Kirjoittaja Aihe: Torkkupeitot  (Luettu 3012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Torkkupeitot
« : 17.04.11 - klo:13:11 »
Torkkupeitot kelpas, mutta vanhuksilta vietiin.

Kelan tyly päätös: 100-vuotiaita liikaa - ei villapeittoja!
Julkaistu: 17.04.2011 08:15
Kommentteja ()

Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä (kesk.) on riistänyt vanhuksilta perinteiset villapeitot.

Kela perustelee päätöstään viedä satavuotiailta villapeitot ja onnittelukukat säästöillä.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Talouselämä.

Kelan mukaan sata vuotta täyttäviä on nykyään liian paljon

Väestörekisterikeskuksen mukaan viime vuonna satavuotispäivää vietti noin 300 suomalaista.

Talouselämän mukaan päätös on tehty viime syksynä samaan aikaan, kun kansanedustajat saivat kohutut torkkupeitot. Kela on eduskunnan suoraan valvoma laitos.

Päätös astui voimaan tämän vuoden alussa.

Satavuotiaat kuitenkin saavat edelleen adressin, jonka Hyssälä allekirjoittaa.

Kelan valtuutettujen puheenjohtaja Anneli Kiljunen (sd.) ei pidä luopumista huopapeitoista kustannuskysymyksenä.

- En tiedä, paljonko huovat maksavat, sillä huopa-asia ei kuulu Kelan valtuutettujen toimialueeseen. En kuitenkaan malta uskoa, että niistä luopuminen olisi tehty kustannussyistä.

Kiljunen pitää satavuotiaiden muistamista hienona eleenä.

- Olen miettinyt, onko huopa paras tapa muistaa, sillä monilla on jo ennestään huopia. Se on ollut yksi lämminhenkinen tapa muistaa ikääntyneitä satavuotiaita. Tärkeintä kuitenkin on, että heitä muistetaan myös jatkossa muulla tavalla.

"En muista, paljonko tulee säästöjä"


IS tavoitti lauantaina Kelan osastopäällikön Juhani Rantamäen.

Paljonko huopapeitot maksavat?

- En osaa sanoa, koska olen lapsimessuilla, enkä töissä. En osaa ulkoa, paljonko ne maksavat.

Minkälaisia säästöjä Kela sai muuttamalla vanhaa perinnettä?

- En osaa sanoa ulkoa, koska en ole töissä.

Mikä oli perusteena muuttaa muistamiskäytäntöä?

- En muista, mikä oli perusteena päätökseen. Katsoimme, että on tyylikäs tapa, kun Kela muistaa adressilla. Se on saanut hyvän vastaanoton.

Koska muutos astui voimaan?

- Se on ollut jo pidemmän aikaa, muistinvaraisesti kuukausia.   

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #1 : 17.04.11 - klo:14:03 »
Torkkupeitot kelpas, mutta vanhuksilta vietiin.

Kelan tyly päätös: 100-vuotiaita liikaa - ei villapeittoja!
Julkaistu: 17.04.2011 08:15
Kommentteja ()

Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä (kesk.) on riistänyt vanhuksilta perinteiset villapeitot.

Kela perustelee päätöstään viedä satavuotiailta villapeitot ja onnittelukukat säästöillä.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Talouselämä.

Kelan mukaan sata vuotta täyttäviä on nykyään liian paljon

Väestörekisterikeskuksen mukaan viime vuonna satavuotispäivää vietti noin 300 suomalaista.

Talouselämän mukaan päätös on tehty viime syksynä samaan aikaan, kun kansanedustajat saivat kohutut torkkupeitot. Kela on eduskunnan suoraan valvoma laitos.

Päätös astui voimaan tämän vuoden alussa.

Satavuotiaat kuitenkin saavat edelleen adressin, jonka Hyssälä allekirjoittaa.

Kelan valtuutettujen puheenjohtaja Anneli Kiljunen (sd.) ei pidä luopumista huopapeitoista kustannuskysymyksenä.

