Kirjoittaja Aihe: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )  (Luettu 22916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #75 : 07.10.14 - klo:09:37 »


 "Keskustelu vaikuttaa useintoisten ohipuhumiselta. Hyvä niin. Siitä voi jotain syntyä." ----  Mitä tuo sitten tarkoitti ?



   Ohipuhumisen ja lipsumisen ero on siinä, että edellinen on yhteyden hakemista. Lipsuminen johtuu tarkkaavaisuuden puutteesta, etten sanoisi välinpitämättömyydestä. On se kieltämättä myös välineiden kulumisesta johtuvaa. Käyttö kuluttaa. Onneksi uusia saa kaupasta.  :025:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #76 : 07.10.14 - klo:09:45 »
Hyviä argumenttejä sinulla. Tämä se on keskustelua tällainen. Ihmiset eivät riitele, eikä sapeleita kalistella. Vähän vain hiotaan kaikessa ystävyydessä.  :023:

Koetan olla tarkempi ilmaisuissa. Sormenkaan ei tarvitse olla aina liipaisimella.  :071:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #77 : 07.10.14 - klo:11:19 »
En tiedä liittyykö aiheeseen.
Koen että itselleni on aika vaikeaa suostuminen, tyytyminen, tyyntyminen, nöyryys, nöyrtyminen.
Olen ilmeisen itseriittoinen.
Toisaalta ylpeänä en itseäni pidä, eri asia miltä näyttää ulospäin, mutta itse koen olevani muita huonompi.

Uskon elämään liittyenkin, välillä unohdan että uskoni ei suinkaan perustu siihen miten itse uskon,
elän, tunnen, koen...vaan siihen mitä Jeesus on tehnyt puolestani, ja mitä Jeesus on.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #78 : 07.10.14 - klo:12:16 »
En tiedä liittyykö aiheeseen.
Koen että itselleni on aika vaikeaa suostuminen, tyytyminen, tyyntyminen, nöyryys, nöyrtyminen.
Olen ilmeisen itseriittoinen.
Toisaalta ylpeänä en itseäni pidä, eri asia miltä näyttää ulospäin, mutta itse koen olevani muita huonompi.

Uskon elämään liittyenkin, välillä unohdan että uskoni ei suinkaan perustu siihen miten itse uskon,
elän, tunnen, koen...vaan siihen mitä Jeesus on tehnyt puolestani, ja mitä Jeesus on.


Silloin onkin hyvä hetki ajatella tuokio muuta kuin itseään ja omia erilaisia puoliaan. Virkistää, usko pois.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #79 : 07.10.14 - klo:12:21 »
Tääl Docens! :026:

Kun minua jaksottain synkkyys vankilassa ahdistaa uhkasi ja liikaa itseäni vatvomaan lankesin, myötänään, kuka minä olem, kyselin, minä kysymyksen vaihdoin.

Se oivalliseksi osoittautui.
Minä "kenen minä olen" muotoon sen asettelin.
Siihen vastauksen nopeasti havaitsin.

Sinun Jumalani minä olen.

Welien, suo tämän välineen itsellesi lohtu tuottaa. Tähän päivittäin kilvoittele. Tahi jaksamisen mukaan niin toimi. Vointisi paranevan taata saatan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #80 : 07.10.14 - klo:13:02 »
Kiitos sanoistasi, Leena. Tahdonpa niitä yrittää muistaa.  :039:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #81 : 07.10.14 - klo:13:15 »
Nöyryydellä on parhaimmillaan paljon hyvää tekevää vaikutusta, kun se on aitoa ja tiedostamatonta. Se lisää yhteyttä, rakkautta, hyväksyntää. Se myös hoitaa mielenterveyttä koska nöyrä pysyttelee lähellä maanpintaa, on rehellinen, eikä kuvittele itsestään liikoja. Aitoa nöyrää on helppo lähestyä. Aidossa nöyryydessä on jotain Jumalallista, koska ihminen on luonnostaan itseriittoinen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #82 : 07.10.14 - klo:14:47 »
Taidan olla luonnostaan itseriittoinen  :017:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #83 : 07.10.14 - klo:14:53 »
Jeps...näinpä...en vaan tiedä miksikä nykyisin eväät loppuu aika tihiään siihen nähden mitä
muistan olleen 30 vuotta sitten ??
Joko kulutus on lisääntynyt tai sitten eväät vähentyneet.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #84 : 07.10.14 - klo:15:01 »
Taidan olla luonnostaan itseriittoinen  :017:

Niin minäkin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #85 : 07.10.14 - klo:15:05 »
Kertokaas mitä tuo itseriittoisuus tarkoittaa?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #86 : 07.10.14 - klo:15:14 »
No, kehun itseäni ja elämääni ja sellaista. Voisihan sitä olla hiljaakin. En  tietysti haluaisi esiintyä kopeana.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #87 : 07.10.14 - klo:15:36 »
Tuo saattaa tarkoittaa varmaankin monenkaltaista asiaa.
Ehkä sitä esim. kun minä vaan vapisevin käsin yritän kuskata omaa kahvikuppiani pöytään,
enkä ota vastaan apua vaikka tarjottaiskin.
Ja monta muutakin tilannetta, en suostu ottamaan apua vastaan.
Ja ehkä sellaista että en anna aikaani toisille, pidän kiinni omista oikeuksistani.
Uskon asioissahan on paha juttu jos koen että en tarvitse Jumalaa, pärjään omillani.
Tällaista hajanaista tuli itselläni tästä mieleen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #88 : 07.10.14 - klo:16:13 »
Minusta itsensä kehuskelu ei ole itseriittoista ollenkaan, jos siis muille ääneen kehuskelee. Siinähän on nimittäin riippuvainen siitä, miten muut vastaavat, heidän arviostaan. Kerjää kehuja.

Itseriittoinen tulee hyvin toimeen kuulematta muiden mielipiteitä, ottamatta vastaan apua. Ei tarvitse muita ihmisiä viihdyttämään itseään. Sopiva annos itseriittoisuutta on hyväksi.

Pohjalaisuudesta sen verran, että minusta on vaikuttanut että sieltä kotoisin olevat koettaisivat pärjätä omillaan. Jonkinasteista kilpailunhalua olen myös ollut havaitsevinani (tyyliin Esko Aho, jonka kuulemma piti saada pelata pokeria niin pitkään kunnes itse oli voitolla, ja muuttui nyreäksi jos kaveri halusi lopettaa ennen tätä). Kai tuollaista voi ympäristönsä asenteista itseensä imeä. Onko se sitten ylpeyttä vai jotain muuta. Ja tämä havaintoni koskee siis suomenkielisiä pohjalaisia, pohjanmaan rantaruotsalaiset ovat ihan eri tapaus.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #89 : 07.10.14 - klo:16:24 »
Pohjalaisten vahvuus ei minusta ole ylpeilyä, se on reiruutta.

Nynnyys ei ole nöyryyttä. Se on itsensä häpeämista. Asioiden vähättely on silloin  ominaista. Se ei ole rehellistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)