Kirjoittaja Aihe: Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua  (Luettu 19530 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #15 : 22.01.06 - klo:12:57 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Jepjep, eipä ole pösö talviauto tosiaankaan...

Eikä muuten sitikkakaan. Me mennään tänään kuopioon ja piti ottaa joku vara-auto tai sinnepäin ko meiän autossa ei toimi vaihteet...

Täälä on aika lämmintä tänään, "vain" -26 astetta. :idea:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #16 : 22.01.06 - klo:14:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Jepjep, eipä ole pösö talviauto tosiaankaan...

Eikä muuten sitikkakaan. Me mennään tänään kuopioon ja piti ottaa joku vara-auto tai sinnepäin ko meiän autossa ei toimi vaihteet...

Täälä on aika lämmintä tänään, "vain" -26 astetta. :idea:
Samalta sylttytehtaalta ne tulee. Tänään päivännäöllä katselin että se onkin suodattimen juuresta vain vähän valskannut, joten pistin roikkaan ja kokeillaan. Ne muuten tuntuu vaan ne vaihteet siltä ettei toimis, kannattaa laittaa auto käyntiin pihalle ja odotella jos ei viitsi tahmealla kepillä hämmentää. Kyllä sieltäkin pykälät löytyy :wink:

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #17 : 22.01.06 - klo:17:00 »
Ulkona nyt on 26 asteen peruslukemat, mutta sisällä sitten onkin 13 astetta. Aloin tuossa viileyttä ihmettelemään ja totesin, että yksi ilmastointiräppänä on kerrostunut parin millin vahvalla jääkerroksella, asunnon sisäpuolelta siis. Kiinni ilmastointiluukku näytti silti olevan. Kokeilin miltä näyttäisi, jos olisi auki, ja aukesihan se niin kuin piti. Kiinni vaan ei normaalisti mennyt, joten piti kokeilla taattua nyrkkitekniikkaa. Koko höskä räsähti viideksi kappaleeksi lattialle kunnon tuhkapölykerroksen kera ja seinään jäi kymmenen sentin reikä. Yksi ikkuna lisää. No siitähän se lämpötila vasta laskea alkoi. Ei muuta kuin soittoa huoltoyhtiöön, josta vastauksena: "saisiksä tukittua sen reiän vaikka jollain kankaalla". Tulevat aamulla paikkailemaan seinän. Ensi yönnä taidan tarvita kaksi peittoa.

(Pari kuukautta sitten heräsin aamulla tiuhaan tip-tip -ääneen. Katosta, kakkoskerroksesta, oli valunut kunnon lätäköt lattialle. Ei kuulemma haittaa mitään, ei tarvii muuta kuin kuivata vedet lattialta ja laittaa ämpärit vuotokohtien alle, sanoivat huoltoyhtiöstä. Saivat yläkerran vesivahingon sitten hallintaan, loppui vesisade mun asuntoon ja ei siinä sen kummempia.

Nyt on talossa myös hiirten tms. torjunta meneillään. Viidennen kerroksen varastotiloissa riittää papanoita ja säilytyksessä oleviin tavaroihin on jyrsittyjä reikiä. Rotanmyrkkyä sitten nurkat täynnä. Reilu vuosi on elintarviketuholaisten torjuntaoperaatiosta. Silloin piti pari kertaa heittää kaikki kuivaelintarvikkeet pois, kun olivat ötököiden asuttamia. Kahdeksan vuotta ikää talolla.)

Hölkänen

  • Vieras
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #18 : 23.01.06 - klo:14:47 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Kai se on uskottava että autot valmistetaan saksalaisten toimesta ja sillä hyvä...


Saksalaisten! Et ole tainnut koskaan ajaa japanilaisella. :) Meikäläisen Honda hyrähtää aina nätisti käyntiin pakkasellakin, lämmitetty tai ei. Perjantaiaamuna taisi olla -31, kun tulin töihin. Silloin oli kieltämättä jo riisikuppikin vähän kankea. Ja alikersantilta meinasivat näpit jäätyä mittarikojulla.

Samana päivänä muuten saatiin ihmetellä sitä mystistä palloa. Se tuli idästä, mekin täällä sitä lennonjohtajien kanssa ihmeteltiin ja Hornet kävi tutkimassa sen. "Pari sataa metriä pitkä", ohjaaja arvioi. =) Kyllä Venäjällä on tekniikka ja luonnontiede vielä voimissaan!

