Kirjoittaja Aihe: Islam vs. Tanska '06  (Luettu 16619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Islam vs. Tanska '06
« : 07.02.06 - klo:13:53 »
Otsikoissa on viime päivinä ja viikkoina ollut valtava kohu muutamasta pilapiirroksesta, jotka viime vuoden puolella julkaistiin eräässä tanskalaisessa lehdessä. Tänäänkin luultavasti kuulemme, kuinka jossain on taas poltettu valkoristilippuja punaisella taustalla.

Kumpi on sinun mielestäsi oikeassa tässä vapaa sana/vapaa uskonto-kiistassa? Vai onko kummankin osapuolen menettelyssä parantamisen varaa? Onko kiista enää ratkaistavissa yhdellä anteeksipyynnöllä, vai olemmeko kohta kolmannessa maailmansodassa?

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #1 : 07.02.06 - klo:14:09 »
Kysymys kun ei taida olla mistään pilapiirroksista - niistä on tullut suuren turhautumisen tietoisesti hyväksi käytetty vertauskuva. Länsi on tavallaan liian ylivoimainen islamiin nähden ja islamilaisen alueen hallituksista hyvin suuri osa tukahduttaa kansalaistensa toimintaa, korruptio ja mielivalta kukoistavat. Monet näistä hallituksista ovat lännen tukemia ja monissa valtioissa juuri islamilaiset liikkeet edustavat poliittisia uudistuksia ja korruptionvastaisuutta. Minusta kaikkia uskontoja tulee voida kritisoida rankallakin kädellä (etenkin niiden militantteja, tuhoisia tulkintoja) eikä mikään tabu saa olla itsestäänselvyys. Mutta tässä maailmanpoliittisessa kontekstissa meillä on myös tietty vastuu siitä, ettei ehdoin tahdoin heitetä bensaa liekkeihin. Nyt kun näin on tehty ja lehti on pyytänyt anteeksi ja Tanskan hallitus on pahoitellut tilannetta, en oikein näe, että muuta olisi tehtävissä. Sananvapaus ei ole absoluuttinen mutta ennakkosensuuria emme voi lännessä ottaa käyttöön eivätkä hallitukset ole vastuussa vapaitten tiedotusvälineitten toiminnasta. Väkivalta elää jo omaa elämäänsä, eikä se purkaudu minkään tanskalaisen lehden jutusta vaan hyvin syvistä rakenteellisista ongelmista.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Eevi

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 435
    • http://www.eephi.deviantart.com
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #2 : 07.02.06 - klo:17:20 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Kysymys kun ei taida olla mistään pilapiirroksista


tuo selittääkin aika paljon.
minä kun oon viimesen viikon miettiny että herranjestas kuinka lapsellista.
-tottelematon ja paha-

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #3 : 07.02.06 - klo:19:49 »
Syyrialla on aika rankat sisäpoliittiset ongelmat olleet. Tanskan pilapiirros oli oikea "Allahin siunaus" Syyrian hallitukselle. Vihdoinkin on joku muu instanssi kuin se, johon kansalaiset voivat purkaa kiukkuaan. Sitä vielä ruokittiin mm. väärällä informaatiolla. Syyriassa liikkui tekstiviestit, jossa väitettiin, että Kööpenhaminassa oli alettu polttaa Koraaneita julkisesti. Kuka sen sitten on aloittanut - sitä ei varmasti kukaan voi tietää.

Kerrankin kuitenkin jenkit ovat samassa rintamassa mellakoijien kanssa. Bushin hallinto paheksui kanssa pilapiirroksia. Amerikkalaisilla on vielä jonkinlainen ymmärrys siitä, mitä tarkoittaa, kun joku asia on pyhä. Meillä eurooppalaisilla ei sitä enää oikein ole. Eurooppa on niin toivottoman maallistunut, että asioiden pyhyys käsitellään kevyenä mielipiteenä, eikä minään sen syvempänä. Kuitenkin - uskonnosta riippumatta - asioiden pyhyys on paljon syvemmällä. Monet kristilliset piiritkin vetäis herneen nenään, jos Kristuksesta julkaistaisiin tanskalaisessa lehdessä törkeä pilapiirros ja sitten vielä pari suosittua saarnaajaa alkaisi myllyttämään sitä propagandaesimerkkinä maallistuneesta yhteiskunnasta ja sen vääryydestä.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #4 : 07.02.06 - klo:20:04 »
Yhdysvalloissa on tilanne käsittääkseni sellainen, että melkein mikä tahansa on siellä jollekin ryhmälle pyhää. Seurauksena ilmaisuvapauden kotimaassa käytetään putipuhdasta ns poliittisesti korrektia kieltä, joka ei sano kenellekään mitään. Vastakulttuurina kukoistaa kaikkea liikkuvaa nälvivä viihde.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #5 : 07.02.06 - klo:20:34 »
Jos suoraan sanotaan, niin muslimien ei minusta kannattaisi ruveta isottelemaan ja uhittelemaan, homma kun on sillä lailla että ennen pitkää kärsivät kaikki, mutta muslimit ovat tosipaikan tullen se osapuoli joka jää kakkoseksi. Minun puolestani alkaa kohta olla aika koota EU ja Yhdysvallat samaan pöytään, ja päättää että pistetäänkö kaikki matalaksi vai jätetäänkö jotain jäljelle :evil:

