Kirjoittaja Aihe: Missä Kristus? (M. Koivisto)  (Luettu 17734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #15 : 13.01.07 - klo:17:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Näin ikoniteologia tiivistetään pappismunkki (nyt piispa) Arsenin Ikonikirjassa.


Tuo Arseni muuten nykyjään asuu täällä, entisellä koululla. On sitten aika usein katukuvassa ja kun käy ortodoksisessa kirkossa, niin siellä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #16 : 13.01.07 - klo:18:11 »
Selailin vielä huvin vuoksi tuota ortodoksi.netin  ortodoksisuus-tietopankkia, niin sieltä löytyi tällainen. Näkökulma on ortodokseille tarkoitettu, mutta pätee varmaan myös meidän alttaritauluihin ja muuhunkin:

Ikonin tehtävät

Ikonin tehtävänä on:
- synnyttää rukoilijassa rukouksen mieli ja auttaa häntä keskittymään rukoukseen
- opettaa lukutaidottomia tai vierasta kieltä taitamattomia

Ikonit ovat väreihin puettua teologiaa ja välittävät rukoilijalle tai katsojalleen ortodoksista uskonoppia ja sanomaa samalla tavalla kuin kirjoitettu sanakin. Ikonia ei perinteisesti signeerata. Katsotaan, että ikoni on maalattu Jumalan kunniaksi ja Hänen myötävaikutuksellaan maalarin käden kautta.

Ikonia ei myöskään palvota. Ikonia kunnioitetaan uskon ja Kristuksen pelastustyön todistajina aivan kuten ristiä tai evankeliumia.


Lähde: http://www.ortodoksi.net/tietopankki/esineet/ikoni.htm

Ja käsittääkseni ristin tai ikonin suuteleminen perustuu siihen, että Raamatussakin suudeltiin Jeesuksen jalkoja. Tällä ilmeisesti symboloidaan sitä, eli suudellaan Kristusta. Tätä en ole tosin tarkastanut, joten voin olla väärässäkin, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin tuolta sivustolta kai sekin löytyy. On tärkeä havaita, että sekin on symbolikieleltä eli periaatteessa ristiksi riittäisi kaksi ristiin solmittua risua. Risti ei siis ole sekään itsetarkoitus. Niinhän meilläkin on, eli risti kuvaa ylösnoussutta Kristusta. Itsessäänhän risti ei ole minkään arvoinen, vaan sen arvo liittyy siihen, mitä sen takana on, Kristuksen ylösnousemus.

Tuli muuten yhtäkkiä mieleen viimeisin Hengellinen kuukausilehti. Siinä oli maininta, että Paavon pirtissäkin on ikoni. Muistaakseni se on "Kristus kaikkivaltias"-ikoni. Se on jutun mukaan ilmeisesti jokin matkamuisto idästä tai jonkin sikäläisen ystävän lahjoittama.

No, eiköhän se asia tullut sillä käsitellyksi. Asioilla on monesti kaksi puolta ja monet asiat on helppo tuomita, jos ei tiedä koko totuutta. Jokaisella kirkkokunnalla on ominaispiirteensä ja hyvä niin. Pääasia on se, että löydämme Kristuksen. Toiset löytävät sen symboliikan avulla (ortodoksit  ääripäänä) ja toiset hyvinkin pelkistetyssä muodossa (kalvinistit). Me olemme kai välissä, kun meillä on koristeellisia kirkkoja ym. mutta pelkistettyä muotoa herännäisyyskin edustaa ehdottomasti enemmän kuin symbolikieltä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #17 : 15.01.07 - klo:11:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Nimenomaan korostetaan sitä, että ei palvota ikonia, vaan sen esittämää henkilöä.