- En tiedä, paljonko huovat maksavat, sillä huopa-asia ei kuulu Kelan valtuutettujen toimialueeseen. En kuitenkaan malta uskoa, että niistä luopuminen olisi tehty kustannussyistä.

Kiljunen pitää satavuotiaiden muistamista hienona eleenä.

- Olen miettinyt, onko huopa paras tapa muistaa, sillä monilla on jo ennestään huopia. Se on ollut yksi lämminhenkinen tapa muistaa ikääntyneitä satavuotiaita. Tärkeintä kuitenkin on, että heitä muistetaan myös jatkossa muulla tavalla.

"En muista, paljonko tulee säästöjä"


IS tavoitti lauantaina Kelan osastopäällikön Juhani Rantamäen.

Paljonko huopapeitot maksavat?

- En osaa sanoa, koska olen lapsimessuilla, enkä töissä. En osaa ulkoa, paljonko ne maksavat.

Minkälaisia säästöjä Kela sai muuttamalla vanhaa perinnettä?

- En osaa sanoa ulkoa, koska en ole töissä.

Mikä oli perusteena muuttaa muistamiskäytäntöä?

- En muista, mikä oli perusteena päätökseen. Katsoimme, että on tyylikäs tapa, kun Kela muistaa adressilla. Se on saanut hyvän vastaanoton.

Koska muutos astui voimaan?

- Se on ollut jo pidemmän aikaa, muistinvaraisesti kuukausia.   


Surkuhupaisaa

Vapaaehtoiset tilkkukillat lähettävät Japanin tsunamilapsille noin sata lohtupeittoa ja saivat niille lentorahdin lahjaksi. Ne ovat muuten paljon tyylikkäämpiä ja kalliimpia kuin Kelan lopetetut peitot.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #2 : 17.04.11 - klo:14:09 »
 >:(  Eihän ne anna peittoja enää muillekan. Minä kun elo-syyskuun taitteessa jouduin Meikkuun, se oli juuri se ajankohta täsmälleenm jona kylmeni, ei annettu peittoa. Pussilakana vain. Ei annettu koska niitä ei ollut. Seuraavalla kerralla vien omat lääkkeet - ei ollut osastolla - ja ehdottomasti oman peiton.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #3 : 17.04.11 - klo:15:06 »
Symboleissa säästämällä pääsee kansansuosiosta eroon halvalla ja äkkiä.

Olin kerran töissä pienessä yrityksessä, joka myytiin isolle (siis tosi isolle ja erittäin rahakkaalle) yritykselle.

Yksi tyhmimmistä muutoksista oli se, että viikkopalaveriin ei saanut ostaa pullaa talon laskuun.

Sillä keinoin opetettiin väelle tehokkasti, missä arvossa uusi omistaja heitä pitää. Eikä tullut kalliiksi.

Mt


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #4 : 17.04.11 - klo:15:18 »
Minä oikeasti tahtoisin tietää mikä sitä Hyssälää vaivaa. Minä kerran keskustelin puhelimessa --- montakohan kertaa olen kertonut tämä --- mutta kun se oli niin tavatonta. Ensin se luuli minun olevan väärässä ja kun en ollut, rupesi kirkumaan aivan holtittomasti. KELAn pj:ksi semmoinen tätsykkä. Joham se nostaa tolkuttomia eläkkeitä niistä ministeryksistä ja luottamustoimista, ei, lisää pitää vain saada...  Voi kun joku selittäis, ei olisi vaaraa että sanoo väärää todistusta kauimmaisestaan, m ikä on -- miksi se halusi sinne??

Miksi haluta hommaan johon ei kukaan häntä tahdo, jota ei osaa, jonka kuukausipalkkaa ei tarvitse?  
Minä en menisi jo siksi että on inhottavaa olla jossain minne sinua ei kerta kaikkiaan haluta.

Hohhoi. Kyllä taas näkee erttä Leenalla on juttu kesken. Nukuin huonosti viime yölnä. Nyt lopetan täällä poukkimisen.  :069: :006: :024:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #5 : 17.04.11 - klo:15:26 »
>:(  Eihän ne anna peittoja enää muillekan. Minä kun elo-syyskuun taitteessa jouduin Meikkuun, se oli juuri se ajankohta täsmälleenm jona kylmeni, ei annettu peittoa. Pussilakana vain. Ei annettu koska niitä ei ollut. Seuraavalla kerralla vien omat lääkkeet - ei ollut osastolla - ja ehdottomasti oman peiton.

