Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 10  (Luettu 31809 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #75 : 07.01.12 - klo:15:57 »
                1. sunnuntai loppiaisesta

Kasteen lahja

Sunnuntain aiheena on Jeesuksen kaste, loppiaisen vanhakirkollinen aihe. Jeesuksen kasteesta näkökulma laajenee kristilliseen kasteeseen yleensä. Kaikki Uuden testamentin tekstit keskittyvät tänä sunnuntaina kasteeseen ja sen merkitykseen kristityn elämässä. Jeesuksen kaste hänen kärsimystiensä alkuna on meidän kasteemme perusta. Kasteessa meidät on liitetty Kristukseen ja hänen kirkkoonsa.

1. lukukappale

1. Moos. 9: 12–16

Jumala sanoi vielä: »Tämä on merkkinä liitosta, jonka minä teen teidän sekä kaikkien maan päällä elävien olentojen kanssa kaikkiin tuleviin sukupolviin asti: minä asetan kaareni pilviin, ja se on oleva merkkinä minun ja maan välisestä liitosta. Kun annan pilvien nousta taivaalle ja sateenkaari näkyy pilvissä, muistan liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaiken elollisen kanssa: vedet eivät enää koskaan paisu tuhotulvaksi hukuttamaan kaikkea elävää. Kaari näkyy pilvissä, ja kun minä sen näen, muistan ikuisen liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaikkien maan päällä elävien kanssa.»

TAI

Joos. 3: 5–11, 17

Joosua sanoi kansalle: »Pyhittäytykää, sillä huomenna Herra tekee teidän keskellänne ihmetekoja.» Papeille hän sanoi: »Ottakaa liitonarkku ja kantakaa sitä kansan edellä.» Papit tekivät Joosuan käskyn mukaan. Herra sanoi Joosualle: »Tänä päivänä minä vahvistan sinun asemasi israelilaisten johtajana. He saavat nähdä, että minä olen sinun kanssasi, niin kuin olin Mooseksen kanssa. Sano liitonarkkua kantaville papeille, että heidän on Jordanille tultuaan astuttava rantaveteen ja jäätävä siihen seisomaan.»
    Joosua sanoi israelilaisille: »Tulkaa tänne kuulemaan Herran, Jumalanne, sanat.» Sitten hän sanoi: »Elävä Jumala on teidän keskellänne. Tämän te tiedätte siitä, että hän hävittää teidän tieltänne kanaanilaiset, heettiläiset, hivviläiset, perissiläiset, girgasilaiset, amorilaiset ja jebusilaiset. Herran, koko maan valtiaan, liitonarkku kulkee Jordanin yli teidän edellänne.»
    Papit, jotka kantoivat Herran liitonarkkua, seisoivat kuivalla maalla keskellä Jordanin uomaa Israelin kansan kulkiessa joen yli kuivaa maata myöten, eivätkä he liikkuneet paikoiltaan, ennen kuin viimeinenkin israelilainen oli päässyt Jordanin yli.

2. lukukappale

Gal. 3: 23–29

Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi. Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta. Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia.
    Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.

Evankeliumi

Luuk. 3: 15–18, 21–22

Kansa oli odotuksen vallassa. Kaikki pohdiskelivat, oliko Johannes ehkä Messias. He saivat Johannekselta vastauksen: »Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu.»
    Monilla muillakin tavoin Johannes vetosi ihmisiin julistaessaan heille evankeliumia.
    Paljon kansaa oli kastettu. Kun myös Jeesus oli kastettu, niin taivas aukeni hänen rukoillessaan ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: »Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.»
                

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #76 : 07.01.12 - klo:17:36 »
Jaakobin kirje 4:
11 Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari.
12 Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #77 : 07.01.12 - klo:18:14 »
Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.
Aah ihanaa kaste, olen kyllä todella kiitollinen siitä, että sain sen jo ihan pikkunatiaisena osakseni! Lahja tosiaan. Mitähän kivaa siitä huomenna kirkossa puhutaankaan? Voi kun olisi joku kastettavakin messussa, olisi mukavaa olla mukana siinä tilaisuudessa.

Mutta tätä pointtia
Lainaus
Jeesuksen kaste hänen kärsimystiensä alkuna on meidän kasteemme perusta.
en ihan ymmärrä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #78 : 08.01.12 - klo:14:20 »
1. Tim. 4:1
   
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #79 : 08.01.12 - klo:18:01 »
Maanantai, 9.1.2012

Sana tänään:

Te saatte riemuiten ammentaa vettä
pelastuksen lähteistä.

Jes. 12:3    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #80 : 08.01.12 - klo:20:22 »


Mutta tätä pointtia en ihan ymmärrä.

Mietin tänään ja toivon että viisaampi oikaisee.

Jordanilla, Jeesuksen kasteen jälkeen, jokainen havaitsi jotakin, ainakin hän itse kuuli sanat: Sinä olet minun rakas poikani. Ja Pyhä Henki, kyyhkysen hahmossa, laskeutui hänen päälleen.  Hänet kastettiin, ja jos se kaste on meidän kasteemme esikuva, me saamme kasteessa saman lahjan.  Joidenkin pappien suosikkisynnintunnustus alkaa:  Sain kasteen Sinun lapseksesi...   Sinä siirsit minut pimeydestä valoon, (en muista) Taivaan valtakunnan perilliseksi.  