Täydennän hieman sinua, ettei tule epäselvyyksiä, ikoneissa kun on Kristuksen lisäksi kuvattuna muitakin henkilöitä, mm. pyhimyksiä. Pyhimyksiäkään ei ortodoksisessa kirkossa palvota, ei ikoneissa eikä muutenkaan. Pyhimysten kuvien tarkoituksena on muistuttaa näiden pyhien teoista ja elämästä Jumalalle, ja tätäkin kautta kaikki palvonta suuntautuu vain ja ainoastaan Jumalaan. (Lähde: sanoi joku munkki, jossain ohjelmassa televisiossa joku pääsiäinen. Tai olenhan tuon useaankin otteeseen kuullut, mutta sanamuoto on siis ulkomuistista, mutta ajatus lienee suunnilleen oikea.)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #18 : 15.01.07 - klo:11:52 »
Jos se joku munkki puhui suomea, se oli varmaan samainen isä Arsenikki.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #19 : 15.01.07 - klo:12:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jos se joku munkki puhui suomea, se oli varmaan samainen isä Arsenikki.

Nyt kyllä lipsutaan otsikosta pahasti, mutta eikös niistä munkeista kukaan muu puhu suomea? Eikös juuri tämä Arsenikki muuten ole ikonimaalari - vai muistanko väärin?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #20 : 15.01.07 - klo:13:24 »
Jos joku munkki puhuu suomeksi televisiossa ikoniteologiasta ja -taiteesta, hän on todennäköisesti isä Arseni. Muut munkit puhuvat suomeksi muista asioista eivätkä kovin usein telkkarissa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #21 : 15.01.07 - klo:15:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jos joku munkki puhuu suomeksi televisiossa ikoniteologiasta ja -taiteesta, hän on todennäköisesti isä Arseni.


Muttei kuitenkaan isä Arsenikki. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #22 : 15.01.07 - klo:16:51 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Nimenomaan korostetaan sitä, että ei palvota ikonia, vaan sen esittämää henkilöä.


Täydennän hieman sinua, ettei tule epäselvyyksiä, ikoneissa kun on Kristuksen lisäksi kuvattuna muitakin henkilöitä, mm. pyhimyksiä. Pyhimyksiäkään ei ortodoksisessa kirkossa palvota, ei ikoneissa eikä muutenkaan. Pyhimysten kuvien tarkoituksena on muistuttaa näiden pyhien teoista ja elämästä Jumalalle, ja tätäkin kautta kaikki palvonta suuntautuu vain ja ainoastaan Jumalaan. (Lähde: sanoi joku munkki, jossain ohjelmassa televisiossa joku pääsiäinen. Tai olenhan tuon useaankin otteeseen kuullut, mutta sanamuoto on siis ulkomuistista, mutta ajatus lienee suunnilleen oikea.)


Jeps, hyvä kun tarkensit, ettei jää väärinkäsityksiä.

Ja jos en ihan väärin muista, niin isä Arseni (alias Jorma Heikkinen) tuntee parhaiten Suomessa ikoniteologian ja länsimaidenkin tasolla ei ole montaa, jotka niin hyvin tuntevat sen.

Tämän ketjun voisi oikeastaan jakaa kahtia, kun ollaan niin ortodoksisella puolella. Onhan tuolla oma ketjunsa körteistä ja helluntailaisista, joka muistaakseni syntyi siitä, kun muissa ketjuissa siirryttiin aina helluntailaisiin vertailuun. Ortodoksisuus-ketju ei kai olisi täälläkään paha, kun on näitä kaikkia herännäisyyden ja ortodoksisuuden kohtaaminen -seminaareja ollut Aholansaaressakin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #23 : 16.01.07 - klo:07:27 »
Missä Kristus? -kysymykseen liittyen laitan tähän sitaatin Tapio Saranevan esipuheesta kirjaan Taivasten valtakunnan logiikka:

"Ilmiö, että Jeesus Nasaretilaisen hahmo väistyy kirkossa taka-alalle, ei ole uusi; itse asiassa se on melkein yhtä vanha kuin kristinuskokin. Jo Korintin seurakunnassa ylösnoussut Kristus alkoi elää "omaa", historiallisesta Jeesuksesta irroitettua elämäänsä. Tuloksena oli epätervettä hurmoksellisuutta, sellaista kristillisyyttä jossa lähimmäisten, erityisesti köyhien, huomioonottaminen jäi toisarvoiseen asemaan. Paavali halusi palauttaa korinttilaisten mieliin Jeesuksen kärsimystien ja korosti, että ylösnousseenakin Jeesus on yhä ristiinnaulittu."