Moi

Minulla on aina omat dosetit mukana, kun niiltä aina puuttuu joku lääke. Se on paljon helpompaa, vaikka lääkkeet kuuluu hintaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #6 : 17.04.11 - klo:15:33 »
Symboleissa säästämällä pääsee kansansuosiosta eroon halvalla ja äkkiä.

Just näin. Usein toissijaiset asiat harmittavat ihmisiä, siis ne, jotka eivät maksa paljon mitään. Ihmiset kiinnittävät huomiota muutamiin miljoonin, kun pitäisi huomioida ne miljardit.

Kyllä joka vanhuksella niitä villaisia ja huopaisia torkkupeittoja riittää omasta takaa. Äitini kuoli v. 2003 ja häneltä jäi kymmenkunta torkkupeittoa. Valtaosa käyttämättä. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että Kela toimittaa villa/huopapeittoja vanhuksille.
Acta, non verba.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #7 : 17.04.11 - klo:17:04 »
Ehkä torkkupeiton vaihtamisen adressiin viälä ymmärtää, mutta onnittelukukkien poistamista ei. :018:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #8 : 17.04.11 - klo:19:31 »
Moi

Minulla on aina omat dosetit mukana, kun niiltä aina puuttuu joku lääke. Se on paljon helpompaa, vaikka lääkkeet kuuluu hintaan.

No niin, siinä se nähtiin, jatkossa samat tempaukset.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #9 : 18.04.11 - klo:14:39 »
  Todellista vastuunkantoa ?

Iltalehti.fi
Hyssälä pakoili kysymyksiä

Maanantai 18.4.2011 klo 13.35

Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä ilmoitti, että hän ei ryhdy sunnuntai-iltana shaaleista puhumaan.

Kela luopui 100-vuotiaiden lahjapeitoista - "Tylyä meininkiä"

Hyssälä totesi Kelan tiedotuspäällikön välityksellä sunnuntai-illan suussa, että hän voi sanoa asiasta jotakin aikaisintaan puoliltapäivin maanantaina - "jos se nyt enää ketään siinä vaiheessa kiinnostaa".

Yhtä täydellinen radiohiljaisuus vallitsi Kelan kakkosnaisen Helena Pesolan suunnassa. Hän ei vastannut sen enempää puhelimeensa kuin puhelimeen jätettyyn soittopyyntöönkään.

Kelan johtoryhmän kolmas jäsen Mikael Forss vastasi sentään kännykkään. Hän ei kuitenkaan suostunut puuttumaan asiaan mitenkään. Hänen mukaansa päätös on ollut Hyssälän, "ja kun asia ei kuulu millään tavalla minulle, olisi epäkorrektia, jos alkaisin sitä kommentoida".

Vielä selvemmin asian ilmaisi Kelan hallituksen puheenjohtaja, valtiosihteeri Velipekka Nummikoski:

- Nämä ovat johtoryhmätason kysymyksiä. Nämä eivät kuulu missään nimessä Kelan hallitukselle.

Keskustalainen Hyssälä nimitettiin sosiaali- ja terveysministerin paikalta Kansaneläkelaitoksen johtoon viime keväänä. Uusissa tehtävissään hän aloitti lokakuussa.

Kelassa pääjohtaja vastaa strategisesta suunnittelusta sekä operatiivisesta johtamisesta ja kehittämisestä. Lisäksi hän esittelee asiat Kelan hallitukselle, panee hallituksen päätökset toimeen ja valmistelee työjärjestyksen hallituksen päätettäväksi. Hyssälä istuu myös kirstun päällä.


Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Torkkupeitot
« Vastaus #10 : 18.04.11 - klo:16:16 »
 Jos villainen oli liian kallis.
Oiskohan tuon hinta ollut sopiva ?


http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00070489