Äänestys

Veriryhmäsi on...

A+
7 (29.2%)
A-
3 (12.5%)
B+
2 (8.3%)
B-
0 (0%)
AB+
1 (4.2%)
AB-
2 (8.3%)
O+
5 (20.8%)
O-
4 (16.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 21

Äänestys päättynyt: 12.08.06 - klo:21:53

Kirjoittaja Aihe: Veren luovutuksesta ja veriryhmistä  (Luettu 23646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #15 : 16.08.06 - klo:15:53 »
Täytyy tunnustaa, etten ole ikinä käynyt luovuttamassa verta. Syynä on ainoastaan se, että mulla on aika matala verenpaine (silmissä pimenee heti jos tästäkin tuolilta nopeasti nousen), joten pelkään, että jos verta puoli litraa otetaan pois, niin pimenee heti. Mutta eihän sitä voi kokeilematta tietää! Pitää vaan varata ehkä pari rauhallista päivää luovutuksen jälkeen varmuuden vuoksi. Tämä topic kyllä on innoittanut minua miettimään ihan vakavasti tuota luovutusta ja taidanpa ehkä ensi tai sitä seuraavalla viikolla mennäkin. Kerron sitten, miltä tuntui :) (ja jossain vaiheessa sitten sen veriryhmänkin)

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #16 : 18.08.06 - klo:14:01 »
Hyvä An-na! Rauhallisesti ottaminen on kova sana verenluovutuksessa. Se päivä ainakin kannattaa lepäillä ja eka kerralla varsinkin kannattaa myös luovuksen jälkeen nousta siitä tuolintapaiselta rauhallisesti, ettei käy niinkuin mulle ekalla luovutuskerralla, et pitää mennä uudestaan maate.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #17 : 18.10.06 - klo:15:37 »
Laitanpa tähän, kun se vähän liittyy tähänkin...

Älkää ikinä menkö lääkärin tarkastuksiin, jos ne ovat vapaaehtoisia, tulee vain paha mieli. Siis minä käytin YTHS:n tarjoaman ilmaisen terveystarkastuksen. Tuli vain paha mieli, kun ennen luulin, että minulla on kaikki ok, mutta nyt tuli vaikka mitä.

Siis laseja en tarvitse käyttää vakituisesti, käytän vain ajaessa ja muuten, kun tarten nähdä kauemmaksi. No, nyt se suositteli, että koko ajan voisin käyttää, kun näkö on niin huono. Kiitos vain, itse en ole huomannut.

Sitten verenpaine oli koholla..."mittarissa on varmaan vikaa, ei me vielä sinua verenpainepotilaaksi ruveta luokittelemaan". Saattoi onneksi olla vaikutusta edellisen illan pippaloilla, mutta muistin vasta sen jälkeen, että verenpaine heittelee olosuhteiden mukaan.

Sitten paino on kuulema ylärajoilla, että vielä on normaali, mutta ei kestä yhtään lisää. Kiitos taas.

Sitten määräsi kolesterolikokeeseen, kun on niin iso rasitus suvussa, minun tuurilla sekin menee metsään.

Niin ja hemoglobiini oli 173, niin sanoi, että on vähän turhan korkea, käy jatkossakin luovuttamassa verta, niin se laskisi.

Syömiseen ja liikunnan määrään pitäisi haastattelun perusteella kiinnittää huomiota. Siis kun ei kiinnosta liikkuminen liikkumisen vuoksi ja tykkään hyvästä ruuasta, niihin kissanrasvoihin en sotkeennu. On minulla muutakin tekemistä, kuin joka ilta monta tuntia hölkätä pitkin katuja ja kyylätä tuoteselosteita.

Että jäi huono muisto tuosta ja vielä vapaaehtoisesti menin...
Oisi tämä varmaan käynyt siihen urputustopiciinkin, sen verran keljutti.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #18 : 18.10.06 - klo:16:33 »
Hmm? Ehkä olisi pienen reality checkin paikka sitten?

Kyllä sen lääkärin homma on sanoa mikä on hänen arvionsa asiasta eikä mitä sinä haluaisit kuulla.

ps. kyllä näkö on aika huono, jos ajaessa nimenomaan _täytyy_ käyttää laseja.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #19 : 18.10.06 - klo:16:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Siis kun ei kiinnosta liikkuminen liikkumisen vuoksi


Entäs terveyden vuoksi? Olis hyvä vääntää vitsa nuorena, että vanhempana taitaa. Monipuolinen liikunta: esim. aamuvoimistelu, uinti ja kevyt, hengästyttävä hölkkä. Avot, johan lähti Johanneksen moottori pörräämään ihan eri tahtiin. En kirjoita, etteikö foorumissa olis syntyny selvää jälkeä. Kuitenkin kaikitenkin ruumis on hengen temppeli, jota kuuluu vaalia ja vaalia ja vaalia...
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Kauhanen T

  • Vieras
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #20 : 18.10.06 - klo:17:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Älkää ikinä menkö lääkärin tarkastuksiin, jos ne ovat vapaaehtoisia, tulee vain paha mieli.