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #6 : 07.02.06 - klo:20:51 »
En tiedä. Mua hämmentää kokoajan yhä enemmän, mitä enemmän noita mielenosoitus- ja väkivaltajuttuja tulee ilmi. Niinkuin joku sanoi, eihän kyse taida olla pilapiirroksista enää, mutta sitä suuremmalla syyllä minusta on ihan käsittämätöntä, että lippuja revitään, konsulaatteja poltetaan.... eihän se nyt maan vika ole, jos yksittäinen lehti julkaisee kuvia! Ja sitten jo ruvetaan panettelemaan Norjaa... kohta kai Ruotsia ja Suomeakin.

Mitä kuviin tulee... niistäkin olen jotenkin tosi hämmentynyt. Olen varma, että jossain muussa (tai jopa omassa!) kulttuurissa Jeesusta on piirrelty pilkkakuvin, mutta onko kristityt nostaneet siitä tällaista mellakkaa?! Miksi muslimit ovat näin herkkänahkaisia asialle, jonka on jonkun vieraan kulttuurin ei-muslimi piirtänyt?

Mun kyllä nyt oikeasti täytyy tunnustaa, että multa ei kyllä heru hirveästi sympatioita tästä muslimeille. Myös se Suomen muslimien mielenosoitus oli jokseenkin käsittämätön. Ehkä sitten olen jotenkin kulttuurivammainen ihminen, mutta en vaan käsitä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #7 : 07.02.06 - klo:21:01 »
Eikös se lehti kuitenkin pyytänyt anteeksi ja luvannut parantaa tapansa. Onhan Kristukestakin aina pilapiirroksia, mutta ei niistä tuommoista kohua nouse. Jokainen vastaa viimeistään sitten taivaan portilla tekemisistään, myös pilapiirroksistaan. Tietysti kaikille pitää antaa uskonnonrauha, mutta myös uskontoja saa kyseenalaistaa, kunhan se kohdistuu samalla lailla kaikkiin uskontoihin ja myös ateisteihin. Ja kohtuullinen sensuuri on hyväksi,  mutta sananvapus tulee säilyttää. Kuitenkin tällä kertaa lehti meni vähän liian pitkälle, se on totta.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että Tanskan hallituksen ei tule pyytää anteeksi. Ei se ole hallituksen tehtävä. Eikös USA:nkin johto asettunut sille kannalle, että tuomitsi kuvat, mutta silti lehdistöllä on sananvapaus ja hallitus ei voi kaikkea valvoa. Ihan sama kuin hallitus rupeaisi vastaamaan kaikista tehdyistä murhista ja muista, mutta niistä vastaavat aina ihmiset tekojen takana. Niin nytkin ja anteeksi on jo pyydetty lehden taholta. Saisivat islamistitkin jo rauhoittua.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #8 : 07.02.06 - klo:22:29 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Jos suoraan sanotaan, niin muslimien ei minusta kannattaisi ruveta isottelemaan ja uhittelemaan, homma kun on sillä lailla että ennen pitkää kärsivät kaikki, mutta muslimit ovat tosipaikan tullen se osapuoli joka jää kakkoseksi. Minun puolestani alkaa kohta olla aika koota EU ja Yhdysvallat samaan pöytään, ja päättää että pistetäänkö kaikki matalaksi vai jätetäänkö jotain jäljelle :evil:


No sitten saisi laittaa montakin paikkaa matalaksi. Muslimit meillä on aina keskellämme.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #9 : 07.02.06 - klo:22:33 »
Tässä on minusta yksi parhaita tekstejä aiheesta kristillisestä näkökannasta. Tuon kirjoittaja on adventistipastori ja arvostan häntä todella - vapaistasuunnista harvoin kohtaa samanlaista avarakatseisuutta kuin hänellä on.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #10 : 08.02.06 - klo:01:14 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Mun kyllä nyt oikeasti täytyy tunnustaa, että multa ei kyllä heru hirveästi sympatioita tästä muslimeille. Myös se Suomen muslimien mielenosoitus oli jokseenkin käsittämätön. Ehkä sitten olen jotenkin kulttuurivammainen ihminen, mutta en vaan käsitä.


Jooh, ei voi tajuta myöskään. Suoraan sanottuna voisivat mennä sinne aavikolle takaisin, jos ei kelpaa. Mitä enemmän kertyy vuosia, sitä rasistisemmaksi tässä tulee. Valitettavaa mutta totta. Yksilönä jokaisen tapaamani ihmisen arvostus lähtee nollatasolta, mutta ihmiset vaikkapa etnisinä ryhminä lokeroin jo huoletta ylä- tai alakanttiin. Ja väitänpä vielä, että miksi näin tapahtuu ei ole ainoastaan minun pienen pääni ongelma.