Pitäisi ehkä kysyä: -Missä Jeesus?

uskova

  • Vieras
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #24 : 16.01.07 - klo:09:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Missä Kristus? -kysymykseen liittyen laitan tähän sitaatin Tapio Saranevan esipuheesta kirjaan Taivasten valtakunnan logiikka:

"Ilmiö, että Jeesus Nasaretilaisen hahmo väistyy kirkossa taka-alalle, ei ole uusi; itse asiassa se on melkein yhtä vanha kuin kristinuskokin. Jo Korintin seurakunnassa ylösnoussut Kristus alkoi elää "omaa", historiallisesta Jeesuksesta irroitettua elämäänsä. Tuloksena oli epätervettä hurmoksellisuutta, sellaista kristillisyyttä jossa lähimmäisten, erityisesti köyhien, huomioonottaminen jäi toisarvoiseen asemaan. Paavali halusi palauttaa korinttilaisten mieliin Jeesuksen kärsimystien ja korosti, että ylösnousseenakin Jeesus on yhä ristiinnaulittu."

Pitäisi ehkä kysyä: -Missä Jeesus?


Ylösnousseenakin Jeesus on ristiinnaulittu, mutta ilman Jeesuksen ylösnousemusta meillä ei ole ylösnousemusta iankaikkiseen elämään. Hänen kuolemansa on todella tärkeä kuitenkin, nämä ovat asioita joita ei saa irrottaa toisistaan.

Jeesus on Kristus, Voideltu, lihaantullut Jumala.

Nykypäivänä tosiaan "Kristus" eroitetaan Jeesuksesta, vaikka Jeesus on Kristus. Puhutaan vaikka mistä Kristus - energioista ja sellaisista.

Kyllä Jeesus näissä karismaattisissa jutuissa on tärkeä, Hänen kuolemansa otetaan suurempana ja tärkeämpänä asiana kuin monessa muussa paikassa. Julistus on suurissa parantumistilaisuuksissa raamatun perusteella: "Jeesus ei ainoastaan kantanut syntejäsi, vaan myös SAIRAUTESI. Hänen haavojesi kautta sinä olet parannettu". Palautetaan myös ihmisten mieliin Jeesuksen kärsimykset vähän tarkemmin.

Olen myös huomannut, että eniten ihmeitä ja ns. hurmosta on siellä, missä julistetaan yksinkertaista ristin evankeliumia Jeesuksen verestä, haavoista, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Ja Pyhän Hengen vuodatuksesta totta kai.

On paljon raamatullista hurmosta ja paljon epäraamatullista hurmosta. Myönnän, ettei kaikki hurmos ole Jumalasta. Pietari kuitenkin oli hurmoksessa noin esimerkiksi uuden testamentin ihmisistä. Myös vanhan testamentin aikana oli Jumalasta tulevaa hurmosta ja sitten taas ihmisistä / vääristä hengistä tulevaa hurmosta.

Eli kyllä Jeesus löytyy, yllättävän monesta paikasta :) lähimmäisenrakkauteen myös panostetaan kovasti, niin kovasti että voidaan vaikka työpäivää edeltävänä yönä herätä rukoilemaan jonkun puolesta ja rauhoitella masennuksessa olevaa, mahdollisesti tuoda ruokaa nälkäiselle.

Sairaiden luona käyminen on erittäin tärkeää. Myöskin minä olen köyhä ja näissä karismaattisissa piireissä ei minuakaan unohdeta. Tämä "hurmoksellisuus" saa sen aikaan ihmisissä, he saavat janon lukea raamattua, rukoilla ja ylistää Jumalaa. He saavat suuren rakkauden lähimmäisiä kohtaan ja haluavat auttaa heitä.

