Kirjoittaja Aihe: Ystävä  (Luettu 8081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Ystävä
« : 22.06.09 - klo:15:22 »
Viisveisaaja  kirjoitti 22.06.2009. kello 20:02. Vs: Sillä Herra ei jätä rankaisematta...
Joo joo joo.
Eilen olin töttöröö ja nyt on morkkis.
En jaksa edes miettiä mitä olin kirjoittamassa, kun noita levottomia textejä tuli.



Viisveisaaja.

Et ole sen huonompi kuin kukaan meistä ja ei meistä kukaan ole Sinua tuomitsemaan ja jos on …

Toivon Sinulle hyvää kesää ja sääli vähän heparia, vaikka olisikin helle. Olen itse pikku hiljaa väistymässä …
mutta maailma on pieni ja koskaan ei tiedä jos törmätään .

Terv.  Benkku.
Ps. Tässä Sinulle kesän 2009 biisi.

http://www.youtube.com/watch?v=P2Pfq9hZyI4

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ystävä
« Vastaus #1 : 22.06.09 - klo:17:27 »
Niinhän sitä sanotaan, että paheiden summa on vakio. Jos minulla ei ole tätä pahetta, niin sitten minulla on tuo pahe. Eipä siinä auta ruveta toisia tuomitsemaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ystävä
« Vastaus #2 : 22.06.09 - klo:20:28 »
Tulipa tuossa mieleeni yksi juttu, jonka olen huomannut käytännössä.
Jos minä puhun ystävälleni jostain omasta heikkoudestani, puhun hänelle siitä niin kauan kuin hän jaksaa kuunnella ojentamatta ja paheksumatta.

Esimerkki:  Sanon, että roikun netissä, kun pitäisi pestä ikkunoita, siivota, leikata ruohoa ym. Jos ystävä enemmän kuuntelee ja toteaa korkeintaan, että tuleepa tuota itsekin roikuttua, niin voin jauhaa asiani loppuun saakka. Jos hän taas toruu, että minun pitäisi terästäytyä ja minulla pitäisi olla itsekuria, alan puolustella itseäni. Siirrän ongelman itsestäni ystävääni.

Luulen, että synnin saarnaamisessa synniksi on jotain samaa. Ei näitä ehkä ihan suoraan voi verrata toisiinsa, mutta kuitenkin. Minun pitäisi itseni tulla tajuamaan oma tilani niin, että naapuri ei alkaisi tehdä parannusta minun synneistäni.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ystävä
« Vastaus #3 : 23.06.09 - klo:09:28 »
Tulipa tuossa mieleeni yksi juttu, jonka olen huomannut käytännössä.
Jos minä puhun ystävälleni jostain omasta heikkoudestani, puhun hänelle siitä niin kauan kuin hän jaksaa kuunnella ojentamatta ja paheksumatta.

Esimerkki:  Sanon, että roikun netissä, kun pitäisi pestä ikkunoita, siivota, leikata ruohoa ym. Jos ystävä enemmän kuuntelee ja toteaa korkeintaan, että tuleepa tuota itsekin roikuttua, niin voin jauhaa asiani loppuun saakka. Jos hän taas toruu, että minun pitäisi terästäytyä ja minulla pitäisi olla itsekuria, alan puolustella itseäni. Siirrän ongelman itsestäni ystävääni.

Ruohon samoin kuin pensasaidan leikkaus kannattaa siirtää isännän hoidettaviksi. Myös ikkunoiden pesu käy miehiltä näpräkästi. Siivoaminen saattaakin sitten olla vaikeampaa.  :icon_wink:
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ystävä
« Vastaus #4 : 28.06.09 - klo:18:16 »
Ystävä, Viisveisaaja.

...”ennättävä armo” ehtii saavuttaa, kohtaa ja yllättää. Se etsii ihmistä ennen kuin ihminen etsii Jumalaa. Tämä ei riipu siitä, millainen ihminen on, kuinka arvokas tai hurskas hän on. Armo ehtii ennen ihmistä ja yllättää hänet. Armo on toisenlainen kuin ihminen ajattelee. Sen ainoa syy on perustelu siinä, että Jumala on armollinen. Jeesuksen vertauskertomukset kadonneesta lampaasta, hukkaan joutuneesta rahasta ja tuhlaajapojasta näyttävät, mitä Jumalan ennättävä armo on…

”Käänny minun puoleeni, armahda minua, sillä minä olen yksinäinen ja kurja.”
Ihmiset eivät kykene auttamaan vaikka tahtoisivat. Yksin joudun käymään taisteluni ja kantamaan kuormani. Kurjuudestani en pääse eroon, ” minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahtoa minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei.”…


Päivän sanani oli tämä tänään omasta hartauskirjastani Viisveisaaja.
Meillä on jokaisella omia ”tazkoja”  ties missä. Toiset piilottelee niitä ja toiset uhoa niillä, miksi ei voi olla niin että hyväksyy ne omat ”tazkansa”.

