Kirjoittaja Aihe: Suojatyöpaikat  (Luettu 2709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Suojatyöpaikat
« : 04.08.11 - klo:09:52 »
Katselin äsken töllöä ja siellä oli juttua kun kehitysvammaiset ei saa yleensä mitään palkkaa työstä mitä tekevät.
Siis ei vieläkään kukaan ole puuttunut asiaan ei pressa ei yksikään sosiaali tai työministeri tai ammattiliitot.
Asia ei tieten ole mediaseksikäs, eikä saa sulkaa hattuun, niin kukaan ei asiaa ala ajamaan eteenpäin.

Aikanaan me teetettiin yhdessä työkeskuksessa kantattuja pieniä pellinpaloja joita tarvitsimme jatkuvasti.
Ne oli siellä halpoja ja sopivaa tehtäväksi pienellä kanttikoneella jonka ostimme sinne.

Veikko hoiti homman hienosti sillä hän maksoi tekijöille palkan suoraan käteen koska muutenhan he ei ois saaneet mitään.
Aina oli tilaukset kohdallaan ja tavara saatavilla sovittuna päivänä ja laatu oli hyä.

Toivosin jotta alkaisivat saamaan virallisesti palkkaa, kuka hoitaisi asian, nykynen systeemi on riistoa joka on laissakin kielletty.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #1 : 04.08.11 - klo:16:37 »
Ongelma on se, että nämä suojatyöpaikoissa työskentelevät saavat kansaneläkkeen ja muita tukia (esim asumistukea). Jos he alkaisivat saada kunnon palkkaa, niin nämä heille elintärkeät etuudet putoisivat pois. Pitäisi saada käytäntö, jossa heidän saamansa pieni palkka ei vähentäisi kelan etuuksia tai sos. tukia vaan takaisi heille kunnollisen toimeentulon, joka koostuisi eläkkeestä (harva tekee 8t/5pv) + tuista + palkasta. Muistelen, että joissakin paikoissa suojatyöntekijat saavat kyllä pientä päivärahaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #2 : 04.08.11 - klo:18:07 »
 :-\ Ihan miten vaan, mutta muutenkin ikävää, kun etuisuuksien pois menemisen takia ihmiset alkavat kieltäytyä töistä.
Minusta se ei ole oikein isänmaan rakentamista, vaan moraalisesti väärin.
Systeemimme on pehevahasta.. :-\

Aina tulisi minusta kannustaa työntekoon.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #3 : 05.08.11 - klo:19:29 »
Kuinkahan suurta osaa tässäkin asiassa näyttelee kateus ja vertaileminen. Harmi, että tuntuu, että teki niin tai näin, niin mikään ei ole hyvä.

Jos kehitysvammaisille maksettaisiin työnteosta ja se olisi pois heidän muista etuuksistaan, niin se olisi väärin. Jos heille ei makseta palkkaa työstä ja he saavat etuutensa, se on väärin. Jos heille maksettaisiin työnteosta ja he saisivat etuutensa täysimääräisenä, suojatyöpaikkaa vailla olevat kadehtisivat. Elleivät he ymmärtäisi kadehtia, niin varmasti löytyisi taho, joka jauhaisi siitäkin.

Voitaisiinko ajatella niin, että itse työpaikka ja työn teko voisi olla heille palkkio. Luulisi olevan paljon mielekkäämpää elämää semmoinen, että voi jotain tekemällä olla hyödyksi yhteiskunnalle. Heillähän kuitenkin on toimeentulo eikä heidän ole pakko olla töissä.

Vanhoista eläkkeellä olevista ihmisistä näkee, kuinka tärkeää heille on, että he voivat tehdä jotain toisten hyväksi. Palkkaa he eivät edes halua, koska katsovat pärjäävänsä eläkkeellä. Minulla on tämmöisestä todella hyvä esimerkki ja hänellä on aika pieni eläke. Hänellä vain on aina ollut semmoinen asenne, että hän haluaa auttaa siinä missä voi.