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #19 : 23.01.06 - klo:17:44 »
Nyt on alkanut ilmat jo täällä pohjanmaalla lämpenemään (enää -5-10 ), mutta viime torstaina oli -25c illalla kun lähdin 2,5 kilometrin päähän harrastamaan. Yleensä mua ei pysäytä mitkään säät, mutta kyllä nyt mielessäni ajattelin et mitäpäs taas tulikaan kirjoitettua positiivisten asioiden ketjuun mukavan raikkaista ilmoista(mut mukavasti kyllä sitten illalla nukutti lämpimän peiton alla). Lakeuksilla ny on aina kylmä ku tuulee, mut kyllä oli tosi kylmä merituulikin helsingissä viikonloppuna.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #20 : 23.01.06 - klo:17:50 »
Täälläkään ei ole enää kuin ehkä semmonen 15 eli immeisten ilmoja jo...
Nyt sitten on ulkona niin lämmintä, että...ei palella ollenkaan...  :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #21 : 23.01.06 - klo:18:48 »
Täällä on ehkä jotain -8.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Henri

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 78
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #22 : 23.01.06 - klo:18:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Kai se on uskottava että autot valmistetaan saksalaisten toimesta ja sillä hyvä...


Saksalaisten! Et ole tainnut koskaan ajaa japanilaisella. :) Meikäläisen Honda hyrähtää aina nätisti käyntiin pakkasellakin, lämmitetty tai ei. Perjantaiaamuna taisi olla -31, kun tulin töihin. Silloin oli kieltämättä jo riisikuppikin vähän kankea. Ja alikersantilta meinasivat näpit jäätyä mittarikojulla.


Mutta entäs sitten korealaiset. Tämä Kia vai mikä onkaan. Kokeillut en ole, mutta ei yksikään eurooppalainen/japanilainen autonvalmistaja uskalla luvata samanmittaista takuuta, 5 vuotta. En tiedä kertooko jotain laadusta vai ei..

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #23 : 23.01.06 - klo:19:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Nyt on alkanut ilmat jo täällä pohjanmaalla lämpenemään (enää -5-10 )...

Meinasi mennä terveys tässä kun eräistäsattuneistäsyistä satuin eräillä seinäjokeen littyvillä sivuilla vierailemaan ja illalle luvattiin -4C... Että niin lämmintä kun on tottunut -30C lukemiin. Mutta niin, tuli tuollainen pohjanmaasta mieleen.
Täällä on kai joku -10C, mutta tuulee aivan hirveästi.
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #24 : 23.01.06 - klo:20:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Kai se on uskottava että autot valmistetaan saksalaisten toimesta ja sillä hyvä...


Saksalaisten! Et ole tainnut koskaan ajaa japanilaisella. :) Meikäläisen Honda hyrähtää aina nätisti käyntiin pakkasellakin, lämmitetty tai ei. Perjantaiaamuna taisi olla -31, kun tulin töihin. Silloin oli kieltämättä jo riisikuppikin vähän kankea. Ja alikersantilta meinasivat näpit jäätyä mittarikojulla.
Olen ajanut, etenkin ajo-ominaisuuksiltaan ja varsinkin vanhemmista autoista puheen ollen japanilaisilla ei ole mitään jakoa. Korikaan ei japsissa kestä mitään, jos vertaa saksalaiseen. Se on toki vanhassa autossa jo enemmän pidosta kiinni, pösöt taitavat kyllä olla parhaita mätää vastaan. Tekniikka kestää molemmissa, eikä oikeastaan meinaa mitään, kun kansirempan tekee muutamalla kympillä. Käyntiin kyllä lähtee saksalainenkin, kunhan on akku ja latauspuoli kunnossa (kertaalleen joutui vanhan sotaratsun työntämään -38 pakkasella, kun startti ei pyörinyt tarpeeksi vaikka virtaa olikin... nätisti hörähti, ja kyseessä tuolloin 350 000 rullailtu 1,3 Kadetti armon vuodelta 1989).

