Kirjoittaja Aihe: Yleinen urputustopic vol. 5  (Luettu 36179 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33709
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #15 : 23.01.09 - klo:15:04 »
Olen kolmatta viikkoa flunssaoireissa. Nyt on jo makuullaolokin vaikeaa,
siksi istun paljon netin ääressä tässä on hyvä tuoli. Ja hyvä tuuli on taas tarpeen paranemisessa. Tänään aloitettiin kortisonihoito. Sunnuntaina on
Lahdessa Körttifoorumi jota oden odottanut kauan että näkisin mitä se on.
Toivottavasti tämä urputtaminenkin auttaa. Aion sitkeillä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #16 : 23.01.09 - klo:15:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Olen kolmatta viikkoa flunssaoireissa. Nyt on jo makuullaolokin vaikeaa, ... Sunnuntaina on
Lahdessa Körttifoorumi jota oden odottanut kauan että näkisin mitä se on.

Parantele kuule rauhassa flunssas, ei ne foorumit... no, Lahteen ei ehkä heti toista tule, mutta jo syksyllä on Aholansaaressa. Tosin se on sitten valtakunnallinen. Mutta meikäläinen on jo ehtinyt näitä foorumeita kiertää, ei ne hääppösiä ole, sellasta jorinaa ja turinaa. Sun kannattaa nyt vaan levätä, olla petissä ihan rauhassa ja parannella ensin ittes ennen kuin lähdet minnekään. Terveys ennen kaikkea.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #17 : 23.01.09 - klo:17:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Sanneli"
Mää haluan naimisiin :cry:  8-[
(Telkkarin orja?)


Oli aika hienosti toteutettu tämäniltainen Meidän häät-ohjelma. (jos siis siihen viittasit..?)


Siihenpä justii. Kämppiksen kanssa ihan paruttiin niitä Huovisen kauniita sanoja  :smt052
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #18 : 27.01.09 - klo:15:36 »
Mitä varten "sanos muuta" ja "älä muuta sano" tarkottaa samaa asiaa?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #19 : 27.01.09 - klo:15:43 »
Niin, ja 'olipas' on sama kuin 'eikös ollutkin'. Ruotsinkirjassa oli lause: 'vilken lustig kurre var icke lilla Dick'. Sekin tarkoitti, että Dick oli erityisen lystikäs orava, vaikka lauseessa oli kieltosana. Outoa, eikös vain!

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #20 : 27.01.09 - klo:16:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Niin, ja 'olipas' on sama kuin 'eikös ollutkin'. Ruotsinkirjassa oli lause: 'vilken lustig kurre var icke lilla Dick'. Sekin tarkoitti, että Dick oli erityisen lystikäs orava, vaikka lauseessa oli kieltosana. Outoa, eikös vain!


Ja outoa on myös se, että isäni muistelee usein tismalleen samaa ruotsinkirjan lausetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #21 : 27.01.09 - klo:17:06 »
Vilken klok prost är icke kära Osmo!

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #22 : 29.01.09 - klo:19:40 »
Kyläpaikassa sain gluteenipitoista lohipiirasta. Olivat sotkeneet laktoosittoman ja gluteenittoman tuotteen. Ei ole kyseistä tuotetta gluteenittomana kaupan hyllyllä, varmistin sen myöhemmin. Hyviä olivat, söin kaksi. Ahneen loppu... Menee monta kuukautta suolinukan palautumiseen ennalleen. Eikä voi mennä sanomaan emännälle erehdyksestä. Savolaisia kun ollaan. Päivitellään takanapäin. Omapahan oli syyni, epäilin kyllä pöydässä, mutta siihen se sitten jäi.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33709
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #23 : 30.01.09 - klo:08:49 »
Tämä keliakia-asia on ollut minullekin akuutti viimepäivinä. Riitanpäiville
olin kutsunut erään uuden körttiystäväpariskunnan. Nyt he eivät kuitenkaan pääse tulemaan, mutta mitä olisin voinut laittaa kahvipöytään, kun toisella heistä on kuulemma keliakia?  En ole ollenkaan tietoinen tästä sairaudesta
lähipiirissä ei kukaan onnekseen sairasta sitä. Olen kyllä tietoinen että
gluteenitonta on oltava ! Käykö jäätelö, saako konditorioista leivoksia yms.
ja ovatko ne varmasti sitä mitä pitää. Sinun tapauksessa ei ollut niin.

Miten muut ruokalajit? Mitkä eivät käy ?
Löytyyhän toki kirjallisuutta, mutta kysäisen nyt kuitenkin omia kokemuksiasi.

                   Syömäterveisin  Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

hm

  • Vieras
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #24 : 30.01.09 - klo:19:48 »
Pakkasta jo -20 ja vielä kiristyy.  :mad: Lisäksi ilkeä viima.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #25 : 30.01.09 - klo:19:53 »
Hytinää hytinää, vai niin kylmä siellä on,
piti lähteä huomenna Joensuuhun,
mutta enpä taida tullakaan.

 

Lprssa on -10.
Herra armahda.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #26 : 30.01.09 - klo:20:33 »
Gluteenittomat leivonnaiset ovat pakasteina. Leivät ja pullat. Säilyvyys on rajoittunut, siksi pakastealtaissa. Joitakin tuotteita on löytyy norm. hyllyiltäkin, mutta yleensä pakasteina. Moilasen leipomo on suurin valmistaja, Pirkka-tuotteita on myös. Jauhoja kahdenlaisia; luotaisesti gluteenittomia ja gluteenittomia. Gluteenittomat sisältävät promillen verran vehnää ja eivät siten sovi aivan kaikille. Itselleni käyvät. Luontaisesti glut. ovat sitten aivan "ehdottomille."  Mm. liemikuutiot sisältävät vehnää. Taiteilua se 70-luvulla oli, mutta onhan tähän jo tottunut vuosien mittaan. Syön yli puolet aterioistani ulkona, joten olen tarkkana ruokalistan suhteen. Käytän tiettyjen ketjujen ravintoloita. Itse tehtynä saa tietenkin varmimmin puhdasta. Keliakialiiton sivuilla on runsaasti tietoa, samoin myös eineksien valmistajilla.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #27 : 01.02.09 - klo:14:11 »
Tavallisen täytekakkupohjan voi tehdä pellille korvaamalla vehnäjauhot perunajauhoilla. Ei kohoa niin hyvin, mutta pellille tehdessä voi sitten kasata niitä ohuita kerroksia päällekkäin. Sitten täytteet ihan normaalisti kuten tavalliseenkin kakkuun, niin korkeutta tulee kyllä. Itse tein tällaisen kakun parille keliaakikkokaverille juuri toissapäivänä ja kehuja tuli.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #28 : 01.02.09 - klo:18:42 »
Perunajauhopohjainen täytekakku on taivaallisen hyvää. Olipa täyte ja päällyste mitä marjaa, hilloa tms. tahansa. Sanoikos se Aku Räty muinoin, että kunpa naiset unhoittasivat täätekuakku reseptin? On hyvä, ettei tämä toive toteutunut. Toive saattoi tulla hänen liikkuvan työnsä ja välillä runsaiden tarjoilujen vuoksi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Yleinen urputustopic vol. 5
« Vastaus #29 : 01.02.09 - klo:21:21 »
Entinen hiippakunnan lähetyssihteeri selitti pyöreää hahmoaan: - Minkäs minä sille mahdan, että lähetysmummojen rakkaus on niin aineellista laatua?