Tulee mieleen elokuva "Postia pappi Jaakobille". Sitten kun ihmiset eivät enää lähettäneet hänelle kysymyksiä, hän koki, että oli tehnyt elämäntehtävänsä ja  oli valmis kuolemaan pois.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #4 : 08.08.11 - klo:22:00 »
:-\ Ihan miten vaan, mutta muutenkin ikävää, kun etuisuuksien pois menemisen takia ihmiset alkavat kieltäytyä töistä.
Minusta se ei ole oikein isänmaan rakentamista, vaan moraalisesti väärin.
Systeemimme on pehevahasta.. :-\

Aina tulisi minusta kannustaa työntekoon.

Niinpä.
Palkkataso kohoaa elinkustannusindeksin mukaisesti, eli ansiotason ostovoima pyritään pitämään tasaisena jatkuvasti, olipa työtaisteluja tai ei. Täten yrittäjäkin on lujilla ja pakotettu nostamaan hintoja.'

Sairauseläke millä indikaatiolla tahansa kohoaa myös, mutta ns. "taitetun indeksin" mukaan -- siis selvästi vähemmän kuin työssäkäyvän ansiotaso. No, se on oma tarinansa. Mutta:

Pulma on tämä:  Ei ole havaittu että oikeus tehdä  ansiotyötä on näinollen myös sidottu tuohon taitettuun indeksiin. Esim. erikoislääkäri, joka on jatkuvaan työhönsä työkyuvytön, sai voimiensa mukaan vielä vuonna 1999-2000 tehdä työtä huiman monta viikkotuntia, se eläke alkoi pudota 4+%:sta ja oli nollassa 50%,  mutta kaikkihan niin tekivät.  Oikeus ansiotyöhön laskettiin jakamalla vuosiansio 12:lla.  Sairaustiloissa, joissa terveydentaso vaihtelee, tuo oli erinomainen ratkaisu.   '

Sitten tulotasoa alettiin valvoa /kk, eläke katkeaa jos ansiotaso ylittää 40%,  niin, että olipa vointi mikä hyvänsä,  oikeus työskennellä sulaa kuin kinos auringossa- viime kalenterivuonna se oli 16 tuntia viikossa, tänä vuonna 12, ensi vuonna ilmeisesti inflaation tähden 6-8 tuntia.

Oikeus tehdä työtä voimiensa mukaan ei siis ole sidottu niihin voimiin eli kulloioseenkin  työkykyyn, vaan elinkustannusindeksiin ja se vähenee koska eläkeläisellä nosto eli eläkkeen ostovoima on sidottu taitettuun indeksiin.  Olen kysynyt miksi niitä ei voi periä jälkikäteen pois mitä on liikaa tienattu kun etukäteen ei voi ennustaa terveydentilaansa.
Ei voi tehdä työtä,   kun on semmonen asetus, kun sen kieltää.

Mutta kun soitin parille pitkän linjan parlamentaarikolle, he sanoi että herrrajesta, ei voi olla totta, kuin tuossa ny noin kävi...   

 
Jos osaa etukäteen luvasta olevansa ensi kuussa terve, saa eläkkeen tietysti katkaista tulevaksi kalenterikuukaudeksi.    :003:


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #5 : 09.08.11 - klo:11:07 »
Kummallisia säännöksiä tuntuu olevan joka alalla, eikä kukaan hallitse kokonaisuutta. Ihmisillä olisi erinäisistä syistä tarve tehdä osa-aikaisesti töitä, esimerkiksi terveydentilan tai perhetilanteen vuoksi. Suomessa se on kuulema erityisen vaikeaa. On yritetty luoda hyvinvointivaltiota ja on saatu aikaan pykäläviidakko, joka estää terveen järjen käytön. Voi voi voi. Onko luvassa parannusta asiaan? No voi kun ei taida olla...