Omatuntoni syyttää taas ”että mitäs nyt sanot kun aloit taas kirjoitella foorumille.”
Mutta ei voi mitään, kun aloin raapimaan omaa tazkaani.
Nyt on vain ”ketun pojan ” luimisteltava omaan koloonsa, mutta … minä olen vapaa :eusa_angel: enkä tee ”itsemurhaa”.

Kesän jälkeen tulee muuten syksy, joten jatketaan siitä mistä aloitettiin. :eusa_angel:

http://www.youtube.com/watch?v=JnRwnShhgQA&feature=related

ps. Viisveisaaja on hyvä tavata erilaisia ihmisiä, mutta jos on itsellään …
Miksi silloin menisin väkisin joukkoon tummaan kun itse olisin niin tumma että työntäisin pois muut ihmiset. Aiheuttaisin vain itselleni mielipahaa ja muille ihmisille. Huomautan että en ole tällä kertaa menossa herättäjäjuhlille. Koska huomasin että juhlien sisältö olisi jäänyt toissijaiseksi ajatuksissani ja vähän muutenkin. :eusa_angel: 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Ystävä
« Vastaus #5 : 28.06.09 - klo:19:56 »
Benkku kirjoittaa jotensakin salaperäisesti, vai olisiko jotain uskontofilosofiaa. En voinut jättää mielestäni sanaparia "ennättävä armo".
En tunne ollenkaan sen oikeaopillista selitystä, vaan ajattelenpahan omissa mielissäni,
että koen tämän tarkoittavan Johdatusta.
On kuin pieni vikkeläsiipinen enkeli ohjailisi oikeille poluille. Jo ennen kuin mitään aionkaan
tunnen minua vietävän. Eri asia on annanko johdattaa itseäni. Ylväs mieleni tekee omia ratkaisuita. Joskus vasten omaatuntoakin, ja silloin varmasti menen harhaan.
Jumala suuressa armossaan varjelee pahimmalta. Hän seuraa elämääni, on aina seurannut ja ohjailee Hyvän Paimenen otteilla, ei väkisin.
Tämän kirkkaammin en osaa ennättävää armoa pukea sanoiksi. Tunnen sen.
Syntien anteeksisaamisen armo on jotenkin eri juttu. Siinä on aina Ristin sovitus mukana. Se on suuri ja pyhä asia. Ehtoollisessa sen ainakin kokee.

Sitten ystävästä. Ystävän omistaminen on ainakin minulle tuikitärkeää. Kyllä minun ystäväni jakavat taakkojani, ja kas´niinpä ne pian puolella kevenevät. Siis kyllä ihminen voi olla toiselle sydänystävä. On niitä tosin susiakin ihmisiksi naamioituneina.
Jos sellainen on pahoin puraissut voi epäilys olla kova.

Minulla on kaksi lapsuudenystävää, kaksi uskonystävää ja kaksi ent. hyvää työkaveria joiden kanssa ollaan kuin sotajermut. Kaveria ei jätetä. Tässä onkin kyllin.
Sitten on paljon niitä joita ystävällisesti kutsun ystäviksi, mutta joiden kanssa on
esim. hauskaa tai muuten mukavaa. Syvimmän luottamuksen voin antaa vain näille harvoille.

Vahinko, jos Benkku et tule Juhlille. Olisi ollut mielenkiintoa kohdata mies joka tuntee
paljon hyvää ja hauskaa musiikkia, ja kirjoittelee erikoisia juttuja.


                                                 :059:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ystävä
« Vastaus #6 : 28.06.09 - klo:20:23 »
... En voinut jättää mielestäni sanaparia "ennättävä armo".
...Olisi ollut mielenkiintoa kohdata mies joka tuntee...

Ystävä, Ritu – Mummi.

Pahoittelen välillä että ei aina tule mainittua mistä olen lainannut tekstiä. Mutta suokaa minulle kaikki anteeksi itserakkauteni ja itsekeskeisyyteni.
”Ennättävä armo”…  Uusi päivä Uusi armo / Martti Simojoki. Kirjapaja 1982. s.313.

ps. Olen mies joka myös tuntee paljon, paljon pahaa enemmän kuin hyvää.  Mutta … Jumalan ennättävä armo toimii ja saan jättää pahuudet :eusa_angel: … Koska toisetkin yksinäiset ja kurjat ovat rukoilleet, saan yhtyä heidänkin joukkoonsa, tänäänkin. :eusa_angel:
Joten pysyn samalla lähtöviivalla enkä tarvitse ajatella varaslähtöä. :icon_sunny:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Ystävä
« Vastaus #7 : 28.06.09 - klo:20:27 »

  Ymmärrän. :051:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Ystävä
« Vastaus #8 : 28.06.09 - klo:23:06 »
Tulipa tuossa mieleeni yksi juttu, jonka olen huomannut käytännössä.
Jos minä puhun ystävälleni jostain omasta heikkoudestani, puhun hänelle siitä niin kauan kuin hän jaksaa kuunnella ojentamatta ja paheksumatta.

