Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 10  (Luettu 31738 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #105 : 17.01.12 - klo:12:37 »
Oho.  Minun mielestäni nuo eroavat joks paljon, ruåttalainen ja suomalainen käännös.  Olipa täl kertaa mukava liukea molemmat.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #106 : 17.01.12 - klo:13:26 »
Niinpä. Pyhän nimen ylistäminen oikaistu pelkäksi iloitsemiseksi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #107 : 17.01.12 - klo:13:55 »
Ongelma on vain se, etten tiedä mitä alkuperäisessä sanotaan. Kun joku kertoo minulle uskovansa Raamattuun jokaista pilkkua myöten, kysyn aina mihin niistä?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #108 : 17.01.12 - klo:17:00 »
Niin tuo kolmannen jakeen alkupuoli suomenkielisessä v. 1992 versiossa on "Ylistäkää hänen pyhää nimeään." Sen jos ottaa mukaan niin on samankaltaisemmat käännökset.

Minusta on kyllä viime aikoina tuntunut (ei täällä vaan muualla), ettei etsivä vielä saisi iloita.  Ettei vasta etsivänä oikein ole kirkkoon tervetullut, vaan on pitänyt jo löytää jotta saa olla mukana. Iloitse siinä ulkopuolella sitten. Vai tarkoittaako "Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan" (Matt. 5:11) sitä, että "autuaita olette te, joita joku minua kunnioittaakseen herjaa ja vainoaa"?
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:17:09 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #109 : 18.01.12 - klo:09:22 »
Keskiviikko 18.1.2012

PÄIVÄN SANA

Apostolina olen saanut tehtäväkseni auttaa Jumalan valittuja uskomaan,
tuntemaan pyhän totuuden ja toivoen odottamaan ikuista elämää.

Tit. 1:1-2
         

DAGENS ORD

Från Paulus, Guds tjänare och Jesu Kristi apostel,
sänd att föra Guds utvalda till tro och till kunskap om vår religions sanning,
med dess hopp om evigt liv.

Tit 1:1-2
             

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #110 : 18.01.12 - klo:09:56 »
Paavali siis koki auttavansa Jumalan ennalta valitsemia uskoon ja toivoon.  :017:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #111 : 18.01.12 - klo:13:24 »
Joh. 1:
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #112 : 18.01.12 - klo:14:01 »
Ja sitten se Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja niin edelleen, ja sen takia minusta aina tuntuu omituiselta, kun kirjoitetaan isolla Sana, ja tarkoitetaan tällä Raamattua. Harvemmin näkee "Sanaa" käytettävän tuossa Johanneksen merkityksessä. Vaikka niinhän sitä vaikkapa Henrik Ibsenin tuotantoon perehtyväkin sanoo lukevansa Ibseniä, niinkuin ihmistä voisi lukea.

Mitä tuon katkelman "Sana" on muilla kielillä? Ja sitten kun tulee minulle tuntemattomia kieliä (kuten kohta varmaan ndongaa), niin kysyisin onko merkitys muissa yhteyksissä sama kuin suomessa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #113 : 18.01.12 - klo:14:10 »
Ja sitten se Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja niin edelleen, ja sen takia minusta aina tuntuu omituiselta, kun kirjoitetaan isolla Sana, ja tarkoitetaan tällä Raamattua. Harvemmin näkee "Sanaa" käytettävän tuossa Johanneksen merkityksessä. Vaikka niinhän sitä vaikkapa Henrik Ibsenin tuotantoon perehtyväkin sanoo lukevansa Ibseniä, niinkuin ihmistä voisi lukea.

Mitä tuon katkelman "Sana" on muilla kielillä? Ja sitten kun tulee minulle tuntemattomia kieliä (kuten kohta varmaan ndongaa), niin kysyisin onko merkitys muissa yhteyksissä sama kuin suomessa?

Sana ei tarkoita Raamattua, vaan nimenomaan Jumalaa. Ne eivät ole aivan sama asia.

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #114 : 18.01.12 - klo:14:50 »
Sana ei tarkoita Raamattua, vaan nimenomaan Jumalaa. Ne eivät ole aivan sama asia.

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God

Jumalaapa hyvinkin, minun ymmärtääkseni Jeesus Kristus on tämä Sana, joka tuli lihaksi (neitsyt Mariasta). Korjatkaa, jos olen väärässä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #115 : 18.01.12 - klo:15:11 »
Verbum caro factus est, Sana tuli lihaksi. Latinasta voisi päätellä, että kyseessä on teonsana. Kreikaksi se on Logos, jonka voi kai  kääntää järjeksikin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #116 : 19.01.12 - klo:09:22 »
Torstai 19.tammikuuta (talven selkä taittuu)

PÄIVÄN SANA                                                                    DAGENS ORD

Muistakaa johtajianne, niitä,                                                 Tänk på era ledare
jotka julistivat teille Jumalan sanaa.                                       som har förkunnat Guds ord för er,
Pitäkää mielessänne, miten he elämänsä elivät,                        se på vad deras liv förde fram till
ja ottakaa heidän uskonsa esikuvaksenne.                               och ta efter deras tro. 

Hepr. 13:7                                                                         Heb 13:7
                                  
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #117 : 19.01.12 - klo:11:48 »

Minusta on kyllä viime aikoina tuntunut (ei täällä vaan muualla), ettei etsivä vielä saisi iloita.  Ettei vasta etsivänä oikein ole kirkkoon tervetullut, vaan on pitänyt jo löytää jotta saa olla mukana. Iloitse siinä ulkopuolella sitten. Vai tarkoittaako "Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan" (Matt. 5:11) sitä, että "autuaita olette te, joita joku minua kunnioittaakseen herjaa ja vainoaa"?

Ehkä ei se, mutta miten olisi:  Autuaita ovat ne joilla on vanhurskauden nälkä ja jano, sillä heidät ravitaan. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #118 : 19.01.12 - klo:12:48 »
Muitakaamme myös lupaus: Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan. Odotuksen onnea ! :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #119 : 19.01.12 - klo:13:51 »
1. Kor. 3:19
   
Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";