Kirjoittaja Aihe: Seinäjoen herättäjäjuhlat  (Luettu 37202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #120 : 09.07.09 - klo:07:33 »
Siististi koetettiinn olla, mutta löytyihän ainakin yksi valittaja. Tunnettu lahtelainen ent.kaupunginvaltuutettu ja mediapersoona tuli polkupyörää taluttaen siinä Kirkkokadun sillalla vastaan ja käski kirjoittamaan että jätteidenkeräys(kierrätys) oli
ihan pielessä. Ja muoviastioista hän ei suostunut syömään vaan meni ostamaan omat porsliiniset.
Ravintolassa ja kahviloissa oli aina kaksi isoa asiaa vierekkäin, mutta eihän niitä ohjekirjoituksia taidettu keritä lukea kun samaa tavaraa oli kummassakin. Toinen olisi
kai ollut kaatopaikkatavaraa, toinen energiasellaista.
Lahdessa, ympäristökoulutuskeskuksessa oli asia pantu tiukaksi. Oli opas jokaisen roskapisteen vieressä vahtimassa.
Miten Seinäjoella jatkojalostus sujuneekaan, siellähän on näitä suuria tapahtumia monena viikonloppuna kesäisin.
Onko tämä sitten elämän ja kuoleman kysymys, kun tiemmä monessa kunnassa kaikki kärrärään kuitenkin kaatopaikalle. Energiat, biot ja sekajätteet samaan hautaan.
Kotikin alkaa nykyään olla kuin jäte-asema. Energiapussit, kaatopaikkajäte, bio-astia, jätepaperilaatikko. Pussit erikseen lasille ja metalille. Eivät ole ainakaan meillä
kaapistot näille suunniteltu 1980-luvulla.
Hyvä asia, vaikeampi toteuttaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #121 : 09.07.09 - klo:11:18 »
Kalistaja, se olikin niin, että isäni ja Suska olivat pikkuserkkuja.
Mitenkäs sen sukulaisuuden kanssa nyt on?
Pitäiskö selvitellä yksärien kautta kun ehtii.

Nämä herättäjäjuhlat olivat sitten lapsuuden (siis noin 45 v sitten) ensimmäiseni.
Arvatkaapa miltä tuntui istua penkissä ja kuunnella siionin virsien polentoa.
Hui olkoon aivan vatsaa kouristi. Hyvällä tavalla.

Ja ruokailupöytien ääressä seisovat ihmiset toivat mieleen taas isäni
jonka pitkää olemusta lapsena sieltä hain.

Kirjoja tuli taas ostettua yli varojen.

Juhlapuheet pitää vielä lukea. Ne mitkä kuulin, olivat puhuttelevia.

Ai niin, ja liityin virelä herättäjäyhdistyksen jäseneksikin.
Kun siitä sai ilmaiset kahvit hehe  :icon_wink: (korvauksena niistä benkun lupaamista)

Täällä sataa.
Herra armahda.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #122 : 09.07.09 - klo:12:33 »
Kirjoja tuli taas ostettua yli varojen.
...
Täällä sataa.

Kirjoja tulee aina ostettua yli varojen. Herättäjän kirjapöytien ääressä olisi hauskaa olla se rikas mies, mutta kun ei. Muutama vanhempi alennuskirja vain mukaan.

Itselläni oli ilmeisesti kahdeksannettoista herättäjäjuhlat. Siis jos oikein laskin, lukion pitkä matematiikka tappaa laskutaidon.

Vuosi vuodelta tuntuu tuollakin lisääntyvän kaikenlainen ylimääräinen hörpäke. Kaikkea mitä ei tarvitse alkaa kohta olla tarjolla. Konsertteja ja muuta mukavaa.
Vai kuvittelenko? Todennäköisesti.

Kolmen Jiin konsertti oli kieltämättä loistava, Juha Tapioon asti. Itse pidin erityisesti Jyrän osuudesta, mutta Löytty lauloi jotenkin pliisusti. Tapio soitti aivan liian kovalla volyymilla, musiikista tuli todella tasapaksua. Kuten se oli muutenkin.
Mutta jos enempää haukun Tapiota, niin meikäläinen joutuu lynkatuksi. Kaikki muut tuntuivat tykkäävän peruspopista.