Tuntuu kyllä että Jeesus monessa paikassa unohdetaan, on vain rituaaleja, käyttäytymissääntöjä sun muita :(

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #25 : 16.01.07 - klo:12:19 »
Kirja, jonka kääntäjän esipuhetta lainasin, painottuu Jeesuksen opetuksiin ja maanpäälliseen vaellukseen. Siinä pohditaan millaisen esikuvan hän meille antoi suhtautumisessa elämään ja toisiimme. Tämä jää ymmärtääkseni kirjoittajan mielestä usein syrjään, kun keskitytään vain Kristukseen pelastajana.

uskova

  • Vieras
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #26 : 16.01.07 - klo:12:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kirja, jonka kääntäjän esipuhetta lainasin, painottuu Jeesuksen opetuksiin ja maanpäälliseen vaellukseen. Siinä pohditaan millaisen esikuvan hän meille antoi suhtautumisessa elämään ja toisiimme. Tämä jää ymmärtääkseni kirjoittajan mielestä usein syrjään, kun keskitytään vain Kristukseen pelastajana.


Kyllä, tottahan tuo on. Jeesus ei ole vain pelastaja, vaan kaikkea muutakin joka on hyvä ottaa huomioon. Hän on myös opettaja ja Jumala. Hän ei vaadi meiltä mitään, mihin Hän ei anna voimaa ainakaan raamatun mukaan. Vaatimus on: "Olkaa täydelliset niin kuin teidän taivaallinen Isänne on". :)

Eli on erittäin tärkeää oppia Jeesuksen antamista käskyistä, jotka sisältyvät kaikki rakkauden kaksoiskäskyyn, ja myöskin Hänen elämänsä esimerkeistä. Olen samaa mieltä :)

Onneksi Jumala vaikuttaa Henkensä kautta meissä kaiken mitä Hän vaatii meiltä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #27 : 16.01.07 - klo:18:37 »
Jos vaikuttaa, niin enpä ole itse sitä juurikaan huomannut. Ehkä niin kuuluu ollakin. Voisin vaikka ylpistyä. Joskus kun minua kehutaan jonkinlaiseksi hyväntekijäksi, kuulostaa kuin puhuisivat jostain muusta. Tiedän olevani jokseenkin kehno.

uskova

  • Vieras
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #28 : 17.01.07 - klo:12:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jos vaikuttaa, niin enpä ole itse sitä juurikaan huomannut. Ehkä niin kuuluu ollakin. Voisin vaikka ylpistyä. Joskus kun minua kehutaan jonkinlaiseksi hyväntekijäksi, kuulostaa kuin puhuisivat jostain muusta. Tiedän olevani jokseenkin kehno.


Et voisi ylpistyä tai jos voisitkin, Jumala koettelisi sinusta äkkiä ylpeyden pois. Hän kyllä kouluttaa.

Raamattu ilmoittaa niin monessa kohdassa kuinka Jumala vaikuttaa Henkensä kautta meissä kuuliaisuutta ja muuta. Myöskin huomaamme kuinka kehnoja olemme ja siinä vaiheessa Hänen voimansa asettuu asumaan meihin. Sillä Jumalan voima tulee täydeksi heikkoudessa, sanoo raamattu :)

Sitten taas yleensä alkuun tulee ylpeys, mutta Jumala näyttää uudemman kerran että olemmepa vielä kehnompia kuin luulimmekaan :)

Myöskin kuolee kiitokselle täysin, sydän ei pomppaa ollenkaan innosta kun joku kehuu tai kiittelee jostain mikä on Jumalan tekosia. Se sattuu ja musertaa, repiikin, kun joku kiittää tai kehuu jostain Jumalan työstä vaikka minuakin kurjaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #29 : 17.01.07 - klo:13:10 »
Jumala ei varmaan toimi kaikkien meidän kohdalla saman kaavan mukaan. Olemme erilaisia ja hän tahtoo käyttää meitä erilaisiin tehtäviin. Joillekin annetaan vahva minäkuva, joillekin vaatimattomampi. Toiset kestävät moitteita ja kehujakin, kaikki eivät.