Ymmärrän että olet tosissasi ja harmitti.

Minusta tämä on kuitenkin liian herkullinen tilaisuus, että malttaisin olla pohtimatta josko tälle kokemuksellesi olisi sovellusta myös hengellisen elämän alueella. Myös sielun lääkäri (Jeesus) voi ilmoittaa tarkastuksessa aika epämieluisia asioita. Sekin mikä on periaatteessa hyvä juttu (korkea hemoglobiini, vrt. esim. oman erinomaisuuden tunne) voisi kaivata laimennusta. Hengellistä verenluovutusta voisi olla vaikka sellainen lähimmäisen auttaminen jossa joutuu nöyryyttämään itsensä.

Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Kyllä sen lääkärin homma on sanoa mikä on hänen arvionsa asiasta eikä mitä sinä haluaisit kuulla.

Tämänkin soveltaisin sielun lääkäriin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #21 : 18.10.06 - klo:17:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Tämänkin soveltaisin sielun lääkäriin.


Mulla on tuo AB plussa. Eli vereni käy mihin vaan. AB tarkoittaa, että on saanut vaikutteita idästä ja lännestä. Verityyppi on kuulemma varsin nuori. Anyway on kivaaa olla aaaaabeeee.  8)
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #22 : 18.10.06 - klo:20:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Tämänkin soveltaisin sielun lääkäriin.


Mulla on tuo AB plussa. Eli vereni käy mihin vaan. AB tarkoittaa, että on saanut vaikutteita idästä ja lännestä. Verityyppi on kuulemma varsin nuori. Anyway on kivaaa olla aaaaabeeee.  8)


Siis O+ käy kaikille, käsittääkseni AB+ ei käy muille kuin toisille samanlaisille. En jaksa nyt miettiä sitä läpi, niin voin olla väärässäkin, mutta veripalvelun sivuilla asia on oikein. On siihen selvä logiikka, kun miettii, kenellä on vasta-aineet mitäkin ryhmää vastaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #23 : 18.10.06 - klo:21:01 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Kyllä sen lääkärin homma on sanoa mikä on hänen arvionsa asiasta eikä mitä sinä haluaisit kuulla.

ps. kyllä näkö on aika huono, jos ajaessa nimenomaan _täytyy_ käyttää laseja.


En minä ihan noinkaan tarkoittanut. Siis keljutti lähinnä se, että olisi kiva kuulla jotain positiivistakin, kun kuitenkin yleistarkastus oli. Eri asia on, jos lääkäri toteaisi parantumattoman syövän, mutta silloinkin pitäisi tukea potilasta, eikä lukea hänen vikojaan. Siis ei ole masennusta, en tupakoi ja monta muuta seikkaa...sanoisi edes, että hyvä. Oli jotenkin niin huvittavaa puhetta, mitä pitäisi syödä jne. Ihan kuin ei olisi jo ala-asteelta jankutettu noita. Siis tiedän kyllä, että kalaa joka viikko, ja kaikki rasvat pois jne. Kuitenkin opiskelijan budjetilla saa purkkihernekeitto kelvata ja makaroonilaatikko, kala on kallista.

Lainaus käyttäjältä: "satman"


Entäs terveyden vuoksi? Olis hyvä vääntää vitsa nuorena, että vanhempana taitaa. Monipuolinen liikunta: esim. aamuvoimistelu, uinti ja kevyt, hengästyttävä hölkkä. Avot, johan lähti Johanneksen moottori pörräämään ihan eri tahtiin. En kirjoita, etteikö foorumissa olis syntyny selvää jälkeä. Kuitenkin kaikitenkin ruumis on hengen temppeli, jota kuluu vaalia ja vaalia ja vaalia...