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #6 : 02.09.11 - klo:19:35 »

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnanlausunto 9/2009 vp
 
< Paluu  |  Sivun loppuun
 



Tarkistettu versio 2.1 TyVL 9/2009 vp - HE 72/2009 vp


Hallituksen esitys laiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhönpaluun edistämisestä

 

Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
 

JOHDANTO
 
Vireilletulo
 
Eduskunta on 19 päivänä toukokuuta 2009 lähettäessään hallituksen esityksen laiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhönpaluun edistämisestä (HE 72/2009 vp ) valmistelevasti käsiteltäväksi sosiaali- ja terveysvaliokuntaan samalla määrännyt, että työelämä- ja tasa-arvo valiokunnan on annettava asiasta lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.
 
Asiantuntijat
 
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
• hallitusneuvos Päivi Kerminen ja ylitarkastaja Patrik Kuusinen, työ- ja elinkeinoministeriö
 • hallitussihteeri Maritta Hirvi, sosiaali- ja terveysministeriö
• etuuspäällikkö Marja-Leena Seppälä, Kansaneläkelaitos
• johtava asiantuntija Matti Ylikoski, Työter­veyslaitos
• puheenjohtaja Markku Lehto, Satakomitea
• apulaisjohtaja Kaija Kallinen, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
• lakimies Heli Puura, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
• asiantuntija, HTM Vesa Rantahalvari, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
• johtaja Pasi Paksuniemi ja asiantuntija Pauli Löija, Helsingin klubitalot ry
• koulutusjohtaja Mika Vuorela, Mielenterveyden Keskusliitto ry
• vammaispoliittinen suunnittelija Terttu Manelius, Vammaisfoorumi ry
• toimitusjohtaja Marjatta Varanka, VATES-säätiö
• johtava lakimies Heikki Kotila, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma


Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut Kehitysvammaliitto ry.
 
HALLITUKSEN ESITYS
 
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhönpaluun edistämisestä. Uusi laki koskisi sekä työeläkelakien että kansaneläkelain mukaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevia. Heidän työhön palaamistaan tuettaisiin siten, että he voisivat työkyvyttömyyseläkkeellä ollessaan ansaita eläkkeensä rinnalla työansioita ainakin 600 euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaisi heidän eläkkeeseensä.
 
Kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä saavalla voisi olla eläkkeensä rinnalla tekemästään työstä ansiotuloja enintään 600 euroa kuukaudessa ilman, että nämä työansiot vaikuttaisivat hänen maksussa olevaan työkyvyttömyyseläkkeeseensä. Työeläkelakien mukaisella täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voisi ansaita eläkkeensä rinnalla tekemästään työstä enintään 40 prosenttia työkyvyttömyyttä edeltäneestä vakiintuneesta keskiansiosta tai, jos edellä mainittu 40 prosenttia vakiintuneesta keskiansiosta on vähemmän kuin 600 euroa, enintään 600 euroa kuukaudessa. Työeläkelakien mukaisella osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva voisi ansaita enintään 60 prosenttia työkyvyttömyyttä edeltävästä keskiansiosta tai, jos edellä tarkoitettu 60 prosenttia on vähemmän kuin 600 euroa kuukaudessa, enintään 600 euroa kuukaudessa. Ehdotettua 600 euron ansaintarajaa ei sidottaisi indeksiin.
 
Jos työkyvyttömyyseläkkeen saajan työansiot ylittäisivät ehdotetun lain mukaiset ansaintarajat, hänen eläkkeensä maksaminen keskeytettäisiin ja eläke jätettäisiin lepäämään vähintään kolmeksi kuukaudeksi ja enintään kahdeksi vuodeksi. Lepäävänä olevan työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen aloitettaisiin ilman työkyvyn arviointia uudelleen eläkkeensaajan ilmoitettua eläkelaitokselle työskentelynsä päättymisestä tai työansioidensa vähentymisestä enintään ansaintarajan suuruisiksi. Ehdotetut lepäämäänjättämissäännökset koskisivat kaikkia työeläkelakien ja kansaneläkelain mukaisia työkyvyttömyyseläkkeitä.
 