Lainaus
Monet näistä hallituksista ovat lännen tukemia ja monissa valtioissa juuri islamilaiset liikkeet edustavat poliittisia uudistuksia ja korruptionvastaisuutta.


*köh*hamas*köh*

Eiköhän ongelmaa ole myös siinä, että ihmiset ovat varsin heikolla sivistystasolla, joka taas johtaa siihen, että kun itse ei pysty oman uskontonsa tekstejä tulkitsemaan (kun ei osaa esimerkiksi lukea) voivat uskonnolliset johtajat varsin mielivaltaisesti sanella "jumalan sanaa" oli se sitten esimerkiksi koraanin mukaan oikein tai ei. Ja täytyy olla eri mieltä siinä, että kummassa päässä sitä bensaa on liekkeihin heitelty. Eiköhän se ole nimenomaan siellä arabimaissa missä on ylemmiltä tahoilta määrätietoisesti alettu vihaa lietsomaan.

Luultavasti arabit ovat olleet jokseenkin onnekkaita (tai eivät vielä ole tarpeeksi tyhmänrohkeita) sillä eurooppalaisia uhreja ei vielä minun tietääkseni ole mielenosoituksissa ollut. Vastareaktio voi olla nimittäin sitäkin karvaampi, vrt. Australian tapahtumat.


bonuksena linkki aiheeseen toisella foorumilla jossa asiasta on keskusteltu jo hiukan pidempään, myös körtit mainitaan! http://www.stealthunit.net/message.aspx?intBoardID=3&intMessageID=259458

satman1

  • Vieras
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #11 : 08.02.06 - klo:06:13 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
En tiedä. Mua hämmentää kokoajan yhä enemmän, mitä enemmän noita mielenosoitus- ja väkivaltajuttuja tulee ilmi. Niinkuin joku sanoi, eihän kyse taida olla pilapiirroksista enää, mutta sitä suuremmalla syyllä minusta on ihan käsittämätöntä, että lippuja revitään, konsulaatteja poltetaan.... eihän se nyt maan vika ole, jos yksittäinen lehti julkaisee kuvia! Ja sitten jo ruvetaan panettelemaan Norjaa... kohta kai Ruotsia ja Suomeakin.

Mitä kuviin tulee... niistäkin olen jotenkin tosi hämmentynyt. Olen varma, että jossain muussa (tai jopa omassa!) kulttuurissa Jeesusta on piirrelty pilkkakuvin, mutta onko kristityt nostaneet siitä tällaista mellakkaa?! Miksi muslimit ovat näin herkkänahkaisia asialle, jonka on jonkun vieraan kulttuurin ei-muslimi piirtänyt?

Mun kyllä nyt oikeasti täytyy tunnustaa, että multa ei kyllä heru hirveästi sympatioita tästä muslimeille. Myös se Suomen muslimien mielenosoitus oli jokseenkin käsittämätön. Ehkä sitten olen jotenkin kulttuurivammainen ihminen, mutta en vaan käsitä.


Nyt Sepposen kuuluis todeta, että tää johtuu tietämättömyydestä.


......................!........................

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #12 : 08.02.06 - klo:11:46 »
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
Nyt Sepposen kuuluis todeta, että tää johtuu tietämättömyydestä.


Miten niin? Ei tässä mun mielestä nyt ole kyse tietämättömyydestä, kyllä mä tiedän asiasta paljonkin, osaan aavistaa siihen johtuvia syitä, oon seurannut uutisointia, ym. Oon yrittänyt paljonkin rationalisoida tätä. Mutta mun maailmankuvaan vaan ei mene ihan jakeluun tuollanen ajattelu ja sen vuoksi en pysty käsittämään tuollaista vauhkoilua. Siis tarkoitan, että vaikka olisin asioista tietoinen, niin ei kai mun silti tarvitse hyväksyä kaikkea? Yhtä lailla kait samalla lailla muslimit perustelevat kantaansa, mutta musta tämä on vaan saanut niin käsittämättömän suuret piirteet, että en pysty sille hirveästi sympatiaa antamaan. Eikä sillä ole mun mielestä mitään tietämättömyyden tai tietävyyden kanssa.

Poissa Henri

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 78
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #13 : 08.02.06 - klo:12:38 »
Mun mielestä se Jyllands posten teki virheen, kun julkaisi ne kuvat. Samoin muut eurooppalaiset lehdet. (Tekemättömäksihän niitä ei enää saa).

En tiedä, oliko se päätoimittaja tietämätön, vai miksi meni ne kuvat julkaisemaan. Sananvapauden nimissä ei mun mielestä pitäisi loukata ketään, ja kun todennäköisesti vielä varmasti tietää, että muslimit vetää herneen nenään tuollasista kuvista (eikös joku hollantilainen tapettu, kun se teki elokuvan, jossa vähä vihjattiin epäsuorasti).

Ehdoin tahdoin siis piti mennä sohimaan muurahaispesää kepillä :?:

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #14 : 08.02.06 - klo:13:15 »
Hah, meinasinpas mielipiteeni ilmaista, mutta kun Henri on täysin samaa mieltä, niin enpäs enää sanokaan mitään.
Tänä iltana kaikki onnistuu.