Mielestäni olen liikkunut ihan tarpeeksi, kun pyöräilen koulumatkat ja käyn kävelylenkillä päivittäin, viikonloppuisin jopa 10 km lenkkikään ei ole ihmeellistä, mutta kun ei tunnu riittävän niin ei. Se kai siinä on syynä se painoindeksi. No, onneksi kuitenkin oli vielä rajojen sisällä. Tuokin liikunta on vain sitä liikkumista liikkumisen vuoksi. Enempään ei ole aikaa. Siis meillä on suvussa kaikki leveäharteisia, lyhkäisiä ja niin edespäin niin ei minusta sellaista mallinukkea tekemälläkään saa enkä haluaisikaan. No, toisaalta tiedän ehkä kuitenkin itse parhaiten, että koen terveyteni ihan hyväksi. Sukurasitteita on ja pysyy, mutta niille en mahda mitään.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #24 : 18.10.06 - klo:22:47 »
0+ ja luavuttelen.
Kerran verätin tutun 90-vuatiaan veteraanin autooneen tiänpäältä pois. Oli kytkin taas savunnu uurenkarhiasta autosta. Tyyräsin suarahan koriaamon pihaan ja vein vaarin kotia. Pois lähtiessäni vaari huikkas:" Mihinkäs se mun polokupyärä jäi?" Oli raukka jo unohtanu mistä tultihin.
Omaasille lähetin sellaaset terveeset, notta olis jo aika laittaa avaamet piilohon ennenku pahempaa sattuu.
Ihiminen on siitä kumma laitos ku yrittää sitkuttaa vaativiakin asioota, vaikka ei olisi enää fyysisiä ja psyykkisiä erellytyksiä. Jos lääkäri evää ajokyvyn, otethan nokkihin ja ettitähän toinen "paree" lääkäri.
Kyllä lääkärien riaknoosihin voi luattaa, jos ny ei mukahan lasketa vakuutusyhtiöören lääkäreitä.
Itte en oo lääkäreitä viälä palion vaivannu, mutta varooksi napostelen omega kolomosia ja punariisiä pahaan kolestroolihin.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #25 : 18.10.06 - klo:22:50 »
Olen O- eli yleisluovuttaja eli minun vertani voi antaa kenelle tahansa, mutta voin vastaanottaa vain tuota samaista O-:sta. Minäkin luovutan siksi, että se on helpoin tapa pelastaa ihmishenkiä ja että vertani tarvitaan, koska se on hätäverta. Juuret ovat Pohjois-Savossa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #26 : 19.10.06 - klo:09:37 »
Hyvä kun Kristian korjasit, kun olin näköjään pistänyt edelliseen viestiini, että O+ olisi yleisverta, siis oikea on O-. Sorry.

Ylioppilaskunnan verenluovutuksessa taas kävin viikko sitten. Oli kolmas kerta. Mulle ei ole tullut yhdelläkään kertaa huono olo, niin ajattelin, että pitää ruveta vain käymään aina tuolla. Seuraavan kerran joskus vuoden alkupuolella saa vissiin käydä.

Laittakaahan aina tänne, kun käytte luovuttamassa verta, niin saadaan seurata, kuinka monta litraa lähtee verta foorumilaisilta eli kuinka iso mykyrokka saadaan (=veripalluroista tehty keitto, P-savolainen syysherkku)!  :lol:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #27 : 19.10.06 - klo:10:30 »
Lainaus
Siis O+ käy kaikille, käsittääkseni AB+ ei käy muille kuin toisille samanlaisille. En jaksa nyt miettiä sitä läpi, niin voin olla väärässäkin, mutta veripalvelun sivuilla asia on oikein. On siihen selvä logiikka, kun miettii, kenellä on vasta-aineet mitäkin ryhmää vastaan.


Juu eli se on päinvastoin: O-, O+ B- B+ A- A+ AB- AB+  sopivat kaikki AB+:lle.
Acta, non verba.

HeinoM

  • Vieras
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #28 : 19.10.06 - klo:12:49 »
Enpä ole koskaan verta luovuttanut, eikä se onnistuisikaan, koska pyörtyisin heti. Sitäpaitsi reumaatikon veri ei kelpaisikaan. Olen ollut saavana osapuolena polvileikkauksen jälkeen (monta pussia). Tärkeää se verenluovutus on.

Onneksi ei ole tarvinnut käyttää kainalosauvoja pitkään aikaan - lääkkeitten voimalla tässä mennään eteenpäin päivä kerrallaan

Joka aamu on armo uus... :D

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #29 : 19.10.06 - klo:19:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus
Siis O+ käy kaikille, käsittääkseni AB+ ei käy muille kuin toisille samanlaisille. En jaksa nyt miettiä sitä läpi, niin voin olla väärässäkin, mutta veripalvelun sivuilla asia on oikein. On siihen selvä logiikka, kun miettii, kenellä on vasta-aineet mitäkin ryhmää vastaan.


Juu eli se on päinvastoin: O-, O+ B- B+ A- A+ AB- AB+  sopivat kaikki AB+:lle.


Kyllähän se on juuri niin kuin johannes sanoi O- on yleisluovuttaja AB+ yleisvastaanottaja. check your head