Esitys liittyy valtion vuoden 2010 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
 
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2010 alusta, ja se olisi voimassa vuoden 2013 loppuun. Lain voimassaolon aikana seurattaisiin, edistääkö se käytännössä riittävästi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhön palaamista.
 
VALIOKUNNAN KANNANOTOT
 
Perustelut
 
Työhön palaaminen työkyvyttömyyseläkkeeltä
 
Pääministeri Vanhasen II hallituksen ohjelmassa painotetaan erityisesti vammaisten henkilöiden yhteiskuntaan ja työelämään osallistumisen tukemista. Työ on hallitusohjelman mukaan paras keino syrjäytymisen ehkäisemisessä ja köyhyyden torjumisessa. Vammaisten henkilöiden työelämään osallistuminen on tärkeää ja tarpeellista myös työvoiman saatavuuden turvaamiseksi.

Suomessa on tällä hetkellä työeläkelakien mukaisella täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä noin 172 400 henkilöä, joista 16 500 henkilöä on osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Vuonna 2008 tehdyn tutkimuksen mukaan täyttä työkyvyttömyyseläkettä saavista 5 prosenttia teki ansiotyötä. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä olijoista ansiotyötä teki runsas kaksi kolmannesta, ja heistä valtaosalla työ oli säännöllistä. Niistä työkyvyttömyyseläkkeellä olevista, jotka eivät ole töissä, arvioidaan runsaan 32 000 henkilön haluavan ja pystyvän työhön ainakin jonkin verran.
 
Työeläkelakien ja kansaneläkelakien mukaisten työkyvyttömyyseläkkeiden tarkoituksena on turvata henkilön toimeentulo silloin, kun hän ei terveydentilansa vuoksi kykene omalla työllään ansaitsemaan toimeentuloaan. Tämän vuoksi työkyvyttömyyseläkettä koskevissa laeissa on työntekoa rajoittavia säännöksiä, joiden ylittyessä työnteko ja siitä saadut työansiot vaikuttavat henkilölle myönnettyyn työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Hallituksen esityksessä arvioidaan, että nykyiset työkyvyttömyyseläkkeiden työntekoa rajoittavat säännökset vaikeuttavat huomattavasti työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työllistymistä. Työeläkelakien säännökset työansioiden 40 prosentin ja 60 prosentin enimmäisansaintarajoista estävät erityisesti sellaisten henkilöiden työllistymistä, joiden työkyvyttömyyseläke ja sen perusteena oleva vakiintunut keskiansio on pieni. Työhönpaluun esteenä voi olla myös se, että työeläkelakien mukaan eläkkeen lepäämään jättäminen ei ole mahdollista. Kansaneläkelain mukaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhön hakeutumista rajoittaa erityisesti se, etteivät kansaneläkelain työkyvyttömyyseläkkeen lepäämäänjättämissäännökset koske kuntoutustuella eikä työeläketulolla vähennetyllä työkyvyttömyyseläkkeellä olevia henkilöitä. Myös eläkkeensaajan asumistuen menettäminen eläkkeen lepäämässäolon ajalta vähentää työhön hakeutumista.

Työhönpaluun edistäminen
 
600 euron ansaintaraja
 
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että työkyvyttömyyseläkettä saavat voivat ansaita eläkkeensä rinnalla ainakin 600 euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa heidän eläkkeeseensä. Tämä ehdotettu 600 euron ansaintaraja koskee sekä työeläkelakien että kansaneläkelain mukaisia työkyvyttömyyseläkkeitä. Ansaintarajaa ei sidota indeksiin, koska erityislaki on voimassa neljän vuoden määräajan.
 