Japanilaiseen "autoon" en siis koske pitkällä tikullakaan. Kunhan pääsee aamulla liikenteeseen ja ajo-ominaisuudet ovat hyvät niin meikäläinen pärjää. Japseista puuttuu se olennaisin, eli ajo-ominaisuudet. Useimmiten koneidenkaan käyttöominaisuudet (erit. Honda...) eivät miellytä, kun ei pienillä kierroksilla vedä lainkaan.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #25 : 23.01.06 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Henri"
Mutta entäs sitten korealaiset. Tämä Kia vai mikä onkaan. Kokeillut en ole, mutta ei yksikään eurooppalainen/japanilainen autonvalmistaja uskalla luvata samanmittaista takuuta, 5 vuotta. En tiedä kertooko jotain laadusta vai ei..
Yritäppä kaupata sitten jotain 6-vuotiasta Tohatsua... Itse en ostaisi edes korealaista mikroaaltouunia, saati sitten autoa. Muutenkin mukavaa tukea eurooppalaista teollisuutta, kun laatu on useimmiten kohdillaan. Eurooppalaisissakin 2 vuoden takuu, jos tuo on valintaperuste niin sitten sitä kyllä raaskii vaihtaa autoakin muutaman vuoden välein, kun kerran uusia ostaa...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #26 : 23.01.06 - klo:21:17 »
Puhutaanko nyt pakkasesta vai autoista? Minä ajelen polkupyörällä. "Anna Tunturin selvittää, kuka vierelles jää." Vaihteet pakkaavat jäätymään, jos lämpötila keikkuu edestakaisin nollan vaiheilla. Muuten pyöräily on pukeutumiskysymys (tekstiiliurheilua?!). Kun en omista peskiä enkä hylkeennahkaista anorakkia, olen käyttänyt niin sanottuja yleisiä kuluneuvoja. Huomenna taas tarkenee polkea töihin. Jee!

Hölkänen

  • Vieras
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #27 : 24.01.06 - klo:08:26 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Useimmiten koneidenkaan käyttöominaisuudet (erit. Honda...) eivät miellytä, kun ei pienillä kierroksilla vedä lainkaan.


No tuo pitää kyllä paikkansa. Mutta mihinkä sitä olisi kiire valmiissa maailmassa. Onpahan helpompi kulkea työmatkat pyörällä, kun autolla ei pääse sen nopeammin! Kyllä vielä -25:ssa tarkenee, kun on viiden kilometrin työmatka.

Vuosi sitten Helsingissä oli kahdeksan kilsaa, ja se oli parinkymmenen asteen pakkasessa jo aika kylmää kyytiä. Siellähän on tuulisempaakin. Mutta ei ollut sen hauskempi seisoskella yleiskuluneuvopysykeilläkään.

Hei, vaihteet on ihan turhaa kotkotusta. :P Helsingin kaduilla nauratti aina, kun ohi pyyhälsi joku aerodynaaminen kuntourheilija tuhatta ja sataa. Ylämäet yksivaihteisella (ja löysissä vaatteissa) kasvattivat kuntoa paljon tehokkaammin kuin moinen suhailu. Ylenpalttista suolausta sen sijaan en kiitä; ketjuissa oli kylliksi vastusta ilman ruostettakin.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #28 : 24.01.06 - klo:10:18 »
Ainakin vanhemmat Civicit ja Accordit, sekä uudetkin hieman tehokkaammat Hondan koneet eivät kyllä tasan väännä alhaalta. Maantiellä saa olla ohituksessa kiekat päälle 4000 ennen kuin alkaa tapahtua, kaupungissakin veemäinen kun ei kovin pontevasti liiku... Jos siis verrataan eurooppalaisiin. En sano että tuo on huono, tietynlaiseen ajotyyliin sopii oikeinkin hyvin, mutta minä en tuon tyyppisistä moottoreista oikein piittaa...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Pakkaslukemia ja liikennekeskustelua
« Vastaus #29 : 24.01.06 - klo:11:38 »
Hölkänen kirjoittaa asiaa. Pyörän vaihteistakin olen oikeastaan samaa mieltä. Saivat mokomat (ketkä?!) minut hankkimaan 7-vaihteisen, joista olen oikeastaan tarvinnut vain paria. Talvella on joutunut välillä tyytymään siihen vaihteeseen, mikä sattui jäämään päälle ennen pakastumista.
Välinekuntoiluhan on sillä lailla hullua, että pyritään nostamaan kuntoa rasituksen avulla rasittumalla mahdollisimman vähän. Ei kuulu minun elämääni.