Kirjoittaja Aihe: Urheiluhullut, 17. erä  (Luettu 81858 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #135 : 14.07.24 - klo:21:01 »
^^ Riitta-mummin loistavasta urheilupäivästä unohtui vielä se, että Harri Heliövaara parinsa Henry Pattenin kanssa voitti Wimbledonin nelinpelin finaalin!  :109:

Harmikseni en ole ehtinyt seurata, mutta futiksen katson joko livenä tai tallenteena.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #136 : 15.07.24 - klo:00:28 »
Jee, paras voitti!  :109:

En piitannut vuosien 2008 - 2012 Espanjasta, mutta tämän nykyisen joukkueen pelityyli miellyttää.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #137 : 15.07.24 - klo:00:31 »
Jep, katsoin aikaisemmin Alcarad ja Djokovic matsin, veteraanit joutuu väistymään pallilta, ainakin ajoittain.
Äsken päättyi futismatsi Espanjan 2-1 voittoon, oli hetkittäin aivan loistavaa peliä.

Hyvää yötä!

Meikämannella mustikkametsä-liikunnat alkaneet, onhan niitä näköjään ihan nokko   :023: :039:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #138 : 15.07.24 - klo:09:32 »
Ei minulla ollut suurempia toiveita kummankaan maan suhteen, paitsi hiukan ehkä Espanjan . :003:
Tunnen paremmin englantilaisuuden, kirjojen ja tv n kautta. Mutta matsi oli hyvä, jännittävä ja nuorten pelaajien juhlaa. Se heidän pallotaituruutensa häikäisi.
Sen oppii jo pikkupoikana katupeleissä.

Espanjan joukkue koostui useista eri kansallisuuksista. Oli katalaaneja, baskeja, ja ainakin Niko Williams oli ghanalaissyntyinen.

Kyllä enlantilais-vaari Kane oli kankea, ehkä oli vammaa takana. valkku olisi voinut vaihtaa hänet jo aiemmin. Cole Palmer oli liukas liikkuja, ja taas vaihtomies maalasi!

Päivä oli siis Espanjan !

Antoisaa jatkoa urheilujuhliin !    R-m

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #139 : 15.07.24 - klo:18:39 »
Jep, katsoin aikaisemmin Alcarad ja Djokovic matsin, veteraanit joutuu väistymään pallilta, ainakin ajoittain.
Äsken päättyi futismatsi Espanjan 2-1 voittoon, oli hetkittäin aivan loistavaa peliä.

Hyvää yötä!

Meikämannella mustikkametsä-liikunnat alkaneet, onhan niitä näköjään ihan nokko   :023: :039:

Minua jäi vaivaamaan tuo sana nokko joten etsin sen tarkoitusta ja alkuperää.
Olin kuullut version Ei ole noko-nuukaa mutta tarkoittaneeko samaa.

Näin Google vastasi :

nokko

Meänkieli

Ruotsi/Suomi
nokko
Meänkieli
nokko
Suomi
kylliksi, tarpeeksi, pieni heinäkeko

Luulin sanan olevan hämäläismurretta, mutta meänkieltä se siis on !
Arvaan mistä olet sen oppinut.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #140 : 16.07.24 - klo:11:56 »
^ Minulla on tuttava, joka tuota käyttää, ja jonka puheita ymmärtääkseni jouduin sen aikoinaan selvittämään. Kun korvaa ruotsin sanalla nog, saa jokseenkin oikean merkityksen. Hän on kai oppinut sen Sodankylästä, jossa vietti kouluvuotensa, vaikkei sieltä kotoisin olekaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #141 : 16.07.24 - klo:11:59 »
Voisiko siis kääntää vn:n  'nokko mustikoita' = pienen heinäkeon verran ?   :003:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #142 : 16.07.24 - klo:14:12 »
Ruotsin ’nogt’ taitaa olla taustalla.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #143 : 25.07.24 - klo:21:54 »
Morjensta!

Jaahas, tuo toisinaan käyttämäni "nokko" -sana täällä herätti keskustelua, siis tulen mukaan   :icon_biggrin:

Tietääkseni ei todellakaan mikään hämäläismurresana.
Kuulin sen ekaa kertaa joskus 60/70 lukujen vaihteessa kuusamolaisilta tutuiltani,
mielestäni kuulosti ihan hauskalta sanonnalta, enkä muista että olisin muualta kuullut (kun tuttuja ei hirveästi ole, ainakaan Kuusamossa)
Tarkoittaa kuten Riitta mainitsi...kylliksi, tarpeeksi, riittävästi
Luultavasti Kuusamon/Pohjois-Pohjanmaan murretta, voi olla muuallakin pohjoisessa, Öppis mainitsi Sodankylästä

Jep, nyt olympialaiset aluillaan, marjastuskin vielä vähän jatkuu, vadelmapaikkojen etsintä jäi vaiheeseen.
Pyörälenkitkin tauolla, uimahalli aukeaa kesätauolta 12.8., Ahveniston maauimala toki olisi auki.
Järviuinti taisi jäädä yhteen pulahdukseen Pielisessä, näillä seuduilla järviuinti ei houkuttele, en halua törmätä johonkin hyytelösammaleläimeen...

Käyn vielä kahvilan puolella laittamassa vähän musaa ja laulua, käykää siellä kurkkaamassa... :023: :039:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #144 : 26.07.24 - klo:19:57 »
Järviuinti taisi jäädä yhteen pulahdukseen Pielisessä, näillä seuduilla järviuinti ei houkuttele, en halua törmätä johonkin hyytelösammaleläimeen...

Ai mutta sellaiseenhan olisi jännä törmätä! Mieluummin uimareissulla hyytelösammaleläin kuin nälkäinen hauki, joka luulee minua maukkaaksikin suupalaksi.

Mitä oikeaan urheiluun tulee niin olympialajeista uinti varmaan kiinnostaa vähiten. Ihan liikaa matkoja ja erilaisia uintitapoja. Uskon, että vain siksi, että Yhdysvallat saisi mitalikaapin täytettä. Ikään kuin heille ei sitä muuten tulisi tarpeeksi.

Minulla kisojen kunnollinen seuraaminen alkaa vasta ensi viikolla. Rugbyturnausta olen kyllä katsonut (Eurosport näyttää). Se on niin mahtava laji, ihan suosikkini.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #145 : 27.07.24 - klo:08:29 »
Henkeä haukkoen katsoin Pariisin kisojen avajaisia. Kyllä ranskalainen tyylitaju on tajuttoman ylivertainen, sateessakin.
Aivan loppuun en enää jaksanut seurata, mutta yöllä myöhemmin niän sen loistavan pallon nousevan taivaalle, rakkauden- ja rauhan-tulen kantamana. Jäikö se sinne, en tiedä, mutta symboli oli hieno.
Symboleja riitti Ranskan historiasta ja kulttuurista aiva ähkyyn saakka.

Ne veneissään lipuvat eri maiden joukkueet eivät olleen ideana ihan 'nappi', mutta kuinka muuten sen olisi voinut ahtaassa Pariisissa toteuttaa kuin Seineä pitkin.

Mitään attentaattia ei liene ollut, mutta presidentti Macron oli kovin huolekkaan näköinen. Vai oliko vain väsynyt, mikä ei olisi ihme.

Spektaakkeli on mahtava. Kumpa urheilusuorituksetkin olisivat !

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #146 : 28.07.24 - klo:16:04 »
Olen ehtinyt ja jaksanut seurata vain suosikkilajiani rugbya. Avajaisetkin jäivät väliin, mutta näkeehän ne tallenteena. Ai juu käsipalloa pikakelaillen yhden ottelun myös, Angolan naiset pistivät Alankomaille kunnolla kampoihin ennen kuin sitten kuitenkin hävisivät. Remontti- ja hautajaisvalmistelut veivät veronsa. Ehkä vielä toivun kisakuntoon minäkin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #147 : 28.07.24 - klo:18:22 »
Minä olen katsonut suomalaissuorituksia. Judo 66 kg Likas Saha hävisi , mutta taisteli hyvin. Pettymystä lievitti presidentti Stubb´n lämmin lohtu-halaus.

Ampuja-Leppä menetti isänsä nyt viikonloppuna. Hän itki uolaasti, ja sai pinulta sympatiaa.
Ratsukot selvitti radan melko hyvin ymmärtääkseni. Tytär oli kenttäratsastuksesta into-piukeena. Ja onhan ne hevoset ihania ! Pahalta näytti se voltti esteen jälkeen jossa hevonen pyörähti ympäsi ja ratsastaja myös. Hän pääsi ylös, mutta kuinka kävi ranskalais-maastopyöräilijänaisen. Se näytti hurjalta ! Ja koko laji on hengenvaarallinen, mielestäni. On kyllä moni muukin laji.

Odotan yleisurheilua. Silloin tulee pitkiä päiviä tv-ruudun äärellä.

Olen siis katsonut melko aktiivisesti, mutta tehnyt ruoan ja katsonut jumalanpalveluksen. Olen myös kirjoittanut blogiin uskosta, siis Älypään blogi-mahdollisuudessa. Sielläkin kohtaa uskovia ihmisiä.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #148 : 28.07.24 - klo:18:36 »
Hyvässä vauhdissa minunkin kisojen seuraaminen alkaa olla.

Se ranskalainen maastopyöräilijä kuulemma paareilla vietiin hoitoon, ei kai vakavampaa, hyvin alkanut kisa jäi siihen.

Jousiammunta, muukin ammunta, mielenkiintoista mielestäni...heh...numeroihminen kun olen....

Uintia ehdin jo kaivata, kunnes tänään huomasin että kakkosen ja areenan lisäksi kisoja tulee myös TV5:lla, nyt USA-Serbia tiukkaa koripalloa,
uinnin iltakilpailut noin 21 - 23.
Loppuviikolla sitten yleisurheiluun keskittyen.

:023: :039:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #149 : 29.07.24 - klo:16:25 »
Onni kiertää maamme edustajia Pariisissa. Eräältä kuoli isä, kahdelta rikkoutui maastopyörä, kolmennen voitti mm-ranking1, neljännen hevonen ei kyennyt tänään estekisaan. Iida Hulkkokaan ei päässyt jatkoon.Sulkapalloilijamme kyllä kaatoi hienosti mauritiuslaisen ja naisten purjehduksessa sija tänään parani eilisestä. Olikin runsaasti varaslähtöjä ja monta ranakattiin.
Sen sijaan nuori naisnyrkkeijä jatkaa. Mira Potkosen perinne velvoittaa, ja niimpä nyrkkeijä ei antanut haastattelua.

Nyt on ollut kiva huomata ettevät suomalaiset selostajat lyttää näitä jotka eivät ole onnistuneet yli odotusten, vaan ovat suoriutuneet kykyjensä mukaan kelvollisesti.