Kansaneläkelaitoksen täyttä työkyvyttömyyseläkettä saavilla henkilöillä on vuodesta 1999 saakka ollut oikeus ansaita 588,66 euroa kuukaudessa ilman, että työtulo vaikuttaa työkyvyttömyyseläkkeen maksamiseen. Säännöksen tarkoituksena on luoda eläkkeellä oleville mahdollisuus kohentaa toimeentuloaan eläkkeen lisäksi ansaittavalla työtulolla. Säädettyä tulorajaa ei ole sidottu indeksiin, eikä se sen vuoksi ole seurannut yleistä palkkojen ansiokehitystä. Jos säädettyyn ansaintarajaan tehtäisiin indeksikorotus, se nostaisi ansiorajan noin 700 euroon kuukaudessa. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ilman indeksitarkistusta ehdotettu ansaintaraja korottaisi kansaneläkelain mukaisella täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä olevan ansaintarajaa nykyisestä vain noin 11 euroa kuukaudessa, ja toteaa, että ehdotettua korkeampi ansaintaraja kannustaisi tehokkaammin työntekoon.
 
Työkyvyttömyyseläkkeellä olevien ansaintarajan nostamisella 600 euroon pyritään hallituksen esityksen mukaan edistämään eläkkeellä olevien työllistymistä. Valiokunta huomauttaa, että ehdotettu 600 euron kuukausiansaintaraja saattaa kuitenkin joissakin tapauksissa tosiasiallisesti päinvastoin vaikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työllistymistä. Tämä johtuu siitä, että nykyisellä työehtosopimusten mukaisella vähimmäispalkkatasolla päästään jo noin 17-20 viikkotyötunnilla työansioon, joka ylittää ehdotetun 600 euron ansaintarajan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tämä on johtanut jo nykyisillä työkyvyttömyyseläkkeitä koskevilla ansaintarajoilla tilanteisiin, joissa eläkkeellä oleva työntekijä on joutunut lyhentämään työaikaansa tai kieltäytymään sovituista palkan yleiskorotuksista. Työnantajan kannalta työtuntien vähentäminen saattaa johtaa lisähenkilöstön rekrytointitarpeeseen, mikä taas saattaa johtaa lyhyttä työpäivää tekevän työkyvyttömyyseläkkeellä olevan henkilön työsuhteen päättymiseen.

Valiokunta toteaa, että tällaisten tilanneiden syntyminen saattaa entisestään vaikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhönpaluuta, ja esittää, että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsee ansaintarajan nostamista 700 euroon kuukaudessa.


Eläkkeen lepäämään jättäminen
 
Ehdotetun lain mukaan työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen keskeytetään ja eläke jätetään lepäämään vähintään kolmen kuukauden ja enintään kahden vuoden ajaksi, jos työkyvyttömyyseläkkeellä olevan ansiot ylittävät säädetyn 600 euron kuukausirajan. Lepäämään jätetty eläke on oikeus saada takaisin säädetyn kahden vuoden puitteissa ilman työkyvyn uudelleen arviointia, kun henkilön ansiot vähenevät enintään 600 euron ansaintarajan suuruisiksi. Myös määräajaksi myönnetty työkyvyttömyyseläke on mahdollista jättää lepäämään. Lepäämäänjättämiskertoja ei ole rajoitettu, mutta eläkkeen voi saada uudelleen lepäämään vain, jos henkilön työkyvyttömyyseläke on ollut lepäämäänjättämiskertojen välillä maksussa vähintään kolme kuukautta.
 