Puheet olivat tietysti hienoja, ehken vähän pliisuja nekin välillä. Enää eivät uskalla ottaa kovasti kantaa, tai se verhotaan akateemiseen retoriikkaan, jota tavallisen kadunmiehen on mahdoton ymmärtää.
Entä missä ovat tavalliset kadunmiehet? Eivät ainakaan puhujapöntössä. Tai olihan siellä lähihoitaja ainakin, mutta suurimmaksi osin taisivat olla aika korkeasti koulutettua porukkaa. Etenkin päätösseuroissa tuli eräässä puheessa sellainen olo, kuin olisi istunut luennolla.
Puhuja olikin rohvessori.

Kaikesta huolimatta, siellä satoi. Eilen satoi, ja tänään sataa. Jos huomenna ei sada, on poutaa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #123 : 09.07.09 - klo:14:41 »
Mutta missä oli halaamisia lupaillut satman?                            :109:
Molin kökäs, Aholansaari Sinfonietan "lapsiroudarina", intendentin ja hänen puolisonsa, tyttäreni pikku-Veikon kaitsijana vaimoni kanssa, ensin harjoitusten, sitten esityksen ajan. Paneuduimme tehtäväämme täysillä, joten "vapaa-aika" meni ympärille katsellessa.
Ajatukseni kävivät K:ssa, mutta H:sta käsin en saanut sitä silmiini. H on perinteisesti ollut kokoontumislohkomme puolisoni sukunimen mukaan. En muista missä juuri klo 17 olin, oli se semmoista pyöritystä - kuten aina!
Tämä nettimaailma on niin omansa. Siksi en saanut sovitettua halaamis- ja kökkäprojekteja.:056:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #124 : 09.07.09 - klo:15:58 »
Jäi vain lyhyeksi muutaman minuutin käväisyksi foorumitapaamiseeni osallistuminen; lähellä oli, ettei sitäkään. Ehtipä joku silti kuviin ottaa.
Ei ollut oikein otollisin tilanne tavata teitä, kun on vielä pientä tauon tarvetta foorumista, foorumiähkyä ja -huonovointisuutta, siispä pahoittelen pikaisuuttani ja vaisuja tervehtimisiä.
Mukava kuitenkin, että näytitte viihtyvän ja viihtyneen, ja uusiakin tuttavuuksia taisi tulla solmittua. Minulle taisi käyntihetkelläni olla paikalla ehkä nelisen aiemmin kohtaamatonta kasvoa, joista kaksi yhdistyi hyvin pian nimimerkkiinsä (Riitta-mummi ja Heta A.) ja kaksi muutakin taisi selvitä myöhemmin (Atanasia ja tosikkoko?).

Ikävää, Riitta-mummi, ettei Basso tosiaan juhlille päässyt. Niin se jäi minunkin koirani tällä kertaa kotimaisemiin Jyväskylään, kun ynnäilin työmäärääni suhteessa koiran viihtymiseen ja muistelin viime juhlien stressaavuutta koiralle sen säikkyessä vieressä poksahdelleita ilmapalloja ja ihmismassoja.

Ja harmi tosiaan, ettet Progressor ehtinyt tapaamiseen, ja että juhlakaavailut tulevan suhteen ovat tuollaiset. Älä kuitenkaan vielä sano varmasti ei... Se ainoa hetki, jolloin törmättiin, oli minulla taas työkiireinen.

Juhlien aikaan olin silti poikkeuksellisen vähän töissä (lähinnä seuroja äänittämässä) ja sain siksi poikkeuksellisen paljon nauttia juhlista, ja nautinkin. Etenkin vanhojen tuttavien ja ystävien tapaamisista, kökkähengestä, Pohjanmaan komeasta murteesta, täysien seurapenkkien näkemisestä ja yleisestä tunnelmasta. Torstai ja perjantai taas menivät täysin töissä, kun tekniikka temppuili, mutta hyvä niin, että silloin eikä enää lauantai-sunnuntaina.

