Kirjoittaja Aihe: Pelko ja rohkeus  (Luettu 12424 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #30 : 25.08.15 - klo:03:39 »
Kun aloitin psykoanalyysia en tietty tyyppitapaan tehnyt työtä vaan kiukkusin ja muun muassa vaadin diagnoosia. "Jos sinä nyt sen ehdottomasti tahdot ja sillä jotain teet niin lähinnä sinä olet foobikko".
Siis pelkäät seikkoja.

Diagnoosi aina selkeyttää, ja siksi sitä toisaalta halutaan kovastikin.
Toisaalta se koetaan vallankäyttönä.

Rohkeutta on elää huolimatta peloistaan. Sillä diagnoosilla ei tee mitään sen tähden, ettei se poista pelkoa, eikä muuta mitään. Läksin siltä tunnilta ihan yhtä foobikkona kuin tulinkin.

Kyllä se on useasti rangaistuksen pelkoa, sen tiedän nyt. Siis usein ajattelen että käsky "pelätä ja rakastaa Jumalaa" on turha koska ihminen juuri niin kokee joka tapauksessa. Kumminkin päin.

Pelkään avuttomuuttani koska Jumala tietää senkin mitä itse en näe. Pelkään aivan totta tuomiota jonka tiedän varmasti ansainneeni. On erikseen kokea sitä kunnioitusta josta Riitta-mummi alkuun puhui. "Koska hän riippuu minussa kiinni minä hänet pelastan" minä vastasin ettei minulla ikään kuin ole käsiä joilla riippua kiinni!  Ja se on yhä niin! Mutta se auttoi, se " Kämmenteni maloon minä olen hänet piirtänyt" .

Ja sitten muuan juttu. Toisinaan on niin, että sen syyllisyyspelon pintaa kun raaputtaa, onkin alla häpeä. Se itse asiassa on kokemus jossa toinen kääntää päänsä pois. Sitä ajattelen tarkoitettavan kun veisataan, mua häpeästä säästä, eli katso minua, valista minulle kasvosi, katso niinkuin katsoit syntiseen naiseen fariseuksrn huoneessa..... En aina ole ihan varma kuinka Jeesus katsoi Pietariin kun tämä oli hänet kieltänyt. Kai surullisena.
« Viimeksi muokattu: 25.08.15 - klo:03:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #31 : 25.08.15 - klo:03:50 »
Tietty kai se diagnoosi jeesaa, jos voi mennä sen kanssa lääkäriin ja sanoa että annapa tähän hoito.

Eikä se ole väärin. Pulma on, ettei sitä niin vain hidasta vedetä. Jotakuta auttavat ne serotoniinilääkkeey, mutta eivät kaikkia. Analyysi auttoi ainakin minua, mutta kallis se oli ja laihaa tyttöä olin sen mitä sitä kesti.

Juuri kirjoitin, kuinka ihminen antaa ruumistaan hoitaa, muttei mieltään!  Se koetaan vähän kuin Jumalan asiaksi, ja sekoitetaan ruumis ja sielu. Vaikka ihminen kokonaisuutena on se elävä sielu.

Mutta on se vain niin ettei sitä mikään analyysi vienyt että Jumala on erilaisuudessaan niin -- erilainen. Toisaalta ikävöin syvästi mutta pelkään yhtä syvästi tuomion ja hylkäämisen sanoja.

"Silmäisi eteen, Jeesus....."  :'(

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #32 : 25.08.15 - klo:07:06 »
Kiitos Leena näkemyksistä.  Siinä puhuu ammatti-ihminen, ja syntinen joka etsii apua oikeasta osoitteesta.

Serotoniinin puutoksesta lienee myös kysymys erityisherkkien ominaisuudessa. Siksi sitä annetaan ensiapuna. Jumala hoitaa lopulta parhaiten.

Mutta on hienoa löytää lopulta itsensä sellaisen kuin sattuu olemaan.  Minulle apu lähti Lahden Herättäjäjuhlilta.
Erityisherkkä on ahkera pohdiskelemaan, tutkimaan, selvittämään asioita. Uskovana en voinut hyväksyä sitä mihin minut oli  ' opetettu'.

Vapaudenkaipuu oli ja on suuri. Se löytyi Paavo Ruotsalaisen ja muiden hyvien körttien avulla. Vähitellen olen asettumassa aikuiseen olomuotooni.

Nyt vasta yli 72-vuotiaana ymmärrän, että jokin taiteisiin liittyvä olisi ollut toiveammatti. Mutta elämä on vienyt ja kouluttanut kuten on ollut tarpeen. Näen kaiken johdatuksina. Jossittelu on tyhmää.