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää hyvänä hallituksen ehdotusta siitä, että eläkkeen lepäämään jättäminen ulotetaan koskemaan myös työeläkelakien mukaisia eläkkeitä. Valiokunta kuitenkin huomauttaa, että ehdotettu kahden vuoden lepäämäänjättämisaika voi olla liian lyhyt erityisesti mielenterveydellisistä syistä työkyvyttömyyseläkkeellä olevien henkilöiden työllistymisen edistämisessä. Turvallinen ja pitkäaikainen siirtymisvaihe eläkkeeltä työhön on mielenterveyskuntoutujien työllistymisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Epävarmuus eläkkeeseen perustuvan toimeentulon jatkumisesta kahden vuoden työskentelyn jälkeen heikentää terveydentilaa ja vaikeuttaa työllistymistä entisestään. Kahden vuoden siirtymisaika voi olla liian lyhyt myös muista syistä työkyvyttömyyseläkkeellä oleville. Työkyvyttömyyden vuoksi työelämän ulkopuolella olleelle ei edes kahden vuoden säännöllinen työssäolo aina anna varmuutta työssä jaksamisesta, mikä saattaa johtaa siihen, että eläkkeensä lepäämään siirtänyt saattaa onnistuneenkin kahden vuoden työskentelyn jälkeen pysyvän työllistymisen sijasta siirtyä takaisin työkyvyttömyyseläkkeelle.

Ehdotetussa laissa työkyvyttömyyseläkkeen lepäämäänjättämiskertoja ei ole rajattu, vaan työkyvyttömyyseläkkeelle palannut voi jättää eläkkeensä uudelleen lepäämään. Eläkkeen lepäämään jättäminen uudelleen edellyttää kuitenkin, että työkyvyttömyyseläkettä maksetaan välillä vähintään kolmen kuukauden ajalta. Tämä pakollinen kolmen kuukauden eläkkeelläolo voi valiokunnan saaman selvityksen mukaan johtaa tilanteisiin, joissa onnistunut työsuhde joudutaan väliaikaisesti keskeyttämään kolmeksi kuukaudeksi, koska työeläkettä saava henkilö ei kahden vuoden työssäolon perusteella uskalla luopua hänelle myönnetystä työkyvyttömyyseläkkeestä. Työsuhteen katkaiseminen kolmen kuukauden ajaksi ei valiokunnan käsityksen mukaan tällaisissa tapauksissa ole työllistymistavoitteiden saavuttamisen kannalta mielekästä, ja valiokunta katsookin, että eläkkeensaajan pyynnöstä eläkkeen lepäämistä tulisi näissä tapauksissa voida jatkaa ilman pakollista eläkejaksoa. Ennen päätöstä eläkkeen jättämisestä uudelleen lepäämään työkyvyttömyyseläkettä saavan tilanne tulisi tarkistaa yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Pysyvän työllistymisen ja työelämään kiinnittymisen kannalta neljän vuoden yhtäjaksoista eläkkeen lepäämässäoloa voidaan pitää riittävänä.

Valiokunta esittää, että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsee pakollisen kolmen kuukauden eläkejakson tarpeellisuutta.
 

Työvoimapalvelut työkyvyttömyyseläkettä saavan työllistymisen tukena
 
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että työttömyyseläkkeensä lepäämään jättäneellä on nykyisen lainsäädännön perusteella oikeus saada työvoimahallinnon palveluja työllistymisen tukemiseksi. Työttömyysturvajärjestelmässä henkilöä ei pidetä työkyvyttömänä sinä aikana, kun hänen työkyvyttömyyseläkkeensä on lepäämässä. Työkyvyttömyyseläkettä saavien mahdollisuudesta saada työvoimahallinnon palveluja työllistymisen tukemiseksi hallituksen esityksessä ei arvioida. Valiokunta pitää tätä puutteena ja toteaa, että hallituksen esityksessä olisi tullut tarkemmin arvioida työkyvyttömyyseläkettä saavien ja eläkkeensä lepäämään jättäneiden henkilöiden mahdollisuuksia ja oikeuksia saada työvoimahallinnon palveluita.

Työkyvyttömyyseläkkeen saaja, joka pyrkii takaisin työelämään ja hakee töitä TE-toimistossa, kirjataan työnhakijaksi. Henkilön mahdollisella työkyvyttömyydellä ei siten ole merkitystä tutkittaessa työnhakijaksi rekisteröitymisen edellytyksiä. Sen sijaan työkyvyttömyyseläkettä saavan henkilön kirjaaminen työttömäksi työnhakijaksi edellyttää, että TE-toimisto arvioi henkilön työkykyiseksi ja että henkilön työllistymistä voidaan tukea tuloksellisesti julkisella työvoimapalvelulla. Työkyvyttömyyseläkkeensä lepäämään jättänyttä ei pidetä työkyvyttömänä, joten hänet voidaan kirjata työttömäksi työnhakijaksi ilman erillistä arviointia. Työttömänä työnhakijana työkyvyttömyyseläkettä saavat ja eläkkeensä lepäämään jättäneet ovat oikeutettuja palkkatukeen ja muihin työllistymistä edistäviin toimiin.
 
Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain ja sitä koskevan ohjeistuksen perusteella eläkkeen lepäämään jättäneellä on oikeus palkkatukeen ja muihin työllistymistä edistäviin toimiin. Lain 7 luvun 3 §:n mukaan palkkatukea ei kuitenkaan voida myöntää, jos työsuhde, jota varten tuki on tarkoitettu, on alkanut ennen kuin tuen myöntämisestä on tehty päätös. Käytännössä tämä saattaa estää eläkkeen lepäämään jättäneen henkilön työllistämisen palkkatuettuun työhön, koska henkilö ei voi jättää eläkettään lepäämään, ennen kuin hänellä on työtuloja ja hän on työsuhteessa.

Eläkkeen lepäämään jättäminen voi muodostua merkittäväksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työllistymisen keinoksi, jos lepäämään jättämisjärjestelyyn saadaan joustavasti liitetyksi palkkatuki, jolla madalletaan eläkkeeltä työhön siirtyvän rekrytointikynnystä. Palkkatuki tulisi olla mahdollista myöntää jo eläkkeen voimassaolon aikana. Valiokunta pitää tärkeänä, että palkkatukea koskevia säännöksiä selkiytetään ja tarvittaessa muutetaan tältä osin siten, että työkyvyttömyyseläkettä saavien ja eläkkeensä lepäämään jättäneiden työllistämistä voidaan edistää käyttämällä heidän työllistämiseensä joustavasti myös palkkatuettua työtä.
 
Lain vaikutusten seuranta
 
Ehdotetusta erillislaista huolimatta työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työllistyminen saattaa Suomen poikkeuksellisen huonosta taloudellisesta tilanteesta johtuvan työttömyyden kasvun vuoksi olla vaikeaa. On vaarana, että neljän vuoden aikana lain vaikuttavuudesta ei tämän vuoksi saada riittävästi tietoa, jonka perusteella pystyttäisiin arvioimaan toistaiseksi voimassa olevan lain säätämisen tarpeellisuus. Valiokunta pitääkin tärkeänä, että poikkeuksellinen taloudellinen tilanne otetaan huomioon harkittaessa toistaiseksi voimassa olevan lain tarpeellisuutta. Lisäksi valiokunta katsoo, että tarvittaessa tulee harkita määräaikaisen lain voimassaolon jatkamista neljän vuoden jälkeen.

Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä työkyvyttömyyseläkkeellä olevien henkilöiden mahdollisuuksia osallistua työkykynsä mukaan työelämään ja luoda nykyistä paremmat mahdollisuudet satunnaisten ja lyhytaikaisten töiden vastaanottamiseen. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää hallituksen esityksen tavoitteita ja esitettyjä toimenpiteitä merkittävinä ja oikeansuuntaisina. Valiokunta kuitenkin toteaa, että esitetyt toimenpiteet eivät yksinään ole riittäviä työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhönpaluun edistämisessä, ja katsoo, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työllistymisen edistämiseksi tulee edelleen harkita myös muita toimia.
 
Lausunto
 
Lausuntonaan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta esittää,
 
että sosiaali- ja terveysvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.
 
