Kirjoittaja Aihe: Nyt 28  (Luettu 12785 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 28
« Vastaus #105 : 09.05.21 - klo:10:56 »
Hyvää äitienpäivää!   :109: :039:

Äideille, mummuille, isomummuille, isoisomummuille!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #106 : 10.05.21 - klo:16:35 »
Kyllästyin lumikasoihin tanhualla. Panin SiniZ:n kehräämään ja sen perään lanan, jolla nyittelin jäät ja lumet "huisin Newadaa" kohti. Tärkeimpänä hommanani oli tasoitella perunamaa tulevaa kasvukautta ajatellen.
Zetorin akku lienee elinkaarensa päässä. Ei se mitään, sillä satasella saan uuden, joka kestää seuraavat kymmenen vuotta. Olen ollut huoleton hevoseton mökin isäntä ja pannut tislatun veden sijasta Länsi-Vaalan kraanavettä akkuun - sisusta on mustassa mönjässä niin, että en tahdo nähdä ominaispainomittarin lukemia. Varailen vielä kaksi vuorokautta, niin akku tapansa näyttää.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #107 : 10.05.21 - klo:18:46 »
Lämmitin tuikean saunan. On vähän vaikeata tuunata justiinsa toivottua lukemaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 28
« Vastaus #108 : 11.05.21 - klo:12:37 »
Aurinkoinen aamu valjennut ja vihdoinkin huomattavasti lämpimämpää, näinä päivinä
saattaa hellerajakin rikkoutua.

Tuli käytyä jälleen kävelyllä Aulangolla, nyt sellainen keskipitkä lenkki, Ruutikellarin kiviaitojen
kautta, siitä onkin aikaa kun siinä kohtaa olen kulkenut.
Linnut lauloi kovasti, käki ei vielä kukkunut (kai niitä Aulangon puistometsässä yleensä on?)
Sinivuokkoja ja valkovuokkoja aivan valtavasti.
Varmaankin tässä parin viikon sisällä yksin käyn kävelemässä 6,5 kilsan lenkin ja
Aulangonjärven ympäri 7 km. Vaimolle riittää kuulemma tunnin lenkit, vaikka eihän nuokaan
paljoa pitempiä ole. Hän vaan painaa menemään kovalla vauhdilla ja sitten väsähtää,
minä enempi vähän hitaammin tasaisen tappavaa diisselivauhtia jolloin seinä ei tule
heti vastaan.   :003: :023:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #109 : 11.05.21 - klo:13:14 »
Pidän loppupäivän pakollista lepoa. Vaalan reissulla kului voileivän verran hiilareita ja nyt rämellä käynti vai lopun. Kyllä Kaarina minut "lounasti" ennen lähtöäni rämeelle. Nyt alan toukomiehen hommiin, tai siis huomenna.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33747
Vs: Nyt 28
« Vastaus #110 : 11.05.21 - klo:14:18 »
Nyt lähdemme molemmin päivää paistattelemaan. Matti ottaa fillarin, minä rollarin.
Oltiinkin aamupäivä sukulaisten kanssa kahvipöydän ääressä.

Toivat tuliaisina mieluista, hirvenlihaa ja mateenmätiä pakastettuina.

Martta piipahti koulun jälkeen voileivällä. Oli menossa Nuokkuun. Se on nuorisotila ostarilla nykyään. Männä-vuosikymmeninä se oli tässä missä tämä asuintalomme nyt on.
Tässä oli myös neuvola, ja kirjasto. Kaikki meidän perheen tarvitsemia käymäpaikkoja. Nuokun tiloissa minä ohjasin Helka-tyttöjä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #111 : 11.05.21 - klo:21:23 »
Kuusamon suurpetokeskus ja sen  isäntä Sulo Karjalainen on tulevaisuudessa aika paljon yleisön mielenkiinnon kohteena. Syynä tähän on tietysti pieni karhutyttö Aina. Netissä on hyviä videoita, olen niitä jo seuraillut.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 28
« Vastaus #112 : 13.05.21 - klo:21:03 »
Alkaa olla kesän tuntua, tulee istuskeltua terassilla ja melkein nokosilla, ulkona muutenkin.
Tarkoittaa tietsikalla roikkumista vähemmän, hyvä niin.
Tosin työhommia = palkallista harrastusta on vähän vaiheessa edelleen korona-ajan jatkuessa.

Eilen kävin pitkästä aikaa "pyhillä paikoillani", eli kotimökillä, Vanajan rannassa katsomassa
soutuvenettäni, siellä kunnossa pesijää ja soutajaa odottelee.
Paluumatkalla ajelin "pyöräilyreittiäni" pitkin katsomassa onko polkemiskunnossa....
no, paremmassa kuin viime kesänä jolloin lähes puolet matkasta oli tien pinta täynnä
pientä kivenmurikkaa.

Käen kukkumista en ole vielä kuullut, se on minulla kesän alkamisen merkki.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #113 : 14.05.21 - klo:08:01 »
Käen kukunta on todella hieno kesän merkki. Meilläkin käki joskus kukkuu. mutta nyt on sepelkyyhkyjen vuoro lennellä pihaa reunustavissa kuusissa. Onneksi asumme paikalla, että eivät tekisi pesää väärään paikkaan. Meidän pitäisi muuttaa pesinnän ajaksi pois.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 28
« Vastaus #114 : 14.05.21 - klo:17:35 »
Nonni, nyt on sitten ruohonleikkuukausi avattuna tässä rivitalossa omalta vastuualueelta.
Kotimökillä ehkä ensi viikolla.
Alkuiltapäivästä hiukan sateli, nyt jälleen aurinkoista, ei hellelukemia täällä tänään.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #115 : 15.05.21 - klo:15:35 »
Viime marraskuulla ostin Stiga Tornadoon ruohon kerääjän, kun sain halvalla kokoamattoman. Nyt sain sen kootuksi. Alussa en ymmärtänyt sen vertaa, että kumpaan suuntaan vempeleen pitää mennä. Kävin pirtissä katsomassa esitekuvaa, niin sitten älysin. Säästyi 102 juroa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 28
« Vastaus #116 : 16.05.21 - klo:21:59 »
On ollut kaunis aurinkoinen kesäpäivä, ei ihan hellettä ilmeisesti.
Aamupäivällä käynti kotimökillä vaimon kanssa.
Sieltä tehtiin kävelylenkki rantaan, tunnin lenkki sopivasti siinäkin.
Matkalla linnut lauloi kovasti, voikukkia jo kovasti, edelleen valkovuokkoja, ojissa rentukoita.
Kotimökilläkin näytti siltä että nyt kävelylenkkini siirtyy aika paljolti ruohonleikkurin kanssa
kävelyksi, se lienee hyötyliikuntaa.
Niin juu, ja tänään sitten kuului lyhyesti käen kukuntaakin.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #117 : 17.05.21 - klo:10:40 »
Olin maamiehenä pari tuntia. Enempään en kykene, että huomennakin lapa liikkuisi. Linnut saivat kaurapeltonsa, perunamaakin on vakoja vaille valmis ja kuoppakenttä odottaa sähkömiehiä. Odotusajaksi kylvämme siihen auringonkukan siemenet ja lopulle kauraa, kun emme tiedä muuntajan poistamista ja kaapelien kaivuja. Muutamiin lansseihin on jo isot kaapelimäärät keloja tuotu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 28
« Vastaus #118 : 17.05.21 - klo:11:22 »
Nyt etsin tietämystä välirauhan ajan kokemuksista ja fokuksena edelleen on eteläinen Kymenlaakso, Haminan kaupunki tällä kertaa. Tapahtumat valtakunnan kohdalla tunnen taikka siis, osaan mitä tulee poliittisiin tapauksiin sekä maailmansodan tilanteeseen muualla.

Jos joku oli paikalla taikka siis, peri nämä tapaukset, kuten perin itse naapurikaupungin 1937-1940 ja kertoo, niin kiitän jo etukäteen,  :icon_cool: :icon_cool:

Jos peräti oli seudulla pikkulottana tai lottan tai muuta toimitti Vehkalahden lohkolla niin kiitos....  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 28
« Vastaus #119 : 17.05.21 - klo:11:23 »
Tosin, ei ole körttiseutua tämä.   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.