Tuo " Käsieni hipiään olen sinut piirtänyt "  toistuu ja toimii myös minulla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #33 : 25.08.15 - klo:08:47 »
Me ihmiset kai tarvitsemme tuollaisia 'lähinnä' -diagnooseja itsellemme. Haluamme käyvän nimityksen sille, millainen olemme. Joillekin kelpaa eläinradan merkki: "Olen melko tyypillinen jalopeura." Näihin määritelmiin voi mielestäni turvallisesti tukeutua, kunhan muistaa miettiä jatkoksi: "... paitsi, että en ole ihan tuollainen, vaan jokseenkin tällainen." Pelottaa vähemmän, kun asioille voi antaa nimiä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #34 : 25.08.15 - klo:12:04 »
Niin ajattelisin ja kai analyytikkonikin ajatteli ja tajusi minun pelkäävän  :003: sen kiukutteluni alla.
Kiitos Riitta-mummi. On aina hyvä jos voi löytää sanan edes johonkin. Mutta ne ovat niitä omista kärsimyksistä napsittuja, joten eihän ne aina toiselle sovellu. Hyvä on jos joskus.

Enemmän pitäisi tässäkin katsoa kohti, ainakin välttää kääntämästä päätä pois.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #35 : 23.03.16 - klo:07:39 »
Kuten tällä sivulla olen muutamaan kertaan kertonut tietyistä peloistani, kertaan vielä
pelkoni; vihan, katkeruuden ja omat pahat ajatukset.

Jumalan avulla olen paljosta päässyt, mutta viha ei poistu tästä maailmasta. Sen eilinen päivä osoitti niin koko maailmalle, ja myös itselleni.

Nimiä mainitsematta Leena on tylyttänyt minua jonkin aikaa. Milloin siitä mitä kirjoitan, milloin siitä etten hänelle kirjoita.

Miksi en. Hän on itse kieltänyt minua itselleen kirjoittamasta. Ne vihakirjeet tulivat YV;nä.
Se taas , ilmeisesti, juontui siitä että käytin empaattisuudessani sanaa Ymmärtää.
Et sinä mitään ymmärrä. Älä enää kirjoita minulle.
Vastasin OK, sovitaan näin.

Yksinäisen ja sairastavan osa ei ole kadehdittava. Kadehtiminen ei palvele mitään.

Rohkenen nyt kysyä; Tukahdutanko ilman foorumilla ?

Piinaviikon tunnelmissa  Riitta-mummi

p.s. Tämän kirjoitin että lukijat eivät enää ihmettelisi mistä on kysymys.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #36 : 23.03.16 - klo:08:27 »
Täältä periferiastani voin todeta, että me olemme ihmisiä. Etuja on kuin myös vikoja. Kipuileminen ei ole  kivaa kenenkään osana.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #37 : 26.03.16 - klo:11:01 »
Koska on pääsiäinen halusin täällä käydä.

Ei, riitta-mummi. En halunnut tylyttää, mutta sen tunnustan ja pyydän anteeksi, että väsyin. Halusin tulla tänne oikeastaan siksi. Minusta näytti joskus, että välillä väsytään puolin ja toisin. Eräs ketju alkoi:  Ei yhtään mallaa eikä vn: ää. En ollut sen aloittaja.

Joskus taitaa käydä niin, että innostuu jostakin asiasta, oli se sitten itselle puhuvat raamatunjakeet, kuvat tai musiikkikappaleet, niitä tulvii niin ettei ennätä kuunnella eikä katsella eikä lukea ei vain jaksa ajatella että tuolle toiselle on syynsä jakaa ne täällä. Minun asiani ei ole arvostella toisia. 

Toivon mutta en vaadi , että jaksat ymmärtää myös minua. Mutta ellet todella voi keskustella kanssani koska minulla on jokin ammatti tai luin teologiaa ja kirjoitat siitä täällä, jätät tietenkin aktiivisimpana keskustelijana toisen kirjoittajan ymmälle. Lisäksi saatoit tietämättäsi lyödä minua johonkin jota on hutkittu aika lujasti. Vielä siten, että jonkun tulisi vihdoin selittää minkä tähden. Minä vakuutan vielä kerran kuuluvani juuri sinne tavallisten joukkoon, juuri jonnekin gaussin käyrän korkeimmalle kohdalle jonne siis mahtuu valtaosa väestöä. Minua keskiverrompaa on tästä maasta aika vaikea löytää.

Kokeilkaa vaikka.  :kahvi:






« Viimeksi muokattu: 26.03.16 - klo:11:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #38 : 26.03.16 - klo:11:09 »
Keskiverto on matemaattinen termi. Tilastoimalla sen löytää. Kukaan ihminen ei ole keskiverto. Jokainen on jollakin tapaa poikkeuksellisen ainutlaatuinen. Identtiset kaksosetkin eroavat toisistaan. Näin asiasta mielenkiintoisen ja koskettavan TV-dokumentin. Taisi olla tämän viikon Prismassa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #39 : 26.03.16 - klo:11:18 »
Leena, olet saanut anteeksi. En käy selittelemään.

Hyvää Pääsiäistä !                                               
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #40 : 26.03.16 - klo:11:20 »
Uskallan jatkaa. Eräs aika tyypillinen hutkaisu tuli teologian nettilukijoiden verkkosivustolta. En vieläkään ymmärrä koko juttua, mutta joku kirjoitti minun joutuvan kadotukseen koska myös jokin mitä en nyt muista hänen mielestään minulla oli ja se vastasi sitten rahaomaisuutta. Miten aion pelastua kun olin kuin rikas nuorukainen?

Tunnustan että olin ymmällä. Olin lukenut läksyt tietysti, koska monihan suoritti sitä pätevöityäkseen uskonnon opettajaksi, ja tilanne on toinen kun lukee kiinnostuksesta. Oli aikaakin enemmän kuin niillä nuoremmilla ja sanon suoraan, minulle lääkis oli mankeli eli kuusi vuotta näännytystä, vasta erikoistumisvuosina vähän helpotti. Tavis joutuu lujille, sen sanon.

Kirjoitin että ihmiselle se on mahdotonta mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #41 : 26.03.16 - klo:11:54 »
Monelta kuulin, että epilepsian puhkeaminen oli Jumalan rangaistus koska ylipäänsä lähdin opiskelemaan. Silloin  taisin  itkeä ensimmäiset itkut.   Arkisen tavallinen ihminen ei vain ymmärrä kaikkea. Täällä on muitakin lääkäreitä. He ovat pysytelleet ammateistaan viisaasti vaiti. Olin itsekin, mutta kirjoiteltuani tänne vuoden, joku sen  arvasi. Sitten kun tapailtiin muutenkin tuntui hölmöltä esittää muuta....  Tai minä en osaa.

Myös sitä en jaksanut enää selittää, minkä tähden luin ja opiskelin muuta. Minusta siinä irvaillussa " luterilaisessa työmoraalissa" on äärettömän paljon hyvää, sillä aina uuden mahdollisen ammatin, työn ja opiskelun etsiminen rytmitti päivän ja viikon. Itse leivoin niistä uutta ja samaa kyllä suosittelen jokaiselle, jos vielä on voimia ja halua, kiinnostusta ja löytyvät taloudelliset edellytykset. Teologiaa on mahdollista opiskella yllättävän pitkälle netissä, sitten kyllä täytyy pureskella kynsiä kun kaikki on tehty! Ei kuin vääntämään niitä lisäopintopisteitä ja miettimään pääsisikö Joensuun körttikotiin.

Tai ja kun jos vaikka niitä niin kutsuttuja taideamnatteja? Ne ovat tavallista työtä nekin. Pääsin kun musiikkialalle ylikoulutettiin, vähemmälläkin lahjakkuudella   :003:  ja taisi sama koskea kirjoituskursseja.

Ja kuvitelkaa, kaiken takana oli  :026: Dietricus Docens ja surkean epäonnistunut hengentuote ja yritys joskus isona saada aikaan parempi. Siksi, että hänellä on annettavaa.

Vihdoin tuntuu että kenties uskallan. Kävi niinkin, että liekö johdatusta vai sattumaa, vahingossa NVL: sta lukijan joka on koulinut ihan napakasti ja tylyttämällä teelmiä.

Vihapuheisiin minulla ei riitä aikaa.  Jos joku haluaa niin ajatella, se pala täytyy kurkusta nielaista, syyttää itseään ohutihoisuudesta ja sivuuttaa. Paras tapa on anteeksianto. Ja pieni tauko.

Siunattua pääsiäistä!

Huomenna vietämme ylösnousemusjuhlaa.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #42 : 26.03.16 - klo:12:09 »
Keskiverto on matemaattinen termi. Tilastoimalla sen löytää. Kukaan ihminen ei ole keskiverto. Jokainen on jollakin tapaa poikkeuksellisen ainutlaatuinen. Identtiset kaksosetkin eroavat toisistaan. Näin asiasta mielenkiintoisen ja koskettavan TV-dokumentin. Taisi olla tämän viikon Prismassa.

Ajatteletko siis, ettei ihmisellä olisi edes lupaa tuskastua ja sanon suoraan, lopulta itkeä, jättäkää minut rauhaan! Juuri niillä tilastomittareilla minut on mitattu ja punnittu ja väännetty silloin kun minut kai neljästi neuropsykologikin tutki. Se kuului tämän tautityypin tutkimuspakettiin!

Tämä on erittäin tyypillinen, suunnilleen lukion suorittaneen suomalaissyntyisen tutkimuslöydös.

Nuorena, kun kohtauksia oli vähemmän ja myös pelkäsin vähemmän ajattelin olevani ihan kuin muutkin! Onko mahdotonta ymmärtää sen tuottavan iloa ja huojennusta! En jaksa olla täällä koska aktiivisin kirjoittaja repii erilleen:  hän ei voi keskustella!

Hyvä tavaton! Ei sitten!  :'(.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #43 : 26.03.16 - klo:12:19 »
Kuten tällä sivulla olen muutamaan kertaan kertonut tietyistä peloistani, kertaan vielä
pelkoni; vihan, katkeruuden ja omat pahat ajatukset.

Jumalan avulla olen paljosta päässyt, mutta viha ei poistu tästä maailmasta. Sen eilinen päivä osoitti niin koko maailmalle, ja myös itselleni.

Nimiä mainitsematta Leena on tylyttänyt minua jonkin aikaa. Milloin siitä mitä kirjoitan, milloin siitä etten hänelle kirjoita.

Miksi en. Hän on itse kieltänyt minua itselleen kirjoittamasta. Ne vihakirjeet tulivat YV;nä.
Se taas , ilmeisesti, juontui siitä että käytin empaattisuudessani sanaa Ymmärtää.
Et sinä mitään ymmärrä. Älä enää kirjoita minulle.
Vastasin OK, sovitaan näin.

Yksinäisen ja sairastavan osa ei ole kadehdittava. Kadehtiminen ei palvele mitään.

Rohkenen nyt kysyä; Tukahdutanko ilman foorumilla ?

Piinaviikon tunnelmissa  Riitta-mummi

p.s. Tämän kirjoitin että lukijat eivät enää ihmettelisi mistä on kysymys.

Toisille kerron tämän :  . Sellaisia kirjeitä ei ole kirjoitettu. Ainut koski syytöstä jonka mukaan olin julkaissut Riitta-mummia koskevaa salassa pidettävää tietoa julkisella foorumilla. Tämä on totuus, minä en valehtele!

Silloin kirjoitin että  syytös on toimitettava minulle ja asia on jo juridinen, koska mikäli lääkäri niin toimii, rangaistuksena on kuusi kuukautta ehdotonta vankeutta.

Lisäksi kyseessä oli syytös perättömän lausuman annosta koska en ole tietoinen ainoankaan tänne kirjoittavan yllämainituista tiedoista.

Nimiä mainitsematta Leena?

Tämä oli aika vakava asia. On edelleen. Syytöksestä on muutamia vuosia aikaa. Annoin sen silloin jäädä, koska minulle ei palautettu tuota tekstiä. Toivoin tilanteen rauhoittuvan sillä, että jään pois. Taisi sittenkin olla hyvä että vilkaisin, mitä minusta selän takana puhutaan.

Totuuden kertomisen täytyy, täytyy täytyy olla luvallista! Nyt jään pois ja  toivon oikeastaan, että unohtuisin joksikin aikaa. Otan yhteyttä ylläpitoon ja pyydän hieman vilkaisemaan, mitä siellä julkaistaan.

« Viimeksi muokattu: 26.03.16 - klo:12:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #44 : 26.03.16 - klo:12:52 »
Vielä viisas rivi arkkipiispalta.  "Pelot poistuvat toisista huolta pitämättä" . Vaikka kimpaannuksissani kirjoitin jotakin hassua tyyliin ei sitten tarvitse soittaa apua tarvitessaan,  niin sehän oli ihan typerää ja lapsellista minulta, ja sitä tulin niinikään pyytämään anteeksi.

Kuka ikinä tahtoo ja ajattelee että ehkä Leenalta voi kysäistä, ilman muuta saa tehdä niin. Se ei rajoitu edes tähän foorumiin. Jos voin auttaa, soittakaa vaikka keskellä yötä!  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.