Helsingissä 4 päivänä kesäkuuta 2009
 
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
 pj. Arto Satonen /kok
vpj. Jukka Gustafsson /sd
jäs. Hannakaisa Heikkinen /kesk
Anna-Maja Henriksson /r
Arja Karhuvaara /kok
Johanna Karimäki /vihr
Merja Kuusisto /sd
Merja Kyllönen /vas
Jari Larikka /kok
Markus Mustajärvi /vas
Paula Sihto /kesk
Katja Taimela /sd
Tarja Tallqvist /kd
Jyrki Yrttiaho /vas
vjäs. Juha Rehula /kesk
Lenita Toivakka /kok (osittain)



Valiokunnan sihteerinä on toiminut
 neuvotteleva virkamies Marjaana Kinnunen


ERIÄVÄ MIELIPIDE
 
Perustelut
 
Lakimuutoksen tavoitteena on edistää työkyvyttömyyseläkkeellä olevan työhönpaluuta. Tavoite on sinällään aivan oikea. Eläkkeen rinnalla ansaittavalle työansiolle asetettu kiinteä euromääräinen raja johtaa kuitenkin lain alkuperäisen tarkoituksen vesittymiseen, jos se asetetaan liian alas ja jos sitä ei tarkisteta vuosittain. Kuudensadan euron raja tarkoittaisi tulevaisuudessa sitä, että sovitettaessa yhteen työansioita ja eläkettä joko työaikaa pitää supistaa tai palkkaa pienentää. Se ei ole tarkoituksenmukaista, mikäli tavoitteena on se, että eläkkeensaaja saa osan toimeentulostaan ansiotyöstä.
 
Asetettua rajaa tulee myös tarkistaa vuosittain, jotta se seuraa palkka- ja hintakehitystä. Tällaisen palkkakaton asettaminen sille kohderyhmälle, joka jo muutoinkin on työmarkkinoilla vaikeassa asemassa tai yrittää paluuta töihin, on epäoikeudenmukainen. Vaikka valiokunta tukeekin lausunnossaan ansaintarajan nostamista kuudestasadasta eurosta seitsemäänsataan euroon, se ei esitä rajan tarkistamista vuosittain. Siksi esitämme lisättäväksi 3 §:ään uuden 2 momentin.
 
Hallituksen esityksessä eläkkeen lepäämään jättäminen rajataan kahteen vuoteen, vaikka se on kansaneläkkeen osalta ollut aiemmin viisi vuotta. Esimerkiksi mielenterveyskuntoutujien kohdalla kahdenkaan vuoden työnteko ei vielä kerro työssä jaksamisesta koko totuutta. Epävarmuus perusturvasta voi jopa johtaa terveydentilan heikkenemiseen, sillä mielen sairaus saattaa olla syklittäinen.
 
Esitämme myös voimaantulosäännöstä tarkistettavaksi niin, että laki olisi voimassa vuoteen 2015 asti.

Mielipide
 
Edellä olevan perusteella esitämme,
 
että lakiehdotus hyväksytään muutettuna (Eriävän mielipiteen muutosehdotukset)
 
Eriävän mielipiteen muutosehdotukset
 

Elämä on kemiaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #7 : 03.09.11 - klo:18:22 »
Minullepas tarjottiin taas työpaikkaa jota voisi hyvällä syyllä nimittää vaikka noinkin, olin ihan liikuttunut, kuinka ne viittiikin...  ilmoita sitten kun jaksat...  toisaalta tiedän, kuinka hirveää oli kun paiskattiin pöydänkulmalle nippu loppulausuntoja ja sanottiin että sori vaan mutta nää on sun perintösi...   siinä teki mieli itkeä.  Nyt Leena tulee, ja ne pois tekee. Ja tekeekin hyviä. 

Hohhoi!  Että olen onnellinen.  On elatus ja vaatteet, tarjolla jotakin joka hyödyttää toisia, pysyvätpähän hoitotakuussa.  Ja aamulla heräsin aivot oikeinpäin päässä,täydellisesti ja  kokonaan. Ja päivän matka tehtynä lähemmäs Jumalaa.

 :069: :026: :P
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Suojatyöpaikat
« Vastaus #8 : 03.09.11 - klo:18:25 »


                                                                  :023:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024