Atanasia: H-Y:n jäsenyydelle  :023:

Nyt vietän jokusen päivän mökkielämää Etelä-Savossa kera mm. juhlillakin olleen kummitytön, kohta 3-vee. Hän tuossa eilisiltana pyyteli, että voitaisko järjestää herättäjäjuhlat tänne mökillekin. Oli siis kovasti tykännyt, vielä kun oli löytänyt uuden kaverin lasten juhlakentältä, ja saanut pienten serkkujensa kanssa viettää aikaa myös. Eilen nukkumaan käydessään halusi herättäjäjuhlaseurat cd:ltä kuultavakseen, niin kuin ne kuuluivat Seinäjoellakin nukkumaan käydessä telttakankaan läpi. Tyttö on jo kovasti suunnitellut Kiuruveden juhlille lähtöä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #125 : 09.07.09 - klo:17:43 »
Puheet oli aika hyviä ja eniten tykkäsin siitä 11 vee tytön puheesta.
-----
Sannelia yritin pikkasen saada riitelemään suhtautumisesta Raamattuun, mut eihän se onnistunut.

Kun ei se onnistunut niin riidellään sitten tuosta ekasta lauseesta! Me nimittäin Hetan kanssa seurapenkissä mietittiin että onko 11 vuotta joku yleinen pikkuvanhuusikäkausi kun tuntemani ja tietämäni 11-vuotiaat, muiden muassa tuo Martta-tyttö, serkkuni Emma sekä ERITYISESTI serkkuni kaveri Anna ovat puheissaan niin tavattoman pikkuvanhoja :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #126 : 09.07.09 - klo:18:42 »
... Minä pääsin koneen ääreen juhlien jälkeen vasta nyt. Mielenkiintoista lueskella muiden kokemuksia juhlista.
Paljon oli väkeä, paljon tuttuja, monia sellaisia joita näkee vain herättäjäjuhlilla. Hyvin perinteiset juhlat nämä minusta olivat. Puheet puhuttelivat kenties enemmän kuin aikoihin.

Muistoissani nämä juhlat jäävät mieleen siitä, että ensimmäistä kertaa elämässäni nukuin körttihuivi päässä! Johtui siitä, että asuntovaunun (jollaisessa myös olin ensimmäistä kertaa) lämmitys ei toiminut ja ikkunoista veti. Kyllä lämmitti vanha huivini ja oli kerrankin tosi tarpeellinen.

Kiuruveden lehti oli minustakin tosi hyvä! Luin sitä juhlien jälkeen pitkään ja hartaasti, ja varsinkin savolaishuumori hymyilytti vähän väliä.

Jos jotakin voisi järjestelyissä parantaa, niin opasteita. Perjantaina ei meinannut mistään löytyä vessoja, mutta lauantaina tuli kyllä lisäopasteita. Juhlaoppaan mukaan jossakin piti myös olla asuntovaunujen vessantyhjennyspiste, mutta sitä ei löytynyt ollenkaan. (Hmm, jopa ovat kovin arkirealistisia nämä minun valitukseni.) Sitä ihmettelin, miten vieraanvaraisia ja viitseliäitä seinäjokiset ovat, kun jaksavat pitkälti kai talkoovoimin järjestää niin paljon isoja tapahtumia. Kiitokset siitä!

Paikallisessa lehdessä arveltiin, että monet herättäjäjuhlavieraat jäävät asuntovaunuillaan ja -autoillaan suoraan myös tangomarkkinoille. Epäilenpä! Onko jollakin tietoa siitä, kävikö tosiaan niin vai tyhjenikö karavaanarialue herättäjäjuhlien jälkeen?       





   

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #127 : 09.07.09 - klo:22:20 »
Ja harmi tosiaan, ettet Progressor ehtinyt tapaamiseen, ja että juhlakaavailut tulevan suhteen ovat tuollaiset. Älä kuitenkaan vielä sano varmasti ei...

En sano, enkä ole sanonutkaan. Totesin vain, että osallistumiseni on jatkossa epävarmaa mainituista syistä. Jos tunnen, että minulla on painavampia syitä lähteä juhlille kuin jäädä kotiin, niin kyllä minä sinne sitten lähden. Kuten Kalistaja totesi, niin seuraaviin juhliin on vuosi aikaa, ja siinä ajassa ehtii tapahtua paljon. Ei ole mitään vielä lyöty lukkoon minun osaltani.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #128 : 09.07.09 - klo:23:19 »



   Herättäjäjuhlilla pidetyistä puheista ja muusta annista tulen tapani mukaan kertomaan paljon erilaisia faktoja - kuten olen tehtävissäni tottunut; älkää muutkaan pistäkö foorumille huhuja ja väitteitä, vaan siis faktoja. Puhdasta totuutta, ja vain sitä tulen herättäjäjuhlien tapahtumista jonain heinäkuisena päivänä kirjoittamaan. :icon_eek:

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #129 : 10.07.09 - klo:20:28 »
Hei!

Mukavaa oli lukea Kiuruveden Juhlaviestiä. Otin niitä korkkaamattoman nipun ja jaoin lahtelaisten bussissa. Iso määrä jäi vielä jakoon syksyn seuroihinkin. Lainaukset Porkolan kirjasta heti lehden alkulehdillä puhutteleivat nyt aivan eri tavalla kuin ennen.

(Vaivattu sielu!
Minun nääveli jo pikkuisen harmaantuu! Lomareissulla kävin isän ja muiden haudoilla. Siinä näin sen uuden kiven ja ihmettelin nimien paljoutta. Jutellaan niistä, kun tavataan!)

Mauno




Poissa korhp

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #130 : 13.07.09 - klo:16:59 »
Ihanat juhlat, kyllä Pohjanmaalla osataan järjestää kaikinpuolin hyvin juhlat! Harmi, etten päässytkään foorumitapaamiseen, kun erehdyin lähtemään kesähepeneissä liikkeelle ja en yksinkertaisesti tarennut siinä vaiheessa enää jäädä vaan oli pakko lähteä hotellille lämmittelemään.
Ensi vuonna olen ehkä viisampi tuon pukeutumisen suhteen. Onneksi oli radio ja taltiot  voi aina ostaa. Suurkiitos Mörtille kuvista ja virsitaltioinnista!
Kaikki konsertit olivat liikuttavan ihania ja silmät kosteana niitä tuli kuunneltua.
Erityisesti arvostan kaikkia talkoolaisia, projekti on ollut uskomaton! Suurkiitos ja halaus! :kahvi:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #131 : 14.07.09 - klo:14:17 »
Tulleekos siitä kiuruveen juhulaviestin kannessa olevasta kuvasta ens vuoden tarra? Toivottavasti, se on hi-a-no!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

myyrä

  • Vieras
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #132 : 14.07.09 - klo:17:54 »
Oon kuunnellu Raili Pursiaisen puhetta ja naaranna iäneen. Liekö synti naaroo hjuhlapuhheelle, mutta siitä tulloo ilonen mielj. :icon_lol:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #133 : 15.07.09 - klo:20:42 »
Kaksi juhlapuhetta oli minulle "kuuluvia". Ensimmäisen kuulin juhlakentällä 4.7. klo 13
päiväseuroissa. Piispa Simo Peura puhui kuolemasta. Tästä aiheesta ei kovin usein
kuule. Ei ainakaan minun korvilleni ole sattunut. Aihe on kuitenkin viime vuosina noussut
itselle tärkeäksi. Lähellä on useita korkeaan ikään ehtineitä jotka odottavat päiviensä loppua. Toisaalta on sairaita ystäviä ja äkillisä poismenoja. Itsekin olen saanut sairautta kantaa eri tavoin.
Toisen kuulin autoradiosta jo kotiinpäin ajellessani. Seurakuntien kasvatus-sihteeri(?)
Jouko Kokkonen puhui elämän keskeneräisyydestä, työelämän vaatimuksista, haaveiden kaatumisesta. Hän on taitava sanankäyttäjä. Lopun vertaus oman pienen poikansa suusta:poika(itsensä savivellissä ryvettäneenä) kysyy silmät kirkkaina:"Isä, olenko minä hieno poika" iski yhtä voimallisesti kuin Jaakko Heinimäen Tuhlaajapoika Lahdessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Seinäjoen herättäjäjuhlat
« Vastaus #134 : 17.07.09 - klo:14:31 »
Mieleenpainuvinta oli 11-vuotiaan ja hiippakuntasihteerin keskustelu puhujina ja varsinkin, kun tyttö siunasi juhlakansan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024