Minun kasteeni hetkellä on kai tapahtunut sama?  Tämä on minun rakas tyttäreni Leena.  Siitä asti minussa on asunut sisäinen rukoilija, Pyhä Henki, Herra, ja eläväksitekijä, uudeksi luoja, lohduttaja, ja mitä kaikkea vielä.  Jumala ottaa minut vastaan yhtä tosissaan, kuin Jeesuksen, sillä vasta äskettäin olen alkanut ymmärtää viime päivinä omaan postiini tipahtavaa päivän tekstiä (eri kuin kirkkokalenterissa jonka Pirska tuo tänne).  "Turvaa Herraan koko sydämestäsi, äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi."

Viimeisessä minua vaivasi ennen kaksi kysymystä.  Miten niin en saa nojautua ymmärrykseen?  Eikö se olisi - hm - aika suositeltavaa tässä elämässä?  Ei tuo lause sitä kiellä.  Itse en vain ymmärrä kastetta, en oletettavasti armosta kuin pienen siivun, muttei minun tarvitse siitä häiriintyä. Nuo asiat kai saa ymmärtää luvatuiksi, vaikkei minun järkeni avaa niitä?  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #81 : 08.01.12 - klo:20:41 »
Tämä on minun rakas tyttäreni Leena.  
Heh, meidän papilla se oli tänään Tiina (ei hänen oma nimensä). Samoin selititte. Ja tuo pyhähenkiselityksesi oli valaiseva, että siinä se nyt sitten laskeutui saman tien, ja laskeutuu vastakin kastettavien ylle. Jotta sikäli esikuvallinen kaste.



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #82 : 10.01.12 - klo:05:45 »
Tiistai, 10.1.2012

Sana tänään:

Papit, jotka kantoivat Herran liitonarkkua, seisoivat kuivalla maalla keskellä Jordanin uomaa Israelin kansan kulkiessa joen yli kuivaa maata myöten.

Joos. 3:17   

DAGENS ORD

Prästerna som bar Herrens förbundsark stod stilla på den torra bottnen mitt i Jordan, medan israeliterna gick över torrskodda, ända tills allt folket hade kommit över floden.

Jos 3:17   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #83 : 10.01.12 - klo:23:10 »
Ps. 12:6
   
(12:7) Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #84 : 11.01.12 - klo:07:35 »
Keskiviikko, 11.1.2012

Sana tänään:

Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.

Gal. 3:27 

DAGENS ORD

Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus.

Gal 3:27 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #85 : 11.01.12 - klo:14:56 »
Mietin tänään ja toivon että viisaampi oikaisee.

Jordanilla, Jeesuksen kasteen jälkeen, jokainen havaitsi jotakin, ainakin hän itse kuuli sanat: Sinä olet minun rakas poikani. Ja Pyhä Henki, kyyhkysen hahmossa, laskeutui hänen päälleen.  Hänet kastettiin, ja jos se kaste on meidän kasteemme esikuva, me saamme kasteessa saman lahjan.  Joidenkin pappien suosikkisynnintunnustus alkaa:  Sain kasteen Sinun lapseksesi...   Sinä siirsit minut pimeydestä valoon, (en muista) Taivaan valtakunnan perilliseksi.  

Minun kasteeni hetkellä on kai tapahtunut sama?  Tämä on minun rakas tyttäreni Leena.  Siitä asti minussa on asunut sisäinen rukoilija, Pyhä Henki, Herra, ja eläväksitekijä, uudeksi luoja, lohduttaja, ja mitä kaikkea vielä.  Jumala ottaa minut vastaan yhtä tosissaan, kuin Jeesuksen, sillä vasta äskettäin olen alkanut ymmärtää viime päivinä omaan postiini tipahtavaa päivän tekstiä (eri kuin kirkkokalenterissa jonka Pirska tuo tänne).  "Turvaa Herraan koko sydämestäsi, äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi."

Viimeisessä minua vaivasi ennen kaksi kysymystä.  Miten niin en saa nojautua ymmärrykseen?  Eikö se olisi - hm - aika suositeltavaa tässä elämässä?  Ei tuo lause sitä kiellä.  Itse en vain ymmärrä kastetta, en oletettavasti armosta kuin pienen siivun, muttei minun tarvitse siitä häiriintyä. Nuo asiat kai saa ymmärtää luvatuiksi, vaikkei minun järkeni avaa niitä?  












Ei ihminen tiedä. Jumala tietää.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #86 : 11.01.12 - klo:22:20 »
Apostolien teot 4: 10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #87 : 12.01.12 - klo:08:19 »
Torstai, 12.1.2012

Sana tänään:

Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: "Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!"

Joh. 1:29      

DAGENS ORD

Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: "Där är Guds lamm som tar bort världens synd.

Joh 1:29     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #88 : 12.01.12 - klo:13:59 »
Agnus Dei qui tollit peccata mundi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #89 : 12.01.12 - klo:14:08 »
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa ! :eusa_wall:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)