Esimerkki:  Sanon, että roikun netissä, kun pitäisi pestä ikkunoita, siivota, leikata ruohoa ym. Jos ystävä enemmän kuuntelee ja toteaa korkeintaan, että tuleepa tuota itsekin roikuttua, niin voin jauhaa asiani loppuun saakka. Jos hän taas toruu, että minun pitäisi terästäytyä ja minulla pitäisi olla itsekuria, alan puolustella itseäni. Siirrän ongelman itsestäni ystävääni.

Luulen, että synnin saarnaamisessa synniksi on jotain samaa. Ei näitä ehkä ihan suoraan voi verrata toisiinsa, mutta kuitenkin. Minun pitäisi itseni tulla tajuamaan oma tilani niin, että naapuri ei alkaisi tehdä parannusta minun synneistäni.
onhan helpompaa todeta itsensä syntiseksi sellaisen kaverin kanssa, joka itsekin toteaa itsestään samaa, joko saman tai jonkun toisen synnin suhteen. Mutta jos hän vetää riman niin ylhäälle, etten edes näe sitä, niin äkkiä iskee "mitä ihmettä minä tuolle mitään kerron". Ja oikeastaan sama, jos hän vie riman niin alas, etten taaskaan näe sitä, ts vähättelee jotain mielestäni parannusta vaativaa. Niin ei silloinkaan tunnu järkevältä puhua moisia.




santtu-62

  • Vieras
Vs: Ystävä
« Vastaus #9 : 28.06.09 - klo:23:46 »
onhan helpompaa todeta itsensä syntiseksi sellaisen kaverin kanssa, joka itsekin toteaa itsestään samaa, joko saman tai jonkun toisen synnin suhteen. Mutta jos hän vetää riman niin ylhäälle, etten edes näe sitä, niin äkkiä iskee "mitä ihmettä minä tuolle mitään kerron". Ja oikeastaan sama, jos hän vie riman niin alas, etten taaskaan näe sitä, ts vähättelee jotain mielestäni parannusta vaativaa. Niin ei silloinkaan tunnu järkevältä puhua moisia.

Ehkä kannattaisi pistää rima poikki ja riman kannatus telineet potkaista nurin, voisi jopa katsoa kenttääkin vähän vapaammin, makoilemalla ja tiirailemalla taivaalle  :icon_sunny: … Sitä kun ei koskaan tiedä kuka ystävä on kentän laidalla kutsumaan pienelle pyrähdykselle tai sitten  … ota koppi.
 :eusa_angel:
ps. ehkä mielummin "syötä tänne" :icon_wink:

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ystävä
« Vastaus #10 : 29.06.09 - klo:20:17 »
Muista benkku tuoda se kirja mukanasi Seinäjoelle!
(huomaatko, etten epäile hetkeäkään ettetkö tulisi :icon_wink:)
Herra armahda.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ystävä
« Vastaus #11 : 29.06.09 - klo:22:03 »
Muista Benkku tuoda se kirja mukanasi Seinäjoelle!
(huomaatko, etten epäile hetkeäkään ettetkö tulisi)

Huomautan että en ole tällä kertaa menossa herättäjäjuhlille. 

 :eusa_angel:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Ystävä
« Vastaus #12 : 30.06.09 - klo:08:05 »
Benkku, eihän herättäjäjuhlille mennä, sinne tullaan. Lähde ja tule, odotamme sinua!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ystävä
« Vastaus #13 : 01.07.09 - klo:19:10 »
No Ritu-Mummi.  :icon_cool:

http://www.youtube.com/watch?v=HKR_xR8f0Wg

Ei muuta kuin ota se ukosi pykälään ja  baanalle.
Pitkää ikää näin armon vuonna  :eusa_angel:
 :kahvi:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ystävä
« Vastaus #14 : 01.07.09 - klo:19:26 »
...eihän herättäjäjuhlille mennä, sinne tullaan. Lähde ja tule ...

Ei ehdi enää kun on tehtävä töitä mikä liittyy kirjaan: Lapsuus ja yhteiskunta. :icon_wink:
Toinen kerta Pena jos luoja suo, niin sitten voidaan väännellä sanoja …  :kahvi:  :eusa_angel: