Kirjoittaja Aihe: Linnut 33  (Luettu 19451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #135 : 05.02.21 - klo:12:04 »
Nyt on tänä vuonna tullut 14 lajia ja kaikki ekopinnoja eli ilman moottoriajoneuvoa saatu. Tänään kuulin urpiaisen sinitiainen intoutui laulamaan pari värssyä ilmeisesti auringonpaisteen innoittamana. Täällä on hieno ja aurinkoinen pakkaskeli, -17 astetta.
 ääntä ylilentona ja
Viime pyhänä lensi kaksi korppia ronkkuen itään. Korppi on aikainen pesijä.
Korppi on todella aika pesijä. Olen usein miettinyt, että vielä pakkasilla on toisen oltava hautomassa, että munat eivät jäädy.
Siis molemmat eivät voi olla pesältä poissa samoilla lennoilla evään perässä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #136 : 12.02.21 - klo:12:06 »
Pihallani on punarinta  :icon_eek:  Se olisi kyllä parempi olla jossakin etelämpänä.  Ruokintapalloa se tuossa yrittelee. Älyäisipä siirtyä tuolin alle, jonne murustelin lämpimässä ollutta palloa hieman.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #137 : 12.02.21 - klo:13:28 »
^Kun tirppa poistui hetkeksi, rouhin sille tarjolle maapähkinää ja auringonkukansiemenia, ja ne maistuivatkin. Varmaan hennolla nokalla helpompi ottaa semmoisia kuin jäistä rasvakönttiä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #138 : 12.02.21 - klo:19:23 »
Nyt, kun on ollut kovia pakkasia, olen joka päivä järjestellyt lintujen ruokintapaikkaa toivossa, että kylmään kuolemia ei tulisi. Muutama talvi taappäin punatulkkuja menehtyi monta. Tintit syödessään läskiä saanevat parasta ravintoa, toinen hyvä eväs on auringonkukan siemenet. Niissähän on myös öljyistä ravintoa. Ja sitten ihmistekoiset talipallot ja -tangot.

Kauraa pitää olla myös. Jostakin syystä en ole halunnut ostaa pähkinärouhetta, sillä sitä kuluisi eniten. Täyttä ravintoa se olisi. Kotoperäiset harakat ja oravat piilottelisivat pähkinöitä vähän liiaksi, enkä sellaista halua. Kaikki elukat ja linnut saavat minun puolestani rauhassa syödä, etten niitä hätistele.
Ruokintapaikan tarkkailu on uteliaan hyvää hommaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #139 : 13.02.21 - klo:04:44 »
Käväisinpa sitten reissullani kauppahallissakin läskinhaussa. Mahtaisiko punarinnalle maittaa raastettu läski? Sikäli kuin se tästä yöstä taas selviää. Iltapäivän mittaan näin sen aika moneen kertaan pähkinäsilppukupillaan, joten nälkä lienee ollut.

Keltasirkkuja muuten ei täällä ole näkynyt. Ei muidenkaan pihoilla. Vähälintuinen talvi jatkuu. Tintit sentään innostuneet jo laulua virittelemään. Punatulkkuja kuuluu muttei näy.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 33
« Vastaus #140 : 13.02.21 - klo:12:34 »
Kuulin aamulla tikan pärryttävän.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 33
« Vastaus #141 : 15.02.21 - klo:16:43 »
Pihallani on punarinta  :icon_eek:  Se olisi kyllä parempi olla jossakin etelämpänä.  Ruokintapalloa se tuossa yrittelee. Älyäisipä siirtyä tuolin alle, jonne murustelin lämpimässä ollutta palloa hieman.

Niitä jää aina joitakin talveksi. Minulla käväisi aikoinaan 90-luvulla; silloin oli samanlainen talvi kuin nyt, paljon lunta ja pakkasta. Punarinta oli pirteän tuntuinen, mutta en nähnyt sitä enää seuraavana päivänä. Hienonsin sille pähkinämurskaa hyvin pieniksi hiutaleiksi, koska se ei oikein hyönteissyöjän pienellä ja ohuella nokalla muuta saa syödyksi. Keväisin ennen ruokinnan lopettamista niitä kyllä ilmestyi ruokinnalle.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 33
« Vastaus #142 : 15.02.21 - klo:16:44 »
Kuulin aamulla tikan pärryttävän.

Kuulin myös tässä yhtenä päivänä.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Linnut 33
« Vastaus #143 : 15.02.21 - klo:17:37 »
Lintulaudalla istui naaras punatulkku. Myös talitiaiset kävivät siellä. Maassa oli pudotettuja siemeniä syömässä viherpeippoja ja mustarastaita ja orava. Yöllä sitten tulee jänis tai pari. Kettu ja kauriit kulkevat muuten vain. Valitettavasti myös rotta kuuluu pihapiirimme eläinlajistoon.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #144 : 15.02.21 - klo:18:52 »
Asunet vissiin alueella, että on runsaasti ihmisiä. Sitten on rottiakin, joista on äärettömän vaikea päästä eroon.

Tämä meidän Kankaala on harvaanasuttua aluetta. Aina uuden lumen jälkeen kiertelen rakennukset ja jäljistä päättelen, että mitä elukoita tontillamme on. Lintujen ruokintaa voin hyvällä omallatunnolla jatkaa, koska ei hiiren hyppimää ole näkynyt. Pihamaallemme tulee kaksi kissaa eri suunnista eli niiden reviirijäljet risteävät meillä. Uskoisin, että kissoissa on meidän pelastus ollut.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #145 : 15.02.21 - klo:19:19 »
Niitä jää aina joitakin talveksi. Minulla käväisi aikoinaan 90-luvulla; silloin oli samanlainen talvi kuin nyt, paljon lunta ja pakkasta. Punarinta oli pirteän tuntuinen, mutta en nähnyt sitä enää seuraavana päivänä. Hienonsin sille pähkinämurskaa hyvin pieniksi hiutaleiksi, koska se ei oikein hyönteissyöjän pienellä ja ohuella nokalla muuta saa syödyksi. Keväisin ennen ruokinnan lopettamista niitä kyllä ilmestyi ruokinnalle.

Eilen ja tänään on taas se punarinta näkynyt. Vaikuttaa aralta, pitää olla hyvin hiljaa ikkunan ääressä, jottei säikähdä pois. Otan kohta ruokakipon sisälle ja tsekkaan, onko siellä ihan hienoa murua jäljellä sille, ja jos ei niin lisään.

Rotista kuulin väitteen, ettei niitä pelkkä lintujen ruokinta houkuttaisi paikalle, jollei ole muutakin ruokaa. Pitäneekö paikkansa? Itse en ole täällä rottaa nähnyt koskaan (muualla kyllä). Hiiriä ja myyriä on jonkin verran; myyräkanta tunnetusti vaihtelee.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Linnut 33
« Vastaus #146 : 15.02.21 - klo:19:51 »
Asunet vissiin alueella, että on runsaasti ihmisiä. Sitten on rottiakin, joista on äärettömän vaikea päästä eroon.

Tämä meidän Kankaala on harvaanasuttua aluetta. Aina uuden lumen jälkeen kiertelen rakennukset ja jäljistä päättelen, että mitä elukoita tontillamme on. Lintujen ruokintaa voin hyvällä omallatunnolla jatkaa, koska ei hiiren hyppimää ole näkynyt. Pihamaallemme tulee kaksi kissaa eri suunnista eli niiden reviirijäljet risteävät meillä. Uskoisin, että kissoissa on meidän pelastus ollut.

Niinhän se on, jotta linnut heittelevät auringonkukan siemeniä laudalta maahan ja rotat viipyvät apajilla.
Mutta kun kaikkia ei saa uskomaan, jotta jospa jätettäisiin ne linnut ruokkimatta - onhan lintujen suvut
pysyneet elossa halki maapallon historian, vaikka ihminen ei niitä ole ruokkinutkaan. Ihan mielelläni muutoin
haluaisin, jotta linnut saavat syötävää, mutta rottien takia en oikein tykkää. Loukulla on saatu pari rottaa
ansaan. Vanha sanonta, jotta niin monta mieltä kuin miestäkin, (miksei naistakin). Joku on jopa moittinut siitä, kun
näki kissan ottaneen rotan niskasta kiinni ja saaliikseen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 33
« Vastaus #147 : 15.02.21 - klo:21:27 »
Jatkuu osassa 34
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi