ja EU:n elintarvikealan lakeja ja asetuksia, mutta että toimintatapaa hiukkasen formaalisti muuttamalla tämä velvollisuus poistuisi. Tämä käsitys perustuu lakitekstiin, ei tulkintaa ohjaaviin valmisteluasiakirjoihin, joten sen todenperäisyys on mitä epävarmin. Olen kuitenkin varma siitä, että virkaintoinen viranomainen pystyisi aiheuttamaan meille yrittäjille huomattavasti puuhaa, jolla ei olisi mitään käytännöllistä merkitystä.

Myös työnantajaksi ryhtyminen tarkasti pykälien mukaan on työlästä. Siinä sentään viranomainen (työsuojeluhallinto) on julkaissut kiitettävän käytännönläheisen katsauksen keskeisiin säädöksiin, joten yrittäjällä on sikäli mahdollisuus saada selville, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

Mt

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Suomalainen virkamies !
« Vastaus #2 : 21.05.13 - klo:11:17 »
mt, oot oikkeessa kaikkia pykäliä ei varmasti tiedä noudattaa.

Kaikkia jos noudattas, varsinaiselle yritystyölle ei ois aikaa tai sitten se olisi kaikkia säädöksiä noudattaen aivan mahdotonta.
Me olemme tehneet sellaisen lakien / säädösten verkoston jotta kaikki elämisen touhut on kohta kiellettyjä jos niitä ei ole erikseen kirjoitettu sallituiksi.   :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Suomalainen virkamies !
« Vastaus #3 : 21.05.13 - klo:12:24 »
mt, oot oikkeessa kaikkia pykäliä ei varmasti tiedä noudattaa.

Kaikkia jos noudattas, varsinaiselle yritystyölle ei ois aikaa tai sitten se olisi kaikkia säädöksiä noudattaen aivan mahdotonta.
Me olemme tehneet sellaisen lakien / säädösten verkoston jotta kaikki elämisen touhut on kohta kiellettyjä jos niitä ei ole erikseen kirjoitettu sallituiksi.   :kahvi:

Tuo sinun viimeinen lauseesi on Saksan lainsäädännön periaate ja meillä se on toisin päin, mutta yhä vaikeampaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Suomalainen virkamies !
« Vastaus #4 : 21.05.13 - klo:15:56 »
Aikoinaan työskentelin pienessä yrityksessä, jonka osti iso yritys. Ison yrityksen herroilta tuli jokin määräys, joka olisi rajoittanut vapauttamme tai leikannut perinteisiä epävirallisia etujamme. Varmaan määräys oli sitä luokkaa, että talon laskuun ei saa ostaa pullaa sisäiseen palaveriin tms. (sellainenkin määräys tuli). Esimies ilmoitti tämän porukalle vaivautuneesti ähisten. Me totesimme, että kyllähän tuo meille sopii, sovitaanko että me aletaan sitten tästä lähin noudattaa työehtosopimusta. Hys hys, älkää nyt tuollaisia ääneen puhuko, mennään niin kuin ennenkin ja minä hoidan homman herrojen kanssa, puuskahti hätääntynyt esimies. Ja entiseen malliin jatkettiin.

Mt

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Suomalainen virkamies !
« Vastaus #5 : 21.05.13 - klo:18:33 »
mt, nää fuusiot on tie täydelliseen ulosmyyntiin.
Minä yhessä firmassa joka teki ikealle mäntyhuonekaluja, tein sekasorron, firma oli automatisoitu ja vain kaks pyöräkonetta ja 4 trukkia, mutta kun ei toiminna, kaikki mu oli hihnalla.
Minä yhtenä aamuna kun kahvia juottiin sannoin, minäpä soitan ja kysyn liisinkirukin.
No sehän löyty ja porukalla maksettiin,voiko kukkaan arvata minkä näkönen olit ehtaan johto  ? :kahvi: