Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen, osa 7  (Luettu 25417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #90 : 10.05.14 - klo:17:07 »
Tulimme mökiltä, ja postilaatikossa oli muun ohessa tuo yllä haikailemani Lauri Haikolan suomentama Lutherin Kristityn vapaus. Luther-divarille
sydämellinen kiitos toimituksesta. Mistä lie saivat näin pian. Sitä ei löytynyt heidän luettelostaan. Toimituksineen vai 9 euroa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #91 : 11.05.14 - klo:00:05 »
Pidän, että Martti Lutherin kirjanen ( nimeomaan Lauri Haikolan suomentama) Kristityn vapaus, on raikas ja ravitseva eväs kaikille uskon tielle etsiville. Myös meille, jotka olemme tien laitaa harpponeet se on asioita selkiyttävä ja hyvä lukea uudestaan monta kertaa.

Tuli halu saada tämä kirjanen omaksi. Netissä ei löydy myynnissä, mutta tein Luther-Divariin ostotilauksen. Saa nähdä, onnistuuku sieltä. Vai olisiko Herättäjäjuhlilla Aholansaaren kirjapöydässä mahdollisuus löydön tekemiseen.
Vai raaskiiko joku luopua omastaan. Hinnasta sovitaan. :117:

Lutherin teos on milteipä kirjanen... mutta pidetään kirjana. Se on kirja, joka vie evankeliumin uskoon ja rakkauteen... ei se vie lain ahdistuksiin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #92 : 11.05.14 - klo:06:59 »
Kerroin toisaalla, että sain sen.  Nyt voin lukea silloin kun haluan, ja mitään kiirettä ei ole. Luulempa, että pidän tätä nykyään tärkeämpänä itselleni kuin Katekismusta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #93 : 13.05.14 - klo:12:54 »
Otan mielelläni vastaan hyviä lukuvinkkejä. Huonompia löydän itse. Kysymys on nimenomaan hengellisistä kirjoista. :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #94 : 13.05.14 - klo:14:17 »
En osaa kyllin ylistää Martti Lutherin viisautta ja hurskastelemattomuutta uskomme asiassa. En osaa kyllin kehua hänen loistavaa huumoriaan, terveitä elämäohjeita kuin myös itseruoskintaansa, sekä jopa rajua leikinlaskua, lihastamme ja anatomiastamme nautintoineen, ovat ne sitten sallittuja tai laittomia. Ja kaiken tämän pöytäpuheen hän päättää näin:

Herra, meidän Jumalamme, kyllä tietää mihin sieluni pitää jäämän. Onhan hän niin huolellisesti huolehtinut sielustani, että uhrasi oman elämänsä pelastaakseen minun elämäni; hurskas paimen ja niiden sielujen uskollinen piispa, jotka uskovat häneen. Minähän en liene ensimmäinen, jonka kohdalla Jumala vasta oppii, miten hänen tulee varjella uskovia sieluja. Omiin käsiini en missään nimessä sieluani laskisi. Sillä paholainen olisi sen minulta yhdessä hujauksessa repäissyt ja nielaissut.  Ei, sieluni on Jumalan kädessä, eikä sitä yksikään voi häneltä riistää. Minulle riittää se tieto, että Isäni talossa on monta asuinsijaa, kuten Kristus sanoo.


Riitta-mummi

( omiin käsiini en missään nimessä sieluani laskisi ) Amen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #95 : 13.05.14 - klo:16:11 »
Galatalaiskirjeen selitys on suosikkini, ja mannaa Jumalan lapsille. Luther on ollut hyvin tuottelias.  :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #96 : 13.05.14 - klo:16:45 »
Hei, ja kiitos !
Netistäkin  näkyy löytyvän  Galatalaiskirjeen selityksestä luettavaa. Omassa kirjahyllyssäkin on yhtä ja toista, jotka olin unohtanut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #97 : 16.05.14 - klo:08:30 »

Vs: Tätä luen / tämän luin osa 6
« Vastaus #133 : 31.12.13 - klo:09:34 »   
   Joyce Odysseuksessa olen edennyt toiselle sadalle sivulle enkä ole vielä ymmärtänyt juuri mitään. Vielä on runsas kuusisataa sivua, joiden aikana toivon pääseväni kyytiin.



   En ou vielä piässy. Olen lukenut 335 sivua, välissä Asko Sahlbergin Herodes ja nyt äsken Berteaut, Simone: Piaf: Jumalani kuinka olen elänyt!. Helsinki: WSOY, 2007. ISBN 978-951-0-33410-2.  

Katsoin viimeistä lausetta elääkseni todeksi, että sellainenkin on, että tämä viime vuosisadan yksi merkittävimmistä romaaneista loppuukin joskus. MUTTA: viimeinen lause oli 47 sivua pitkä!

Seitsemäs lainakuukausi on meneillään. Älähä mittää.
Odysseus oli kova jätkä. Aion kulkea hänen kanssaan viimeiselle sivulle.

Kääntäjä Pentti Saarikoski toteaa Suomentajan sanassaan, että "... olen kiitollinen niille, jotka käännöksen ilmestymisen jälkeen tulevat arvostelullaan osoittamaan käännöksestäni virheitä ja puutteita, jotka korjaten voimme tehdä Odysseuksen suomalaisesta laitoksesta sen mitä Ulysses on: yksi tämän vuosisadan ehdottomasti tärkeimmistä romaaneista."


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #98 : 16.05.14 - klo:20:27 »
Työn alla Tarmo Kunnaksen Fasismin lumous. Kuudensadan sivun jööti ja hidaslukuinen, mutta mielenkiintoinen.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #99 : 19.05.14 - klo:22:12 »
Puhuuko kirkko köyhistä näin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #100 : 20.05.14 - klo:07:08 »
Tilasin kirjastosta Lutherin Sidottu ratkaisuvalta. Sivuja 443, paino 623 gr, jälkimmäinen on jaksamiskysymys.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22103
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #101 : 20.05.14 - klo:07:48 »
Joskus luin ensin Erasmuksen kirjasen Vapaasta tahdosta ja aloitin sitten Lutherin Sidotun ratkaisuvallan. Se jäi kesken. Tämä vertailu osoitti, ettei kepeä henkevyys ollut Lutherin laji.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #102 : 20.05.14 - klo:08:36 »

   Mie en Luteerusta ole lukenu. Jotenkin se tuntuu raskaalta; mersuväen hommia. Filokaliat ja Bunyanin Kristityn vaellus osuivat ja upposivat - aikoinaan.
Nykyään luen vain maallista. Olen siirtynyt sanoista tekoihin  :icon_wink:. Veisailen aamusta iltaan.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #103 : 20.05.14 - klo:08:54 »
Kun olen kuusikymmentä vuotta,ainakin, lukenut kevyempää, tuli aika perehtyä uskon peruskysymyksiin Raamatun ohella. Ohjaajani on antanut hyviä neuvoja.
Oletko PekkaV ollut myös Kajjaanin suunnalla puhujana ? Kuulin nimesi mainittavan De´n mainostaessa jotakin tilaisuutta Kainuun suunnalla.

Muuten olen sitä mieltä, että myös kevyempi kirjallisuusa  opettaa. Ainakin ottamaan opikseen .  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #104 : 20.05.14 - klo:09:07 »
Luen Jerry Cottonia.
wilhelmi niskasen jäljillä